Na vajon honnan? a cikk írójától. Az adatlapon MMORPG van, de közben mindvégig offline-ról beszél... szal nem, értem minek kell mmorpg-t kiírniúk, aminek még multija sem lesz :S
Egy pár új kép meg egy hír a jõvõ márciusi megjelenésröl. Valszeg lemaradtam valamiröl mert én nem tudok róla hogy bejelentetek volna valami megjelenési dátumot.
Mágia kombók? Meg egy külön rész a játék elején ahol ahol elõrehaladva kialakul a karakter jelleme? Az elsõhöz foghatót még életemben nem láttam a másodikhoz foghatórol még nem hallotam. Ez aztán az érdekes játék. Baromi jó játék lesz ez. Mikorra is várható?
" Két - látványos, de semmitmondó - videó után végre kézzelfogható tények is érkeztek a Dragon Age-rõl.
Bár az igazán szaftos részleteket még az E3-ra tartogatják, a BioWare azért elárult pár általánosságot, hogy csillapítsa a rajongók étvágyát. Ray Muzyka elmondása szerint nagyon élvezik, hogy visszatérhetnek a tradicionális fantasy gyökerekhez, és egy komoly és sötét történetet fognak elénk tárni, mely kíméletlen meglepetéseket tartogat számunkra. Az E3-on zárt ajtók mögött fogják demonstrálni a játék kiemelkedõ részeit, köztük az epikus, csapat alapú harcokat (ezek igen széles skálán fognak mozogni, és akár hatalmas seregekkel is összecsaphatunk majd), a mágiarendszert (kombókat is bevethetünk: több varázslat együttes használatával azok kölcsönhatásba lépnek egymással), a kedvünk szerint alakítható történetet (bár ezt nem tudom, hogy miért emelik ki, eddig is ilyeneket írtak) és az Origin Stories részt (ez lényegében egy elõszó a játékhoz, melyet végigjátszva meghatározzuk karakterünk jellemét és hozzáállását a világhoz, valamint a világ véleményét róla). " -GS
A film más kérdés, hiszen ott az adott mû megfilmesítéshez kell a licensz, ellenben az EA minden játékszoftverekhez kapcsolódó jogot birtokol. Persze lehet, hogy a szerzõdés értelmében azért beleszólhatnak, ez valóban attól függ. Lucas nagyon más eset, hiszen az univerzumhoz fûzõdõ jogaitól nem válik meg, csak megengedi (és szorgalmazza), hogy könyvek születhessenek a világhoz kapcsolódóan, a játékok jogaival pedig ugye a LucasArts rendelkezik. (A Force Unleashedet elnézve akár az EA-nek is lepasszolhatták...)
A képek között én láttam régrõl is LotR beütésüeket, igaz, nem karater vagy páncél szinten. Azt viszont továbbra is nehéz elképzelnem, hogy az EA-nek nem feletek meg a BioWare ötletei, ezért sürgetések közepette dizájncserét indítványozott. Ha van nyúlás, azt inkább a BioWare követte el, és valljuk be, az egész tömegharcokat megjelenítõ koncepció, a fajok, már régóta "megbelyégezhetõek" a LotR-os jelzõvel.
Mindenesetre nekem mindegy, a telejs igazságot nyilván nem tudhatjuk, de manapság már tényleg mindenben a "lopást" látjuk meg, gyakran joggal, máskor pedig csak megszokásból. Egyelõre valóban kár 25 másodperc miatt tovább vitázgatni emiatt.
Mondok egy esetet példának: A napokban feltettem újra NWN-t. Felmentem játsznai újra egy magyar pw-re. Annak idején sopkat játszottam.
Az egyik társam akinek eszébe jutott, hogy játszunk NWN-t (még nem nagyon játszott azelött) megkérdezett tõlem valamit. Mire én válaszoltam.
Erre a szerver nem igazán népes közönségébõl (úgy értem megcsappant)valaki kedélyesen figyelmeztetett, hogy tegyem // után az off-ot. Elõszöris nem off, hiszen a témához kapcsolódó volt a megjegyzésem, de ettõl még eltekintettem volna. Ha OOC-t írt volna (out of character) akkor is csípte volna a szemem, mert ki õ, hogy megmondja nekem mit csináljak. A // egy programozási jel. Szerintem nem tartozik semmilyen d&d szabványba, de ha mégis, az NWN kézikönyvben nem olvasni ilyesmirõl. Szerintem valaki kitalálta ezt, aztán mások ellesték tõle, de javítsatok ki, ha ennek más a története, ezesetben bocsánatot kérek. Lényeg, hogy az NWN-hez nem mellékeltek ilyen idióta szabályokat. Nekem ne mondja meg senki, hogy milyen jeleket használjak egy internetes játék közben. És ez csak egy idióta szabály a sok közül. Egy másik: Annak idején az NWN szerverei rendkívül terheltek voltak. Sokan nem is tudtak játszani, mert a szervereke telítettek voltak és a játékosoknak várniuk kellett egy idõszeletre amikor befértek. Ekkoriban nagy problémát okozott a lag. Kitaláltak tehát olyan szabályokat, hogy ne szemetelj, a leölt szörnyekbõl vedd ki a lootot stb. Namármost a technika jelen állása szerint ez a gond már a múlté, ráadásul a szerverek üresen panganak, de a szerverek szabályai közt még mindíg ott szerepelnek ezek a szabályok. Arra már nem is térek ki, hogy annak idején együtt követtük el játékosként a mostani DM-ekkel azokat a nagy vétkeket amikért most verik nagy bõszen (vagyis a közelmúltban még verték, mert voltak játékosok) a mellüket. Nah ez a véleményme a pw-krõl, és jól mutatja elõbbi két kiragadott példám, mennyire nevetséges dolgokkal lehet más játékát elrontani. Csak egy példa, a "grafikus chatszobák"-on, ha valakinek meg mered említeni, hoyg tegye // után az ooc-t elküldenek a búsba, és lehet ezt nem szeretni, de így igazságos. Mert mindenki úgy játszon már ahogyan kedve tartja. Keretek között, de lehetõleg liberálisan felfogva a dolgot.
Én sem a PW-ket, sem az MMO-kat nem szeretem. A PW-k terén teljesen igazad van, az MMO-kkal meg egy egész rakat bajom van, de ez itt nem a megfelelõ hely arra, hogy kifejtsem.
Egy jó single és lehetõség a modulgyártásra és a zátkörû multira nekem bõven-bõven elég.
A pw-k-nek van pozitív és negatív oldala is. Nagyon jó, hogy élõ a világ és állandóan változik, de a szerverek irányítói elõbb-utóbb isten szindrómás tüneteket kezdenek mutatni (az orvosokra jellemzõ egoizmus, mert élet és halál között döntenek) Ki nem állhatom amikor valakinek, vagy valakiknek kell játszanom, és nem úgy, ahogyan én szeretnék. Jó, ha fegyelem van, de amikor már lépten nyomon szabályokba ütközik az ember, meg a flamelõ dm-ek már nem hagyják játszani az embert, mondván, hogy ez az õ szerverük és pofa be, akkor az már nem szórakoztató. Én így gondolom. Itt nem vonom kétségbe azt a jogot, hogy, ha valaki a saját pénzét fáradságát öli bele, hogy saját szervere legyen az megmondhassa, hogy mi legyen a szerveren, hanem magát azt a szitut, hogy valaki teljes joggal rendelkezik más játékosok felett. A pw-k rengeteg hatalmat adtak a szervertulajdonosok kezébe. Olyan ez mint a moderátorok szerepe a fórumokon. Ha rossz kézbe kerül a jog, akkor kõ kövön nem marad. Az egy dolog, ha nem írhat az ember egy fórumra egy ilyen incidens miatt, de, ha nem játszhat az egyik kedvenc játékával az már fájdalmasabb. Akkor már inkább egy "grafikus csetszoba", ahol szintén vannak szabályok, de nincsenek magukat istennek képzelõ dm-ek, akik elrontják a játék örömét. A gond csak az, hogy nagy az anime dömping, és én azt nem kedvelem.
De a DnD brandet is mondhatnám. Pont emiatt nyúlt a Bio annak idején az önálló IP ötletéhez. Mert a Wizards beleszólt a fejlesztésekbe, jóvá kellett velük (v. a Hasbroval, mindegy) hagyatni az egyes design-döntéseket. Ez érthetõ is, senki nem akar pl. Donald kacsát Faerun közepére vagy pl. gépfegyveres kommandósokat Középföldére.
Olvastam. Már akkor, amikor új volt. Nézd meg a karaktereket is a képeken, pl. a Conan szerû fickót. Az nagyon nem LOTR. Hasonlítsd össze a tréler fõszereplõjével (de elõtte nézd meg a LOTR filmet) és látni fogod, mirõl beszélek. Én, meg a fél internet.
Egy licensz-szerzõdésben szépen le van írva, hogy az mire terjed ki. az EA nem az egész LOTR brandet vette meg Christopher Tolkientõl, hanem csak az adott videójáték(ok) kiadási jogát. De C. Tolkien bezony beleszól a design kérdésekbe is. Pl. a Hobbit c. film kapcsán is összezördült a stábbal. Egy ideig hír is volt, hogy lelövi az egész forgatást. Lucas dettó. A licenszt kiadta, már ha az annak minõsül, hogy pl. Timothy K. Zahn írhatott SW könyvet, ami canon is lett. Persze elõbb Lucas a sok író-palánta mûveibõl szépen kiválasztotta azt, amelyikre engedélyezte az SW logót.
A konkrét feltételek, hogy ti. kap-e royalty-kat az eladások után vagy sem csak azok tudják, akik olvasták a szerzõdést. Én nem vagyok köztük.
Az EA már kicsengette a pénzt a licenszért, és eddig tudtommal eddig sem voltak gondjaik azn örökösökkel. Egyébként nem hiszem, hogy ez esetbene gyáltalán beleszólhatnának valamilyen szinten, hiszen Lucas sosem adta el a licenszet.
Az UbiSoft is megvásárolta véglegesen Tom Clancy nevét, már az utóbbi idõben sem szólt bele a játékokba, de így a pédányszám alapján sem kap már részesedést (royalty). Itt is inkább errõl lehet szó, tudtommal az EA megvette a játékszoftverekhez kapcsolódó összes jogot kilóra.
Egyébként továbbra is ajánlom a 2004-es, EA-mentes, de mégis LotR-osított preview-t.
Pontosítás: természetesen felhasználhatják jó pénzért, de a megszorítások miatt (beleszólás, jogdíj) nem feltétlen éri meg. Ezért csak a stílust nyúlják le a filmekbõl, amit meg nem lehet megfogni, ha valakinek meg mégis szemet szúrna, akkor max. azt mondják, amit te, hogy "megihlette" õket a film.
Ha a híreknek hinni lehet, akkor az NWN1 sémájára ez is szerkesztõvel együtt fog megjelenni és PW-k meg egyebek, mind elérhetõek lesznek. Azt viszont nagyon remélem, hogy MMO-t nem csinálnak belõle. Így is van n+1 grafikus csetszoba, nem kell eggyel több.
Az önálló IP nem akkora nagy durranás. Arcanum, Fallout, de még a ME is önálló szellemi termék volt. Ettõl még lehet akármilyen a játék.
No mindegy, meglátjuk, ha kint lesz. Addig is jön egy Drakensang, amire érdemes várni. :)
Nézd meg a filmet és azonnal neked is az a jelenet fog lejönni.
Tolkien nevét nem használhatják fel - nemcsak a royaltyk miatt nem, hanem mert Tolkien örököse beleszólhat, hogy mit hagy jóvá és mit nem. Kb. mint Lucas egy SW cuccnál.
Szerintem annak az EA részérõlé nincsen értelme, hogy beleszólnak a játékba, LotR-osítják az õ nyomásukra, de magát a népszerû nevet nem adják hozzá, pedig rendelkeznek a licensszel. Remélem érthetõ, hogy ez miért sántít nagyon.
Az már egy megint más kérdés, hogyha az alaphelyzet vagy a világ sokakban erõs LotR utánérzést vált ki (illetve fog kiváltani), de ez akkor gond nélkül magyarázható azzal, hogy Tolkien hatással volt a BioWare world designerére.
Mindenki úgy vélekedik ahogy akar, engem ez nem zavar, de az EA ilyen szintû "instrukciójában" nem látom a rációt, és ha a játékkal nem is foglalkozott elget a BioWare az elmúlt négy évben, biztos vagyok benne, hogy magán a hátteren sokat dolgoztak, senkinek sem az érdeke egy új brandet "eltucatosítani". (Mellesleg a többször kijelentették, hogy tartalmilag nem szólnak bele ebbe a projektbe, ilyen szintû dizájnváltás pedig nagyon is erõs lenne, még az EA-tõl is.)
Neked nem a Helm-szurdokos csatajelent ugrik be elsõnek?
Õszintén szólva nem, mivel nem ismerem a Helm-szurdokot :) Félig-meddig láttam a filmeket, de részleteiben nem ismerem, csak sejtem. (Tehát a Két torony végefelé lévõ ostromra gondolsz?)
Mit értesz a korszerübb,egyszerübb rendszeren ME vagy gothic rendszere gondolsz ? mert én meg attol vagyok rosszul a dragon age elvileg old school crpg lesz csupa nagybetüvel.
Itt nem a grafikán, vagy a történettel fognak nagyot dobni, hanem azzal, hogy teljesen új rendszert dolgoznak ki. Nem kell többé licenszeket vásárolni a szabályrendszer miatt, hanem alkotnak egy sajátot. Ezen áll, vagy bukik majd szerintem a játék népszerûsége. Illetve nálam fontos lenne, hogy multiplayer is legyen benne. Manapság már egy single player rpg nem dob nagyot. A legnagyobb fanatikusok is hamar ráunhatnak. A Gothic például ezen csúszik el szerintem. A bughalmaz 3-as után hiába hoznka ki egy akármilyen jó 4-et, ha nem lesz multiplayer benne. A Bethesda legalább már tervezi a multit. Az NWN 2 nálam ott csúszott el végleg, hogy játszhatatlan volt a multi része. Az elsõ rész gyermekbetegségeit lemásolták, és hiába volt a több éves tapasztalat. A Dragon Age lemarad, ha kimarad. A multié a jövõ. Akárhogyis az új rendszerre nagyon kíváncsi vagyok. Remélem, nem csak "más", hanem korszerûbb, egyszerûbb, átláthatóbb, ésszerûbb is lesz majd.
Természetesen egyelõre ez csak feltételezés. De most õszintén, nézd végig a trélert mégegyszer. Neked nem a Helm-szurdokos csatajelent ugrik be elsõnek? A White Council pedig csak +1 érv a LOTRosítás mellett. EA behozta az õ lelõtt projektjét a BIO majdnem vapourware Dragon Age-ébe. Egy halott és egy félig halott ötletbõl lesz egy kész játék.
Mindez persze csak agyalás, 25 mpnyi videóból többre nem futja.
most haragszok a Bioware-re ,ez mi 4év után? ráadásul nyúlfarknyi semmit mutattak...
A tréler fõcsúnyájáról pont volt évekkel ezelõtt screenshot, a többi esetében pedig egyébként is temrészetes némi változás, a kezdetleges verzióhoz képest, szóval ez az utolsó pillanatban való LotR-osítás elég merész feltételezésnek hangzik.
Egyébként korábban pont arról volt szó (by BioWare), hogy az EA nem szól bele, de szeretné minél hamarabb megjelentetni a játékot, és ezen megy az egyezkedés. A Mass Effect pC-s verziója esetében is õk harcolták ki a csúszást.(Ugye a sürgetésbe a koncepció lecserélése sem igen férne bele, valamint inkább a LotR játékoknak lenne szükségük a BioWare nlévre, mint fordítva. A pletykált LotR RPG-t - White Council - ugye már régen lefújta az EA, és az bizony nem lenne meglepõ, ha egy hasonló projektet szánna a jövõben a BW-nek.)
A korábbi concept artokhoz és ahhoz az egy-két screenshothoz nem sok köze van már ennek a trélernek. Olyat meg már láttunk, hogy last minute LOTRosítottak egy játékot: pl. oblivion.
Attól viszont nem félek, hogy az EA összedobná. Rendszerint befejezett, összerakott dolgokat dobnak csak piacra (ellentétben az Atarival), az már más kérdés, hogy mennyire eredetiek ezek.
Jóval régebb óta dolgozik rajta a BioWare, hogy a stílushoz köze legyen az EA-nek, ahhoz már inkább, hogy össze kellett dobni belõle valamit.
Mellesleg a hivatlaos fórumon is írták, hogy bár évek óta be van jelentve a játék, ez nem azt jelenti, hogy folyamatosan egy egész stáb dolgozik rajta, jellemzõen inkább csak "hegesztgettek" rajta a konzolorientált projektjeik mellett.
Hát azért LOTR hangulatot RPG-be én még nem láttam (ezres seregek, kilátástalanság, stb..). Örülnék neki ha ez ilyen lenne. De 4 év után ez tényleg gyenge.
Én nem is a grafika miatt aggódok, az mindig jól ment a bionak, az ea meg úgysem hagyná, hogy pont ezen spóroljanak. Hanem ez egész LOTR-ripoff feeling miatt, ami csak úgy sugárzik ebbõl a 25 mp-bõl. Ez annyira tipikusan EA lenne, hogy ahelyett hogy valami eredetit csinálna, inkább a jó öreg, megszokott és biztonságos IP-t tolja.
Hat ez eleg gyengecske. Valoszinusitem hogy valami atvezeto movie. Ketlem, hogy render movie lenne, inkabb ingame motor hajthatja, mert ez 2008ban mar nagyon harmatosan nez ki.
1 perces teaser fos, ebbõl fél perc a reklám
Lehet hogy ingame de inkább intro jellege van mint gameplay. Én négy év után továbbra is több infot várnék mert voltak olyan kosza hirek is hogy 2009-ben jön a játék.
Hát igen, ha ez tényleg ingame, és ekkora csaták lesznek, akkor az évezred játéka lesz. De amíg nem jön ki, és nem játszom személyesen vele, addig nem fogok ugrándozni körülötte. A ME is csalódtam kicsit, pedig az is Bioware volt.
Lehet, hogy nem fognak semmi rosszat okozni, de az tény, hogy õk már most nyomást gyakorolnak a BioWare-re, hogy siessenek, akik szerint több idõ kell.
Az EA csak a kiadó... a reklámért, a patchekért, kiadás egyéb dolgaiért felelõs. NWN1-nél az ATARI volt a kiadójuk. Volt is kismillió patch, a game mégis nagy siker lett. EA-nél mondjuk nem igazán lesz patch :P De akkor a BioWare megpróbálja tökéletesre csiszolni a játékot a megjelenésig. Sztem az EA nem fog semmi rosszat se okozni... És mellesleg, lehet, hogy nálunk honosítva jön akkor ki. (Az EA szokott nálunk lokalizálni)