2009. augusztus 24. 17:43, Hétfő
A twitterező rajongók fecsegése megölheti a hollywoodi nagy box office-sikereket - állítják a filmbiznisz aggodalmaskodó főnökei.
A nyár néhány ígéretes filmje ugyanis korántsem csinált akkora üzletet, mint azt korábban remélték, s most felvetődött, hogy a produkciók iránti mérsékelt érdeklődés oka a mikroblogos "csivitelésben" rejlik. A twitterezők leadják egymásnak a drótot a látott filmekről, és ez a nyers és tömör őszinteség nem mindig tesz jót egy-egy filmnek - írta a The Daily Telegraph online kiadása hétfőn. A cikk szerint egy sor nyári film feneklett meg premierhétvégéje után, többek között Sacha Baron Cohen Brünója. Igaz, hogy ugyanakkor a Transformers: A bukottak bosszújának a ledorongoló kritika sem tudott ártani.
Viszont szintén pórul járt a Kettős játék, hiába játszotta a főszerepet olyan hollywoodi szupersztár, mint Julia Roberts. A 60 millió dollárból (11 milliárd forint) forgatott ügynökkomédia mindössze 40 milliót (7,5 milliárd forint) tudott összekaparni az észak-amerikai jegypénztárakban. A nagy garral beharangozott százmilliós költségvetésű Land of the Losts című sci-fi vígjáték épp hogy megközelítette az 50 milliós (9 milliárd forint) bevételt. De hasonló sorsra jutott a Johnny Depp főszereplésével készült Közellenségek című dráma is.
Peter Guber, a Sony Pictures ex-elnöke úgy látja: hiába küzdenek a "szupertehetséges" sztárok, nem képesek a nagyobb tömegek megmozgatására. A volt stúdiófőnök a választ az "okostelefonokban" látja: "Mikor az ember körbetekint a nézőtéren, fénylő arcokat lát, de a szemek nem a vászonra tapadnak, hanem a BlackBerry vagy az iPhone kijelzőjére. Azonnal elmondják a barátaiknak, hogy érdemes-e beülni a filmre vagy sem. És a válasz gyakrabban nem, mint igen."
"Az emberek már a főcím alatt nekilátnak majd a twitterezésnek - és otthagyják a filmet, ha nem tetszik" - kesergett Eamonn Bowles, a Magnolia Pictures hollywoodi filmforgalmazó vállalat elnöke. A közösségi internetoldalak befolyása nem elhanyagolható. "Pár éve legfeljebb tucatnyi barátomnak mondhattam el, ha tetszett egy film vagy utáltam, most még gördül a stáblista, mikor már 500 emberrel megoszthattam, amit gondolok" - idézte a Flixter közösségi oldal egyik felhasználóját a telegraph.co.uk cikke.
Hollywood persze nem adja fel: a filmváros is beszállt a twitterezésbe. Quentin Tarantino minap debütált Becstelen Brigantyk című filmjéhez már saját twitterprofilt készítettek, amit a stúdió többek között arra használt, hogy jegyeket kínáljon egy különleges elővetítésre.