Szigorúbb amerikai adatvédelmi törvényt sürgetett Tim CookInformatika és tudomány
Szigorúbb amerikai adatvédelmi törvényt sürgetett Tim Cook
2018. október 28. 19:05, Vasárnap
Az Apple vezetője rövid időn belül másodszor emelte ki a magánélet védelmének a fontosságát. Ők nem a felhasználók adataiból élnek.
Tim Cook az ICDPPC nevű brüsszeli adatvédelmi konferencián elsősorban a társaság két legnagyobb vetélytársát, a Facebookot és a Google-t támadta azért, mert túlzott mértékben használják az emberek adatait. A társaság első embere hozzátette: az, hogy a magánélettel kapcsolatos információk keresettek, egyáltalán nem meglepő és új dolog, de ebből mára egy egész iparág fejlődött ki. Az emberek adatait, a mindennaposaktól kezdve a nagyon személyesekig, katonai hatékonysággal használják fel ellenük. A következményeket nem kellene szépíteni, egész egyszerűen ellenőrzésről van szó, miközben a magánélet védelme emberi jog.
A menedzser rávilágított, hogy a Facebook, a Google vagy éppen az Android azért használható ingyen, mert az internetezők az információikkal fizetnek azokért. Cook ezt "adat-ipar-komplexumnak" nevezte és hangsúlyozta, hogy több milliárd dolláros üzlet alapul az emberek kedvenc dolgain, kívánságain, félelmein, reményein és álmain. Ez a helyzet pedig alkalmas arra, hogy elbizonytalanítsa a felhasználókat.
Az Apple vezetője leszögezte, hogy Európa az új adatvédelmi rendelettel idén megmutatta a világnak, hogy igenis összejöhet a jószándék és a politikai akarat az összes ember jogainak a védelmére. Ideje, hogy a világ többi része, beleértve az Amerikai Egyesült Államokat is, kövesse ebbe a kérdésben Európát. A kaliforniai vállalat mindenesetre támogatja egy átfogó adatvédelmi törvény megalkotását az USA-ban.
Jim Killock, az Open Rights Group igazgatója meglepődött a menedzser szavain, mondván: ilyen dolgokat a civilszervezetektől lehet általában hallani. Ugyanakkor úgy vélte, hogy az Apple hosszabb ideje és tudatosan építi az üzleti modelljét az adatvédelemre, a hirdetések helyett pedig az eladott termékekre és az előfizetéses szolgáltatásokra. Killock szerint az amerikai cégek elveszítik az emberek bizalmát és e bizalom nélkül nem tudják olyan jól működtetni a digitális gazdaságot, mint ahogy akarnák. Egyúttal utalt az adatvisszaélésekkel kapcsolatos negatív reakciókra a közvélemény részéről.
Néhány nappal ezelőtt Tim Cook azt nyilatkozta, hogy az új európai adatvédelmi irányelvet tartja követendő példának.