Vannak olyan DX és OGL demók, amik csak az egyik kártyán mennek. Itt nem a shaderverzióbeli különbségre gondolok. Bár ezek egy részét futtathatóvá lehet tenni egy megfelelõ wrapperrel.
Úgy tudom, ez a rendertargettel kapcsolatos eltérés DX szinten is különbséget okoz. A shaderekt és néhány egyéb dolog támogatását OGL alatt meg saját kiterjesztésekkel oldják meg a cégek, amik az API szempontjából nem tudom, mennyire kompatibilisek.
Nálunk talán még odébb van a HDTV (de telán nem annyira), viszont külföldön kezd szépen változni a helyzet (és ugye nem M.o.-ból kell kiindulni).
Persze, vannak saját fejlsztések mindkét oldalon, de DX és opengl szempontjából, valamint szabványos dolgok támogatásának szempontjából nincs különbség.
HDTV (mellesleg tudom mi a hdtv)?! Nálunk az még soká lesz. Ilyen téren nagyon el vagyunk maradva...és nem csak mi.
Az, hogy nem értenék hozzá, nem mondanám, mert ezzel foglalkozok, csak nem tudok én se mindent fejben tartani(fõleg nem azt, hogy most melyik szériájú kártya milyen effekteket támogat, vagy nem támogat).
Engem azért annyira nem lökött hanyatt a hl2 kinézete, sok helyen elnagyolt, fakó, olyan lakótelep feeling.
"Ezenkívül nincs olyan dolog, amit a másik ne tudna."
Valószínûleg igazad van, ha alapul vesszük a két oldal két csúcs kategóriás kártyáját. De tudod nincs mindenkinek csúcs kategóriás kártyája, és a régebbiek még ezt-azt nem támogattak. Mert ugye fejlõdtek... És sajnos nem olyanok az árak, hogy mindenki kapásból meg tudja venni mindenbõl a legújabb technikát, ezért van az, hogy millió config van - amire képtelenség optimalizálni.
"Ja, hogy neked pénz nem számít?"
Lehet elsírnád magad, ha olyan gépen kellene dolgoznod/játszanod, mint az enyém. :)
"A játékpiac viszi elõre a hardverek fejlõdését."
Én úgy mondanám inkább, hogy egyik ösztözi a másikat. A hardver fejlesztõk azért csinálnak jobbnál jobb hardvereket, hogy a játék fejlesztõk is jobbnál jobb játékokat tudjanak kiadni, és a játék fejlesztõk azért csinálnak jobbnál jobb játékokat, hogy egyre jobban ki tudják aknázni a hardver nyújtotta leheõségeket. Ha az egyik oldal megáll, meg kell állnia a másik oldalnak is, vagy stagnálnak azon a ponton, ahol a fejlõdés megállt. Ha a programozók most nekiesnének minden kódot a lehetõ legjobban megírni, az egyrészt baromi sok idõt emésztene fel (lásd HL2, asszem 6 évig csinálták), és eközben a hardveresek nem tudnának magukkal mit kezdeni, mert hiába fejlõdnének, a kutya nem venne mindig jobb hardvereket (a fanatikusokat leszámíta, de azokból nem élnek meg), ha a régieken is tökéletesen futna minden új game.
"A programozók sajnos folyamatosan ebbe a hibába esnek, de ez nem csak az õ hibájuk. Sok a meló, egy játéknak gyorsan el kell készülnie. Nézd meg a HL2-t milyen sokáig készítették, és meg is lett az eredménye. Gyönyörû grafika és nem kell hozzá 4GHz-es proci SLI 6800 Ultrával. Ez bizonyítja azt, hogy bizony felesleges ilyen-olyan hiperszuper csúcs VGA, mert jó programozási tudással, és sok idõvel nagyon jól meg lehet írni egy programot."
Erre fentebb már írtam, remélem már érded a lényeget. Jól optimalizált kóddal kiadni egy játékot nem éri meg. Eszméletlen idõket emészt fel (jó példa a HL2 megint), mialatt más dobálja kifelé a sikersebbnél sikeresebb játékokat. Lehet, hogy lenne rajta mit csiszolni, de minek, ha egyszer így is megveszik az emberek, és ráadásul nem csak a játékokat, de az egyre jobb hardvereket is pont a játék miatt. Ez sajnos így mûködik, én értem, hogy neked mi fáj, de ahhoz, hogy ne álljon le a fejlõdés, bizonyos áldozatokatmeg kell hozni. Jelen esetben az az áldozat, hogy kapsz egy rakás játékot viszonylag rövid idõ alatt, viszont szar kóddal. Ha arra törekednének, hogy jól legyen megírva, akkor egyrészt leállna a hardverek fejlõdése legalább egy néhány évre, amíg már a kód optimalizálással nem tudnak többet kihozni belõlük. De ekkor már kétséges, hogy megint útjára indulhatna a technika fejlõdése ezen a téren, mert az a néhány év kihagyás a termelésben és fejlesztésben lehet elég lene ahhoz, hogy megszûnjenek ezek a gyárak és a fejlesztõk pénzforrása. Csak utángyártásból nem tudom, megélnének-e... Azért ha van egy kicsivel átlagon felüli kártyád, azzal pár évig ki lehet húzni csere nélkül...
A mondandód utolsó felében már kicsit átmentél globális környezetszennyezésbe és hasonlókba, amiben valszeg ugyancsak igazad lehet, de sztem most nem ez téma, inkább nem kommentálnám. A lényeg, hogy én értelek és teljesen igazad van, de ha a fejlesztõk is így gondolkoznának, akkor csak idõ kérdése és behal az egész fejlõdés hiányában. Ezt nem szabad megállítani, csak azért, hogy kevesebb szilícium menjen a kukákba és kevésbé tehetõs emberek is élvezni tudják az új játékokat. Akinek nincs pénze újabb hardverekre, nyílván nem fogja megvenni (mint pl én is), legfeljebb majd megveszi késõbb, amikor már kijött az új technika és viszonlag lemennek az árak. Addigra talán már pont be is érik az a technika, a játékk pont akkorra fongák tudni kihasználni. Szal nincs itt semmi gáz, csak rossz oldalról nézed.
Mellesleg, 1280/AA/AF-nél, és fõleg fölötte egyértelmûen vezet az SLI, még egy procival is. (Egyes tesztekben szinte minden felbontáson hozza a közel 2x-es sebességet.) És hamarosan jönnek a dualmagos procik.
Monjuk, én nem örülök ennek, mert nem valószínû, hogy áldozok erre, és idegesítõ lenne, ha ezt tekintenék ezentúl alapnak a játékkészítõk, és egy szimpla komfigon már nem is mennének jól a gamék...
Mindehhez tegyük hozzá, hogy bár nem túl gyorsan, de azért jövöget a HDTV kora is... (Mainál jóval nagyobb felbontású TV-k, projektorok, ill. nagyobb felbontású monitorok.)
A Voodoo-s idõkben még túl korai ez, mert nem tudtak elég feladatot átvenni a videokártyák a procitól. Alig volt haszna a duplázásnak.
"Ezenkívül nincs olyan dolog, amit a másik ne tudna."
Ne mondj ilyeneket, ha te sem értesz hozzá... Vannak ilyen dolgok is, mint pl. UltraShadow I-II-III (NV +), 3Dc tömörítés (ATI +), valamilyen lebegõpontos hiányosság (NV-FX -), valamilyen render target hiányosság (ATI -), valamivel erõsebb PS, de gyengébb VS tetjesítmény (NV +/--), stb.
Ami a játékokat illeti... Hát tényleg szépek, de többnyire unalmasak (nem tud izgatni az FPS, de a céltalan autós száguldozás sem egy idõ után). De úgy látszik, erre van igény. Mindegy, legalább nem köt le igazán, van idõ mással is foglalkozni.
De egyszer majd úgyis jön egy ellenállhatatlan csapatjátékmódos game, ami minannyiunkat beszippant a cybertérbe...
Ja de, Far Cry-hoz van patch, amivel ki lehet használnia 3.0 shadereket...
Ha nem értesz hozzá...na mind1. Szóval mit nem tud az ATI? Ja igen, a 3.0 shadereket(helyette van 2.0b). Nos igen. Egyenlõre semmi se használja ki, de nem árt ha van. Igaz, megnöveli a gyártás költségeit, a tranzisztorok számát, többet fogyaszt, több hõt termel, de van, és késõbb még jólesz valamire.
Ezenkívül nincs olyan dolog, amit a másik ne tudna.
"Egyébként én abban sem látok olyan hatalmas katsztrófát, hogy az egyre erõsebb hardverek miatt a programozók esetleg elnagyolva készítenek el ezt-azt, mndván, úgyis megveszi a jobb vasat, ha játszani akar"
Ja, hogy neked pénz nem számít? A játékpiac viszi elõre a hardverek fejlõdését. A programozók sajnos folyamatosan ebbe a hibába esnek, de ez nem csak az õ hibájuk. Sok a meló, egy játéknak gyorsan el kell készülnie. Nézd meg a HL2-t milyen sokáig készítették, és meg is lett az eredménye. Gyönyörû grafika és nem kell hozzá 4GHz-es proci SLI 6800 Ultrával. Ez bizonyítja azt, hogy bizony felesleges ilyen-olyan hiperszuper csúcs VGA, mert jó programozási tudással, és sok idõvel nagyon jól meg lehet írni egy programot.
Ja és miért írom mindezt? Azért, mert pazarlás amit csinálnak. Pontosan arról van szó, hogy a nagy fejlõdésnek egyszer vége lesz. Új dolgok jönnek, a régit kidobáljuk. ÉS hova kerül ez a sok hulladék mit gondolsz? Magunk alatt vágjuk a fát, csak sokan nem veszik észre. Ahelyett, hogy probálnánk gazdaságosan kihasználni az erõforrásainkat, megy a pazarlás. És ennek 1 oka van: pénz. Nem vallok kommunista eszméket, de akkoris sok ami itt folyik. Nem tartom hülyeségnek a fejlõdést, csak míg egyes területeken elõre, addig más területeken visszafejlõdünk (olyan mint a hatás-ellenhatás). Mint mondottam, az SLI-t egyszer már ellõtték. A sok gazdag ficsúr majd ráveti magát, mint légy arra a bizonyosra, de felesleges lesz. Eddigis el lehetett érni olyan sebességet 1 kártyával is, amit a procik nem tudtak kiszolgálni, és ez így lesz a jövõben is. Ezen majd a két-/többmagos procik fognak talán változtatni valamicskét.
Amit az elõbb leírtam, az akár neked is válasz lehetne. Ha a fejlõdést hülyeségnek tartod, ám legyen, ez is egyfajta felfogás. Nincs itt semmi gond, csupán másképp gondolkozunk.
Nem egészen. Pl van néhány dolog, amit az ATI kártyái nem támogatnak, a másik oldal meg igen - és fordítva. De ebbe ne menjünk bele, mert hülye vagyok hozzá. Amennyit tudok az elég ahhoz, hogy megállapítsam a tényt, miszerint a programozóknak ma már nagyságrendekkel nehezebb dolguk lenne, ha megpróbálnák minden létezõ confira optimalizálni a kódot, és itt nem csak hardverekrõl, hanem szoftverekrõl is szó van. Egyébként én abban sem látok olyan hatalmas katsztrófát, hogy az egyre erõsebb hardverek miatt a programozók esetleg elnagyolva készítenek el ezt-azt, mndván, úgyis megveszi a jobb vasat, ha játszani akar. Ez is csak azt eredményezi, hogy fejlõdik a technika. Egyszer majd úgyis eléri a végét a tudomány, mert hát egy bizonyos ponton túl már nem lehetnek kisebbek és gyorsabbak a hardverek, az energiának sincs egy végtelen forrása. Elõbb vagy utóbb, ha már elértük ezeket a határokat, akkor vagy jön más technológia, vagy rákényszerülnek a programozók ismét arra, hogy optimalizálják a kódot - a lehetõségekhez mérten.
Én nem jáccom illetve nem foglalkozok grafikával. hova nekem ilyen alaplap. jó nekem a régi
Majd az idõ eldönti....
Ja, ahogy formatuq írta, egyre szarabakat csinálnak. Pl. nézd meg HL2-t, gyönyörû game, és még a Ti4200-omon is lazán elszaladgál élsimítással is. Most akkor mondd meg, hogy kell erõsebb VGA? Nem, csak tudni kell programozni. A Valve tud programozni. Látszik, hogy nem egy XBOx-ról vagy PS2-rõl átírt szar, mely nincs optimailzálva. A mostani programok se használják ki a sebességet. Amúgyis, SLI-nél a processzor a szük keresztmeteszet. Ez még a jövõ zenéje. Egyébként szerintem ez megint olyan hosszú életû lesz kb, mint a Voodoo2 SLI megoldása. Felesleges. Körülményes, többet kell programozni, mert erre is optimalizálni kell, többet fogyaszt(!!!) nem költséghatékony. Egyszerûen hülyeség és felesleges.
Érdekes dolog ez, jelennek meg a szebbnél szebb grafikájú játékok, mégis ahogy visszaemlékszem én a C64-es játékok semmivel sem szórakoztattak kevésbé mint késõbb a sokkal szebb játékokok, pedig akkoriban sem voltam már éppen kisgyerek. Nem sírom vissza mivel a fejlõdést nem lehet és nem is kell feltartóztatni, de azért megvolt annak is a varázsa.
Nincs igazad, azaz csak úgy félig-meddig. Amíg a C64 volt a csúcs, addig nem is volt más. A programozóknak nem kelett csak egy, vagy nagyon-nagyon kis mértékben eltérõ configgra optimailizálni, de ma, amikor már mindenbõl száz féle van ezer gyárból, ez már képtelenség. Nem lehet elvárni egy programózótól, hogy minden létezõ variációban összerakott configra optimailizáljon.
igy szuletnek a szebbnel szebb, ambar szarul megirt, igenytelen gamek. Mivel senki sem akarja kihasznalni (leprogramozni) a meglevo hardware-t, inkabb a a felhasznalokat akarja uj, jobb hardware megvetelere. amikor minden gep egyforma volt (c64) ott a programozok gondolkoztak, de manapsag............
No igen de meddig nem? Különösképpen hogy ha megnézzük akkor vga piacon is már következõ generációba nem nagyon szándékoznak belerakni az agp supportot.
Még néhány hónap és az Intel is alkalmazza a SLI megoldást, mert az Nvidiával már folynak a tágyalások.
Ha veszel LGA775 tokozású procit akkor nem kell feltétlenül DDR2 és PCI Express is: Katt a ide!
Valaki abban nyugtasson majd meg hogy a Serial ATA 300-ra ugye ha rárakok egy serial ata 150-es winyot menni fog. Azaz visszfelé kompatibilis?
Most akinek még nem volt, az mindenki úgyis komplett váltásra kényszerül lassan...
Intelnél Lga tokozás miatta proci+lap, abba viszont már ddr2 ram, illetve pci-e videokártya. Amd-nél detto, csak ott nem lga tokozás hanem tengersok láb.
Arra vagyok csak kiváncsi meddig tudom még kihúzni mostani 3200+os barton configgal, mert ez a váltás rohadtsok lóvét fog felemészteni :(
Nem kötelezõ ilyet venned, viszon AMD platformra hamarosan meglesz a lehetõséged, hogy ilyet vegyél. Mit jelent az, hogy AMD-s játékos? Tök mindegy mid volt elõtte, AMD vagy Intel, úgy is új alaplapot kell venned ha ilyet akarsz, aki meg ennyiért hajlandó költeni arra, hogy áttérhessen SLI-re annak belefér egy új processzorcsere is.
Viszont a játék fejlesztõknek újabb teret ad. Így születnek a jobbnál jobb játékok, programok, technológiák. Ezt nevezik fejlõdésnek. :) A technika fejlõdése nem állhat meg, és az ilyen (és ehhez hasonló) megoldások segítenek ebben.