2008. január 7. 09:08, Hétfő
"Ez az utolsó megnyitó beszédem (a CES-en)" -
hangzott el Bill Gates szájából a las vegasi Consumer Electronic Show vasárnapi nyitógáláján. 17 éves kora óta főállásban dolgozik a Microsoftnál, de úgy tűnik idén végleg visszavonul és csak a szeme sarkából követi majd az eseményeket, de előtte még utoljára megmondja a frankót a világnak. Lássuk mit jósolt idén, mitől hízik az MS máj.
Indításként büszkén jelentette be a százmilliomodik Vista licenc értékesítését, ami nem csak számukra siker, de az egész PC platformot vonzóbbá teszi, sőt egy ekkora volumen elérése komoly mérföldkő lehet az alkalmazásfejlesztés és a specializált hardverek esetében is. Mondandója természetesen nem merült ki a Microsoft egyébként kétes fogadtatású operációs rendszerének simogatásában, hanem szokás szerint igyekezett a következő év technológiai sarokpontjait is kitűzni, nem kímélve a versenytársakat sem, mint az Apple vagy a Sony.
A korábbi évek nagy durranásának szánt eszközök, mint a Tablet PC vagy a Home Media Server ugyan nem hódították meg a világot (egyelőre), de a Microsoft máris egy újabb elképesztő ötlettel rukkolt elő. Legújabb kütyüjük, a "mobil navigátor" egy olyan eszköz, mellyel rámutatva egy személyre, tárgyra vagy helyre, extra információkat tudhatunk meg róla. Az ezt működtető szoftver ugyan már készen áll a bevetésre a Microsoft laborjaiban, de még Gates sem gondolja, hogy ez a megoldás önálló eszközként megállná a helyét, viszont elképzelhető, hogy amennyiben elterjed, akkor mobiltelefonokban, fényképezőgépekben tűnik majd fel.
Szintén az együttműködés jegyében jelentette be, hogy a Samsung kínálatában hamarosan megjelenik egy olyan adapter, melynek segítségével egy bármilyen Samsung LCD TV-ből Media Center egységet varázsolhatnak a fogyasztók, ami gyakorlatilag egyfajta válasz az Apple TV megoldására és persze egy jó nagy pofon a HTPC gyártóknak. Az ígért eszköz lehetővé teszi majd, hogy a lakás egy másik helyiségében működő Vista PC-n tárolt képek, videók és zenék a nappaliban bukkanjanak majd fel újabb számítógép bevonása nélkül.
PC fronton egy új ASUS féle Lamborghini laptop mellett a legnagyobb dobás a Lenovo új konzumer rétegnek szánt IdeaPad családja lehet, ami a merevlemezes meghajtók helyett már a mozgó alkatrész nélkül operáló flash memóriákat preferálja majd. Szoftver szinten pedig a nagyfőnök szerint a közeljövőben komoly szerepet játszik majd a beszédfelismerés és az érintés alapú irányítás. Sőt egy igazán "cool" kombinációt is elhintettek, ami a mobiltechnológiákon belül ötvözi a GPS megoldásokat és a hangfelismerést. A gyakorlatban ez annyit tesz, hogy a GPS egységgel felszerelt telefonunknak azt mondjuk, hogy "mozik", majd az megnézi hol is vagyunk, és ehhez képest kilistázza a környékbeli multiplexeket. A kombinációk és lehetőségek száma pedig végtelen, csak sajnos a magyarországi megvalósulás esélyei korlátosak kicsit.
A szórakoztatás témakörben szintén simogathatják saját fejüket a Microsoftnál, hiszen ahogy a pódiumon Bill Gates-hez csatlakozó Robbie Bach is elmondta: a 17,7 millió eladott Xbox és a 10 millió Xbox Live előfizető magáért beszél. Az iPod ellen kiállított Zune-ról viszont egyelőre nem zengtek ódákat, de Xbox360 fronton nem csak a géppel, hanem a forgalmazott szoftverekkel is csúcsokat döngetnek: a szeptemberben megjelent húzónév, a Halo 3 már több, mint 8,1 millió példányban kelt el, míg a Mass Effect nevű játék 1,6 milliónál tart hat héttel a start után.
Robbie Bach
Nem elhanyagolható terület a Microsoft szemében az IPTV sem, sőt egyre erősebben tolják az IP alapú digitális televíziózást, igyekezve minél jobban kiszorítani a klasszikus kábeles és műholdas megoldásokat. Már most legalább 1 millió Mediaroom szoftvert futtató set-top box működik világszerte, ez a szám pedig állítólag jelenleg is félpercenként nő eggyel, köszönhetően többek közt az egyik legnagyobb amerikai szolgáltatónak az AT&T-nek. A Mediaroom IPTV szolgáltatások között végre már be tudnak mutatni olyan megoldásokat is, ami nem csak ráncfelvarrása a régimódi TV-nek, hiszen az amerikaiak hamarosan megválaszthatják milyen szögből és melyik autót kívánják követni az élő NASCAR futamok közvetítésekor. Ez - valljuk be - egy Forma 1-es futam vagy éppen bármely focimeccs vagy olimpiai közvetítés során is nagy durranás lenne a világon bárhol.
Steve Jobs az Apple TV bukása után azt nyilatkozta, hogy ez számukra csak egy hobbi, amit Robbie Bach is felemlegetett, persze megjegyezve, hogy a Microsoft számára a TV az nem hobbi, véresen komolyan gondolják. Olyannyira, hogy az Egyesült Királyságban a British Telecommal épp most kötöttek szerződést az Xbox360-ak set-top boxként való hadrendbe állításáról, amit épp a tavalyi CES-en ígért meg Gates. A tervek szerint a konzoljátékot és a Mediaroom szolgáltatást kombináló megoldás nyártól lesz elérhető a brit ügyfeleknek.
Ha pedig TV, akkor nem maradhat ki az idei nyári olimpia sem, amire a Microsoft az NBC-vel kötött megállapodást. A két nagy cég közösen üzemeltet majd egy on-demand videó szájtot, ahonnan a reklámok megtekintéséért cserébe a netezők ingyenesen hívhatnak le közel 3000 órányi videót a sporteseményekről. Gates szerint éppen ez a lehetőség különbözteti meg az internet alapú televíziózást a normálistól, hiszen mindenki azt néz, amit akar és akkor, amikor neki jól esik.
Figyelembe véve, hogy idén Kínában lesz az olimpia, ez a lehetőség még akkor sem rossz ötlet, ha az amerikai TV lobbinak sikerült elérnie, hogy ottani idő szerint kora reggel legyenek az úszódöntők, hisz az USA-ban az éppen főmüsoridő (nálunk pedig hajnal 4). Mindenesetre az on-demand közvetítések beköszönte sokak számára jelent majd örömet, hisz nem kell nélkülözniük kedvenc sportolójának körét, amennyiben az nem tartozik a legérdekesebbek közé. Ahogy a beszédben is elhangzott, ez az első "long-tail olimpia", ahol mindegy, hogy egy műsorszámot tízen vagy egy millióan néznek, ha téged érdekel, megkapod.
A legendás gitáros, Slash is csatlakozott Gates beszédéhez
Az olimpiamentes időkre is gondolva a Microsoft bejelentett további együttműködéseket is, mégpedig mozifilmekre és sorozatokra kihegyezve, egyelőre az MGM és a Disney kínálatából. Az Xbox 360 felhasználók ezen túl több száz órányi műsort érhetnek el, tölthetnek le, akár normál, akár HD minőségben. A kínálatban már induláskor olyan nevek szerepelnek majd, mint a Született feleségek, a Lost vagy a Grace Klinika.
Zenei fronton viszont egyelőre gyengén muzsikálhatnak, hiszen nem büszkélkedtek konkrét eladási számokkal a Zune háza tájáról. Kizárólag annyit lehet tudni, hogy 1,5 millióan használják a Zune Social-t, a lejátszóhoz kapcsolódó zenei közösségi szájtot. Habár az ígéretek szerint gyorsabban meg kellett volna jelennie a lejátszónak a világ egyéb tájain is, de az MS egyelőre az amerikai piacokra fókuszál és Kanadában is csak tavasztól fekszenek rá az eladásokra.
Tudva, hogy Gates korábbi demói után sem jött el a kánaán, az ideit sem kell teljesen készpénznek venni. Mindenesetre jól látszik, hogy egyre kevésbé az új hardverek, az új technológiák dominálnak, hanem a szolgáltatás és a konvergens média, ami nekünk fogyasztóknak csak jó lehet.