SG.hu·

Érthetetlen módon lassulnak a Pioneer szondák

Új, eddig számunkra ismeretlen fizikai törvények húzódnának meg a Pioneer űrszondák furcsa viselkedése mögött a Naprendszer peremén? Az űrtudósok egyre sürgetőbbnek tartják az űrjárművek lassulásának kiderítését.

Egyesek szerint még akkor is érdemes lenne foglalkozni a kérdéssel, ha semmilyen forradalmian új fizikai tényezőt nem találnak, mivel az eredmények a jövő mélyűr szondáit tervező mérnökeinek is hasznára válnának. A Pioneer 10 és 11 1972-ben indult útjára a Jupiter és a Szaturnusz tanulmányozását tűzve célul maga elé. Miután küldetésüket teljesítették, folytatták útjukat a Naprendszer határmezsgyéi felé. Azonban 1980-tól kezdve, amikor elhagyták az Uránuszt, a Földre visszaérkező rádiójelek fokozatosan rövidebb hullámhosszok felé kezdtek eltolódni. Ez arra utal, hogy az űrszonda nagyon enyhén, de lassulni kezdett, az okáról azonban senki nem tud semmit.

Elképzelhető valamilyen előre nem tervezett hatás, amit maga a szonda hoz létre, például a hajtómű üzemanyagának szivárgása. Ha nem műszaki jellegű a hiba, akkor viszont az anomália hiányosságot tár fel a fizikai alapelvekről összegyűjtött ismereteinkben, mivel egy új erő vagy egy új anyagtípus hatását fedheti fel. Ebben az esetben a felfedezés valóban forradalmi lenne, de az is sokat jelentene, ha egy jóval hétköznapibb magyarázatot találnának egy, a fedélzeti műszerek által kifejtett hatás képében, mondta Slava Turyshev, a NASA Sugárhajtómű Laboratóriumának kutatója. Ez arra késztetné a mérnököket, hogy átgondolják a pontos űrbeli navigáció eléréséhez alkalmazott módszereiket.


A két-két Pioneer és Voyager szonda még nagyon messze van a Naprendszer határától

Egy új küldetés elindítása a Pioneerok nyomában lehetővé tenné a tudósoknak, hogy megállapítsák vajon a Pioneer anomália valós-e, és kizárják a technikai magyarázatok egy részét. A küldetésnek rendkívül pontos navigációs rendszerrel, és olyan műszerekkel kell rendelkeznie, melyek képesek a legkisebb lassulást és a lehetséges okok, mint a gázok elszivárgását észlelni. Ahhoz pedig, hogy a választ az elkövetkező néhány évtizeden belül prezentálhassák, egy gyors járású űrhajóra lenne szükség, gyorsabbra a Szaturnuszt nyáron elérő Cassininél. A Szaturnusz csupán félúton van az Uránuszhoz képest, mégis a Cassininek hét évig tartott, mire elérte az óriásbolygót.

A hagyományos rakéta-üzemanyag helyett a tudósok az NASA és az ESA által kutatási stádiumban levő nukleáris hajtómű alkalmazását szorgalmazzák, amit elsőként a NASA Jupiter Icy Moons Orbiterén terveztek bevetni 2015 környékén. Mindemellett jelen állapotában egyetlen tervezett expedíció sem alkalmas a Pioneer anomália felderítésére, mivel nem rendelkeznek kellően pontos navigációval vagy műszerekkel, ezért a kutatók egy kifejezetten erre a célra tervezett űrhajó mellett kardoskodnak, ami a Pioneer küldetések hibáiból tanulva készülne el. "Öt év alatt kifejleszthető lenne és a következő évtized elején már el is indíthatnánk" - vélik a kutatók.

Bár Turyshev is a külön e célra kifejlesztett gép mellett voksol, elismeri, hogy a már tervben levő küldetésekhez való csatlakozás sokkal reálisabb megoldásnak tűnik, ami mindössze 70 millió amerikai dollárba kerülne. David Southwood, az ESA tudományos programjainak igazgatója megerősítette, hogy a Pioneer anomália Európa számára is fontos.

Mindkét Pioneer túl messze van már gyengülő kommunikációs rendszerével ahhoz, hogy további kapcsolatot létesítsen a Földdel. A Pioneer 10-ről 2003 elején hallottak utoljára. Most már több mint 12 milliárd kilométeres távolságban kell lennie, útban a Bika csillagképben található Aldebaran vörös óriáscsillag felé, amit leghamarabb 2 millió év múlva érhet el.

Kapcsolódó cikkek és linkek

Hozzászólások

Jelentkezz be a hozzászóláshoz.

© pipaxy2004. 12. 03.. 12:00||#39
"Az észlelt többletlassulás oka feltehetõen a csillagközi anyag, elsõsorban gáz (fõleg hidrogén) által kifejtett közegellenállás. Bár a gáz nagyságrendekkel ritkább, mint pl. a mûholdak magasságában a légkör, hosszabb idõ alatt tekintélyes lassulást okozhat."

A csillagközi hidrogén sûrûségét már számtalanszor, számtalan irányban lemérték. Persze nem egy szondával, de megvan erre is a módszerük az ügyes csillagászoknak. Na mármost, a mérési eredmények azt mutatják (nem emlékszem pontosan a számra), hogy a csillagközi gáz sûrûsége kb. egy atom köbcentinként, ez pedig túl kicsi sûrûség ahhoz, hogy ennyire lassítani tudja a szondákat.

A setigyöngyösös honlapon az olvasható, hogy az Ulysses szondánál is érzékelhetõ egyfajta lassulás (nem a Pioneer féle, hisz ez a szonda ellipszis pályán van), márpedig az Ulysses nem távolodik a Jupiter pályájától messzebb. Azon a vidéken ügye nem beszélhetünk csillagközi gázról. Legfeljebb napszélrõl, de az gyorsítani, naptól távolítani igyekszik.
© Szelep2004. 11. 30.. 11:51||#38
A fizika szempontjából lényegtelen, h gyorsul-e vagy lassul, az iránya fontos, de tényleg mind1.
© Akitlosz2004. 11. 29.. 07:53||#37
Van énnekem pénzem. Csak negatívban, mind adósság, de igazad van fogalmazhattam volna egyszerûbben is.
© Akitlosz2004. 11. 29.. 07:51||#36
Mert egy jelenleg még csak elméletileg tervezett új szonda elõbb eredményt hozna? Ugyan hogy? Nekem úgy tûnik amolyan "jó lenne ha" stádiumban van ez a direkt erre c élra készítendõ szonda terve, így ha lesz is belõle valami - szerintem nem, mert csak azért egy szondát építeni és küldeni, hogy sebességet mérjen luxus - akkor is sokára.

Piooneer szondáknál úgy 20+ év után lett érzékelhetõ ez a lassulás. Plútó szondánál 10 év után lehetne már figyelni. Elég gyors az. Tekintve hogy egy tisztán erre a célra küldött szonda sem hozna elõbb eredményt.

Amúgy meg múlt héten olvastam, hogy már tervezik a New Horizons 2 szondát 2008-2009-es indulással az Uránuszhoz 2015-ben majd egy KBO-hoz tovább. Ezeknek van realitása a közeljövõben.
© DcsabaS2004. 11. 25.. 12:49||#35
A cikkel kapcsolatban a zavar alapvetõ forrása, hogy nem tette világossá: itt most csak az ún. ANOMÁLIS lassulásról van szó, vagyis a Doppler-effektussal észlelt lassulásnak arról a részérõl, amely nem írható a Nap gravitációjának a számlájára. (Merthogy a Nap gravitációja miatt triviálisan van lassulás. A hajtómûvek már régen nem mûködnek, így nem osztanak-szoroznak.)

Az észlelt többletlassulás oka feltehetõen a csillagközi anyag, elsõsorban gáz (fõleg hidrogén) által kifejtett közegellenállás. Bár a gáz nagyságrendekkel ritkább, mint pl. a mûholdak magasságában a légkör, hosszabb idõ alatt tekintélyes lassulást okozhat.

Amúgy a Naprendszer perifériáján a gázok, porok és más törmelékek sûrûsége nagyobb is lehet, mint a belsõ tartományban, hiszen ez utóbbiban az anyag a Napba, illetve a bolygókba koncentrálódott. (Sõt, amikor milliárd évekkel ezelõtt megindult a hidrogén fúziója a Napban, a hirtelen megjelenõ napszél kifújta a maradék gázokat (még a belsõ bolygókról is!), így a külsõ tartományokban a gázok sûrûsége ennyivel is növekedett.

A külsõ tartományokban lévõ anyag egyébként nem csak a közegellenállása révén lassíthatja a szondát, hanem a GRAVITÁCIÓJA révén is. A Nap körüli izotróp tömegeloszlás mellett belülrõl nem érzékelhetõ ez a hatás, csak ha már távolabb jutunk.
© Szelep2004. 11. 24.. 20:32||#34
<#vigyor3>
Gyorsul, csak negatívan, de igazad van, egyértelmûbben/egyszerûbben fogalmazhattam volna úgy, hogy lassul.
Szerintem, ha egy vagy több helytálló elmélet is van erre a jelenségre, akkor túlzás "érthetetlen" jelzõvel illetni!
© Cat2004. 11. 24.. 13:17||#33
nem gyorsul, hanem lassul
jó cikk, de te végigolvastad? mert ezt irja a legvégén: "A kérdés továbbra is nyitott..."
© Szelep2004. 11. 24.. 12:14||#32
Nem tudom mi ebben az érthetetlen?!????
http://setigyongyos.fw.hu/
Itt a 2004.09.26.-es "hír": A Pioneer 10/11 rejtélyes gyorsulásáról címû írásban le van vezetve a legvalószínûbb elmélet.
© Cat2004. 11. 24.. 09:01||#31
azért, mert az se biztos hogy 2006ban elindul, és ha elindul is, 2016 elõtt semmit nem tudunk - számold ki akkor hány éves leszel
© Akitlosz2004. 11. 24.. 08:10||#30
No és a 2006. januárjában induló Plútó szonda ugyan már miért ne lenne alkalmas a jelenség tanulmányozására? Simán jó.