2023. április 26. 11:36, Szerda
Az EU a közelmúltban fogadta el a digitális szolgáltatásokról szóló törvényt, amely a digitális szféra valamennyi szereplőjére vonatkozó felelősséget bevezető kiemelt rendelet. Most
megneveztek 19 nagy platformot, amelyeknek augusztus 25-ig meg kell felelniük az új online tartalomszabályozásnak. Ezek a digitális platformok rendszerszinten relevánsnak minősülnek, és különleges felelősséggel tartoznak a társadalomnak az internet biztonságossá tételéért.
Az Európai Bizottság 19 nagy online platformot és keresőmotort kötelez arra, hogy augusztus 25-től kezdődően megfeleljen az új online tartalomszabályozásnak - közölték európai tisztviselők. A 19 platform közül ötöt a Google üzemeltet, konkrétan a YouTube-ot, a Google keresőt, a Google Play alkalmazást, a Google Mapset és a Google Shoppingot. A Meta tulajdonában lévő Facebook és Instagram is szerepel a listán, akárcsak az Amazon online áruháza, az Apple App Store, a Microsoft Bing keresőmotorja, a TikTok, a Twitter és a Wikipedia.
Ezeket a platformokat azért jelölték ki, mert mindegyikük arról számolt be, hogy február 17-én több mint 45 millió aktív felhasználójuk volt az EU-ban. A további felsorolt platformok az Alibaba AliExpress, a Booking.com, a LinkedIn, a Pinterest, a Snapchat és a Zalando német online kiskereskedő. (Érdekesség, hogy a Zalando piactér 30,8 millió felhasználót jelentett be az EU-ban, mégis vonatkozik rá a jogszabály.) A vállalatoknak négy hónapjuk van arra, hogy teljes mértékben megfeleljenek az új kötelezettségeknek. Amennyiben nem teszik ezt meg, éves bevételük akár 6 százalékáig terjedő bírságra számíthatnak, végső esetben pedig - emberek életét vagy biztonságát veszélyeztető ismételt súlyos jogsértések esetén - az EU-ból való ideiglenes kitiltás lehet a szankció.
Ezen szabályok szerint
a platformoknak minden hirdetést meg kell jelölniük és tájékoztatniuk kell a felhasználókat arról, hogy ki fizetett azokért
tilos lesz minden olyan hirdetési forma, amely érzékeny adatokon alapul, például faji vagy etnikai származáson vagy politikai véleményen
a felhasználók egyértelmű tájékoztatást kell kapjanak arról, hogy miért ajánlanak nekik bizonyos információkat és lehetőséget kell adniuk számukra, hogy a profilalkotáson alapuló ajánlórendszerekből kivonulhassanak.
a felhasználók könnyen jelenthetik majd az illegális tartalmakat és a platformoknak gondosan fel kell dolgozniuk az ilyen bejelentéseket. A szólásszabadság védelme már nem csupán polgári felelősség, hanem jogi kötelezettség lesz
az ajánlórendszereknek meg kell akadályozniuk a dezinformáció algoritmikus erősítését
a platformoknak közérthető nyelven összefoglalót kell készíteniük az általános szerződési feltételeikről azon tagállamok nyelvén, ahol működnek
a platformoknak át kell tervezniük rendszereiket, hogy biztosítsák a kiskorúak magánéletét, biztonságát és védelmét. Korellenőrzést és szülői felügyeleti eszközöket kell beépíteniük, a keresőknek blokkolniuk kell számukra a káros anyagokat és tilos lesz reklámokat célozni rájuk
egyértelműen meg kell jelölniük a mesterséges intelligencia által generált információkat, például deepfake képeket és videókat
"A digitális szolgáltatásokról szóló törvénynek köszönhetően az európai polgárok és vállalkozások egy biztonságosabb internet előnyeit élvezhetik" - mondja Thierry Breton belső piacért felelős európai biztos a Twitteren közzétett videóban. "Augusztus 25-től az EU-ban több mint 45 millió aktív felhasználóval rendelkező online platformok és keresőmotorok szigorúbb kötelezettségekkel fognak rendelkezni, mert a nagy mérettel nagy felelősség is jár" - tette hozzá Breton.
A sajtótájékoztatón Breton elmondta, hogy a Twittert különösen figyeli az uniós végrehajtó testület. A francia biztos kérésére a platform beleegyezett, hogy június végén élőben stressztesztet végezzen a székhelyén. Az önkéntes próba célja, hogy a határidő előtt ellenőrizzék készen állnak-e az új kötelezettségeknek való megfelelésre. De nem ez az egyetlen olyan platform, amely különös aggodalomra ad okot. "Várom a meghívást a ByteDance központjába, hogy jobban megértsük a TikTok és a ByteDance által fejlesztett egyéb innovációk eredetét" - tette hozzá Breton. Megemlítette azt is, hogy szeretne beszélni Mark Zuckerberggel, a Meta vezérigazgatójával, mivel "különösen aggódik" a Facebook tartalommoderációs rendszere miatt, valamint amiatt, hogy a platform milyen szerepet játszik az ukrajnai háborút övező hibrid hadviselésben Közép-Kelet-Európa egyes országaiban.
Számos követelmény célja, hogy külső ellenőrök és kutatók ellenőrizhessék a vállalatok megfelelőségét. A vállalatoknak hozzáférést kell biztosítaniuk a kutatók számára az adatokhoz, közzé kell tenniük a felületükön kiszolgált összes hirdetés adattárát és átláthatósági jelentéseket kell közzétenniük a tartalommoderációs döntésekről.
A vállalatoknak kockázatértékelési tervet kell készíteniük, amelyeket az Európai Bizottság független ellenőrzésnek és felügyeletnek vet alá. "A platformoknak a rendszerszintű kockázatok széles körét kell majd azonosítaniuk, elemezniük és csökkenteniük, kezdve attól, hogy a szolgáltatásaikban hogyan erősödhet fel az illegális tartalom és a dezinformáció, egészen a véleménynyilvánítás szabadságára és a médiaszabadságra gyakorolt hatásokig" - mondta az EB. "Hasonlóképpen fel kell mérni és mérsékelni kell a nemi alapú online erőszakkal, valamint a kiskorúak online védelmével és mentális egészségével kapcsolatos konkrét kockázatokat. A platformoknak át kell alakítaniuk szolgáltatásaikat, beleértve a felületeiket, az ajánlórendszereket, a feltételeket, hogy mérsékeljék ezeket a kockázatokat."
Ez a 19-es csoport csak az első a sorban, a többszintű megközelítés miatt további platformok később következnek. A Bizottság még négy-öt platformot vizsgál, amelyekről a következő hetekben születik végleges döntés. A Spotify és az Uber saját állításuk szerint nem érik el a küszöbértéket, és és nem is közöltek ilyet annak ellenére, hogy a DSA előírja számukra a pontos adatok közzétételét. A PornHub pornóoldal is az uniós szabályozók célkeresztjébe kerülhet, mert nagyon alacsony számot jelentett be.