Volna egy kérdésem. Hol lehet panaszt tenni a volánbuszos sofõrökre? De ne olyan helyet mondjatok, ahol elsumákolják a dolgot...
Atól is függ milyen jellegû a panasz! Én azt javaslom,hogy levél formájában tedd ezt meg,annál a üzemigazgatóságnál,ahova tartozik a busz,soför.De ehhez tudni kéne azt,hogy mi történt.
Inkább nem írnám le. Alapjában nincs bajom a sofõrökkel, van is jó pár jó ismerõsöm, de ez a pali már nem elõsször volt köcsög.
Én azt tudom javasolni,hogy akkor telefonon egyeztess az üzemvezetõvel,és személyesenmond el milyen sérelmeid vannak,a soförrel kapcsolatban.Levelet is irhatsz,de arra valoszinüleg nem fognak reagálni.
Elsõ körben az a döntõ,az utas milyen kedvezményû jegyet kért.2 az utsa köteles ellenörizni,hogy kiadott jegy megfelel e annak amit kért,ha nem akkor reklámcióval fordulhat a soförhöz,és kérni kell neki egy uj menetjegyet.Ugyanugy igaz ez a visszajáróra is.
A konkrét pécsi helyzet eléggé komikus mert éppenhogy felállították a Kossuth téren a tblát már bontották is el mert kell a hely a mélygarázs építésénél, a Széchenyi téri viszont tökéletesen mûködik!
Tény,a spanyol viaszt nem találták fel,hasonló technikátazárúszállitásban régóta használnak,de az örvendtes,hogy egy tiszta magyar cég lehetõséget kap,hazánkban ezen rendszer telepítésére,további fejlesztésére. Mindenképp ez az utas tájékoztatás,és maga a közlékedési ág jövõje,hogy ilyen rendszerek terjedenek el minnél jobban.
Inkább példát vehetnének más városok,hogy egy olyan város,ami elhelyezkedését tekintve,nem éppen van a piaci befektetõk által frekventált helyen.Egyébként meg busz rongáló vandálok mindenhol vannak,ebbõl a szempontból egy városba se szabadna normális buszokat tartani!!
Hát az idézet az a Dutra traktorok honlapjáról származik,de ez az idézet jól jellemzi a magyar ipar jelenlegi helyzetét is! Boldog Nyulat minden forumozó társamnak!
hát az eggyértelmü hogy Bp-Kecskemét...vagy Bp-Kiskörõs...de Gyöngyös nem BAZ megyében van...se Szeged... XD Legfeljebb a BAZ-osok eladták eggyik buszukat a Heves volánnak aztán nem fújták át meg nem matricázták át :)
Ezeket a képeket ma reggel lõttem a gyöngyösi buszpályaudvaron. Igaz, a busz nem ugyan az, de ha jól látom, a típus megegyezik a #2102-es hsz-ban lévõvel (szerintem egyébként ritka ronda egy busz):
Nekem ugy tünik mintha a Volvo megvette volna a terveket a Scaniától. Igen az eag is elkészítette ugyanazt a tipust,több alvázra is,de az Ikarus mindig is csak karosszáló cég volt.
Ismét bkv busz-teszt van ~egy héten keresztül. Ezúttal végre buszt próbálnak... El tudnám képzelni kék-szürke festéssel, további 100 társával együtt (persze légkondisan, a Hv-nak ez nem tudom miért luxus 2008-ban...). :)
Nekem is tetszenek ezek a buszok! Kicsit fura hogy a 3. ajtó nem közvetlenül a csukló mögött van, így aránytalanul nagy a távolság a második és harmadik ajtó közt szvsz. Ekkora nyitható ablakfelületek mellett szerintem fölösleges a légkondi. Igaz én úgy általában ellenzem a légkondit városi buszokra (távolságinál más a helyzet), mivel egyrészt drága másrészt gondolom a fogyasztást is irreálisan megnövelné a 3percenkénti ajtónyitogatás. Konkrét adatokat (mondjuk %-ban) tud valaki hogy mennyivel növeli meg a légkondi az átlagfogyasztást vársi/távolsági körülmények közt?
Általában a városi buszokat ugy tervezik hogy elsõ ajtón beszállás a maradék három ajtón pedig leszállás. Abban igazad van,hogy ennyi ajtónyitásnál a belsõ hõmérséklet is nõ,de azt is figylembe kell venni,hogy hány fokra van állitva a belsõ hõmérseklet.
Pedig mindegyik alacsonypadlós csuklósnak ott a 3. ajtaja. :) (Man, Merci, Arc, Volvo, Crepto, Neoplan...)
Ezek a buszok sajnos könnyen felmelegszenek nyáron, ezért hiába a nagy ablak (amibõl ráadásul kevesebb nyitható van), szarabb a szellõzésük, mint a régebbi Ikarus-oknak (meg több az üveg felület is), kell a légkondi és pont. :) Szvsz. a huzat sem sokkal jobb, attól az ember feje/füle ugyanúgy megfájdulhat. Nõ a fogyasztás, de nehogy ez legyen az indok arra, hogy nem kell, nem a buszok miatt olyan szar a levegõ, amilyen (fõleg nem az euro 3-4-es motoroktól). Az üzemanyagot meg fizeted a bérlet/jegy megvásárlásával.
Úgy értem hogy a csukló és a 3. ajtó közt van egy ablak. Ez miatt aránytalanul nagy a távolság a 2. és a 3. ajtó közt.
30-as 50-es tempóál a huzat mértéke egyáltalán nem zavaró. Abban igazad van hogy nem a buszok a szennyezés fõ okai (sõt ha többen választanák a tömegközlekedést csökkenne a levegõ szennyezettsége. de ha nem légkondis buszokat vennének hanem nagyméretû elhúzható ablakkal rendenék azokat akkor talán kevésbé emelkednének a jegyárak
Ha meg nagyobb fokozatra rakják a klímát akkor lehet hogy konszolidálódik a hõmérséklet de, méginkább megnõ a fogyasztás Elõzõ nyáron szinte már kellemes érzés volt az amikor felgyorsított a megállóból a busz és egy nagyadag friss levegõ "ömlött" az utastérbe. Jó aláírom a klíma kellemesebb levegõt biztosít mint a nagy elhúzható ablakok. Ha a '70-es meg '80-as években is kibírták légondi nélkül, akkor mi miért ne tudnánk. Szerintem egyszerûen ez túl sok pénz a kényelemért.
Az lehet,hogy a 70-es,80-as években kibirták légkondi nélkül,de azóta gyökeresen megváltoztak az utazási kényelemmel szembeni elvárások,ami vmilyen szinten jogos is,ha jegyárakat nézzük.
Én értem, mit mondasz, de azokon is van ott egy ablak. :) Egy pár kép szemléltetésként. :P
Hát én nem tudom, de a Volvo-kon meg lehet dögleni ha nem megy a klíma, pedig azok nagy abalakosak és szinezett is az üveg (de igazán már az Ikarus 415/435-ösökön is elviselhetetlen tud lenni a hõség). Az ár elég komolytalan kifogás. :) Egy új csuklós 70 milla körül van, a légkondi kb. 2-3 milliós extra, a normális utastájékoztató rendszer meg újabb 1 milla, asszem ennek a kettõnek alapnak kéne lenni, mert a busz árának töredékébe kerülnek (10-20 milliókért újítgatják fel a 200-as Ikarusokat, amiknek már rég a kukában kéne lenniük, na az a pénzkidobás...). A fogyásztás növekedése is elhanyagolható (egy szarul beállított 280-as is fogyaszthat 60 liter körül).
Ez igaz, de szerintem egy légkondi ára, mûködtetési költsége nincs arányban azzal amit cserébe nyújt. Fõleg azért nemkéne ilyen luxusra költeni mert sokszor az alapdolgok sincsenek rendben (lásd BenceYCE és a vezetõülés, vagy hogy még mindig vannak 20 éves Ikarusok a forgalomban amiknek már a múzeumban lenne a helyük)
Elsõsorban nem a konkrét árral van gondom, de mondjuk 100 busz vásárlása esetén a légkondi 3-4 busz árát teszi ki, ami valljuk be sokszor jól jönne :). Ami hosszútávú pluszköltség a mûködés okozta költségek. Itt van a kezemben egy tszt, hadd írjam be:Városi körülmények közt 33fokos hõmérséklet mellett egy 1.1-es FIAT pandában a klíma 13.4%-os egy 1.9-es dízel OPEl zafira esetében 25.% míg egy 1.4-es VW golf esetében 21.9% a fogyasztásnövekedés. Egy busznál azért ennyire nem drasztikus a dolog: PRO: ott a motor és az alapfogyasztás is nagyobb KONTRA: folyamatos ajtónyitogatás és a klíma teljesítménye is nagyobb . De azért elhanyagolhatónak semmiképpen sem elhanyagolható összeg.
Ha valahol rossz a logikám majd valaki tapasztaltabb remélem kijavít :)
Tény sokszor olyan buszokat tartanak állományba,amelyeket még a muzeumba is csodálkozva vennének be,de ez is olyan hogy pénz,pénz,pénz! Mondjuk itt szemlélet beli gondok is vannak! Mert inkább költenek többször 10-20 millát felujításra,minthogy egyszer befektetnének egy ujba. Légkondi: Minden más országban már alapfelerszeltség a buszban. Ezeket a buszokat már ugy tervezik,hogy te légkondival fogod használni,ezért gyakran teljesen el is hagyják a nyitható részeket,és hõszigetelt üvegezést alkalmaznak. Egy busz motorja jóval több energiát állit elõ,amibõl lehet bõven használni légkondi müködtetésre,szemben egy személyautónál,ahol a motornak a mozgási energiát is épp elég elõállitani,és ha arra rájönn egy légkondi,mindjárt ugrik a fogyasztás is.
Az meg, hogy 25 darabonként egy busz árát megspóruljuk klímán, ismételten elhanyagolható, a 100 +4 is; mert aki ekkora flottát vesz, annak nem számít az a 4 darab. Azt sem értem miért kell az 1 milliót megspórolni a normális utastájékoztatón, mert az Emke és társai viccnek is rosszak, de ebben a debreceni solarisban is elég gagyi az utastájékoztató. Valóban nagyon kéne már a szemléletváltás, és nem azzal jönni, hogy ami régen jó volt, az most is jó (ez most nem neked szólt bulba, hanem általánosságban).
Van egy olyan mondás hogy: sok kicsi... meg egy olyan is hogy: aki a kicsit nem becsüli... Én csak azt akarom mondani hogy amíg 20 éves buszok is futnak addig arra kéne koncentrálni hogy azokat minnél hamarabb leváltsuk, és utána jöhetne csak az effajta "luxus". Ha van egy ház ami össze akar omlani, akkor nem húzok rá még egy eneletet hogy egyszerre ketten is tudjanak fürdeni, hanem inkább megerõsítem az alapját. Az utastájékoztatással egyetértek és én sem tartom feltétlenül jó ötletnek a buszfelújításokat.
Értem,hogy mire gondolsz,de van egy olyan gond,hogy jelenleg is pont ez folyik.Nem számit milyen buszokat veszünk,csak ne a régit használjuk. És utánna meglepõdve olvassák az emberek,hogy milyen körülmények között dolgoznak a soförök nagyrésze. Magyarország nincs abban a helyzetben,hogy rövid távon tudja lecserélni az állományt,és ha most elsporolunk mindent a buszokból,akkor 20 év mulva is ott tartunk,ahol 20 évvel ezelött tartottunk!
"Egy busz motorja jóval több energiát állit elõ,amibõl lehet bõven használni légkondi müködtetésre,szemben egy személyautónál,ahol a motornak a mozgási energiát is épp elég elõállitani,és ha arra rájönn egy légkondi,mindjárt ugrik a fogyasztás is." Ezzel azt mondod hogy egy légkondi nélküli busz motorja sokszor fölöslegesen jár, és pazarolja a benzint?
Alapvetõen egy motor a következõk mozgatására fordit energiát: 1 a lendkerék 2 generátor 3 vizpumpa 4 estenként adagoló de lehet kihagytam ezt azt. A mai buszok elég magas telejesítmény fokozattal vannak ellátva,pont azért,ha plusz terhelés (légkondi meghajtása) kerül rá,az minnél kisebb teljesítméy csökkenést okozzon. Ha nem használjuk ki maximálisan azt amit a technika tud,akkor tényleg energiát pazarlunk.
"Nem számit milyen buszokat veszünk,csak ne a régit használjuk."
Ha így lenne akkor nem 70 millióért vettek volna full alacsonypadlós volvót légkondival hanem valami más hulladékot.
"És utánna meglepõdve olvassák az emberek,hogy milyen körülmények között dolgoznak a soförök nagyrésze." Ha nem légkondival vettek volna 100 volvot akkor abból vajon hány söfõrülés vagy egyéb SZÜKSÉGES dolgot vehettek volna?? Mi a fontosabb egy visszapillantótükör és egy normális ülés vagy egy légkondi?
"ha most elsporolunk mindent a buszokból,akkor 20 év mulva is ott tartunk,ahol 20 évvel ezelött tartottunk!"
Egy buszból nem szabad kispórólni azt ami biztosítja a HOSSZÚTÁVÚ, BIZTONSÁGOS és GAZDASÁGOS mûködést. A légkondi ezek közül semmelyikhez sem járul hozzá. Ha az ország gazdasági teljesítménye is a 20-30 évvel ezelõttihez közeli akkor hogyan várhatunk el 21. századi buszokat?
"A mai buszok elég magas telejesítmény fokozattal vannak ellátva,pont azért,ha plusz terhelés (légkondi meghajtása) kerül rá,az minnél kisebb teljesítméy csökkenést okozzon."
Ha ezt a gondolatmenetet folytatjuk, akkor egy légkondi nélküli buszba elég lenne egy kissebb, olcsóbb motor is amely ráadásul kevesebbet is fogyaszt.
Igen a BKV Volvokat,vett,de aztán ez az egész ki is lett vesézve a média által,meg derültek ki dolgok is. Én is azt mondom,hogy elöbb jobb lett volna az infrastrukturát ezen buszok szintjére hozni,mert az alacsonypadlós buszt nem igazán ilyen utakra tervezték.Ez a BKV! De akkor beszéljünk a volánoknál folyó beszerzésekrõl,ahol viszont tényleg csak az árcédula számit! Hogy egy cég mire költi az erõforrásait az a vezetés dolga. Hogy ilyenek megtörténnek az a vezetés hibája. Az alkatrész utánpotlás problémáját,ne keverjük bele abba,milyen felszereltségû buszok járnak.A tükör,az ülés,... azon is ugyanugy elfogy mint bmelyik buszon! Ha nem veszed figyelembe az utasok mindenkori igényét,akkor hogy várja el bki is,hogy használják a tömegközlekedést,egyáltalán a buszos közlekedést!
A Bkv-nak kötelezõ volt 100%-osan alacsonypadlós buszokra kiírni a tendert (és azonbelül is elég sok kritériumnak kellett megfelelni), akkor még nem volt ARC sem, és lényegében már Ikarus sem, tehát egyértelmû volt, h vmelyik nagy, külföldi buszgyártó fog nyerni.
Iszakos megint leírta a lényeget, nagyobb flotta esetén kedvezményeket kapnak a cégek; pl. ingyen kapják a légkondit (ha már ekkora vita lett a légkondi miatt). Inkább vegyünk használt, de minõségi buszokat (nem, nem a genfi Volvo-kra gondolok :D), ha az új túl drága.
Végezetül a mondásoknál maradva: "olcsó lének híg a leve". (Alfa, Credo, ARC)
"Az alkatrész utánpotlás problémáját,ne keverjük bele abba,milyen felszereltségû buszok járnak.A tükör,az ülés,... azon is ugyanugy elfogy mint bmelyik buszon!"
Az hogy valami egy idõ után elhasználodik ez ermészetes. Ezt nem vitatom és soha nemi s vittattam. Viszont ha egy létfontosságú elem tönkremegy azt pótolni kell. Ebben ugye ti is egyetértetek? Csakhogya BKV az ilyen és ehhez hasonló szinte létszükségletû elemeket nem pótolja, hanem azt mondja nincs pénz. Ha légkondi nélkül vettek volna 100 volvot azon 200 millió forintot spóroltak volna. Abból bõven lehet venni x évre elegendõ alapfelszereléseket. Ugye azért abban is egyetértünk hogy egy visszapillantótükör fontosabb egy légkondinál?
"De akkor beszéljünk a volánoknál folyó beszerzésekrõl,ahol viszont tényleg csak az árcédula számit!" Falujárnónak bõven eléga credo is. Távolsági járatokon viszon magas a színvonal, és cask elenyészõ a credok száma. A zala volán pl Setrákat járat, több volán MAN Lion's coachot, vagy Mercedes Intourot vagy VOLVO drögmöllert.
"Végezetül a mondásoknál maradva: "olcsó lének híg a leve". (Alfa, Credo, ARC)" Egy légkondi nélküli volvo ugyanolyan jó mint egy légkondis csak kevesebbe kerül és kevesebbet fogyaszt.
Igazad van,ha bmi elromlik,azt ki kell cserélni! #2147-es hsz.-ben meg is irtam hogy kinek a hibája ha ez nem történik meg. Ha jól tudom a busz beszerzés állami forrásból történik,igy ebbõl szempontból a BKV-nak minmális önrésze van az üzlethez. Meg mint említettem flotta kedvezmények vannak,tehát korántsem biztos,hogy olcsobb lett volna légkondi nélkül. Ha meg tényelg ennyire üzemanyag zabáló lenne egy busz a légkonditól,sehol se alkalmaznák.
A zala volán talán egy kivételével,csak használt Setrákkal rendelkezik! Az utokan látható Mercik,és MAN-ok pedig török összeszerelésûek! A drogmölleres volvokra passzolok
Sajnos nem ugyanolyan,a busznak a szellõzésének tervezésénél,sajna nem ugy gondolkodtak,hogy azt csak légkondi nélkül használják.Ezért általában 1/3-os jó esetben elhuzható ablakok vannak. Tipus kivételek vannak,meg mindent hozzá tudnak igazítani a vevõi igényekhez,de az meg mégtöbb pénz.
"Ha jól tudom a busz beszerzés állami forrásból történik,igy ebbõl szempontból a BKV-nak minmális önrésze van az üzlethez." A BKV Budapest tulajdonában van és elvileg a városi köygzûlés finnanszírozza. Csakhogy a BKA egy fillért nem kapott az utóbbi években, ezért is az ekkora adósság. De ha még a város is adja a pénzt a buszvásárláshoz, a tendert akkor is a közlekedési cég (és annak szakemberei) írják ki.
"Az utokan látható Mercik,és MAN-ok pedig török összeszerelésûek!" Attól még elvárható színvonalon és megbízhatóan szállítják az utasokat. De akár említhetném az Ikarus EAGokat is :)
"Ha meg tényelg ennyire üzemanyag zabáló lenne egy busz a légkonditól,sehol se alkalmaznák."
Nem is alkalmazzák. Csak nyugaton, ahol van pénz dögivel.
A tendert a BKV hirdeti meg igen,de az önkormányzatnak elöször áldását kell rá adni,hisz õk fizetnek.A BKVnak meg elvileg az utasok igényeit kell figyelembe venni buszvásárláskor,meg hát az unio is megköti hogy milyen paraméterû buszokat lehet beszerezni. Én ugy tudom,láttam,hogy elég sok gond van pl a pécsi török mercikkel. Nem csak azért használják nyugaton mert van,hanem mert a minõségi személy szállitásra törekednek!
Akkor úgy kell kiírni a tendert hogy feltétel legyen a legalább 60%-ban elhúzható ablakfelület. NAgyobb elhúzható felületû ablak kifejlesztése miért jelentene pluszköltségeket? Lenyegében semmi újítás csak az arányok megváltoztatása. Ha a 260-asaokba is tudtak ilyet fejleszteni (mert ugye azelõtt a többi ikarusban is kicsi volt az elhúzható ablakfelület), akkor most miért ne tudnának??
Az önkorményzatok sosem balhéznak, hisz alapból olyan embert ültetnek a közlekedési társaság élére akirõl tudják mire számítanak. Bizonyos dolgokat az unio is elõír, de a légkondit azt nem. A pécsi mercik tényleg szarok, de én nem városi hanem újfejlesztésû intercity buszokról beszélek. És ráadásul a pécsi mercik óta eltelt 10 év ami alatt azért a török gyárakban is megjelent a tapasztalat mint fogalom, ami nagyban segíti a minõség javulását. SZVSZ a hazai gyártókkal is az a baj hogy nincs tapasztalatuk a buszgyártásban, és ezért olyan a minõség amilyen.
Igazad van semmi ördöngõség nincs abban,hogy nagyobb elhuzható ablalkok kerüljenek egy buszba,de ha sorozatgyártásban nem ugy adják ki,és te azt kéred,az már egyedi igénynek számit,amit fel számitanak.260-oknál,szériagyártásba volt 2/3-os eltolható ablak,igaz az ablak felületek is nagyobbak,mint az alacsonypadlós társainál.
Hazai gyártók igazából ott vannak bajban,hogy ha minõségi jó anyagot használnának,akkor ki esnének a piacról.Meg a megmaradt hazai gyártók vásárolt licencel dolgoznak.