Nem igazán az érettségi számít, hanem hogy mit kér az egyetem. Kutatóvegyésznek tanulhatsz ELTE-n, a Pannon egyetemen, több helyen, ezért elõször körbe kell nézneed, hogy hol és hogy tanulhatsz ilyet, majd azoknak a követelményeit. Pl ELTE-re egy sima kémia érettségi elég az alapszakra (persze matek mindenhol kötelezõ, de az amúgyis)
kutató vegyések milyen munkát végeznek(azon kívül,hogy kutatnak),és mi kell hozzá érettséginél?elvileg képességeim alapján leginkább kutatóvegyész és atomfizikus lehetnék:D
kémia mellé mit érdemes érettségitárgynak választani?én infot szeretném,mertaz érdekel még,meg még az is érdekel,milyen munkákat lehet keresni kémia érettségivel(na meg olyan egyetem,vagy fõiskola)
Azt sem szabad elfelejteni hogy eber és ember között is van különbség.
Naja, egy LDxx meghatározásnál nem mindegy, hogy milyen úton jut a testbe, és Nuke barátom igazat szólt, mivel ezt nem úgy tesztelték, hogy 100 emberen kísérleteztek, és megmérték mennyi halt meg, a patkányok, nyulak ellenállásából csak közelítõ értékeket tudnak saccolni a tudósok.
De hogy ezt tartalmazza egy-egy étel, mint adalék, nagyon kicsi mennyiség, hogy azzal ölni lehetne, hacsak belegondolsz, mennyit kellene ahhoz enni abból. És hogy mi alapján számolták azt a 0,7 kg/ kg értéket, utána kellene nézni, mert nem tudjuk milyen változókat vettek, milyen lehetõségeket vettek figyelembe.
Hi, nem tudjátok véletlenül, hogy idén középszintûn kell-e kisérletezni?
Mivel a patkányokból/egerekbõl nem lehet következtetni, hogy egy embert mekkora adag tenne hidegre éppenséggel 50%-os hatékonysággal (LD50), ezért nem egyformák az adatok a szakirodalmakban.
Bocsi; Nem Neked, hanem *Pet0330* Nátrium-szulfid (Na2S)kérdésére írtam volna kiegészítésképp. -és mivel; ez kaja-*E...* adalék is egyben,
sõt: 100gramm desztvíz 18grammot old belõle szobahõmérsékleten, így a keletkezett H2S mennyisége alaphelyzetre sem hanyagolható el ! *R-gó*: HCl, mint gyomorsav jelenlétében csak növekvõ tételt mutathat:
-Az egyes irodalmakban közölt 0,7gramm/testsúly-kg halálos dózissal tehát nem értek egyet!!!
(-ha javasolhatnám: Próbálja ki ezt elõbb magán, vagy éppen a szerettein, és/vagy a családján ! ->köszi, hogy tán nem rajtunk .?!)
oké, értem, csak hogy hogyan is jön ide? :\ Ha a pH változásos szövegemre gondolsz, különbözõ erõsségû sav-lúg reakció során képzõdõ só vizes oldata nem 7es pHjú lesz, hanem alacsonyabb/magasabb. Nem sokkal, de mérhetõ. Erre gondoltam, nem igazán arra, amit te írtál.
Sejtem, honnét jön a grebaszotok: Nehezen oldódó sók oldatbavitelénél; a gyenge savak nehezen oldódó sóinak (MeS és MeCo3 éit->ÉsÍgyTovább) feloldására erõs savnak az oldathoz történõ adagolásával. (- ami persze megmutatja a pH hatását is, az oldékonysági egyensúlyra.)
Egyetemi vizsgán szerették kérdezni pl. a Vas(II)-Szulfid oldási egyensúlyát: -ez a tipikus eset ! FeS <--> Fe(2+) + S(2-) L=3.7*10^(-19) -ha pl sósavat adunk a rendszerhez: s(2-) + 2H(+) <--> H2S reakció értelmében H2S gyenge sav keletkezik,amely: 2lépésben disszociál.
H2S <-->HS(-) + H(+) HS <--> S(2-) + H(+) Az elsõ egyensúlyi állandója : K(H2S)= 1.1*10^(-7) A másodiké: K(HS -)= 1.0*10^(-14) Oldatban tehát egyensúly fog beállni az S(2-) és a HS(-) ionok és a H2S között.- ha összevonjuk a két egyensúlyi állandót; =1.1*10^(-21) A pH csökkentése tehát elõsegíti a Szulfid-csapadék oldódását. Megfelelõ mennyiségû erõs sav hozzáadása tehát a NEHEZEN-OLDÓDÓ csapadék teljes feloldását okozza ! Ugyanez a helyzet a CaCO3, Mg(OH)2; ... éit esetében is.
Jézusom. MSN-en máshogy írtad, úgy még el is hittem
Köszi szépen, csak erre voltam kiváncsi hogy lesz-e H2S vagy nem.
Naja, nem voltam benne biztos. Hidrolizál, mint minden só, és erõs lúg-gyenge sav miatt lesz lúgos. De túlzás lenne azt állítani, hogy H2S keletkezik, inkább, büdös, mint egy termálvíz. A hidrolízis közben fejlõdõ sav elenyészõ, nem tekintjük tényleges reakciónak.
Kilenc molekula kristályvízzel sárgásfehér, levegõn szétfolyó, vízben könnyen oldódó kristályokat alkot. Szobahõmérsékleten; 100g víz, 18g vízmentes nátrium-szulfidot old! Vizes oldatban hidrolizálva, erõsen lúgos kémhatásúvá lesz. (H2S keletkezõ szagáról felismerhetõ.) A kén-hidrogén sójának is tekinthetõ. Olvasztott állapotban megtámadja az üveget, a kvarcot, és a porcelánt is.
Mérgezõ hatású; A szervezetbe jutva, már néhány grammja halálos! Bõrrel érintkezve, fekélyeket képez; izületeket gyulladásba hozza.
Gyógyászatban, gyógyszappanok készítésére, szõrtelenítésre; Kohászatban és a gumigyártásnál is gyakorta alkalmazzák.
hát kurvajó,tegnap szét tanulom az agyam,erre kiderül hogy csak jövõhét szerdán írunk tz-t addig gyakorlunk:D és ugyan így tanultam magyarra meg fizikára is:D egyiket sem írtam meg
így hogy már értem biztos fog sikerülni,persze azért majd megnézem még este léefekvés elõtt,hogy bennem maradjon:) a többi dolog megy,kb az egész padsor engem fog kérdezni(nem ego,de sajna ez van minden dolgozatnál,tanár már ott áll,és sasol:D)
Bután pont nem, az alkán, az észter alkohol és sav vegyülete :) De az elméleted jó, meg fogod tudni csinálni. Az elnevezések a latin nevekbõl származnak, acidum formicum az hangyasav, aceticum az ecetsav, a többi meg az eredeti tanult nevén szerepel,(propil-butil-pentil, stb)
tehát ha egy ecetsavom van,és annak a kékkel jelölt hidrogén részére kapcsolódik pl egy bután,akkor butil-acetát,ha hangyasavból akkor meg butil-formiát köszi,most már értem:) akkor azért nem tudtam,mert acetát,meg formiát meg ezeknek az elnevezését nem tudtam honnan jön,remélem tanár acetátnál nagyobbat nem kérdez majd:D
Az észtereknél a helyzet a következõ: (ha van kémia tankönyved, piros, akkor naggyából azt fogom lerajzolni :)
Kezdem egy egyszerû semlegesítéssel, mert ezen keresztül igen könnyen megérthetõ:
NaOH + CH3COOH -> CH3COONa + HOH ami innen fontos az az ecetsav, és a nátrium-acetát.
A nátrium-acetát elnevézésének lényege: ecetsav savmaradék ion + ami hozzá kapcsolódik.
Aztán:
(apró megjegyzés: azt hogy melyik H van bejelölve színessel csak azért rajzoltam hogy érthetõbb legyen. a tankönyvbe pont fordítva van bejelölve, de én így tanultam meg anno ahogy most felvázolom neked ide)
Az alkohol ugye átviszi a nevét, azzal nincs probléma. etil-alkohol az "etil-" részt metil-alkohol a "metil-" részt, stb stb. (alkil csoport, R- a jelölése, ez sok helyen feltûnik, érdemes tudnod ezeket, mert az étereknél, ketonoknál is megjelennek ugye:)
A savmaradék pedig a fent leírt módon, mint a Nátrium-acetát esetében:
naszép,nem hagyja csakúgy berakni szóközt,tehát a \ és a O- elé képzeljetek el anyi szóközt,hogy az oxigén a szénhez kapcsolódik(egyszeres kovalens kötéssel
ezt tdom,én az észterekre gondoltam,ahol teljesen más a kötés,nem is tudom nagyon leírni -C=O \ O-
#477: Még mindig oda járok (járunk, néhányan innen:).
#478: A tagokat egymás után kell kacspolni, úgy hogy ABC sorrendben legyen minden, ezután kerül az "éter" szócska. Azt hogy vesszõvel, vagy kötõjellel választod el, nem emlékszem. Megkérded a többieket holnap doga elõtt. pl:
valakis egítsen észterek elnevezését megértetni velem,néztem tankkönyvban meg füzetben de nem rétem,és holnap tz belõle:D
egyébként nuki, most nézem, hogy a Petrikbe jártál. tavaly ott voltam emelt bioszon, ha jól emléxem :O
(:
Köszi szépen, h segítettetek. Az a baj, h kettanyelvûbe jártam, és csak 2 évig tanultam kémiát, azt is 10-11 be, és az már 3 éve volt és nem nagyon rémlik már... De most megint elõ kell szedjek mindent érettségire.
Van egy másik feladat, ahol ez a kérdés: "Mennyi tiszta hangyasavat tartalmaz 200 cm^3 50 térfogatszázalékos oldat?"
Ehhez úgy állnék hozzá, hogy: térfogat%=(oldott anyag térfogata/oldat térfogata)*100 ennek alapján 50=(X/200)*100 -> rendezve az egyenletet X=100 cm^3 ahol X a feloldott hangyasav térfogata.
de nem tudom, hogy jól gondolkodom-e...és a könyvbe nincs megoldás S:
Télleg...S: köszi szépen a rajzokat meg a magyarázatot. Olyan egyértelmûnek tûnt a dolog, h bele se gondoltam. Az igaz h fele-fele Na+ és Br-, csak éppen kétszer annyi ionunk lesz, mint amennyi a molekulába volt...
Tehát akkor 1 mol NaBr-ba 1 mol Na+ és 1 mol Br- van?
Nem. Képzeld azt hogy van 2 doboz gyógyszered. 1 doboz tartalma 5 kapszula. Ez így összesen 6 objektum. 2 doboz gyógyszer esetén már 12 objektum (2 doboz, 10 kapszula)
1 molekulában van több ion. Így ha a molekulában tegyük fel két ion van, akkor ha az felbomlik, akkor kétfelé bomlik fel. 6*10^23 on darab molekula, ha mindegyik kétfelé bomlik el, akkor 2*6*10^23 db ION lesz.
Nos, ugye azt kell megnézni, hogy ionrácsos vegyülettel van-e dolgunk, mert csak abban vannak ionok. A NaBr-ben 1 mól Na+ ion, és 1 mól Br+ ion van, tehát 2x6x10^23 db iont tartalmaz.Többirõl most hirtelenem nem tudok nyilatkozni, de az alapkoncepciót remélem érted :)
Najó, összekavarodtam, mert télleg bróm van benne, ahhoz meg csak egy elektron kell a nemsgázig. ez letudva.
de a könybe a kérdést még mindig nem értem.
):
mármint bróm=bór
egyébként a nátrium 1 elektront tud leadni, nem? a brómnak meg 5 elektron kell, hogy a p alhéja beteljen, akkor nem 5-ször annyi nátrium kéne?....
nem értem ..............
HELP pls..
Sziasztok, a segítségetekre lenne szükségem. Érettségire készülgetek kémiából és mint mindig, a számításoknál most is el akadok, mert nem értek valamit. Van egy ilyen kérdés a könyvben: "Mennyi (hány darab) iont tartalmaz összesen az alábbi anyagok 1-1 mólja?" "NaBr, MgBr2, CaO"
Ha jól értelmeztem a dolgokat, akkor 1 mol anyag az a gramban kifejezett anyagmennyiség, amelyben 6 * 10^23-on részecske található. Így mondjuk az elsõ esetben 1 mol NaBr-ba 6*10^23-on NaBr található. Nem?
Nincs feketelistán, szilveszterkor szabad pirózni :)
Najó, igaz az, hogy az anyagszükséglet, és minõséget a vegyészek biztosítják, de esélye nincs egy vegyésznek nyomtatott áramkört tervezni, mert nem ért hozzá. Tehát relatíve mindenkinek ugynakkora része van az egészben.
És piróhoz még annyit, hogy nem mindenki hülye, a média átka, hogy feketelisán van a pirotechnika, mint mindent, ezt is lehet kultúráltan ûzni.
Pirotechnika: van amit azért mi is óvatosan kezelünk. A jódazid az pont ezek közé tartozik. Mi nem, de feljebbvalóink tanári felügyelettel állítottak már elõ a lentebb megnevezett instabil anyagból, és szórakoztató is tud lenni ;) Én mondjuk személy szerint elsõsorban a színes lángokért, szikrákért rajongok, nem pedig a durva robbantásért. Szóval a vegyészet és pirotechnika része a munkavédelem, illetve egy kevés intelligencia-hányados amivel fel tudod mérni, hogy kreténség ne csöppennyen a munkába, mert abból senki nem jön ki jól.
Kartonotokat stírölgetve, mindegyõtöknél a piromániát; fõhelyen látom. Fogadni mernék, hogy elsõben a "laboron", volt olyan közöttetek, aki jóvicces-poénból, Jódazidot is kutyult, pl Kénhidrogén helyett. Abban is biztos vagyok, hogy a C4-es plasztikról Jenki-filmekbõl is mindegyõtök bõven hallott, de hogy azt eredetileg ki, mikor, és hol is alkotta meg, azt milyen névre keresztelték; Mi is történt a munkatársakkal ?!!! - hááát ... Nade: Találjunk fel most egy PC-t, vegyészetileg. Kezdjük szembõl. Mindjárt itt egy dekoratív mûanyag, mint elõlap. +60fok Celsiuson azért lehetõleg még ne nagyon olvadozzék, és mínusz 10fokon se hulljon azért még szét.(pl.:fûtetlen raktárban) Lehessen ferõtleníteni cc. alkohollal is; s még jóegynéhány paraméter. Rajtad is áll, hogy "ZÖLDtûrõ" lesz-e !-mert Te: Mit ajánlanál, hogy azt még ITT, gazdaságosan le is gyárthassuk. Tudsz rá majd technológiát is írni?-amit az alakítástechnológusnak adsz.
(Az ausztenites-acél kacatot, végzárókat és a csavarokat hagyjuk most meg a kohászoknak.De; hova, s miért is kéne esetleg e drága acél ?! Várom a válaszokat !) Találjuk fel most az alaplapi NYÁK-ot. (-ne egybõl a modernebbeket! Kezdjük a primitíveknél.) Ti jöttök ! ...
-sõõõt: Az F1-es Ferrari-motor forgó-mozgó alkatrészeit is, hazánkban vizsgálták neutronokkal !
-de:Kapaszkodj meg ! Bármely, számtechkes elektró-kütyüt, "jól legyártani (!!!)", csak a: Kohász,(mikro-kohász, újabb nevén még;Fémfizikus) vagy csak; Vegyész tud ! (-elektrós is tud jót alkotni; Ha legalább 10-éve már, ezt csinálja.)
A kémia jó választás relatíve a legtöbb dologhoz képest. Informatikus: sok van. Bölcsész: sok van. Nemtom még milyen állatfajok vannak. Vegyészbõl nincs olyan sok, külföldön kelendõ áru ;) Mi kell még? :D
Jójó, perzse, ez speciel rossz példa volt. Ennek ugyanis csak a neve hosszú, de logikus a felépítése:) Egyébként az a szintû szerves kémia, amit gimiben tanulunk még tetszik is, sõt, azt is merném mondani, hogy jobban, mint a szervetlen. Persze a gyógyszermolekulákba beletörne a bicskám:/ Nah mindegy, majd eldöntöm, mi lesz belõlem, csak lassan már orientálódni kéne valamerre:P
Sajna, baró nehéz ide képleteket írni.-de vagytok Ti itt annyian tanulni vágyók ... Javaslatom tehát: A korábbi évek felvételi példáiból mindenki szépen másoljon ki egy-egy lapra egy korrekt megoldást; Magyarázatokkal ! (-az sem árt, ha azt még alá is írja.- avagy csak 1 szignót vet rá.) Scannerelje, majd illessze be a Matek;Fizika;Kémia; Biosz ... fórumba. Pillanatokon belül összejõ(-het!) több tucatnyi frappáns anyag. (?) Sok sikert kívánok elõre is, minden aktív személynek.
A BME vegyészmérnöke például tud mesterképzés keretén belül gyógyszerésznek továbbtanulni :) Amúgy nem olyan nehéz az a fogkrém mint bármi más. Szvsz a szerves kémia van olyan nehéz mint az amitõl félsz :P
Az a lényeg, hogy érettségin ne bukj meg. Mindegy mit párosítasz mivel, a lényeg, hogy jó sok százelékod legyen mindkettõbõl, és jó ha van köztük emelt szintû. Ja, és orvosin biokémiából durvásabb dolgokat kapsz kézhez, mint a fogkrém összetevõi, hidd el :)
Oké, látom beindult a topik:P És ha bioszt+kémiát akarnám párosítani, micsináljak? :D Elég a gimis biosz? Most azon vacillálok, h gyógyszerészetire vagy vegyészmérnökire menjek. Mert a kémia jobban érdekel, mint a biosz, meg félek is az olyan dolgoktól, mint a Natriummonofluorophosphate , ami a fogkrémben vanXD , viszont egy gyógyszerésznek szvsz könnyebb elhelyezkedni, mert én pl. egy kisvárosban élek és itt van 3 gyógyszertár, de vegyi gyár egy sem.
... ééés; Mi a különbség !? -jóóó ! -a kiemelteknél: +2matek/hét, ja; És idõnként még ejnye-bejnyét is mondanak ott, a lustábbaknak !
A harmadikas tananyagot betéve kell tudni; Ittasan, dugás közben, avagy tök-részegen, még a szakközépben is. (derivál-,s integrálnál az egyetemen tényleg egy pötty kis elõnnyel bír a gimis, de: Csak az elsõ-ZH, annak is csak egy darabkájánál !!! -ezér' adtam azt a tippet; Szombaton sem kell annyit "szürcsölni", hogy még hétfõ este is KO légy. ) Fizikából pedig Nektek kell majd 3-5órával kevesebbet tanulni a ZH-ra. (Istenke-törvényei általában kiegyenlítik egymást.)
hát gimis matektudás még oké, de én is csak szakközepessel bírok, azt se túl jól :D
Örülök neki! Legalább Ti hozzátok vissza a '70 - 80-as évek vegyészeti örökségét. -de: Mûszaki egyetemre, középszintû-gimi- matek tudással menni; ... Nem terem sokkal több babér, mint kupiban, egy 70-éves "bárhölgynek".!! (Padödö: "Fazekas"-ok. )
Tudomásul kell venni, hogy a: Matek; a mûszaki-problémák segédeszköze.! A jelenlegi (bakfitty)gimis-fizikánál lesztek baró-nagy slamasztikában. ( Biztosan nem orvos, vagy mérnök volt az a barom; Aki stornírozta az érettségit követõ: Mat-,Fiz-, Kémia felvételit. ) Ettõl, még "érhettek" Ti középen, de tudni azér' jóval többet illik pl:Trigonometriából, exp-,log (lg; ln) és törtkitevõs függvényekbõl.-is!
...mûszaki-matektól nem kell tartanotok akkor, ha suli után naponta egy, Nem több; Csak 1 órát példa-feladatokkal, könyvtárban jegyzetel-get-sz ! (Fiz-Kém! Na, az az igazibb; mert ahhoz még kevés is e mûszaki-matek !) Lényeg: A nyáron is okvetlen tanuljatok minden nap 1-1 órát mat-fiz 's bioszt. - ja; és a kémiát !
Ha vegyészmérnöknek jössz, kapásból 3 sg-s évfolyam, esetleg csoporttársad lehet elsõévesként :D
Nos belsõ infókkal nem szolgálhatok, mert még évhalasztok, de az elmondások alapján sok jóra ne számíts :) Mondjuk ELTE matekból táposabb, de azért seholsem könnyû. Én is félek kicsit matekból, de majd kiderül, mikor ottleszek. Jó ha nem felejted el amit tanítanak neked. :D (én sajnos de :( )
Köszönöm a gyors választ! És milyen nehéz a matek a vegyészmérnökin? Mert érdekelne ez a vegyészesdi, csak kicsit félek a matek részétõl :/
De megteheted, mert egyenrangú a két tárgy egymással, csak az egyik kötelezõ, míg a másik választható. Mindegy mibõl teszek emeltet v közepet, a lényeg, hogy kötelezõ tárgyból legyen egy valamilyen. Én vegyészmérnökire mentem, közép matekom és emelt kémiám van^^