az ABS az más, annak nem az elvén van a hangsúly hanem a végeredményen; a kocsi irányítható marad! és azért egy kocsi nmár csak ne fékezzen helyettem! most csak bevezetni akarják de gondold el h a késõbbiekben mire lehtene ahszn áln ia továbbfejlesztett változatát, pölö egy sebesség korlátozó tábla adná a jelet a kocsiba meg venné egy vevõ és annál a limitnél nem mehetnél gyorsabban... És akkor itt mûáris nem csak a felülbírálás, hanem ak orlátozás fogalma is felmerül! aki nem tud vezetni ne üljön volánhoz, kész! Nah de nem akarok tippeket adni...
Szerintem se kell túlzásba vinni ezeket a szarokat... Ami segít a vezetésben az jöhet pl szervó, (esetleg tolatóradar) de olyan nem kéne h helyettem fékezzen! mekkora poén lenne már ha egy kocsi felülbírálna. Már csak azér se kellenének ien szórakoztató cuccok a kocsiba, mert a végén még azér törnék fel h azokat elvigyék...
Fifth Gear ABS ESP test A fifth gear címû angol autós mûsor 2005.03.28 -ai adásából egy kis részlet ha valakit érdekel gondoltam kiteszem .A teszteket Tiff Needell végzi aki az egyik mûsorvezetõ. Kis videó ABS rõl meg ESP rõl valamint hogy ezek hasznossak-e vagy sem .Angol nyelvû elõre szólok hátha :)
ABS nem csökkenti a féktávot, csak irányítható marad az autó (ami ha valaki ésszel vezet akkor lehet hogy nagyobb elõny). Ez abból következik, hogy amikor blokkol akkor elengedi majd újra fékez, így a fékezésnek csak egy kis százaléka lesz csúszás. Csúszáskor a fékezés hatékonysága nagyságrenddel rosszabb mint csúszás elõtt. Az optimális érték az a megcsúszás elõtti pillanat fékhatása - ezen az értéken kellene tartani. Tehát gördül a kerék, de ha picit jobban fékeznél, akkor már csúszna. Hivatásos sofõrök ABS nélküli autóval tudnak így fékezni (pl jóapám a maga 750ezer km balesetmentes vezetése után képes rá), sõt míg a családi ladát vezettem addig nekem is ment egész jól (kettõbõl 1x összejött:-). Ez rövidebb fékutat ad mint az ABS, viszont egyelõre még nincs elektronika ami ezt tudná, de fejlesztik. Pl ilyen elektronikát szívesen elfogadnék az autómba, de mondjuk 1 DVD lejátszót, egyéb szórakoztató bisz-baszt azt határozottan nem, mert még akkor is elvonja a hang a sofõr figyelmét ha csak az utasok láthatják (kivétel ha az utastér el van választva a sofõr terétõl, lásd nagy batár limuzinok). Nem véletlenül hallgatok kizárólag francia meg spanyol meg brazil zenéket - így nem értem a szöveget:-D Elektronikával egyébként nincs baj, ha az rendesen meg van csinálva. Nekem pl egy 11 éves Mitsu Galantom van, amiben van elektronika (pl injektoros nem porlasztós, de van benne ABS is, meg légzsák, klíma, ilyesmik), mégsincs vele semmi baj. Sõt ez a típus úgy ismert, mint amihez a szokásos olaj, gyertya, szûrõ, stbcsere + a futómûvén kívül (az japó utakra lett tervezve nem magyarra sajnos) nem kell hozzányúlni az elsõ 300-400ezer km alatt. Bár én lada hívõ voltam, de ez megbízhatóbb mint 1 lada amiben semmi sincs ami elromolhatna:-) Utak és felújítások. Igen, nyugodtan lehet azért hõbörögni mert felújítanak, mivel az nálam nem elfogadható, hogy pl M3 autópályán 1 nyomorult híd újraaszfaltozása 1 pálya szélességében júniustól szeptemberig tartson. Ezt 1 hét alatt meg kellett volna csinálni, aki kicsit is ért útépítéshez, az tudja hogy nem a levegõbe beszélek, 1 hét az bõven elég rá. Emiatt az elmúlt 4 hónapban az adott részen rendszeres dugók (mivel ugye kb 5 km hosszan át van terelve a szembejövõ sávba a közlekedés. A kiesett idõ miatt sietõ emberkék miatt rengeteg baleset, újabb dugók, stb. Most a szallagkorlát részt újítják fel (gondolom az is lesz majd 2 hónap, majd másik oldal felújítása jön, az szintén 4 hónap. 2 hetes munkát 1 év alatt fognak elvégezni - na ez az amin felháborodik az ember. Vagyis igen, szeretnék út felújításokat, és igen, nem ilyen postamaci sebességgel. Nekem ha utat újítanak fel, akkor kössenek a farkukra viharlámpát, és dolgozzanak éjjel is, vagy legalábbis nappal ahogy a csövön kifér, és ne az legyen hogy az út lezárva, és 1 munkás van csak aki vigyáz a munkagépekre, hogy ne vigye el õket senki se. Én is dolgozom éjszaka is, ha tudom hogy pl elromlott 1 oldal amit nekem kellene üzemeltetni, és az alvásommal sok embert feltartok. Ha nem újítják fel az utakat, fizessék a futómû felújításaimat. Elmúlt évben kb 80eFt költöttem futómûre az utak minõsége miatt, ez 20ezer km-re 4Ft/km, amivel lóg nekem a Demszky. Útfelújításhoz még: igen, az sem töltött el boldogsággal mikor pl az Istenhegyi utat úgy újították fel, hogy elsõ nap felvágták (10 cm méter mély, 2 méter széles, 5-15 méter hosszú tankcsapdák, semmi figyelmeztetõ tábla, elterelés), másnap aszfaltozták. Az aszfaltozás után megfigyelhetõ, hogy mivel az egész úttest össze volt töredezve így most pár részen nagy sima folt, mellette 10cm-enként repedések az úton. Gondolom nem volt elég aszfalt (pénz) ahhoz, hogy ezeket is javítsák. Viszont van egy olyan gyenge gyanúm is, hogy nem a munkások hordták haza az aszfaltot, hanem a megbízóknak visszaosztott pénzek meg az extraprofit miatt nincs rendesen elvégezve az út karbantartása. Nem kérek bocsánatot az offtopicért, mert az eleje on volt:-)
ABS-el minden körülmények között rövidebbnek kell lennie a fékútnak, mert a gördülési súrlódás sokkal erõsebb mint a csúszási. Én legalábbis így tudom, de homályosítsatok fel ha tévedek.
Igazad van a kormányozhatósággal kapcsolatban. Csúszó kormányzott kerékkel valóban nem lehet kormányozni. A visszaváltással is csak óvatosan érdemes bánni, eléggé kellemetlen egy motorfék miatti kerékcsúszás. (a hátsó a rosszabb, bár az elsõ keréknél sem kicsit veszélyes, ha nem jön rá az illetõ, hogy a kuplungot ki kéne nyomni)
"de száraz úton megnöveli a féktávot" Ez igaz, sõt bármilyen úton nem lesz attól rövidebb a fékút, hogy pillanatokra elveszi a féknyomást és visszaadja. Ettõl csak hosszabb lehet, hiszen nem folyamatos a fékezés, csak próbálja az elérhetõ tapadáshoz tartozó érték közelében tartani a féknyomást.
Havon pedig az a helyzet, hogy a blokkoló kerék tolja maga elõtt a havat, és az is fékezi. ABS-nél ez nincsen, viszont ami nagyon pozitív, irányítható marad az autó.
Összességében szerintem nagyon hasznosak ezek az elektronikus eszközök, ha valaki ésszel megy, és nem hiszi azt, hogy bárhol baromi gyorsan meg tud állni (ABS), vagy eszetlenül bármilyen kanyart be lehet venni (ESP).
A fizika mindegyiknek korlátokat szab.
ABS téma: Az abs lényege hogy a fékezéskoz a kerekeket megcsúszáshatárig engedi csak lefékezõdni. Ez jégen sokat segít, hisz ha mejijedsz és visszaváltás helyett satuzol akkor az autó még kormányozkató marad, de száraz úton megnöveli a féktávot. Errõl láttam pár éve egy szép kis opeles oktatóvideót, baromi tanulságos volt.
Nem felejtetted el megemlíteni, hogy a tuti nyári gumidra hóláncot vagy valami hasonlót raksz a hegyi szakaszon?
"...és egyik pillanatról a másikra pl tükörjégre kerülsz (hidd el, 10 év tapasztalattal is kivédhetetlen, az életed múlhat az elektronikán)"
Ha minden kerék tükörjégen van, akkor akármilyen ESP-d van, el fogsz szállni. A fizika korlátait ABS-sel, ESP-vel és semmi mással nem lehet átlépni. Ezek a szerkezetek viszont hasznosak, mert jobban meg tudják közelíteni az elérhetõ max. tapadást. (fékezés, kitörés esetén)
Csúszós úton (pl. havas/jeges, vizes) akkor van értelme a menetbiztonsági rendszereknek, ha téligumi van az autón, nyárival csak szenved, nem sokat ér, ha igazán csúszik.
Érdekes észrevétel ez az üzemanyagmágneses dolog, véletlenül nem diesel autód van? Már csak azért mert bizony annak a mágnesnek az égvilágon semmi köze nincs a fogyasztáshoz! Mért is lenne? Mire hathat a tüzelõanyaban a mágnes? Tudomásom szerint csak a vas alapú anyagokra van számottevõ hatása, és ha az van a benzinben azt egybõl megfogja a mágnes, de inkább felmágnesezi, attól nem lesz neked jobb. A tözelõanyagra mért hatna? Az szerves anyag legyen benya v. gázolaj. A mágnes egy át***szás nyugodtan higyjétek el!!!! Ha nem hiszed el kérder megy egy az eladásban nem érdekelt gépészmérnököt!
Az is milyen érdekes hogy szinte csak ujabb autok vannak le robbanva az ut mentén.Ma vettem fel e pacákot akinek elszált a picasso-ban a komputer,fasza mondtam is magamban.Igen csak ki güvedt a szeme mikor benyögtem neki hogy az én verdám 20 éves és szinte minden gyári rajta. Ja és ez meg egyszer nem robbant le miotta a mi tulajdonunkba van.Igaz rendbe is szoktam rakni rajta mindent,de meg is hálálja.
Ezeket a marhákak legyen benne több hightech de fogyaszon is keveset na ez az ami soha nem lesz.Ugyanis minél korszerübb annál többet fogyaszt.Ezt esetleg üzemanyag mágnesselérnék el a sok marha nem hisz benne pedig én minden évbe 1 honapig ingyen járok velle.Na persze nem kell tölle sokat várni ha a ember nem normálisan közlekedik.Nekem kereken 2 literrel eszik kevesebbet az auto-m a városba 8liter-öl 6liter lett,ami nem rossz szerintem.Igaz huzos az ára mert majdnem 14000Ft-ért vettem de max 2év és onnan már csak hasznot termel.Ország uton 4.1 litert zabált a drága.Pedig 20 éves Opel
Szóval már az a baj, hogy felújítanak. Érdekes hozzáállás. Lehetne jóval EU konfortabb a magya útipar, de ... vérciki, ebbe is belekötni. Jó, akkor maradjanak a kátyúk, elavult csomópontok, hisz a felújítás idõleges korlátozással jár. Szerintem a vezetési mentalitás messze áll az utak infrastruktúrájától, úgy értem, nem kéne ettõl függnie, ki milyen bunkó.
Úgy érzem, minnél bonyolultabb egy rendszer, minnél digitálisabb, annál hibaérzékenyebb, mégha nem is hibásodik meg könnyen. Egy régi, sima kocsit extrém körülmények közt is meglehetett ideig-óráig javítani, üzemeltetni. Rossz, ha egy elektronikától függ, megy a kocsi vagy nem.
Világosíts már fel, hogy mi az összefüggés a vezetõ intelligenciája és a jelenlegi magyar útviszonyok között. A helyzet enyhén szólva valóban sz@r, de nem kellene ezt is erre fogni.
Ááá, minek. Kép szélvédõre kivetít, az baró lehet :)) Van is már bizonyos méregdárga kocsikban, ott az infra képét vetíti így ki a normál elé (biztos szép lenne rajta a DVD film is :)))
Plazmát a verdákba :) Szélvédõ elsõtétíthetó szélesvásznú monitor :) ez kell a népnek.
AMugy meg kb az ilyen dvd meg anyámkinja kb 5 év és széria lesz mindenhol. Aki low end kocsit akar, az a roncstelepen fog keresni :)
Tempomatról: Ismerõs kamionos! Éjjel nappal azzal megy! Most vetteünk új autót és mi is használjuk! Tök fölös ezen vitatkozni!
Nyárival tátrába. hmmm Tudod, egy igen okos barátom mondta egyszer, hogy egyes idiótáknak brutál kemény védõangyala lehet, hogy a legnagyobb marhaságaiba nem hal bele. Ez éppen akkor jutott eszébe, amikor egy szöszi integetve szét sem nézve átrohant egy egyirányú, 2 sávos, folyamatos 50-el haladó kocsikkal teli úton. ÉS túlélte (persze kerékcsikorgás ezerrel, meg minden ...) :) Szóval sztem érted mire akartam ezzel célozni :)
Na jó kicsit túloztan, nem rallizok a közutakon, lakott területen meg pláne nem, csak gondoltam egy kis polgárpukkasztás néha kell különben ellaposodik a fórum...
Nem tom hány éve vezetsz, bár a télen is nyárival számomra azt jelenti, hogy fõleg városban, és ott se a hegyes részeken. Én még nyáron is a télivel megyek. A lejtõs részeken még télivel sem mindíg lehet megállni, és ez alatt nem azt értem, hogy 50-rõl 0-ra, hanem 3-ról 0-ra (vagy 0-val mész, és oldalra lecsúszol) A menetstabilizáló elektrokütyük meg akkor menthetik meg az életedet, amikor pl Eger felé jársz, és egyik pillanatról a másikra pl tükörjégre kerülsz (hidd el, 10 év tapasztalattal is kivédhetetlen, az életed múlhat az elektronikán) Az élvezetre ott a rallipálya, az utakon ne élvezkedj :P
Lehet, nem vitatom, de nekem ha nem alapfelszerés nem fizetnék érte...télen is nyári gumival járok, és nincs semmi ABS meg ilyenek jobban kell figyelni...persze embere válogatja...ezen nincs is értelme vitázni...én ennek a hátulütöjét csak abban látom, hogy "25-50" év múlva az emberek nem is tudnak majd vezetni csak beülnek az autóba bemondják az uticélt és nézelõdnek, de akkor, hol marad majd az élvezet...:)
ABS, ESP, tolatóradar ... ezek a kütyük egyértelmûen a kezdõknek, és a magukat túl profiknak képzelõknek kellenek :) normál idõben, viszont ha szar az idõ, jéges, nyálkás az út, akkor bárkinek megmenthetik az életét :))
Nekem csak egy erõs motor kell a kocsiba, jó kormány, erõs fékek, azt szevasz...aki nem szereti azt, hogy Õ írányítja az autót az szálljon buszra, vagy vonatra...a többi hájtek suttyó meg fizessen be egy ûrutazásra...
majd ha nornális magyar utak lesznek! (fõleg ami most megy, minndehol torlódás, útlezárlás! mire kész lesznek az utak, megint tele lesz kátyuval
Nyugodtan pakolgassanak az autókba mindenféle elektromos marhaságot, az kell a sok suttyónak hogy gizdázzanak egymásnak, és azt gondolják hogy ha egy autóba bennevan mindenféle hárombetûs marhaság (abs, ecs,dsc ...)akkor majd az mentesíti õket a vezetési gyakorlat és az odafigyelés alól. Jó példa erre a tempomat, mész a pályán, benyomod a varázsgombot, és már a gázt se kell nyomni, megy anélkül is, lehet szuszókálni!
Én pedig intelligensebb vezetõket szeretnék, fõleg a magyar utakra.
mint a repülõkön (Boeing) meghatározható a computerben akár a maximális sebesség is, tehát addíg gyorsul amíg el nem éri, persze minden biztonsági dologra közben figyel a rendszer (repülõnél, ha túl nagy a rezonancia)
valószínüleg nem c64 alapú rendszer állna mögötte... számítógép gondolkozása sokkal rövidebb reakcióidejû, mint az emberé... hibák persze adódhatnak, de még mindíg jóval kevesebb, mint amit az ember elkövet egyszerû példa behajtani tilosnál bemegy egyedül a féket tenném félautomatára, tehát automatán fékez, de figyel arra, ha én agresszívebben fékeznék!
A "gondolkodó" gázpedált viszont én azonnal betiltanám. Iszonyú balesetveszélyes, mikor menekülni kell egy helyzetbõl, a gázt tövig nyomod, az autó meg csak "gondolkodik", ahelyett, hogy menne.