Balesetek mindenfajta közlekedésnél elõfordulhatnak, még gyalogosan is... Ha mondjuk busszal elmész Spanyolországba, akkor tudod csak meg igazán, hogy milyen hosszú tud lenni egy utazás, pedig nem mész át idõzónákon... Mégis, 2 napig azt sem tudod, hogy mikor van nappal és este. Egy kis légterû teremben, ha sokan, sokáig vannak, sokkal nagyobb kockázati tényezõ a kevés oxigén, mint a repülõn az alig kisebb nyomás, viszont tiszta levegõ. Nem kéne ezt túllihegni. A repülésnél valójában csak a mélytrombózis okozhat gondot, de az is nagyon ritka.
Annyi idõs koromban, mint Te most, még én sem repültem... Majd fogsz Te is, ha akarsz. Ma már vannak olcsó járatok is, igaz, én még olyannal nem utaztam...
A repülésnek is megvannak a kockázatai (mélytrombózis, a cikkben olvasható oxigénhiány, több idõzónát gyakran átrepülve rendszertelen alvás, fáradtság, ritkán le is esik).
De jó itt a sok embernek, én még csak repülõ közelébe se kerültem eddig. :(
A repülõn nem a légnyomásérték a veszélyes, hanem hosszabb útnál a mélytrombózis. Ezért szokták a légitársaságok ~ 10 órás út után kizavarni a gépbõl az utasokat (amikor leszállt a repülõ), és kb. 1 órás kötelezõ nagyobb sétát kell tenni a tranzitban, hogy a vérkeringés a lábakban visszaálljon a normálisra. Utána ismét vissza lehet szállni, és folytatni az utat. Aki már repült messzebbre, az tudja, hogy mirõl beszélek.
Nem egyszer és nem is kétszer repültem már, hanem nagyon sokszor. Mindig jóval 2000 méter feletti értéket mutatott az órám. Sõt volt nem is egyszer, amikor 3000 méter felettit. Persze jóval magasabban mentünk (12-13 km), de a méterben megadott értékbõl vissza lehet számolni a gépben lévõ légnyomás értékét. Az órám mutatja a légnyomást is, de gyors grafikont csak a magasságértékre ad. A légnyomást is azonnalosan mutatja, de grafikont csak 2 órás mintavételezésbõl készít az utolsó 26 órára vonatkozóan.
Én imádom, ha liftezik a repülõ Egyszer épp Bangkok felé keveredtünk egy emberes viharba. Szerintem párszáz métert zuhantunk... Mindenféle hullámvasutat szeretek
Egyszer viharba került a gépünk. Többször másodpercekig majdnem szabadesésben sûllyedt. Utána meg visszafelé. Olyan volt, mint egy hullámvasút. Közben épp inni akartam valamit, de nem tudtam a számhoz emelni a poharat, mert vagy majdnem a mellkasomra öntöttem, vagy majdnem a hajamra.
Nyilván nem tized méterre pontosan állítják be. Ráadásul nem métert állítanak, hanem légnyomást. Vagyis ha épp egy anticiklon közepébõl szállsz fel, akkor kevesebbet fog mutatni az órád, ha meg egy ciklon közepébõl, akkor többet...
Ezzel a 2000 m-rel vitatkoznék. Az órám többek között tud légnyomást is mérni, és magasságot is mutatni (ezt csak számolja a légnyomásból), és ha repülök, kedvenc szórakozásom, hogy nézem felszállás után a grafikont, ahogy emelkedünk, meg leszállásnál a süllyedést. Évek óta így csinálom. Mindig többet mutat az óra, mint 2000 m. Az órám pontosságához pedig nem fér kétség, mert egyszer egy hegycsúcson a 2800 m-es magasságot pontosan mutatta.
A különféle légköri nyomások emberi szervezetre gyakorolt hatását eléggé alaposan kivizsgálták az 1950-60-as években, a nagy magasságú katonai repülõgépekkel kapcsolatos kutatásokban. Ráadásul a kisérletett bármelyik földi nyomáskamrában végre tudják hajtani, mégcsak repülõgép sem kell hozzá.
Ettõl függetlenül abban igazad van, hogy nem árt olykor a magától értetõdõ dolgokat is leellenõrizni.
Bakker, a múltkor amikor hazafelé jöttem a malévval a pilcsi(fõrepbiztonságológus, akit érdekel az tudja kicsoda;)))) kétperc alatt visszanyomatta a légnyomást, majd szétrepedt a dobhártyám, az agyam meg telement takonnyal, mert éppen meg voltam fázva. Szal egy napig süket voltam.
Egy szövõdményes középfülgyulladás szerintem kicsit komolyabb dolog, mit 4%-nyi oxigénszint sûllyedés, ami egy jó kis kocsmában két slukkal a földön is reprodukálható;)))
szerintem...
Na igen... De most már legalább bizonyított tény, nem csak feltevés.. :P
Teljesen egyetértek (annyit tennék hozzá, hogy 2000m-re állítják, nem 3-ra). Ha engem megkérdeznek, akkor elmondtam volna nekik, mondjuk féláron :D (kíváncsi vagyok mennyi lóvét nyúltak le ilyen hülyeségre)
Esetleg kutani kellene még, hogy az emberek álmosak lesznek-e, ha három napig nem alszanak, vagy szomjasak lesznek-e, ha két napig nem isznak. Biztos hasonló megdöbbentõ eredménnyel záródnának azok a kutatások is :D
Már elnézést de ezek a tudósok feltalálták a spanyol viaszt. :)
Az utasszállító repülõgépek fedélzetén olyan 3000 méteres magasságnak megfelelõ légnyomást hoznak létre, hogy csökkentsék a gép nyomásálló testére nehezedõ erõket.
Namost, ha valaki mondjuk a tengerszint közeli magasságból felmegy rövid idõ alatt 3km-es magasságba, annak a vére oxigénhiányos lesz, ez közismert (hiszen azonos mennyiségû léglegzettvételel kevesebb oxigént tud csak felvenni a szervezet). Viszont ha megszokja a szervezett az alacsonyabb légnyomást, akkor dúsabb lesz a vére a vörös vérsejtektõl (vagy valami ilyesmi, ez nem az én asztalom :)), és több oxigént képes szállítani. Ez is közismert, sportolóknál már régóta használják azt a "trükköt", hogy magaslati levegõn edzenek a verseny elött, majd "leereszkedve" a sûrûbb levegõben a teljesítményük nõni fog, hiszen a vérük több oxigént képes szállítani (ez szintén ideiglenes állapot, rövid idõ után a szervezet ismét alkalmazkodik, és visszaáll a régi állapot).
Szóval megállapították, hogy a repülõgépen utazók vére oxigénszegényebb - holott ennek teljesen magától értetõdõnek kellene lennie. ;)
nem egészen a normális légnyomás uralkodik a gépeken egy kicsit magasabbra van állitva mint a tengerszint ami monjuk egy Mexico city beli lakost lehet hogynem zavar anyira mint egy hollandot minden esetre akik nincsenek hozzá szokva azoknak kelemetlen lehet
nem értek a repülõkhöz, de belül a nyomás normális, akármilyen magasan van is a gép, íkkor nem tökmindegy milyen magasan száll
Azert eleg ugyesek vagytok.. A legszennyezesnek ugyan mi koze van az oxigenhianyhoz a repulogepeken?
Ezért kéne betiltani az összes környezetszennyezõ gyárat, autókat és csak biciklivel vagy környezetkímélõ járgányokkal szabadna közlekedni.
Nem kell ahhoz repülõre ülni, hogy oxigénhiányos legyen valaki... Elég csak sétálni egyet valamelyik nagyobb városban...