A két elektróda együtt lebeg a nagy feszültség által létrehozott "ionszél" miatt. A lifter ionizálja a levegõ részecskéit és a pozitív ionok az alsó alufólia felé áramolnak az elektronok pedig felfelé a kifeszített kis drót felé.
A lifterek, ha jól vágom a témát, voltaképp elektrosztatikus töltés-taszítás elven mûködnek. Márpedig azzal nagy felületek és nagy töltés segítségével lehet erõt elérni, a megfelelõ szigetelés közbeiktatásával, mert különben egy kisülésben eltûnik a befektetett energia. Másrészt mindig két kifeszített elektróda segítségével repül (azaz lebeg). Szvsz érdekes játék, de repülésre teljesen alkalmatlan.
Sajnálom, de idõvel szerintem ez is megoldódik. Ha értelmes dolgokra fordítanák az energiájukat és a pénzeket a nasa kutatói szerintem hamarabb menne, mint garázskísérletekkel, de amíg a kõolajüzletbõl van mit kifacsarni, addíg úgysem lesz nagy áttörés, mivel a pénz irányítja a világot. Pedig milyen jó lenne megérni, hogy ufókkal repkedjünk az autónkkal a dugókban való araszolás helyett. Egyébként az éjszakai képek tök jók. Mintha ufók lennének. (Lehet, hogy azok is valami hasonlóval mûködnek?)
Bocsáss meg, de a Szárnyas fejvadászban azok nem léghajók voltak.. inkább (legalábbis nekem az jött le) antigrav pod-oknak látszódtak. Nem emlékszem, hogy lett volna rajtuk gázballon...csak színestévé..
Ha jól emlékszem mind a Szárnyas Fejvadászban, mind a Syndicate esetén csak reklám-léghajók repkedtek, ilyen feladatkörben pedig már évtizedek óta repülnek léghajók az USA felett (lightship -> a léghajó oldalán lévõ raklámfeliratot a gáztartályban lévõ fényszórók világítják meg).
A cikkben szerepel egy link, érdemes ránézni ha érdekel a téma, ott van mindenféle kisérlet, komoly számításokkal. Jelenleg a probléma, hogy a kellõ hatásfokot nem tudják elérni, egy ember felemeléséhez cirka 80-100kg-os teherbírás kellene (ill. legalább ekkora tolóerõt) létrehozni, de ettõl még nagyon-nagyon messze vannak, legalábbis az általam ismert kisérletek. Elõször is olyan szintre kéne fejleszteni a technológiát, hogy ilyesmibe érdemes legyen belefogni, valószinüleg lenne még mit finomítani rajta, de ez idõ és pénz kérdés. Eleddig még nem sikerült még csak olyan modelt sem csinálni, amely képes lenne egy kellõ teljesítményû energiaforrást felemelni, az összes kisérlet esetén a "lebegõk" kívûlrõl kapták az energiát.
A Szárnyas fejvadászban vagy talán a Syndicate nevû jövõben játszódó játékben is voltak léghajók. Lehet, hogy jól tippeltek a jövõt illetõen?
LoL
Grat a cikkhez a kövi legyen aa robotokról plz
Szerintem meg érdemes lenne egy olyan liftert csinálni. ami fel bír emelni egy embert. Szerintem lenne rá kereslet, még ha baromi drága lenne, akkor is. Kérséd, hogy kell-e a föld potenciál hozzá, vagy autonom eszközként is megépíthetõ? Ha valakit érdekel a téma írjon! (a pénzt össze lehet szedni)
Diocles! Úgy kell neked. Szerintem érdemes végigolvasni.
Szerintem nem rossz a cikk, Cifut is tisztelem az itteni megnyilvánulásai miatt de ez a fórumos seggnyalás eléggé idegesít
a cikkhez grat, nagyon érdekes volt a léghajóra visszatérve, nagyon sok téren lehetne alkalmazni õket(túrizmus, szállítás, megfigyelések-nem csak katonai célú-, stb...), de szerintem fölöslegessé válnak, ha megvalósulnak ezek a monstrum szállító repcsik + a többi... a HyperSoar nekem nagyon tetszik, csak azt nem tom, ki az az ember, aki kibírja ezt a gyorsulást 20x egymás után -vagyis én tuti nem vannak jó ötletek, csak a megvalósítás várat még magára! hajrá, izgalommal várjuk! UI: jók ezek a témák, így tovább!!!
" ...a világ legnagyobb repülõgépe, az Antonov An-225-ös is már túllép bizonyos határokat, holott "csupán" 250 tonnát képes szállítani, és felszálló tömege elérheti a 600 tonnát..."
Gratulálok a cikk írójának, az említett mondatban lévõ 3-4 kicsavart logikai hiba, meggátolt abban, hogy tovább olvassam ezt a vélhetõen arra nem érdemes cikket.
Kafa!
Föleg a bombázók jók benne;))))
A film nekem olyan "kékvillámos" utánérzésnek tûnik. Jön az amerókai szupercsúcsteknológiával repülõ veterán és kinyiffantja csúnyaroszzfijúkat, aki/k most éppen szintetikus/ak, mint ahogy azt a terminátor óta megszoktuk.
Ezeknek a párnahatásos óriás szállítógépeknek én is több értelmét látom, nem 4x, hanem 10x olyan gyorsak mint egy hajó, ráadásul az a szél ami 3m es hullámokat kelt simán elfúj akármilyen léghajót, miközben pl a "szörny" még azért elrepül akárhová.
Ilyen óriás szállító repülõgépeket alkalmazva, egy hadsereg gyakorlatilag napokon belül képes lenne bárhol felvonulni a Világon. Nem kéne hónapokig politikázni mint pl Irakban Boszniában Koszovóban.
nesztek futurisztikus repcsik, meg amit akartok ;) repcsis
A léghajók terén azt felejtitek el, hogy itt nem a harci zónába repülnek be vele, hanem csak a kiszolgáló bázisokig, és ott pakolják ki az árút, úgy, ahogy most a kikõtökben teszik ugyanezt a hagyományos teherhajók egy-egy misszió alkalmával. Vagyis a léghajók elõnye az, hogy a hagyományos hajóknál 4x gyorsabbak, és nem csak a tengeren közlekedhetnek. Ettõl függetlenül én is szkeptikus vagyok velük kapcsolatban, fõleg a költségek miatt, a tengerhajózásnál mindenképpen drágább, méghozzá nagyságrendileg...
A lifterrrõl valahol azt irták, hogy tolóerõ tömegaránya olyan mint pl a forgószárnyas meghajtásé, ami elég kafán hangzik.
De amíg forgó mozgás elõállítására viszonylag kis tömegû hajtómûveink vannak, addig a villany termelésére alkalmas eszközök ehhez képest sokkal nehezebbek. Szal egy ideig még bizti nem fogunk tudni elektromos meghajtású repülõgépet építeni.
Bár kitudja;)
A léghajó téleg csak polgári célra és jóidõben történõ alkalmazásra tûnik használhatónak. A legnagyobb veszélyt ugyanis valszeg a szél, meg a vihar jelenti ránézve. Az amiknak volt már 2-3 bazi nagy léghajója a két világháború között, elvileg abszolút biztonságos héliummal voltak töltve, de hogy stilszerû legyek "Elfújta a szél" õket.
Mondj már valami részletesebbet errõl a lifterrõl. Nagyon érdekes témának tûnik.
Na végre az oposzok is tudnak valamit, csak jó lenne ha jobban csipkednék magukat.
A környezetszennyezésben igazad van. Azonban a Katonaság (bármelyik országban) vajmi kevés figyelmet szentel ennek. És itt nem turisztikáról volt szó. Abban biztosan van jövõje. A háborúkban az is figyelembe kell venni, hogy milyen tulajdonságokkal rendelkezik. Pl ennél jobb célpont nem is lehetne. Hatalmas felületet nyújt, és ráadásul a manõverezõ képessége sem egy Horneté.
Jellemzõ, hogy a hadiipar miatt fejlõdnek a repülõgépek is. Mellesleg minek, ha az "ion cannon ready" felirat ott villog egy vezetõ USA katonai hapsi laptopján. (már ha létezik ilyen. S miért ne létezne?)
Ami még fontos a léghajó esetén: a reklámértéke.
Sok cég bérel léghajót amerikában és lebegnek be nagy tömeget vonzó rendezvények, koncertek fölé promózni magukat. Sötétben is jól használható, belülrõl megvilágítva impozáns reklámhordozó.
Utoljára ha jól emléxem a 2. világháború elõtt robbantak fel léghajók Németországban, pl. a Hindenburg, amirõl több film is készült. Ennek oka elsõsorban az volt, hogy hidrogénnel töltötték, mivel a Hélium amerikai monopólium volt és Európában nem lehetett hozzájutni. Most már ez megszûnt és mindenhol héliummal töltik, ami lévén nemesgáz nem gyúlékony.
ma már héliummal megy, nem hidrogénnel, nem tud robbani (és régen se robbant, hanem égett)
egyébként tényleg reneszánszukat élik a léghajók, egyre több kis cég gyárt, mert csomó célra jobb mint a helikopter (városok felett fontos hogy csendes, olcsóbb üzembentartani). Közlekedésfigyelésre, hol mikor van dugó, tévéstudióknak vagy biztonsági cégeknek ideális.
Nem feltétlenül. Eddig a léghajóval egyetlen probléma volt: nem tudták megoldani az önálló fel és leszállást, minden esetben nagy földi kisegítõszemélyzetre volt szükség a leszálláshoz.
Ha ezt megoldják pl. légpárnával, rendkívül olcsóvá teheti a légiközlekedést, kb. mint a tengerhajózás. De nyilván itt nem katonai célú felhasználásra kell elsõsorban gondolni.
sztem a léghajónak a turisztikában is lehetne jelentõsége, lehet rosszul látom, de szívesen repkednék egy ilyennel nagyvárosok felett, nem semmi élmény lehet ott "lebegni"
Érdekesek ezek az új repülõk. Az a léghajó szerintem egy nagy marhaság. Már a 2. VH-ban sem volt eléggé hasznos.
Jó a cikk Cifu! Ezt is kinyomtatom, és megy a többi közé :D
errõl a KM-rõl hol lehet több infót találni, mert nagyon érdekel ez a típus! Én is láttam a Discoveryn régen azt a mûsort ahol szerepelt ez a szörny és azóta kutatok utána a neten, de semmi, pedig bejártam jópár Szovjet haditechnikával foglalkozó oldalt
a cikk amúgy tényleg nagyon érdekes, csak gratulálni tudok Cifu!