Uram, ki vagy a mennyekben. Hol tanulsz te gépésznek? Nekem ez elsõ FÉLÉVES anyag közepe volt Általános géptanból (ma métnöki alapok), de már gimiban is tanultam. ENNYIRE zuhan a színvonal?
Ne vedd sértésnek, de ha másodéves gépészként magadtól nem tudsz elindulni egy ennyire egyszerû dologgal akkor nem jósolok nagy jövõt sem a suliban sem az életben. Ha nem megy így sem akkor szólj és megoldom, de azzal csak te jársz rosszul.
Igen elhanyagolható ja... De Most mit írjak fel? Vagy mi?? Nem igazán értem amit mondani akarsz.... Igaz még egy ilyen feladatot sem csináltunk,gondolom azért...
Ajjaj... Ezt elsõ évesként tudni kéne...
Egyszerûen cask fel kell írni az adott közeg- és nyomáshatárokra (fúj, de csúnyán fogalmaztam meg...) a Bernoulli-egyenletet. Gondolom a csõsúrlódástól és a csõív veszteségétõl el lehet tekinteni (bár ez csak plusz tagokat jelentene az egyenlet egyik oldalán).
Mirõl is van szó? A tartály belsejében van cirka (kicsivel kevesebb), mint 4 bar. Tehát van egy potenciál a tartályban levõ gáz / folyadék szinten. A kérdéses kiáramlási helyen is van egy potenciál. A kettõ közti különbség a hajtóerõ ettõl van kiármalás. A potenciál összeáll a B-E. szerint.
p + Rho * g * h + 0.5 * Rho * v * v = áll. Ez írd fel a két pontra és az ismeretlen az egyik oldalon levõ sebesség tag lesz.
Hát nem tudom,elsõ körben egy nagyon szépen köszönömet :-D
Amúgy harmadik féléves gépészpalánta :-D
nocsak, nocsak - valaki, aki AutoCAD-ben rajzol, de mintha Paint-ban fejezné be és Bernoulli-egyenlettel van dolga... Hmm... Elsõ féléves gépészpalánta?? ;)
Mit adsz érte? Nem a megoldásért, hanem azért, hogy ÉRTSD?! :)
Sajnos váratlanul ért ez a beadandó feladat, épp zh-ra készülök,gondoltam nem fog nehézséget okozni,de aztán rájöttem,hogy mégis,ha valaki megszánna annak nagyon örülnék,ígérem megpróbálom meghálálni
A feladat:
A bernoulli egyenlet segítségével számoljuk ki a közeg sebességét, térfogatáramát és tömegáramát.... Itt a kép és az adatok a feladathoz:
valamit, nagyon félreszámoltál. az x= 14,... m mindkét képlettel számolva ez az x távolság pedig nem más mint ami az ábrán látható
már csak azt kell kiszámolni, mennyi az x' távolság és össze kell adni az x-szel. az x' pedig ferdén lefelé hajítás van. x'= vo*t*cos a , ahol 2méter = vo*t*sin a- 1/2 *g*t*t ebbõl kifejezed a t-t.
Elõzõhöz elfelejtettem leírni, h nekem vmiért a hmax sehogy sem jön ki. Nem tom miért, hiszen meg van adva minden adat és a képlet is, de vmiért mégsem...
Viszont a logikája nagyon sok feladat megoldásában segített! Ez nagyon jó!
A tömeggel leosztunk a h.max számításánál, úgyhogy lényegtelen, hogy mennyi. Csak technikai hülyeség, hogy megadtam, azért, hogy a mathcad ne pirosozza ki, és ne akadjon meg. A gép nem tudja, hogy késõbb le akarok osztani vele. De egyébként az ilyen feladatoknál ami nincs megadva, az nem is kell. Felvehetsz valamit (és akkor érdemes 1-nek venni), ha szerepel egy képletben, de ki fog esni, szinte biztos. Ezt akár veheted feladatmegoldási aranyszabálynak is, néha segít, ha nagyon elmész rossz irányba. Érdemes egyébként kézi számításnál elõször behelyettesítés nélkül csinálni, úgy kevesebbet kell számolgatni.
1.) Milyen távolságra repül a súlygolyó, ha a súlylökõ a golyót a talajszint felett 2 m magasságból 45°-os szög alatt 12 m/s kezdõsebességgel indítja?
Amikor a végén írtam h "...már szorzás után...", na ott nem emelkedési idõ, hanem már a teljes idõ.
Tehát miért jöhetett ki ennyire más eredmény? Vmi fölött nagyon elsiklottam?
Vicces :) Arra tippeltem volna, a BASIC interpreter a változóneveknek csak elsõ két betûjét figyeli, tehát számára nem volt EUMIN és EUMAX, stb, csak EU és RE.
A jó megoldás - ahogy azt Davidka is bizton megsejtette ;) - az, hogy a BASIC nyelvben a programkódban elhelyezett MEGJEGYZÉSeket (angolul REMARK) a "REM" kulcsszó után írjuk. Ami egy REM utasítás után áll az megjegyzés a program számára, így nem kerül végrehajtásra. Azaz a 40 és 42. sorok a program futása során úgy fordítódnak, mint megjegyzések, úgy, mintha ezt írtam volna:
40 REM IN=5000 42 REM AX=150000
így a ReMin és ReMax változók kezdõértékei nincsenek beállítva - amitõl a minimumkeresõ algoritmus mindíg bedöglött.
Természetesen egy tisztességes BASIC-ben megírt programban már fordításkor kakukkolnia kellett volna, h ez a két változó nincs deklarálva - de tisztességes BASIC-ben nem programozunk ;) :P
"1. Miért használnak fordított U-csöves manométert nyomás és nyomáskülönbség mérésekben?"
Talán mert a két oldalára két tér nyomását lehet rávezetni?
"2. Milyen mérõberendezéssel tudnék egy Bourdon-csöves manométert kalibrálni? Eszembe jutott ilyen, hogy nyúlásmérõ bélyeggel, de ez nem tudom mennyire számít berendezésnek, vagy milyen elvi hibákat rejthet magában."
Sziasztok! Ebben a topikban új vagyok még, látom itt vannak hozzáértõ mérnökök, remélem tudtok nekem segíteni egy-két alapvetõ kérdés megválaszolásában (sajnos saját hibám miatt írok ide, mert még nincs tankönyvem, de remélem nem haragszotok meg érte :)
1. Miért használnak fordított U-csöves manométert nyomás és nyomáskülönbség mérésekben?
2. Milyen mérõberendezéssel tudnék egy Bourdon-csöves manométert kalibrálni? Eszembe jutott ilyen, hogy nyúlásmérõ bélyeggel, de ez nem tudom mennyire számít berendezésnek, vagy milyen elvi hibákat rejthet magában.
ez egy x-y síkon egy 2 változós függvény volt és nálam az x-et úgy hívták, h Reynolds-szám, az y-t meg úgy, h Euler-szám. A tartományok, amin kerestem a függvény minimumát a [ReMin, ReMax] - [EuMin, EuMax] darabja volt ennek a síknak. Az a jópofa, hogy soha nem gondoltam volna, h ennyire könnyen becsapom saját magamat! :D A megoldás annyira pofonegyszerû, hogy majdnem egy óráig tartott megtalálni a hibás mûködés okát - mivel ERRE nem gondoltam volna! Csúnya megvezetés, annyi szent! Kicsit tudni kell BASIC-ül, de nagyon kicsit és a hiba ott figyel a leírt programrészletben! (Azaz lényegtelen, mit csinál az adott program - ha ezek a programsorok ott voltak, akkor nem mûködött!)
nem akartam belefolyni, de ez annyira vicces, h reagálok - de mindkét oldalnak fogok kedvezni: így mindenki sértõdöttsége növekszik így százalékosan egyre közelebb lesz a két tábor egymáshoz...
itt volt a hozzászólás - de inkább nem írtam ide...
nem akarok flémet és van annyi eszem, h magamnak se akarjak bajt!
Értelmetlen és meddõ vitát folytatunk itt - és sajnos mindenkinek igaza van. Leginkább annak, aki úgy látja, bárkinek lehet olyan mondatát találni, amit szépen ki lehet forgatni.
Vizes: Csináld meg évente - de valszeg nem olyan hülye a jóember, hogy ne tudja, mit gondolsz róla. Felesége van, mérnök, lakása van - nem is lehet olyan ostoba, ha vitte valamire. Lehet egy idõs fazon, akinek szimpatikus vagy - arra gondol: ezt a tíz rongyot én fél óra alatt megkeresem, minek bízzam ezt az apróságot olyasvalakire, aki átbaszna.
Davidka: A fõ probléma nem azzal volt, hogy konkrétan ezt nem tudtad, hanem az, hogy te egy informatikus vagy, aki még mérnöki vénával is fertõzött... Nézzük csak, nézzük csak, akkor egy neked való apróság - várom a megoldásodat, de nem privátban:
Régebben kellett írnom egy programot, ami egy Euler-szám - Reynolds-szám tartományon kereste egy függvény minimumát (Az Eu-szám és a Re-szám egy-egy "áramlástani mennyiség", lényegtelen, hogyan kell kiszámítani õket...) A programot - ahogyan illik ;) :P - BASIC-ben írtam. Volt a programomban egy olyan rész, ahol megadtam azt az Euler-szám és Reynolds-szám tartományt, amin keressük a minimumot - valahogy így festett:
Sohasem mûködött, mindig fals értékekkel tért vissza, általában mindkét mennyiség kívül volt a megadott tartományon... Gondolom egy pillantás elég volt, hogy rájöjj, hol volt a hiba! :) Én fogtam a fejem fél napig, hogy lehettem ennyire vak!
Molnibalage: Abban teljesen igazad van, ha valaki felsõoktatási intézményben tanul és sikeres vizsgákon túl van, olyanokon, amelyek mûszaki ismereteket kérnek számon, egy ilyen ismeret hiányában nem szabadott volna, hogy eddig eljusson... De ez soha nem is volt igaz és nem is lesz igaz!
Én - bevallom õszintén - hihetetlenül gyenge voltam vegyészkaron, majd gépészmérnöki karon, tanulva saját hibáimból, igen jó eredményt értem el. Volt lehetõségem nekem is ottmaradni az egyik tanszéken és két évet részt venni az oktatásban - javarészt csak rossz tapasztalatom van a hallgatói felhozatallal kapcsolatban. De ne feledjük el: Newton is arra panaszkodott Oxfordban, hogy a hozzá kerülõ hallgatók még a szorzótáblával sincsenek tisztában!
Már ez is mutatja, hogy mekkorát fordult a világ 14-15 év alatt is. Ma csak matek tagozaton tanítják a deviálást és az integrálás alapjait. Apám még sima gimisként tanulta annyira mint én tagozaton.
"Faustus: A gömb térfogatát általános iskolában tanultuk és nem matek tagozatra jártam." Megeshet bár régen voltam általános iskolás - csak a jelenlegi NATból illetve a még meglevõ könyvekre hagyatkozva tudok következtetni. ;)
"Szóval gyanítom (egy matematikatanár megerõsíthetne ebben), hogy 6. osztályban még nem találkozhattál a gömb térfogatával (a téglatestével már igen) - hacsak nem valami matektagozatra jártál."
Hm... Akkor most így visszaemlékezve sejtek valami odrasat. Akkor nekünk többet tanított a tanár (zseniális egy tanárom volt) mint amennyi elõ volt írva. Nem baj. :)
Az meg egyenesen durva lenne, hogy ha ma csak 12. osztályban lenne a gömb. Már 10. osztályos fizikához is erõsen kell mindenféle test geomteriája miatt. ---
"Mellesleg egyetértek azon felvetéseddel, hogy az oktatás színvonala rondán csökken (és ez még csak a kezdet) - de azért nyugi. Nem kell harapni."
Nem harapok én csak egyeseknek talán túl érzékeny a lelkülete. Sajnos a jövõ nagyon sötét a mûszaki oktatás terén amennyire én látom. a Bsc, Msc rendszerben egy Bsc oklevél mire lesz jó? Amennyire tudom az alig több egy régi alapképzésnél. Kicsit ebbõl kicsit abból, de azért azzal dolgozni elég húzos lesz. Csak egy adat. Nekem heti 8 matekom volt elsõ félévben gépészként és 2 közgáz. 4 félév matek volt 8-8-6-4 óraszámban. Asszem most 4-4-4 vagy és elsõ félévben 4 (!!) közgáz. Tetszik érteni? Ugyanannyi matek, mint közgáz. Ez lenne a jövõ mérnökképzése. Ajajj...
"Te nem vagy érettségizett így nem olyan nagy dolog, ha nem tudsz valamit.
Te is azt hiszed, hogy az érettségi az minden? A szakmámhoz tartozó fizikai számításokat (áramlástan, hõtan, mechanika) szakmunkás második osztályban tanultuk. Te pedig érettségiztél belõle. Persze te tudsz verseket is elemezni, tudod, hogy mi az a jambus.
Faustus: A gömb térfogatát általános iskolában tanultuk és nem matek tagozatra jártam.
Szóval gyanítom (egy matematikatanár megerõsíthetne ebben), hogy 6. osztályban még nem találkozhattál a gömb térfogatával (a téglatestével már igen) - hacsak nem valami matektagozatra jártál.
Mellesleg egyetértek azon felvetéseddel, hogy az oktatás színvonala rondán csökken (és ez még csak a kezdet) - de azért nyugi. Nem kell harapni.
"Itt ugyan ez megy. Szánalmas, hogy az ember bejön egy segítség kérõ topicba és normális hangnemben kérdez és még õ van lebaszva."
Másodszor írom, hogy nem te. Az oktatási rendszer. Még mindig nem figyelsz... ----
"Aki egyetemet végzett az teljesen el van szállva magától, hogy mekkora király."
Szó sincs róla. A tanszéken ahol dolgoztam a labor mûhelyének vezetõje a nagybetûs szaki. Kiváló mérnök lehetett volna, elképesztõ mûszaki érzéke van, csak anno a körülmények és a politikai szelek máshonnan fújtak. Így marad - egyébként - kiváló szaki. ----
"Kérdezni nem merek, mert lebasznak, hogy zsigerbõl tudni kellene."
Te nem vagy érettségizett így nem olyan nagy dolog, ha nem tudsz valamit. De egy félig mûszaki[\b] szakon ha valaki nem tud megoldani ismételm egy olyan példát amiért normális esetben már a gimiben meg kellene buknia azért az már tényleg felvet egy-két kérdést a rendszerrel kapcsolatban. A bátyus tényleg elég beszûkülz infós, de még õ is meg tudta mondani kapásból fejbõl pedig õ is mûszaki infós és most jött haza.
Nem baj. Kellenek az ilyen okostojások. Látnád, hogy amikor a felesége kihív javítani, szerelni. A mérnök úr a szobában lapít. Állandó ügyfelem egy épületgépész-mérnök akinek minden fûtési idény elején be kell indítanom a fûtést. (on-off... 10 rongy.)
"egy térfogat és sûrûségszámítás is nehéz elsõ blikkre."
Sûrûségszámítás az ment ezt írtam is, csak az átmérõbõl a térfogat számítás nem jutott eszembe.
"Nem értem az összefüggést."
Annyi az összefüggés, hogy lehet, hogy én is rájöttem volna a megoldásra, de fáradtan nem úgy jár az ember agya.
"Ez egy cirka 5 perces problémamegoldás kéne, hogy legyen 18 év felett egy mérnök infósnak is."
Sokkal nehezebb feladatokat meg sikerül megoldanom. Van ez így. Csak azt fogd fel, hogy ha valaki nem rajong a fizikáért akkor nehezebb rájönni a vele kapcsolatos dolgokra.
Aha... 37 éves vagyok. 3 szakmából vizsgáztam és dolgozom benne. Munkahelyemen felmerült az igény, hogy szerezzem meg az érettségit. Beültem esti tagozatra, meló mellett heti három alkalommal suliba megyek. Mert ez kell. Kérdezni nem merek, mert lebasznak, hogy zsigerbõl tudni kellene. Nem kellene kisebb arccal állni a dolgokhoz? Aki tud valamit az miért nézi le a másikat ha neki nem megy?
Egyébként szeretem az ilyen óberokosokat... Náluk megszorzom kettõvel a kiszállási díjat mert olyan kis pöcsök, hogy egy lyukat sem tudnak befúrni a falba.
Khöm. Ott a mérnök szó. Alig várom, hogy mérnöki rendszert programozz mikor egy térfogat és sûrûségszámítás is nehéz elsõ blikkre. Ajvé.. Mellesleg nem is téged szidtalak, hanem az oktatást. Persze te rögtön magadra vetted. Szövegértelmezés rulez... ---
"Minden nap reggel 8-tól este 5-ig iskolában vagyok. 6 órára hazaérek. Kurvára fárasztó tud ám lenni."
Nem értem az összefüggést. Szerinted mikor én jártam mettõl meddig volt? Este 9-ig is volt órám és mellette volt még röplabdaedzésem is. Irreleváns, kit érdekel?
Ha meg privátüzenetet írsz nekem akkor ne tiltsad le a választ mert ez rólad szegénységi bizonyítvány.
Nem tartom magam nagyra, de ilyen szintû problémához inkább nem kérnék segítséget, mert igen rossz fényt vetne rám. Midenhol azt zengik ma, hogy tudásalapú társadalom. Ez egy cirka 5 perces problémamegoldás kéne, hogy legyen 18 év felett egy mérnök infósnak is.
Jól mondod. Én tudom, hogy nem vagyok zseni, de annak semmi értelme, hogy valami barom elkezd kötözködni. Azért van a topic, hogy ha valaki valamit nem tud akkor kérdezzen. Felesleges egymás baszogatása. Nincs olyan ember aki mindent tud. Ennyi erõvel bárkibe belelehetne kötni, hogy hülye analfabéta, mert valamit nem tud.
"Ismét csak szégyen. Aki ilyet nem tud az írhat 80%-os érettségit?"
De nem érted meg baz+, hogy nem fizikából érettségiztem? 3 éve volt utoljára fizikám. Honnan a picsából kéne emlékeznem? Általában a kis dolgok nehezebbnek tûnnek. Gondolkoztam én is a megoldáson és azt hittem, hogy valami bonyolult dolog lesz, de kiderült, hogy ilyen egyszerû. Meg tudod ha az ember fáradt akkor nem úgy mennek a dolgok. Minden nap reggel 8-tól este 5-ig iskolában vagyok. 6 órára hazaérek. Kurvára fárasztó tud ám lenni.
"Nem tudom milyen felsõoktatási intézménybe járhatsz, de ezt ha magatól nem tudtad megoldani akkor túl sok jóra ne számíts a jövõben.."
Minek járnak az emberek iskolába? Azért, hogy megtanulják a dolgokat. Hú de nagy dolog, hogy ezt az egyet nem tudtam. Most már tudom. A többi tantárgy elég jól megy, nincs is gondom vele. Analízis vagy Számítástudományi matematika alapjai szerintem könnyû. Fizikát soha nem szerettem. Egyébként elárulom, hogy hova járok: GAMF és mérnök-informatikusnak tanulok. Lehet mondani, hogy szar iskola meg én is szar vagyok, de leszarom mit gondolsz. A te szavad semmit nem ér. Ha normális hangnemben írtál volna akkor nem tartanánk itt. El fogom végezni ugyan úgy, mint ahogy eddig is elvégeztem az elõzõ iskolákat. Soha nem buktam, mindig 4-es fölött voltam mindenbõl kivéve fizikából voltam 2-3-as még középiskolában. Az is érdekes, hogy abból, hogy egy dolgot nem tudtam te levontad azt a következtetést, hogy mindenbõl megfogok bukni. Az írásodból ez jött le.
"Szerintem inkább halgattál volna és hálálkodnál csak sûrûn."
Te beszélsz? Ki kezdett el kötözködni? Én feltettem egy kérdést válaszoltak rá és nagyon is hálás voltam és meg is köszöntem. Te kezdtél el bunkó módon belém kötni. "Hallgattál" az meg 2 l te analfabéta.
"Ha visszaolvasol akkor láthatod, hogy segítettem másnak is."
Én meg hardver/szoftver dolgokban szoktam segíteni sg-n és más fórumokon is. 3 év alatt már több száz embernek segítettem. Mégsem tartom nagyra magam. Soha nem szoktam valakit lenézni azért, mert valamit nem tud. De te ezt csináltad. Valami felsõbbrendûnek hiszed magad. De amúgy minek van szerinted ez a topic ha még kérdezni se lehet? Nem vagyok kíváncsi az ugatásodra, tartsd meg magadnak. Kurva sok dolgot te sem tudsz az tuti. Pl közgazdaságtanból vagy földrajzból vagy bármibõl lehetne tõled is olyat kérdezni, hogy nem is tudnál rá válaszolni. Mindenki más dologhoz ért. Én az informatikához értek nagyon, fizikához kevésbé. Ennyi.
"Érettségim minden tantárgyból 80% fölött volt. Nem vagyok annyira hülye mint amilyennek gondolsz."
Ismét csak szégyen. Aki ilyet nem tud az írhat 80%-os érettségit? Mondom és általános iskola 6. oszályában tanulatm ilyet és semmiféle különleges iskoláról szó sem volt. Nem tudom milyen felsõoktatási intézménybe járhatsz, de ezt ha magatól nem tudtad megoldani akkor túl sok jóra ne számíts a jövõben..
"Szégyen, hogy ilyen beképzelt emberek vannak az SG-n."
Azért mert meg tudok oldani egy olyam példát amit elvileg egy 14 évesnek is zsigerbõl kéne tudnia te meg nem tudsz. Szerintem inkább halgattál volna és hálálkodnál csak sûrûn. Ha visszaolvasol akkor láthatod, hogy segítettem másnak is. Ez lenne a beképzeltség? Aha...
Baszki segítséget kértem és nem baszogatást. De gondolom te olyan okos vagy, hogy minden dolgot tudsz mindenbõl. Házépítés ja majd sok év múlva. 18 éves vagyok, nem kell ilyen dolgokkal foglalkoznom.
"Szégyen hová züllik ez az ország."
Szégyen, hogy ilyen beképzelt emberek vannak az SG-n. Azért, mert ezt az egy feladatot nem tudtam akkor már hülye vagyok. Grat a jó megállapításhoz. Kb 20-30 feladat volt a lecke ebbõl ezt az egyet nem tudtam. Érettségim minden tantárgyból 80% fölött volt. Nem vagyok annyira hülye mint amilyennek gondolsz. Segítség megkaptam Dj Faustus-tól tehát minden fajta kötözködés teljesen felesleges. Nem kell láma módjára szétoffolni a topicot.
"De baszki, négyjegyû függvénytábla, ha már fejbõl nem tudod? Nagyjából a négyjegyûbõl le lehet érettségizni fizikából meg matekból... És használható a vizsgán. (Vagy manapság már annyira primitívek a feladatok, hogy nem ér?)"
Leérettségiztem már, csak a választott tantárgy nem fizika volt hanem informatika. Itt a fõiskolán meg már nem lehet használni a négyjegyût, mert sokan több oldal puskát beleírtak és ez miatt megtiltották a használatát.
Ez tök jó, mert akkor házépítésnél lazán átkúrhat bárki, hogy hogy X köbméter anyagot neked bármibõl és - már elnézét - olyan buta vagy, hogy nem tudod még lecsekkolni sem.
Szégyen hová züllik ez az ország. A népesség cirka 70-80%-a természettudományos analfabéta és kb. ilyen arányban mûszaki is. És a legszomorúbb, hogy sokszor ezek az emberek okoskodnak még és akarják a frankót megmondani.
Láttam az új négyjegyût, sokkal vastagabb mint a régi klasszikus. Az a könyv egy kincsesbánya. Mai napig imádom csak böngészni, nagyon érdekes dolgokra bukkanhat az ember benne.
Az még rosszabb... De baszki, négyjegyû függvénytábla, ha már fejbõl nem tudod? Nagyjából a négyjegyûbõl le lehet érettségizni fizikából meg matekból... És használható a vizsgán. (Vagy manapság már annyira primitívek a feladatok, hogy nem ér?)
Tudom egyszerû feladat, de már 3 éve nem volt fizikám és sokat felejtettem. Azt tudtam, hogy m=ró*V, csak azt nem tudtam, hogy hogy lehet kiszámolni az átmérõbõl a térfogatot.
Hát akkor egy rakás szar ma az oktatás. Én a pi-vel már 6. környékén - hanem hamarabb - találkoztam. Persze akkor még nem teljesen értettem, hogy mire jó, de tudtam haszálni.
1. Számítsd ki a térfogatát (Tegyük fel, hogy a csillag egy gömb. A gömb térfogata: 4/3*Pi*r^3, ahol az r a gömb sugara). 2. A térfogat és a sûrûség ismeretében kiszámítható a tömeg (m=ró*V, ahol m a tömeg, ró a sûrûség, V a térfogat).
figyelj, nem oldom meg, de segítek. van 2 töltés, Q és -Q (Q=...), távolságuk 2d. k=ozöttük mindkét töltéstõl d távra a térerõsség E. Ez a feladat. Nos, tudod mennyi a térerõsség egy ponttöltéstõl d távolságra, ha a töltés Q? ennyi: E = k*Q/d (k konstans). ha meg két töltésed van, akkor simán összeadod az egyes töltésektõl "származó" térerõsséget. vigyázz, mindkét tag elöjele azonos lesz, mert bár a másik töltés -Q, de a d vektor irány is ellentétes.
Valaki meg tudná nekm oldani ezt az elektrosztatika példát?
Van két töltés: Q1,Q2 és csak elõjelben különböznek(töltésük 10^-8 C). a két pontot összekötõ szakasz felezõmerõlegesén helyezkedik el egy pont, amiben a térerõsség E=300V/m. Kérdés: a pont távolsága a két töltést összekötõ szakasztól?
Elõre is nagyon-nagyon köszönöm! :)
Lesz még fizikád a jövõben is? Mert akkor írj hamarabb és inkább megtanítom, mint megoldom. Nem volt kötözködés, hogy akkor ez most hogyan és miér és tényleg így, stb. Fõleg az elsõ ingás kapcsán?
köszcsi:) úristen, naon hálás vagyok! Komolyan:D :))) Naon szépen köszönöm!
Akkor kegyes leszek.
Az inga akkor az tisza? Ott csak az l hossz kell. Valójában a példa elég idióta, mert a g értéke valóban változik a Föld, de azért annyira nem, hogy fonálingával ki lehetne mutatni szerintem... Játszadozhatsz a l értékvél amíg, 9,81 körüli értéket nem kapsz. Ez esetben a g-t tekinted ismertnek. Ha legalább a példát nem tudod megoldani azt bizonyítsd be a tanárnak, hogy ÉRTED, hogy mire megy ki a játék. Ez érhetõ?
*nem jött össze... de azért köszcsi a próbálkozást... jah h értsd, miért vagyok ennyire sötét, a kettesért írom én ezt:D*
Jajj, naon köszcsi:) most megpróbálom felfogni, h mit írtál le... az a para, h holnapra kell... {és a sötétség nálam kóros:D} Boldog szülcsinapot;) fizetek én neked annyi sört, amennyit szeretnél:D:D:D *megpróbálok rájönni a feladatokra:D*
Mikorra kell? Mert elõször gondolkodásra szertnélek serkenteni. Az nem megoldás, hogy más csinálja meg helyetted az nem vezet sehová az életben sem.
1. Függvénytábla, mechanikai rész. Az elején van a régiben. Mostanában kezembe került egy új kiadás. úgy láttam észre, hogy keményen bõvítve lett. Ez jó. Persze a régi is bõven elég.
2. Azért adok pár tippet, hogy gondolkozz is egy kicsit.
"Mennyinek mérték a gravitációs vagy nehézségi gyorsulását annak az iskolának a tornatermében, ahol a mennyezetre erõsített fonalinga 6 perc 41 másodperc alatt 100 lengést végzett?"
Ez ugyebár akkor egy inga. Ez benne is van a függvénytáblában. Nos van egy idõd és az események száma. Mi lesz a kettõ hányadosa? Igen, frekvencia ami a periódus idõ reciproka. Tehát f = 100/41 = 0,41 Ennek reciprok a periódusidõ 1/0,41 = 2,439 sec. ---> Erre van egy összefüggés fonálinga esetén. T = 2 * 3,14 * gyök(l / g)
A gond az, hogy hiányzik a fonál hossza... Ha az megvan akkor át lehet rendezni az egyenletet. Enélkül NEM lehet megcsinálni, ugyanis egy inga sajátfrekveciája az függ a gravitációtól és magától az inga anyagától és nagyságától is. (fonál inga esetén ez nem igaz, de gondolom feltûnt, hogy a nagy ingaróák ingái lassan lengenek...) Próbáld ki, lógass le kötél végén 1kg tömegû súlyt. Aztán változtasdt a kötél hosszát.
A második példa megfogalmazása meg érdekes. Kissé mintha pontatlan lenne és nem igazán középiskolás anyag. Az nem fogalkozik pontszerû mozgásokon kívûl amennyire emlékszem. Miért is?
A./ A kérdésben ott a válasz. A gömb tengelye egyhelyben áll és CSAK akörül forog.
C./ Ez megválaszolható. Az átmérõ fele a sugár és ezen a karon hat az erõ. A többi legyen a te dolgod.
D./ A gömb tehetlenségi noymatéka a fv táblából: Teta = (2/5) * m * R Tehát tömeg, és sugár függvénye. Juhé, ismertek. Hajrá.
E./ Itt a perdület tétel kell ami a hasolnít a Newton törvényekre. (valójában annak alkalmazása, de ezt most ne firtassuk...) Tehát F = m * a analógiából jön a M = Teta * beta, tehát Fogatónyomaték = teh. nyomaték * szöggyorsulás Teta a D./ pontban lett számolva és M a C./ pontban. Hajrá.
F./ A beta (szöggyorsulás) állandó. Erre is van összefüggés a fügvénytáblában. szögelfordulás (fi) = omega_null * idõ + 0,5 * beta * idõ * idõ Az omega_null az most 0.
G./ Erre is szintén összeffüggés. beta = omega / (eltelt)idõ Átrendezve Szögsebességet megkapod.
F./ Az elõzõ pontban számolt szögesebességbõl a forulatszám számítható. omega = 2 * 3,14 * frekvencia (f) ---> frekvencia megvan. Fordulatszám alatt gondolom a percenkéntit értik. f *60 = fordulatszám
Remélem nem gépeltem el sehol. Jössz sok sörrel, fõleg hogy holnap leszek 25...
Sziasztok! Ti itt mind olyan okosak vagytok, én pedig baromira nem értek a fizikához... az évvégi kettesem múlik ezen és képtelen vagyok megcsinálni. Kérlek segítsetek! Fontos lenne:$
Mennyinek mérték a gravitációs vagy nehézségi gyorsulását annak az iskolának a tornatermében, ahol a mennyezetre erõsített fonalinga 6 perc 41 másodperc alatt 100 lengést végzett?
Egy 10 kg tömegû 2 m átmérõjû tengelyezett gömböt megforgatunk a kppontján átmenõ tengely körül, az egyenlítõje mentén 50 N erõvel.
A; Milyen mozgást végez a forgó gömb
B; Milyen mozgást végeznek a forgó gömb egyes pontjai.
C; Mekkora a forgatónyomaték hat a tengelyre?
D; Mekkora a tengelye körül forgó forgó gömb tehetetlenségi nyomatéka?
E; Mekkora a szöggyorsulással forog a gömb. (forgómozgás alapegyenlete)
F; Mekkora a kerületi pontjainak 5 s alatt az elfordulása?
G; mekkora a gömb szögsebessége az 5. másodperc végén, ha a kezdõpillanatban állt?
H; Mekkora a fordulatszáma a megpörgetett korongnak, az 5. másodperc végén? (kezdetben állt)
Hõveztésnél jópofa volt, hogy a végén mivel jelöltük már az idõfüggõ dolgokat. Tau a bevett szokás, ha a t vagy T már fogalalt. Egyébként kinek szólt ez a jótanács.
Én is baromságnak tartottam az alapképzés sok tárgyát a BME gépészmérnökin, de utólag visszanézva NAGYON nem volt ez. Hõtan, villanytan, fémtech, matek, mozgástan olyen szintem alapvetõ ami szinten oktatják.
Pár, fórumi-cikket tanulmányozgatva; -ha elfogadtok tõlem néhány tippet:
-1; Cirka 10-15 évem ment rá az iparban, mire végre fel is fogtam, hogy egy-egy tárgyra miért is volt szükségünk technikum-,és/vagy az egyetemen!)
-2; Mûszaki-hõtanban, célszerû, ha a 'kis t'-vel a Celsius-fokban, 'nagy T'-vel a (fok-) Kelvin-ben megadott értékeket jelölitek ! (-e probléma akkor persze bonyolódik, ha közben még az 'idõ-járásunk' lineárisan-, és/avagy periódusilag is ketyeg .) (-hogy:A szabványos-jelölések, mértékegységek kiagyalóit, ezúton is; 'Csókultassam' !)
Nehogy már ez ne menjen...
Vezeték ellenállása R = fajlagos ell*hossz/felület Veszteségteljesítmény P = I*I*R P/1000W = a kérdés.
1 kW teljesítményû, 6 A áramfelvételû fogyasztóhoz 500m hosszú, 4 négyzetmm keresztmetszetû 3*10 a -8ohm fajlagos ellenállásúalumínium vezetékpár szállítja az elektromos energiát.
Az áramforrás által leadott energia hány százaléka vész kárba a vezetéken?
Hali! adott egy feladat ezt kéne megoldanom, valaki segitsen plz. "Mennyi idõ múlva lesz a váltóáram pillanatnyi feszültsége a maximális feszültség fele ha a periódus idõ T=0,003sec" szerintem ezt kéne használni: Upillanatnyi=Umax*sin*2pi/T *t pi-vel gondolom fokokban kell számolni
Másodikos anyag, nemde? Sajna csak annyit tudok így kapásból segíteni, hogy: Wr=1/2×D×deltaLnégyzet Ez a rugalmas munka kiszámításának módja.(Kissé porosak az emlékeim e téren)
Másodikos anyag, nemde? Sajna csak annyit tudok így kapásból segíteni, hogy: Wr=1/2×D×deltaLnégyzet Ez a rugalmas munka kiszámításának módja.(Kissé porosak az emlékeim e téren)
Légyszi válaszoljon valaki minél hamarabb,mert ürgõs lenne!köszi!
Van egy érdekes feladatom!A hooke-törvénynek megfelelõenviselkedõ rugó megfeszítéséhez szükséges erõ 0-ról 50N-ra nõ,miközben a rugót nyugalmi állapotból 12cm-rel kihúzzuk.a)Mekkora a rugóállandó?b)Mennyi munkát végeztünk a rugó megnyúlása során? Ha vki tudna segíteni,akkor mondjátok meg nekem,hogy szerintetek jó-e az alábbi megoldás: mivel a végzett munka= a grafikon alatti síkidom területe(F-x grafikon),ezért W=Fx/2,viszont a munka tétele alapján deltaEmozg=Wö,ezt felírva: 3=(1/2)*D*0,1^2(0,1 négyzet) ebbõl pedig D=416,6 N/m,a b kérdésre pedig a fentiek alapján 3 lett a válaszom.na? ki mit mond?
Ebben segítene valaki? 500 N/c térerõsségû mezõben a térerõsségre merõlegesen elhelyezünk egy 30 cm(négyzet) területû lapot. Mennyi ennek a lapnak fluxusa? Mennyi lesz a lap fluxusa ha 90 fokkal elforgatjuk? Mennyi lesz a lap fluxusa az eredeti helyzetbõl történt 90 fokos elforgatás után? annyira nem értem mire lesz ez jó valaha is meg h h kell megcsinálni :)
Hát van rá egy 5letem, de nem biztos h jó: 1 db elektron elektromos töltése kb. 1,6E-19. Tehát ha 1 C az együttes töltése akkor 6,25E18 db e- van benne (és mivel semleges ugyanennyi proton és kb. neutron is). Egy Al atomban 13 p+ van tehát ha ezt elosztjuk 13-al akkor megkapjuk mennyi Al atom van (4,8E17) és ha ezt még elosztjuk az Avogadro számmal, megkapjuk hány mólnyi anyagunk van. (8E-07). Ezt megszorozva a moláris tömeggel kijön 2,16E-5 g.
Nha picit jöjjön át a sok agy a matekos topikból:) Mekkora tömegû az a semleges alumíniumtest, amelyben az elektronok együttes töltése éppen 1 C? használjuk fel a számítsban a következõket: Al rendszáma 13, moláris tömege 27 g/mol, 1 molnyi al-ben lévõ atomok=6x10 a 23.-on. thx