#36 alatt van egy minta. #315,#316 pár kép a multról,hogy esetleg egy két kép a faq-hoz. Ezt poénnak szurom ide be: "Használati utasítás Ikarus Z80-as csuklós autóbuszhoz
Üdvözöljük! A busz, mellyel ön utazik a szocialista ipar remekmûve. A tegnap, a ma és a holnap busza. Azonban biztonságos használatát sokan nem ismerik, mi sem. Így általános ismertetõvel kell beérniük.
A méretére jellemzõ, hogy nagyobb egy szemetes konténernél, és kisebb, mint egy négyemeletes panellakás. Formájára jellemzõ, akárcsak a kispolskira a cseppforma, vagyis cseppet sem hasonlít a korszerû autóbuszokra. A busz alakja áramvonalas, különösen mikor nekimegy a transzformátor háznak. A busz tele van extrákkal. Itt van rögtön a négy kerék (Deluxe modellek esetén a középsõ, meghajtott kerekeket is megkapják). Aztán legnagyobb extrája, a karosszéria. Ezt úgy szerelik össze, ahogy akarják, de vigyázat, csak egy kombinációban nem esik szét indulás után. A mai modern világban ahány közlekedési cég, annyi design szín. Épp ezért a gyár nem foglalkozott a színezéssel, minden autóbuszt egyöntetûen rozsdaszínre színezünk. A busz talán legfontosabb tartozéka a motor, mely a busz közepén helyezkedik el, elvileg, (gyakorlatilag, a busz alatt).
Miután felismertük, hogy egy Ikarus Z80-al van dolgunk, õrizzük meg hidegvérünket és szálljunk be. Ha Ön sofõr, akkor most rátérünk a busz vezetésének problémájára, EZT A RÉSZT SAJÁT ÉRDEKÜKBEN CSAK A SOFÕRÖK OLVASSÁK EL!
Ülj be az ülésbe. Magad elõtt sok egyforma zöld gombot fogsz látni. Ezek közül néhány az ajtót nyitja, mások a lámpát kapcsolják fel, a többit senki sem tudja, mire való. Egyesek szerint van olyan gomb, amivel az index mûködik, amire szükséged nem lesz, hisz vonat nem jön, a többi nem ellenség. Egy másikkal a hangszórókba mondhatnánk a megállókat, ám ezt a gombot szintén akár ki is szerelhetjük, használni nem fogjuk úgysem. Ám ez csak találgatás, amire neked szükséged lesz, a mindennapokban, az a gáz, fék, kormány és ajtónyitók.
Térjünk rá a vezetés kényes mûveletére. Magad elõtt a traktor abroncs méretû korong, a kormány (deluxe modellek esetén servo, de itt jegyezzük meg, hogy servo nélkül képtelenség a buszt elvezetni). Most keressünk a kormány alatt egy lyukat és dugjuk be a kulcsot. Aztán menjünk vissza a diszpécserhez és kérjük el a kulcsot. Üljünk vissza a székbe, és kedvesen mosolyogjunk rá a túloldali megállóban várakozó utasokra. Nem kell megijedni, ránk várnak. Szóval be kéne indítani a buszt. Miután rájöttünk, hogy a jegykezelõvel nem lehet beindítani a buszt, ráadásul, az nem is a kormány alatt van, hanem mögöttünk, keressünk egy másik lyukat, ezúttal már valóban a kormány alatt (itt jegyezzük meg, hogy a szerelõakna nyílását nem fogadjuk el, hiába van mellette lyuk, meg az a lyuk amúgy sincs a terven, csak kirohadt.). Szóval dugjuk a kulcsot a helyére (egyszer csak sikerül) és induljunk el. Mikor beröffent a motor, nem kell megijedni, nem hiba, ha nem halk búgást hallunk, az Ikarus motort a Rába gyártotta (õk meg az IFA-nál tanultak). Induljunk el. Azaz, hogy próbáljunk meg. Elsõre nem fog menni, de ne adjuk fel. Harmadik alkalom után beletörhet a kulcs, de probléma egy szál sem. Ha ön deluxe modellt vezet, akkor van pótkulcs. Ha nem, akkor így járt. Miután a lakatos megjavította, és a karbantartó beindította a buszt, álljunk be a megállóba. A jéggé fagyott utasok már nem lesznek dühösek. Ügyeljünk arra, hogy a fûtést kapcsoljuk be (természetesen deluxe modellben van csak fûtés). Hanyag mozdulattal nyissuk ki az ajtókat, és türelmetlenül kopogjunk a mûszerfalon, majd öt másodperc után csengessünk. Itt jegyezzük meg, hogy a buszon alapfelszerelés a hangos csengõ, ám a deluxe modelleknél külön kérésre élezett ajtókat is beszerelhetünk izgalmassá téve ezzel a felszállás utolsó másodperceit. A busz természetesen úgy készült, hogy a sofõr minden igényét, -beleértve a szórakozást is - kielégítse. A buszban lengéscsillapító nincs, így apró öröm lehet, amint a kanyarokban gyakorlatilag megszûnik a gravitáció, és mindenki repül.
Az autóbuszon kipörgésgátló is van, melyet nemes egyszerûséggel úgy hívunk, hogy Ikarus motor, így nem kell félnünk, a busz bármely évszak bármely féle útviszonyán képes lerobbanni, árokba borulni, sõt akár mozogni is (bár ezt egyesek cáfolják).
A busz formatervezése is tökéletes, mindenben alkalmazkodik a sofõrök igényeihez. Az Ikarus Z80 méretei tekintélyparancsolók, nem kell félnünk a keresztezõdésekben akkor sem, ha a lámpa sárgán villog. Csak csapd ki a busz kedves orrát, s meglátod senki nem lesz olyan elvetemült, hogy eléd guruljon. A busz sok karbantartást nem igényel. Az Ikarus Z80-ba automatikus meghibásodásjelzõ van beszerelve, aminek köszönhetõen az elromlott alkatrész azonnal kirohad a helyérõl, és akkor már tudjuk, ezt cserélni kell. A tisztántartása egyszerû. Esténként a mûszak végén poroljuk le róla a Trabantokat, Suzukikat, Daewookat, Daciákat stb. Tanács: Évente egyszer a szmogot is kaparjuk le spachlival. Csak a reklámozók kedvéért.
Tájékoztató az utasoknak:
Kérjük saját érdekében, olvassa végig az alábbi tájékoztatót: 1. Fel- és leszállás esetén legyen gyors, a sofõr nem mindig tudja szabályozni az ajtók nyílását és záródását.
2. Ha felszállt a buszra foglaljon helyet, amennyiben mód van rá. (Itt jegyezzük meg, hogy ha ötvennél többször van egymásutánban helye a buszon, kérjük, jelezze a gyárnak, hogy az esetleges hibát kiküszöböljük).
3. Persze nem muszáj leülni de ebben az esetben már nem a mi felelõsségünk az Ön élete.
4. Mondjuk, amúgy sem.
5. Kérjük, ne ijedjen meg, ha a kapaszkodó a kezében marad, ez (majdnem) normális dolog. A rúd, ami a kezében marad, amúgy sok minden másra jó tömegközlekedés közben. Agyon verhetjük, aki beszól, használhatjuk a jelzésnél (már a csuklótól elérjük vele a négyes ajtó jelzõjét), de akár esetleges megürülõ helyet is foglalhatunk vele, azon a módon, hogy az üres helyre dobjuk a rudat egy hanyag mozdulattal.
Néhány szó a busz luxus szolgáltatásairól:
- Az Ikarus oldalán egy vékony furnérlemezt találunk. Ezt a 90-es évek óta alapból úgy gyártjuk, hogy automatice kiszakítsa a kötött pulóvereket, blézereket megkímélve ezzel a vandálok fáradságos munkáját.
- Az alumínium csík ugyanezt a célt szolgálja.
- A buszban elektromos ablaknyitó nincs, azonban az ablakokat így sem te irányítod. (Pl. a szél, vagy az útviszonyok.)
- Mindenképp luxuscikk a jegylyukasztó, a deluxe modellekben beépített ellenõr is van minden ajtónál.
- Az ablakok eredeti üvegutánzat mûanyagból készültek. A Deluxe modellben kérésre már alapból belekarcoljuk, hogy szeretlek Saci, de akár mattra is csiszoljuk.
Reméljük, hogy kielégítõ a tájékoztató, használják egészséggel!
Köszönjük, hogy ezt a Magyar Terméket választotta!"
Naggyából ennyi lenne.De hát ez nem sok,és nem lenne valami jó ötlet :(
hát.................izé :D Lennének benne képek.Különféle busztípusokról.Felsorolnánk az söszes Mo.Volán RT.t.Egy kis történelem a Volánbuszról.És persze sok link :)
Íme az eredménye a házigazda jognak.: A házigazda jogok a fórum egy-egy témájára vonatkoznak, birtokában a felhasználó jogot kap a hozzászólások törlésére, és módosíthatja a téma fejlécét. Mivel a más felhasználók feletti jogok gyakorlása kiemelt felelõsség, ezért az alábbi irányelv alapján adunk rá lehetõséget: legalább 500 hozzászólás legyen a témában a házigazdai jogot kérõ fórumozó legalább egy éve regisztrált az elbíráláshoz feltétlenül szükséges, hogy a felhasználó az adott témában is felvesse a dolgot, és ezáltal a moderátorok megismerhessék az igénylõ támogatottságát, esetleges negatív kritikákat a kategóriában jelen lévõ moderátoroknak lehet más javaslata, illetve ha általuk negatív színben ismert emberrõl van szó, vétójogot kapnak Válasz 'Attila56' üzenetére (#163)
http://www.hemscheidt.de/de/skd1.gif ez egy példa a tolócsuklós(szakmai nevén golyókoszorus)megoldásra A másik a kirlycsapos amit a 280-asnál alkalmaznak.
Egyetértek! Egy buszt azért vesz valaki mert pénzkeresésre használják. És nem biztos, hogy a legzsírosabb szegmensben fogja valaki üzemeltetni. Tehát a szolgáltatásért elkérhetõ ellenérték fogja meghatározni, hogy milyen lessz az adott munkaeszköz állapota. Egyértelmû, hogy egy-egy úton többszázezret leakasztó vállalkozó nem égetheti a pofáját egy szakadt 415-össel.
Az hogy egy busz milyen tiszta,és karbantartott,elsõsorban a soförön,soförökön múlik.Ha csak használják a buszt,és tojnak rá egyébként az bizony meglátszik.Másodsorban azon a szerelõ gárdán akik javítják a buszokat!
Sajnos ez nem olyan egyszerü mint ahogy esetleg annak tünik. Akár milyen rossz állapotban van is a busz,sokszor kényszerbõl kell üzemben tartani,mert nincs pénz arra,hogy leselejtezzék,és másikat vegyenek helyette.A busz állomány nincs olyan nagy,hogy potolni tudnák huzamosabb ideig,mert kevés buszt tartanak fent tartaléknak.
De viszont a 400-as széria jó busz lenne.Ha tiszta lenne és persze jobban figyelnének rá.Mert végülisi s csuklós és jobb mint a 256-os csukló meg ezek :)
Azt nem értem hogy miért nem dobják el a ........-ba az ilyen gagyi buszokat.Szétszedik és alkatrésznek jó lesz...vagy azokat megtartani amik még jók.Az E94-es szériának meg semmi baja.Viszont az E95-rõl ezt nemtudtam :)
Megértem csalodottságod a 400-as tipussal kapcsolatban. Váltó hiba,meg nem csak annál,hanem a legujabb E95-nél is. A 400-as széria egyik nagy baja,hogy a gyermek betegségeit,nem igazán tudta kinõni,mert az eladások nem tették lehetõvé.Ez nem a 200-as széria,amit tömegével adtak el az egész világon. Tény viszont az is,hogy soakt lenditene elöre a gyáron az is,ha az összeszerelés minõségén javítani tudnának.Sok soför panaszkodik rá. Föleg az elektromos vezetékekre nem vigyáznak.Volt olyan busz amit ujra kellet ez miatt vezetékeltetni,az átvétel után nem sokkal.
Megkértem a modikat hogy nem-e lehetne átvenni ezt a topcit.De majd mondom a választ rá :)
Szerintem elég recska busz.......az ilyen fajták mindig szétestek.......vagy valami hibájuk van,volt.Pl: az Ikarus 435(gondolom tudjátok melyik az)az is egy nagy szar.....multkor jöttem haza és ott Budtétényen a Camponánál az emelkedõn egy nagy kattansá és kész......1-sbe fel megy,és késõbb közli a sofõr hogy Szia van a váltónak....én nem nagyon szeretem ezt a buszt
Ilyet szoktam vezetni. Még a 4-esre is kitévedek néha. A hónapban 2x is voltam. :)
hogy készült a csuklós 620: A Fõvárosban az 50-es évek közepétõl egyre nagyobb gondot okozott a férõhelyhiány. Ennek orvoslására 1954-tõl bevezették a pótkocsis üzemet: egy IK 60-as busz vontatott egy AMG pótkocsit, vagy egy átalakított IK 30-ast. A pótkocsis üzem enyhítette ugyan a zsúfoltságot, a problémát viszont továbbra sem oldotta meg, a nehézkesen navigálható egységek ugyanis nagy fordulókörük miatt csak külvárosi vonalakon szolgálhattak.
Ekkor a FAÜ új megoldás után nézett: nekiálltak IK 60-asokból házilag csuklós jármûvet gyártani. A Rózsa László, Lassú Gábor és Színi Béla tervezte "ITC 600" megjelölésû jármû 1960. november 5-én lépett szolgálatba, GA 12-00 rendszámmal. A csuklós program annyira sikeres volt, hogy hamarosan a Fõvárosi Autóbuszüzem az összes 60-asát csuklósította (ezek lettek a FAÜ csuklósok), sõt bérmunkában a Volán társaságoknak is vállalt csuklósítást. Utánfutórésznek eleinte selejtezett MÁVAG Tr 5-ösöket használtak, majd késõbb rátértek a két 60-asból épített csuklósok építésére. A FAÜ Sallai üzemegységében külön csuklós szalag épült, ahol sorozatban gyártották a csuklós buszokat.
Az 50-es évek végén az Ikarus gyár megújította néhány típusát. Az Ikarus 60-as típus ’frissített’ változata, a 620-as hatalmas siker lett, mintegy 1000 db érkezett a FAÜ-höz. Kezdetben megpróbálkoztak ennek a sorozatnak a csuklósításával is, de végül letettek róla, mivel a korábban elkészített FAÜ csuklósok elegendõnek bizonyultak a nagyobb vonalakra. A Volánok viszont vásároltak a 620-as csuklósból is jó néhányat: mintegy 54 darab IC 620-ast készített a FAÜ csuklós részlege. forrás:veke.hu
Az a 620-as olyan ritkaság,hogy a muzeumba se hinnék el,hogy létezett ilyen.Ugyanis a 180-as volt elvileg az elsõ csuklós,azt viszont a 620-as után készült! 180-as
Gondolom be fordult.Egyébként a mai napig gyártó soron van,2006-ban a világ leghosszabb autóbusza lett! Ezt a modikkal kell megbeszélned,de jó lenne vmi tuning a topicra!:)
A busz komfort szintje attól függ,hogy a megrendelõ mibõl mit kér. Ezért fordulhatott elõ,ez.Az öreget meg ugy felrugtam volna,hogy a busz végébe landolt volna! Nem csináltál a csajról képet?
Hogy nem jó a Setra? Azt hiszem,hogy ez a kijelentés nagyon nem állja meg a helyét. Én nagyon sok sofört ismerek aki Setrazik,és nagyon jó véleménnyel vannak. És ami még mellete szól,hogy ez az egyetlen német busz gyár aki,még nem költözött Törökbe! Szerintem külsõre is szépek.
Lol, nah ma egy IKARUS EAG E95 Scania-al utaztam miskolcra, örültem elõször, hogy nah ez jó busz lesz, erre olyan kényelmetlen volt, az ülések majdnem szétestek, fûtés nuku, meg bár votl egy scomó hely de egy öreg fasz aki betolakodta magát elém, nem akart hátrébb menni és direkt terpeszállás..bár egy idõ után muszáj volt neki:D
Csak a 2 tengelyes modellrõl találtam képet,amire Én gondoltam,lehet,hogy nincs gyártásban jelenleg. Én erre gondoltam:
valószinüleg ez skandináv sajátosság,bár Setranál is láttam ilyen ajtó megoldást,de azt a buszt inkább városi busznak szánták. A Kapos volánnak is van egy ilyen busza,szerintem ugy vásárolták vissza Finnországból.
Igen,mert M.o-n az a változat volt piac képes. A nagyobbik testvérét is (E95) gyártották Rába alvázon,pedig eredetileg Scania alvázon mutatták be. Még egy érdekesség ehhez:az Egyedi Autóbusz Gyár termékei,a 70 -es évek óta siker termékek a Skandináv piacon,nem ugy mint itthon sajna! Attila azt hiszem ez a Te linked
Igen mert ez az oldal a Rába saját gyártású buszait mutatja be. Az E94-eseket viszont Mátyásföldön csinálják,és csinálták függetlenül attól,milyen padlóvázra építették õket.
A busz gyártás legalábbis az Ikarusnál egy csarnokban történt. A gondolom a Rábánál max annyi,hogy a padlóvázakat,a motort meg a futómûvet azt más csarnakokban,de magát a buszt egy csarnokban rakták össze. Hát az biztos,az orosz design más,de szerintem nem rossz.
Ez a kamaz busz kicsit ronda.Én a Rábára vagyok kiváncsi.Az alvázra meg mindnre.Mondjuk hogy szerelik össze,meg ilyenek.Úgy mint a repülöt??Hogy elsõnek a legnagyobb dolgot utána a legkisebbeket?Vagy 3 gyárba készül egyenként a cuccos hozzá? :)
Hát pedig nem így van.Egész nap nyomatja,és másnap is........ Nah mind1 õ baja.Én is elmek busz sofõrnek.Valahogy izgat ez a dolog.Fõleg hogy E94-st vezethessek :D
Ez egy Kamaz által készített busz padlóváz amibõl egy szintén orosz buszgyár készíti pl: ezt Igy születik meg a Kamaz busz
Az ok,hogy egy sofõr sokszor van adott járaton,még az is belefér végül is,hogy adott nap hajnaltól estig dolgozzon,de akkor másnap szabad kell hogy legyen,vagy pedig kevesebb napot dolgozik havonta.
Nálunk vannak egy részes és két részes számok. Egyrészes az amelyik egyben ledolgozza a délelõttöt vagy délutánt vagy éjszakát. Meg is van mindenkinek, hogy milyen beosztásban dolgozik. Én pl állandó délelõttös vagyok. És vannak a kétrészesek. Õk a beugrók. Õk azok akik sûrítik a viszonylaton a járatokat azzal, hogy a csúcsban nekiállnak dolgozni. Így egy nap kétszer megy be melózni. A munka mennyiségét és a pihenõidõket törvény szabályozza amit a bkv igyekszik is betartani. A volánnál kicsivel más a helyzet. Itt az érdi viszonylatokon úg yhallottam, hogy lehúz egy nap 19 órát amit azonos órabérrel fizetnek, aztán azon felül zsebbõl a többit, másnap meg szabad. Tehát csak két naponta dolgoznak.
Ez csak akkor van igy ha nagyon hosszú a járat,és a sofõr túllépné a napi vezetési idõt:Pécs-Sopron. Egyébként attól függ hogy az adott fordán,hány busz van.Általában 2 busz,és 4 sofõr van,de elõfordul az 1 busz 2 sofõr.