Nohát csak annyit mondanék h mindenkinek 1 kicsit igaza is van meg nem is... Szóval a honlapon található 4 kép közül az egyik tuti h valódi. Ez a kép a 4. amelyik balról és 1 kicsit fentrõl és hátulról készült a géprõl. A rendezvényes képpel nem foglalkoznék de a másik kettõ nem hamisítvány, hanem egyszerûen bemutatásra szánt kép, hogy mégis hogy néz ki a gép.Azér ne gondojjátok, hogy nagyokosok nem tudnának olyan képeket gyártani amik teljesen élethûek... Ezeken viszont látszik, hogy szerkesztett képek, de már mint mondtam bemutatás céljából. Itt kérdezném meg a kételkedõket: Nem láttatok ugyanilyen szerkesztett képeket a JSF vagy az F-22 gépektõl???? Attól még azok is létezõ gépek... Amit pedig egyesek fordítási illetve értelmezési hibának értelmeznek azaz ,hogy a gép nem vet átnyékot, az egy nagyon egyszerû dolog miatt lett találgatások tárgya. Ez az ok az, hogy a szöveg fogalmazója valószínûleg fogalmazás gátlót szedett, vagy 1 es volt fogalmazásból, ugyanis ennél homályosabban nem is fogalmazhatta volna meg a témát... Mindenesetre az a lényeg, hogy a gép nem vet árnyékot saját magára. Magyarul: mivel nincs függõleges vezérsikja, illetve kiálló elemei a gépnek, így nincs mi árnyékot vessen a gépre. Ettõl függetlenül a gép egyes részei árnyékba kerülhetnek, de mivel ezek nem éles, cikázó árnyékok(mint mondjuk amit egy függõleges vezérsík vet), így azok nem hívják fel a figyelmet a gépre(például ez abban az esetben is jól jön, ha egy ellenséges gép magasabban repül, így az ellenséges gép pilótája körbetekintve sokkal kisebb eséllyel veszi észre vizuálisan, ráadásul ehhez társul a jó öreg lopakodás). Amugy ezek mind kitünõen láthatóak azon a képen amit elsõként emlitettem(asszem a 4.). A zaj csökkentésrõl meg csak annyit, hogy az elõrefelé és oldalra irányuló zajokat hasonlóan próbálták csökkenteni mint mondjuk ahogy ez a hajtómûvek hõkibocsájtásával is tették és teszik. Ez alatt azt értem, hogy a géptesten keresztül nagyon csekély zaj szivárog át, a kiömlõnyílásokat a lehetõ legjobban leárnyékolták(ezt fõként a hõkibocsájtás miatt, ám ennek az 1 ik mellékhatása a zajcsökkenés is), az iszonyatosan elrejtett és leárnyékolt beömlõnyíjás jelentõsen lecsökkenti az elõrefelé kiáramló, jellegzetes turbina süvítést és így, ezen megoldások hatására a kijõvõ zaj fõleg hátrafelé távozik, ami viszont sokkal kevésbé zavaró(mire meghallanánk a gép kiömlõnyílása felõl érkezõ zajt, az addigra már rég kijõtte/ledobta volna azt amije van és már meg is fordult... ez a példa a késõbbi gépekre vonatkozik amiken alkalmazni fogják ezt a technológiát, szal nem kell kiabálni mer tudom, hogy a BoP nek nincs fegyverzete:))
Volna azér nekemis 1 kérdés féleségem: Az oldalak közt barangolva azt a valószínûleg csak pletykét olvastam, hogy egyesek lehetségesnek tartják, hogy a BoP-on tényleges vizuális álcázást is kipróbáltak név szerint az iwy rendszert. Az iwy azon a technológián alapul amit már jópárszor láthattunk tévében, vagy itt-ott. Nevezetesen arról van szó, amikor a japán csajszi felhúz 1 pólót és beáll 1 ucca kellõs közepére és full ugy néz ki mintha a csaj a pólóján keresztül átlátszó lenne. Igaz, ténylegesen átlátszónak nem nevezném mert látszanak a póló gyûrõdései és a pólón "keresztül" látható kép is igencsak fakó. Ezt az egészet valami nagyon frappáns módszerrel csinájják(talán száloptika????). 1 a lényeg: a póló elején az látszódik(úgy ahogy) az ami hátul van és fordítva. A wikipedia-n azt olvastam, hogy azt beszélik, hogy a BoP egy úgynevezett "aktív kamuflázst" kapott, amihez hasonlót már a II. világháborúban is teszteltek és az a lényege, hogy a kamuflázs bizonyos mértékben képes változtatni a színét és egyes esetekben az "átlátszóságát". Én speciel nagyonis elképzelhetõnek tartom, hogy valami hasonló dolog létezik, még ha nem is a BoP-on tesztelték.Képzeljük csak el.. elég hajmeresztõ technikai dolgokat tártak és tárnak a nyílvánosság elé.. Akkor mi az, amit most fejlesztenek és a legszigórúbb titkosítás alatt van??.. :D Érdekes belegondolni, hogy ha ez az egész iwy, vagy akárhogy is hívják, még ha csak 15-25% átlátszóságot (kukacoskodók kedvéért:transzparenciát:P) is ad,vagy mondjuk valamekkora színváltoztató kébességet, amivel valamennyire képes a föld illetve az ég színeibe beleolvadni, már akkoris óriási elõnyt ad annak a gépnek amelyik felületének a lehetõ legnagyobb része ezzel van burkolva(értelem szerûen nem lehet az egész gépet beborítani: ki/beömlõ nyílás, kabintetõ, stb.)... Szal kérdezném, hogy tud-e valaki bõvebben errõl az egész históriáról valamit?.
Amúgy a gép itt látható az usaf múzeumában: http://airpower.callihan.cc/HTML/Spotlight/BirdofPrey.htm http://www.nationalmuseum.af.mil/shared/media/photodb/photos/050317-F-1234P-056.jpg Aki még kételkedik az utazzon oda és nézze meg:PP
Nekem a nagyim olyan, hogy szerintem a radarok nem észlelik. Állandóan mászkál valamerre pedig már elmúlt bõven 70. A múltkor hétvégén Erika mondta, nagyi csak tévedésbõl jött haza, s megint felszált a vonatra egy órával késõbb.
"példátlan RCS szintekre tervezték, erre utalnak a finoman a szárnyakba vegyülõ stabilizátorai és a teljesen álcázott beömlõ nyílások is. Elképzelhetõ a -70 dBsm radarkeresztmetszet"
Egyébként az "árnyék" a radarárnyékot jelenti, ugyanis ma már léteznek ún. passzív radarok, amelyek látják a lopakodó gépeket is. A klasszikus lopakodó gépek (F117, B2) úgy "lopakodnak", hogy nem a radarforrás irányába verik vissza a radarjelet, hanem bizonyos kitüntetett irányokba. A passzív radarok viszont ezt a szórt jelet képesek érzékelni, amihez az egyébként is jelenlévõ rádiózajt (TV - rádió adások, más radarok jelei) használják fel. Na ennél a gépnék amikor fejlesztették (jó rég volt), akkor erre mentek rá, hogy minél kisebb ilyen "árnyékot" vesen. A vizuális lopakodás meg baromság, valszeg fordítási hiba, vagy az eredeti cikk se tudta mirõl beszél.
Errõl a stuffról annyit, hogy a továbbiakban nem foglalkoznak vele a fejlesztõk, mert megy a múzemumba. Egy technológia kísérlet volt, semmi több. Az itt szerzett tapasztalatokat viszont felhasználják majd a következõ generációs lopakodó gépeknél. Nem tudom, hogy a cikk fordítója hogyan gondolta, hogy a gép nem vet árnyékot, szvsz egyrészt ez elég durva (fordítási) hiba, másrészt pedig fizikai képtelenség. Illetve két esetben lehetséges: 1. nem süt a nap és/vagy vastag a felhõzet, így a gép nem fog árnyékot vetni a talajra. Ezzel a képességgel viszont már a régi kétfedelûek is rendelkeztek. 2.a gép képes a törésmutatóját nullára redukálni (szvsz a mai technológia szinten ez még nem lehetséges), ebben az esetben viszont már valóban láthatatlan lenne (kíváncsi vagyok hogyan igazodna el a pilóta a mûszerfalán).
Pár érdekesség:
- a gép tört "sirály" szárnyai miatt remek stealth tulajdonságokkal rendelkezik, ellenben a mûrepülési tulajdonságai csapnivalóak - nem rendelkezik hagyományos hajtómû kiömlõ nyílással és forszázzsal, az égés termékek az F117-es hasonlóan egy kis keresztmetszetû lapos nyíláson keresztül távoznak a gépbõl.
Akkor mégsem csak kitalálták a klingon fajt? :))))
Egyébként gondolom az álcázó technológia miatt kapta a BoP nevet, mert a StarTrekben is a klingonoknak ilyen hajón volt elõször (StarTrek VI: The Undiscovered Country)
Birds of Prey Amigán Jó kis játék volt
Bird of Prey:)) talan egy klingon csatacirkalo esett le groom lake-n???:DD
groom lake, ismerem, es en sem vagyok szakerto... mindenesetre erdekes, hogy a 20.sz ban volt a leghirtelenebb a fejlodes... talan leesett valami ami 5leteket adott??
Nekem ez az egesz cikk buzlik. Nem csak a BoP elnevezes miatt, hanem az Area 51 miatt is. Kinek mi jut eszebe errol a nevrol? : )