2009. december 14. 18:47, Hétfő
Sok netező int be a moziknak, óbégat és fenyegetőzik letöltésekkel, azonban a hollywoodi stúdiók producereinek arcán mosoly ül. Egyre szélesebb.
Nemsokára itt az év vége és jelentkezhetünk magyar statisztikákkal, hogy meglássuk, vajon idén többet moziztunk-e, mint tavaly. De addig is arról beszámolhatunk, hogy Hollywoodban az elmúlt héten nem kicsit ugrott meg az importált pezsgők eladási volumene, hiszen a stúdiófők ládaszám veszik a nemes itókát. Ünnepelnek. Van mit. (Zárójelben jegyezzük meg, hogy ilyenkor, amikor rekordbevételről lehet olvasni, az egyszerűbb gondolkodású felhasználó azonnal törvényesítve érzi esetleges warezolását... Ezt a fajta "gazdagtól lopni nem bűn" hozzáállást nem is érdemes kommentálni.)
Ha a szikár adatokat nézzük, a 2009-ben termelt mozis bevételek már most túlszárnyalták a 2008-as (majdnem) rekord év teljes, 365 napos bevételeit. Ez a számok nyelvére lefordítva annyit tesz, hogy idén már 9,67 milliárd dollárt költöttek az amerikaiak mozira, míg tavaly egész évben 9,63 milliárdot, a rekordévnek számító 2007-ben pedig 9,66 milliárdot. Ez az eredmény különösen azért számít értékesnek, mert Amerikában a mozijegy átlagára idén nem változott, továbbra is 7 dollár 18 cent, amiben persze az esti premierelőadások jóval 10 dollár fölötti, valamint az utánjátszó mozik pár dolláros jegyárai is benne foglaltatnak.
Pedig, ha visszagondolunk 2008-ra, akkor olyan sikerfilmek jutnak eszünkbe, mint a
Sötét lovag, a
Vasember vagy az Indiana Jones
negyedik része (a
Mamma Mia! inkább nemzetközi durranás volt, mintsem amerikai), s bizony 29 film törte át a 100 millió dolláros bevételi álomhatárt. Idén természetesen nincs akkora gigasiker, mint a tavalyi Batman-filmé, ráadásul a
Transformers 2. 402 millióját is meglehetősen lehúzó kritikák kísérték, de már most 27 film bevétele meghaladta a 100 millió dollárt és szilveszterig még olyan filmek kerülnek moziba, mint az Alvin és a mókusok 2., a Sherlock Holmes vagy az Avatar.
Persze ezen nagy bevétel annak a lépésnek is köszönhető, hogy a Warner 2009-re
halasztotta a
Harry Potter 6. premierjét (eddig 301 millió plusz dollár), mivel a stúdió nem akart kisgömböként kipukkanni, hiszen tudták, hogy egy kiugró bevételű évet nagyon nehéz lenne felülmúlniuk. A számításuk pedig fényesen be is vált, hiszen a tavalyi 20 filmmel elért 18,4%-os piaci részesedés és 1,767 milliárd dolláros bevétel után idén 25 film segítségével már 19,7%-os a stúdió részesedése és 1,899 milliárd dollárnál tart a bevétel. (Ráadásul a többi stúdió a tavalyi szoros versenyt követően sokkal jobban le van szakadva a Warner Bros. mögött, mely idén még a Sherlock Holmes és az Invictus bevételeiben is bízhat.)
A Harry Potter 6. mellett pár meglepetéssikernek is köszönhető a jó mozis év, mert valljuk meg, nem sokan gondolták volna, hogy komédiák terén nem az olyan sztárparádéval bíró filmek lesznek sikeresek, mint a Funny People (Adam Sandlerrel 51 millió dollár), a
Brüno (Sacha Barom Cohennel 60 millió dollár), Az elveszettek földje (Will Ferrellel 49 millió dollár) vagy a Year One (Jack Black-kel 43 millió dollár), hanem az olcsóbb, 30-40 millió dolláros alkotások, nevezetesen a
Másnaposok (277 millió dollár), a
Nász-ajánlat (163 millió dollár - Sandra Bullock magasan legnagyobb sikere) vagy a Pláza ásza (146 millió dollár).
Persze nem csak komédiák hozták a meglepetést, hanem az olyan független(ebb) mozik is, mint az
Elrabolva (145 millió dollár), a District 9 (115 millió dollár) vagy a Paranormal Activity (107 millió dollár). Természetesen a sikerek mellett voltak csúfos leszereplések is, de sem a
2012 160, sem a Terminátor 4. 125, sem az
Angyalok és démonok 133, sem a
Watchmen 107 millió dolláros bevétele nem hasonlítható az olyan bukásokhoz, amit mondjuk annak idején, 2005-ben a 130 milliós költségvetésű
Sziget szenvedett el 35 millió dolláros bevételével. (Érdekesség, hogy a Szigetet az az írópáros írta, mely az idei legsikeresebb Transformers 2-t is. Sőt, mindkét filmet egy bizonyos Michael Bay rendezte. Az már kevésbé érdekes hogy a zeneszerző, a jelmeztervező és a díszlettervező is duplázott Bay-nél...)
Azonban nem csak a fent említett filmek idei szereplése ludas a hatalmas bevételekben, hiszen egyrészt az egyre jobban elterjedő 3D-s filmek emelt helyárai is sokat nyomnak a latban, valamint egyre több filmet mutatnak be IMAX-mozikban. (Természetesen nem arról van szó, hogy jóval több film készülne speciális, IMAX-kamerákkal, mindössze bizonyos filmek eredeti képét szoftveres úton felkonvertálják, s teszik elérhetővé drágábban.)