2023. június 30. 11:51, Péntek
2022 júliusában a német versenyhivatal, a Bundeskartellamt megállapította, hogy az Amazon nagyfokú, piacközi jelentőséggel bír a verseny szempontjából, ami a német versenytörvény (GWB) értelmében szigorúbb szabályozási rendszert von maga után. Az amerikai cég ezt vitatta, ezért bíróságon támadta meg a döntést. A német szövetségi bíróság első értékelésben arra a következtetésre jutott, hogy az Amazon szabályozó hatóság általi "piacdomináns" minősítése nem sérti az uniós jogot vagy a német alkotmányt.
A német trösztellenes hatóság, a Bundeskartellamt 2022 júliusában azt állapította meg, hogy az Amazon a verseny szempontjából nagy piacközi jelentőséggel bír, ami a német versenytörvény értelmében szigorúbb szabályozási rendszert von maga után. A GWB a Bundeskartellamtot erősebb hatáskörrel ruházza fel az e különleges visszaélés-ellenőrzési rendszer alá tartozó vállalatokkal szemben, többek között megtiltva nekik bizonyos gyakorlatok folytatását. Az Amazon mellett a törvény hatálya alá tartozó vállalatok a Google Alphabet, az Apple és a Meta.
Az Amazon azonban megtámadta a német hatóság döntését, arra hivatkozva, hogy annak jogalapja nincs összhangban az uniós joggal és a német alkotmánnyal. Ez az első nagy technológiai vállalat, amely megtámadta ezt a kijelölést. "Nem értünk egyet a Bundeskartellamt értelmezésével az összetett új jogszabályról, és fellebbezést nyújtottunk be" - mondta az Amazon szóvivője. Az Amazonnak különösen a GWB 19a. paragrafusával van baja, amelyet a technológiai óriások gyakorlatának célba vételére terveztek. A vállalat szerint a rendelkezés sérti az uniós jogot, különösen a digitális piacokról szóló törvényt - az EU legfőbb fegyverét a technológiai óriások piaci erejének kezelésére. A bíróság most közzétett első értékelése azonban arra a következtetésre jutott, hogy a GWB 19a §-a nem sérti sem az uniós jogot, sem a német alkotmányt. A bíróság továbbá kijelentette, hogy nem tervezi az Európai Bíróság (EB) bevonását az ügybe.
Az előzetes ítélet a GWB alkalmazásának lehetséges akadályaira vonatkozott, nevezetesen az uniós e-kereskedelmi irányelvvel és a belső piacon a kereskedelem technikai akadályainak megelőzéséről szóló irányelvvel kapcsolatban. Az első ítélet nem állapított meg összeegyeztethetetlenséget az uniós jogszabályokkal, a végleges döntés azonban még függőben van. A Bundeskartellamt tavaly júliusi határozatában megállapította, hogy az Amazon egy központi e-kereskedelmi szereplő. "Úgy véljük, hogy az Amazon erőfölényben van a harmadik fél eladóknak nyújtott piactéri szolgáltatásai tekintetében" - mondta akkor Andreas Mundt, a Bundeskartellamt elnöke. Mivel az Amazon digitális ökoszisztémája magában foglalja a kiskereskedői, piactéri, streaming- és felhőszolgáltatói szerepeket, a Bundeskartellamt veszélyben látja a versenyt.
Külső kereskedők számára az Amazon a piactéren kívül logisztikai, hirdetési és fizetési szolgáltatásokat is kínál. Az Amazon felhőszolgáltatása, az Amazon Web Services (AWS) ma már vezető felhőszolgáltatónak számít. Az Amazon végfelhasználóknak szóló ajánlatai közé tartozik a Prime előfizetés, amely része a streamingszolgáltatói szolgáltatásának. "A kiskereskedelmi piac, amelyen az Amazon tevékenykedik, nagyon nagy és határozottan versenyképes, mind online, mind offline" - kontrázott az Amazon szóvivője. Az Amazon szerint számos befutott, sikeres német és nemzetközi céggel állnak versenyben. Ezért a csoport nem rendelkezik erőfölénnyel a piacon. A csoport azt is állítja, hogy mivel az elmúlt 11 évben 48,5 milliárd eurót fektettek be Németországban, az ügyfelek, a partnerek és több tízezer németországi vállalat profitál az innovációs képességükből.
A Bundeskartellamt becslése szerint azonban a német online kiskereskedelemben elköltött pénz több mint felét az amazon.de kereskedelmi platformon költik el.
A Bundeskartellamt 2021-ben kapta meg a piacokon átívelő befolyással rendelkező vállalatokra vonatkozó meghatalmazást. Ez a hatáskör magában foglalja első lépésben a vállalatok értékelését és besorolását a kiemelkedő piaci keresztirányú jelentőségre vonatkozóan, második lépésben pedig a beavatkozási jogkört a versenyellenes gyakorlatok esetében. Több kritériumot kell figyelembe venni ahhoz, hogy a Bundeskartellamt egy vállalatot kiemelkedő piaci befolyással rendelkezőnek nyilváníthasson. Ezek közé tartozik a vállalat erőfölénye egy vagy több piacon, pénzügyi ereje, a vállalat versenyreleváns adatokhoz való hozzáférése, valamint a harmadik felek üzleti tevékenységére gyakorolt befolyása.
Az Amazon besorolását követően a Bundeskartellamt leállíthatja az Amazon ajánlatainak harmadik felekkel szembeni előnyben részesítését, és intézkedéseket hozhat, ha az Amazon a verseny szempontjából releváns adatok feldolgozásával akadályokat gördít harmadik felek piacra lépése elé. Ezek az intézkedések a termékek és szolgáltatások interoperabilitásának elősegítésének elmulasztására is vonatkoznak, amelyekkel versenyelőnyre tehetnének szert.