Hát igen. Ilyen rendszer létezik. De annak nem kell kikerülni betonoszlopokat, gödröket, szögesdrótot. No es még csak épületeket nem. Ott 3D-ben kell manõverezni, míg az autók csak 2D-ben. Mások a szabadságfokok, más a cél. Azt teljesen más paradigmarendszer alapján tervezték meg.
Re radar: kitartok amellett, hogy navigációra nem lehet radart használni ebben az esetben. Esetleg vészmegállításra.
Szerintem a titok nyitja, hogy nem vindózzal kellett volna próbálkozni.:-DDD
ja, egyre inkább az a véleményem nekem is, hogy ez az egész inkább a fiatalok ösztönzése, nem pedig valódi eredményeket várnak ha utóbbi lenne, és tényleg nagy szükség lenne a technikára akkor megcsinálnák maguk
Hát igen, kb 30 éve létezik olyan terepkövetõ rendszer, ami akár hangsebességgel is átvisz olyan 15-30 m magasan a terp fölött bármilyen repülõgépet. Meg pár éve már olyan is ami mûholdas fényképek alapján akár egy kanyonban is elmanõverez. Nos ezek után ezt az egészet nem értem. A DARPA-nál ugye megvannak ezek a pár cm felbontású térképek az adott tereprõl, ezek szerint ezeket nem adták oda a versenyzõknek.
Magyarul azt akarták a robotoktól amit azért egy átlagember se igen tudna megcsinálni(egy átlag dzsiájdzsó meg pláne) , a kezedbe nyomnak egy iránytût, meg egy túrista térképet oszt eriggy, menj 240 km-t. Ja és holnapután mind ezt ellenséges terepen!!!
Ezt szerintem a szervezõk is tudták, hogy képtelenség. És ez egy olyan amerikás sport volt valójában, mint a hangsebeséggel száguldozás a kiszáradt sóstavak medrében. Nekünk soknak tünik az a pár milkó dollár, nekik viszont a hétvégi zsebpénznek megteszi. Egy olyan mérnök kiképzése, aki ezt a feladatott megoldja amúgy 10X-ennyi volna. Ha tehát 10 évig nem jutnak semmi eredményre, még mindíg a pénzüknél vannak a szervezõk. Ha viszont egy tehetséges ifjú szkájvolker holnap összedobja a roncsteleprõl a masinát, akkor már is nyertek az üzleten:)
Nyilvan az elore kijelolt utvonal nem lett volna kihivas, igy azt csak indulaskor tudtak meg. Ettol fuggetlenul jonehany csapat alaposan felterkepezte a sivatag megfelelo reszet :) Elvileg ugy mukodott volna a dolog, hogy a GPS-sel "nagyban" tajekozodnak, es a helyi akadalyok lekuzdesere volt az osszes tobbi szenzor. Egyebkent a szukszavu hiradasok alapjan egy csomoan muszaki problema miatt estek ki (marmint a jarmuvel kapcsolatosan) ami ugye nem mutat semmit a tajekozodasi rendszerrol. (Bar mondjuk az lehet a vezerlo rendszer hibaja, hogy olyan terepre viszi a jarmuvet ahol konnyebben kitorik a feltengely :) )
na ezt nem értem énse. a motor is felborult szinte azonnal :)
Volt mindenfele szenzor rajtuk: kamerak, radar, lezer, sot meg szonar is :) Mondjuk az a resze tenyleg erdekes, hogy a jarmuvek jo resze gyakorlatilag el sem tudott indulni, pedig gondolom elotte csak teszteltek
Mar nem azert, de ha meg tudnam csinalni, akkor nem erdekelne, hogy hany millio USD a bekerulesi koltsege a prototipusnak, mert ha a hadsereg tuzte ki a versenyt, akkor a nyerten nem csak egy millio USD-t kap a gyozelemert.... Jon melle egy kellemesen zsiros megrendeles is a hadseregtol par szaz [?ezer?] darabra. Valoszinuleg ez az oka, hogy csak az USA beliek nevezhetnek, mert elegge nagy eges lenne, ha a kormany nem a sajat iparat serkentene/tamogatna egy ilyen volumenu/jelentosegu hadiipari beruhazasnal. Egyebkent nem banom, hogy nem sikerult nekik. Egyelore legalabb egyel kevesebb fegyver, amit elesen kene tesztelni valami Afganisztan/Irak szeru [esetleg koholt] szituban.
nem csak te akartad letaposni a tárgyakat, lásd a korábbi terramax hír http://www.sg.hu/cikkek/31023
Én nem értek ehhez a témához, csak józan paraszti ésszel gondolkodtam egy kicsit. Az jutott eszembe, hogy ugyebár az egész projekt ismét arról szól, hogy kell a harctérre egy önjáró robot. Namost képzeljétek el, hogy beküldenek egy ilyen robotgépet ellenséges területre, rahedli lõszerrakománnyal. Hogyan védi meg magát? Mert ugyebár feltételezzük azért robot, hogy ne kelljen embert odaküldeni. Amúgy egy URAL is megteszi :-)) Na de nézzük tovább. Tegyük fel építenek rá egy fegyverrendszert. Vagyis lesz egy többtonnás bazi nagy gép, rakás fegyverrel felszerelve, ami - ha józan paraszti ésszel gondokodunk ismét - ugyancsak "önvezérlõ" lesz, plusz még az eredeti "kütyük" az irányításhoz. (csak megjegyzem, hol lesz hely a rakománynak?) És ekkor jön Ahmed és szájon vágja az egész 7 millió dolláros önjáró önvédõ "AI-agyú" gépet egy vállról indítható 80-as évekbeli zöld szovjet rakétával. Hogy megérte...
Szívesen állítanám magam ilyen feladat elé, hogy mondjuk 2 évem van készíteni vmit, ami megteszi a sivatagban azt a 240km-t. Nekem való kihívás!
azt csodalom csak hogy ezeket a gepeket elotte nem probaltak ki?? volt amelyik csak par metert ment. pedig gondolom a palya elso nehany metere nem mindjart valami fondorlatos akadallyal vagy szogesdrot labirintussal kezdodott...
a lézer pásztázása iszonyat gyors, gondolj csak a képernyödön lévõ katódsugárcsõre, másodpercenként simán végigmegy 100-120szor, nem mozog az az autó tiz centit se. Másrészt ha mozog is, a felbontás élessége bizonyos szintig érdektelen, hiszen a nagyobb teherautóknál 10 centis kiemelkedés is lényegtelen, simán átmegy rajta a kerékkel.
a továbbiakban egyetértek, de ha szoftveresen jól van megoldva a dolog, akkor a teherautó megteheti, hogy (mondjuk giroszkopokkal) figyeli a saját elmozdulását, és a felfedezett kiemelkedéseket berajzolja a saját térképére, aminek a középpontjában õ van. Az elmozdulás esetén az egészet továbbgörgeti, tehát a lézernek csak a terep kis részét, az ujdonságokat kell figyelnie, a meglévõt nem.
Szal szerintem ez az egész ma már szoftver kérdése.
A mûszaki feladat nem az volt igazán, hogy a GPS mérések nyomán végigmenni az elõírt pályán. Ezt egy gimnazista (bocs, ha megsértettem a kisebbeket) megírja, ha egy jó API-t definialnak neki a gépészek. Píszofkék.
Az igazi feladat a terepen való tájékozódás volt. Igazi távérzékelési felad vérprofi mérnökök számára.
Ha belegondoltok kb. harmincas átlagsebességet kellett volna teljesíteni a gépeknek. Ez durván 10 m/s. Ennél a tempónál a fékút már túlságosan hosszú ahhoz képest, hogy egy kiálló (egyébként halálos) betonoszlop detektálása szinte lehetetlen, mert a parallaxis kicsi még NAGYON sztereó kamerákat használva is. (Oké, most blöfföltem, de ha akarjátok kiszámomolom nektek :))) És a tengelytörõ gödrökrõl ne is essen szó!!
Radar? Milyen radar? Mekkora felbontással? Egyedül valamilyen pásztázó lézer jöhetne szóba az ismerõs megoldások közül, amit valószínûleg használtak többen is. De az iszonyat számítási kapacitást igényel.
Gondoljatok bele, hogy mit is csinál a computer tomográf (CT). No UGYANEZT kellett volna a fiúnak megcsináni realtime a megfelelõ minõségû képalkotáshoz valahogy. Nem átmenõ, hanem visszaverõdõ sugarakkal. Nem 360 fokos rálátással hanem mondjuk 10 fokossal. Nem sikban, hanem térben. Realtime. Úgy, hogy közben mozognak és amíg a beam az egyik végponttól a másikig ér az autó már megtett 10 centit, ami helybõl meghatározza a felbontás élességét.
És a feladat nem az volt, hogy szimplán kikerülni az akadályokat, hanem megtalálni az utat. Kormányozni, felmérni viszonylag széles tértartományt. Mindezt 10 m/s sebességnél.
Ez a lézeres pásztázó dolog nem kivitelezhetõ térmodel-alkotási módszer ebben az esetben. Szerintem!
~~~~ És az adatok értelmezése csak ez után következik. Annak módszertana még a képalkotásnál is összetettebb. És számításigényesebb.
~~~~~ No, de miben is jobb az ember? Alapvetõen: az ember-autó rendszer ANALÓG módon viselkedik. Nem is jó szó az analóg... Folytonos. Ez a jó szó. A diszkrét ellentéte. Ebbõl a szempontból mindegy, hogy digitális, vagy analóg.
A mai algoritmusaink nehezek képesek kezelni a folytonosságot. Az elsuhanó fa számomra folytonosan jelenlévõ tereptárgy, nem kell pillanatról pillanatra felismernem es figyelmeztetnem magam a jelenlétére. Ellenben a számítógép számára feladat megtalálni az elõzõ fázisokban már megtalált objektumot, még akkor is, ha jó becslése van arra, hol kell keresni a képen. stb., stb.
Ugyanakkor ismeretlen TEREPen az ember is eléggé lelassul. Még akor is, ha ki van taposva az út (ld. sivatagi rally.) És hibázik is, tengelyt is tör.
~~~~~ Valójában a csoda kategória, hogy volt, amelyik ilyen messzire elment.
Hehehe
röhej pedig "csak" egy ismeretlen terepen kellett volna elõre megadott pontokat érintve végigmenni ebbõl is látszik hogy a sokak által hiperszupernek tartott számítógépek mennyire kevesek még az autók elején lévõ videókamerák adatait feldolgozni, majd meghatározni a helyes utirányt a marson is kézzel vezetik a marsjárót, pedig ott 16 perces idõkulönbség van a parancstovábbítás és eredmény között
persze ez sztm fõképp nem hardver, hanem szoftver kérdése