oké, oké, de szerintetek van valamilyen fejlesztás a NASA asztalán, ami szóba jöhet az ûrsiklók leváltása kapcsán? Mert ez a 6 év nagyon rövidnek tûnik... Vagy csak B. mondott egy nagyot, azt' majd fáj a feje másnak. (még ha most újraválasztanák sem õ lesz az elnök '10-ben)
2010-re a CEV-nek egy "alap" változata lenne kész, amely csak a LEO pályára lenne képes feljutni, 2015-re szeretnék a CEV azon modulját elkészíteni, amelyel már akár a holdra is eljuthatna.
Az X-33 csupán egy személyzet nélküli tesztgép lett volna, a Venture Star 1/3-os lekicsinyített változata, amelynek a technológia életképességét kellett volna bizonyítania.
Utána jött volna a Venture Star, amely szintén személyzet nélkül, automatikusan repült volna. A feladatai közé tartozott volna, hogy az ISS-re õ szállította volna a legénységet. Ehez a teherterébe egy lakómodult szereltek volna, amelyben 7 ember és 3-4 tonna hasznos teher fért volna el.
De, egy kicsit. Ez is a B5 korai sorozatának desingerjeinek tudását dicséri. A Babylon állomás, az Omega cirkáló, a Starfury vadász és az Aerospace komp a sorozat legeltaláltabb ûrhajói szerintem.
Aztán azonban jöttek a White Star, meg egyébb rémségek...
Az X-33 nem képes az ûrbe kijutni, annak csak a hajtómû és a technológia tesztelése lett volna a feladat. A végleges változat a Venture Star lett volna.
A Venture Star tervvel az a baj, hogy nem felel meg a CEV feltételeinek. A Venture Star egy kizárólag LEO képes ûrhajó, amely eredetileg ráadásul személyzet nélkül repült volna (a raktében elhelyzett lakómodullal lehetett volna csak emberes küldetésekhez felhasználni). A CEV továbbá moduláris felépítést feltételez.
A jelenlegi feltételezésem szerint a CEV valami olyasmi lesz, hogy egy Parancsnoki Modul, amely a személyzet lakó és tudományos hasznos terét foglalja magába, és ehez lehet hozzácsatkoztatni egy gyorsítófokozatot, amelyel a földrõl eljuthat alacsony föld körül pályára, és a gyorsítás végsõ fázisában azt leoldja. A parancsnoki modul magától képes kisebb ûrmanõverekre (pl. feljutni az ISS pályájra), és ha el akarják hagyni a föld körüli pályát, akkor egy ûrbéli gyorsítófokozattal (amelyet korábban bocsátottak fel) kapcsolják össze a parancsnoki modult, és így jut el a Holdra, és majd egyszer talán a Marsra...
Akkor most ideje elõvenni az x33-at mert ugye a cél 2010-ig az ûrsiklók leváltása, és ezt a Bush mondta. Szal nem hinném, hogy nulláról kezdenek valamit fejleszteni, jóval többe kerülne és kérdéses lenne 6 év alatt összehozni....
A NASA által az ûrrepülõ leváltására készült X-33 Venture Star project a hidrogénüzemanyagtartály megrepedése miatt került leállításra.
Khmm... Ez volt a hivatalos indok, de valójában a Bush-kormányzat ott kurtitotta meg a NASA költségvetését, ahol tudta. Nem csak az X-33/Venture Star programot lõtték le, de az ISS Amerikai Lakómodulját és a CRV nevû mentõûrhajót is.
Viszont tényleg örülök, hogy mégis megcsinálták a kompozit tartályt.
Ez az ún. lifting body, vagy más néven emelõtest, amikor maga a test kialakítása okán képes léterhozni a felhajtóerõt, csak függõleges vezérsíkra van szükség a kormányzáshoz.