a tv2 honlapján meg lehet nézni a tegnap tényeket az egész mûsort, ha van idõd rá nézd végig:)
Faterom unokatestvére régen a rába, ikarusz gyárban volt tervezõmérnök. Voltak olyan terveik, hogy hihetetlen. Kamionokban, buszokban egyaránt. Csak hát csõdbe ment mind2 firma ..
Itt volt az ideje hogy hogy felélesszék a Székesfehérvári buszgyárat! Remélem nagyon sok szép és jó modell fog majd futni. Az elözetes tervek biztatóan hangzanak.
Szerintem elég lenne egy olyan modell megjelenése, ami egyzerû de nagyszerû: ugyanolyan lenne mint amilyenek a régiek, azaz a sok ülõhely a fontos, ha egy megállóra szállsz fel a buszra úgyse az a fontos hogy fûtés meg minden luxus legyen :)
Végül is csak az a lényeg, hogy szerintem az eddigi Ikaruszoknál sem a luxus, kényelem volt legfõképpen szem elõtt, és egy új modellbe se kéne. Amik most újabb buszok vannak forgalomba, azokban ez nem így van. Fele annyi ülõhely, de kétszer annyi luxus, ami szerintem felesleges. De lehet hogy nem így van ...
Mostanába már nem tudnak olyan jó buszokat gyártani, mint annó Ikaruszok. Az a legjobb busz, amin kevés az olyan felület, amit össze tudnak firkálni :O))) Amúgy pl. minek minden korlátra vagy mire jelzõ gomb?
Borsodba Ikák mellett milyen újabb buszok vannak forgalomba?
MeRcedes, Man, illetve most vett a borsodvolán barcikai részlege egy ilyen speckó kisbuszt...még nem volt szerencsém rajta utazni, de a régi se volt rossz.... tiszta star trek feelingje volt bene utazni....kompban:)
Nálunk van egy ami az állomástól kórházig megy ha jól emlékszem... az is ilyen kis busz izé Mercedeses, egyszer utaztam már rajta, de nem nagy cucc... van vagy 6 szék azt annyi...
Üdvözöljük! A busz, mellyel ön utazik a szocialista ipar remekmûve. A tegnap, a ma és a holnap busza. Azonban biztonságos használatát sokan nem ismerik, mi sem. Így általános ismertetõvel kell beérniük.
A méretére jellemzõ, hogy nagyobb egy szemetes konténernél, és kisebb, mint egy négyemeletes panellakás. Formájára jellemzõ, akárcsak a kispolskira a cseppforma, vagyis cseppet sem hasonlít a korszerû autóbuszokra. A busz alakja áramvonalas, különösen mikor nekimegy a transzformátor háznak. A busz tele van extrákkal. Itt van rögtön a négy kerék (Deluxe modellek esetén a középsõ, meghajtott kerekeket is megkapják). Aztán legnagyobb extrája, a karosszéria. Ezt úgy szerelik össze, ahogy akarják, de vigyázat, csak egy kombinációban nem esik szét indulás után. A mai modern világban ahány közlekedési cég, annyi design szín. Épp ezért a gyár nem foglalkozott a színezéssel, minden autóbuszt egyöntetûen rozsdaszínre színezünk. A busz talán legfontosabb tartozéka a motor, mely a busz közepén helyezkedik el, elvileg, (gyakorlatilag, a busz alatt).
Miután felismertük, hogy egy Ikarus Z80-al van dolgunk, õrizzük meg hidegvérünket és szálljunk be. Ha Ön sofõr, akkor most rátérünk a busz vezetésének problémájára, EZT A RÉSZT SAJÁT ÉRDEKÜKBEN CSAK A SOFÕRÖK OLVASSÁK EL!
Ülj be az ülésbe. Magad elõtt sok egyforma zöld gombot fogsz látni. Ezek közül néhány az ajtót nyitja, mások a lámpát kapcsolják fel, a többit senki sem tudja, mire való. Egyesek szerint van olyan gomb, amivel az index mûködik, amire szükséged nem lesz, hisz vonat nem jön, a többi nem ellenség. Egy másikkal a hangszórókba mondhatnánk a megállókat, ám ezt a gombot szintén akár ki is szerelhetjük, használni nem fogjuk úgysem. Ám ez csak találgatás, amire neked szükséged lesz, a mindennapokban, az a gáz, fék, kormány és ajtónyitók.
Térjünk rá a vezetés kényes mûveletére. Magad elõtt a traktor abroncs méretû korong, a kormány (deluxe modellek esetén servo, de itt jegyezzük meg, hogy servo nélkül képtelenség a buszt elvezetni). Most keressünk a kormány alatt egy lyukat és dugjuk be a kulcsot. Aztán menjünk vissza a diszpécserhez és kérjük el a kulcsot. Üljünk vissza a székbe, és kedvesen mosolyogjunk rá a túloldali megállóban várakozó utasokra. Nem kell megijedni, ránk várnak. Szóval be kéne indítani a buszt. Miután rájöttünk, hogy a jegykezelõvel nem lehet beindítani a buszt, ráadásul, az nem is a kormány alatt van, hanem mögöttünk, keressünk egy másik lyukat, ezúttal már valóban a kormány alatt (itt jegyezzük meg, hogy a szerelõakna nyílását nem fogadjuk el, hiába van mellette lyuk, meg az a lyuk amúgy sincs a terven, csak kirohadt.). Szóval dugjuk a kulcsot a helyére (egyszer csak sikerül) és induljunk el. Mikor beröffent a motor, nem kell megijedni, nem hiba, ha nem halk búgást hallunk, az Ikarus motort a Rába gyártotta (õk meg az IFA-nál tanultak). Induljunk el. Azaz, hogy próbáljunk meg. Elsõre nem fog menni, de ne adjuk fel. Harmadik alkalom után beletörhet a kulcs, de probléma egy szál sem. Ha ön deluxe modellt vezet, akkor van pótkulcs. Ha nem, akkor így járt. Miután a lakatos megjavította, és a karbantartó beindította a buszt, álljunk be a megállóba. A jéggé fagyott utasok már nem lesznek dühösek. Ügyeljünk arra, hogy a fûtést kapcsoljuk be (természetesen deluxe modellben van csak fûtés). Hanyag mozdulattal nyissuk ki az ajtókat, és türelmetlenül kopogjunk a mûszerfalon, majd öt másodperc után csengessünk. Itt jegyezzük meg, hogy a buszon alapfelszerelés a hangos csengõ, ám a deluxe modelleknél külön kérésre élezett ajtókat is beszerelhetünk izgalmassá téve ezzel a felszállás utolsó másodperceit. A busz természetesen úgy készült, hogy a sofõr minden igényét, -beleértve a szórakozást is - kielégítse. A buszban lengéscsillapító nincs, így apró öröm lehet, amint a kanyarokban gyakorlatilag megszûnik a gravitáció, és mindenki repül.
Az autóbuszon kipörgésgátló is van, melyet nemes egyszerûséggel úgy hívunk, hogy Ikarus motor, így nem kell félnünk, a busz bármely évszak bármely féle útviszonyán képes lerobbanni, árokba borulni, sõt akár mozogni is (bár ezt egyesek cáfolják).
A busz formatervezése is tökéletes, mindenben alkalmazkodik a sofõrök igényeihez. Az Ikarus Z80 méretei tekintélyparancsolók, nem kell félnünk a keresztezõdésekben akkor sem, ha a lámpa sárgán villog. Csak csapd ki a busz kedves orrát, s meglátod senki nem lesz olyan elvetemült, hogy eléd guruljon. A busz sok karbantartást nem igényel. Az Ikarus Z80-ba automatikus meghibásodásjelzõ van beszerelve, aminek köszönhetõen az elromlott alkatrész azonnal kirohad a helyérõl, és akkor már tudjuk, ezt cserélni kell. A tisztántartása egyszerû. Esténként a mûszak végén poroljuk le róla a Trabantokat, Suzukikat, Daewookat, Daciákat stb. Tanács: Évente egyszer a szmogot is kaparjuk le spachlival. Csak a reklámozók kedvéért.
Tájékoztató az utasoknak:
Kérjük saját érdekében, olvassa végig az alábbi tájékoztatót: 1. Fel- és leszállás esetén legyen gyors, a sofõr nem mindig tudja szabályozni az ajtók nyílását és záródását.
2. Ha felszállt a buszra foglaljon helyet, amennyiben mód van rá. (Itt jegyezzük meg, hogy ha ötvennél többször van egymásutánban helye a buszon, kérjük, jelezze a gyárnak, hogy az esetleges hibát kiküszöböljük).
3. Persze nem muszáj leülni de ebben az esetben már nem a mi felelõsségünk az Ön élete.
4. Mondjuk, amúgy sem.
5. Kérjük, ne ijedjen meg, ha a kapaszkodó a kezében marad, ez (majdnem) normális dolog. A rúd, ami a kezében marad, amúgy sok minden másra jó tömegközlekedés közben. Agyon verhetjük, aki beszól, használhatjuk a jelzésnél (már a csuklótól elérjük vele a négyes ajtó jelzõjét), de akár esetleges megürülõ helyet is foglalhatunk vele, azon a módon, hogy az üres helyre dobjuk a rudat egy hanyag mozdulattal.
Néhány szó a busz luxus szolgáltatásairól:
- Az Ikarus oldalán egy vékony furnérlemezt találunk. Ezt a 90-es évek óta alapból úgy gyártjuk, hogy automatice kiszakítsa a kötött pulóvereket, blézereket megkímélve ezzel a vandálok fáradságos munkáját.
- Az alumínium csík ugyanezt a célt szolgálja.
- A buszban elektromos ablaknyitó nincs, azonban az ablakokat így sem te irányítod. (Pl. a szél, vagy az útviszonyok.)
- Mindenképp luxuscikk a jegylyukasztó, a deluxe modellekben beépített ellenõr is van minden ajtónál.
- Az ablakok eredeti üvegutánzat mûanyagból készültek. A Deluxe modellben kérésre már alapból belekarcoljuk, hogy szeretlek Saci, de akár mattra is csiszoljuk.
Reméljük, hogy kielégítõ a tájékoztató, használják egészséggel!
Köszönjük, hogy ezt a Magyar Terméket választotta!"
Az Ikarus anyagból épitett buszt.Kár hogy a mai buszgyárak nem ezt a vonalat követik.Nekik a mennyiség számít inkább,és sok mindent kisporolnak,ki könnyítenek amitõl,a minõsége nem olyan jó.Föleg ha kicsit rosszabb uton közlekednek.
Ahhoz képest hogy mennyiségre mennek, nem sokat látok belõlük... mivel az Ikaruszokat sokkalta jobban megéri (megérte) venni..
Igen,magyarországon az Ikarus a rendszer váltás elött egyed uralkodó volt a magyar piacon,és nincs a világnak olyan pontja szerintem ahol nem futnának Ikarus buszok.Azért van viszonylag kevés külföldi busz mert,olcsobb felujítani egy Ikarust mint új buszt venni.Remélem ha ujra beindul a buszgyártás,ujra az Ikarus lesz a vezetõ márka magyarországon.
ha már így betértél, megkérdezhetem, hogy a 19 leszek hamarosan, B kategóriás jogsival, mennyi pénz, és milyen követelmények vanak ahoz, hogy én is buszsofõr legyek?
Szombathelyen uj autobusz gyártásába kezdtek.Egyenlöre csak csuklós változat létezik.Érdekessége hogy a 2. és a 3. ajtó közvetlenül egymás mellett helyezkedik el.Tipus neve:ARC 187.01
Az Ikarus Rt. székesfehérvári gyárában újra beindult a buszgyártás.
Széles Gábornak - a társaság tulajdonosának - eddig 200 jármûre van megrendelése, amelyek várhatóan júniusban hagyják el a gyártósorokat. A buszok Hungarian Bus néven kerülhetnek piacra.
A tervek szerint a gyártást az Ikarus leányvállalatai végzik majd, míg a Széles Gábor tulajdonában lévõ Mûszertechnika Rt. Hungarian Bus nevû Kft.-je a jármûvek fejlesztésével és kereskedelmi tevékenységgel foglalkozna.
Az elképzelések szerint idén mintegy 400 busz gyártására kerülne sor, amelyeket elsõsorban a FÁK országokba, Észak-Afrikába és a Közel-Keletre szállítanának.
Valamikor ekkor kezdték el átalakítani az Ikaruszokat gázmotorossá.
A kísérleti üzemeltetés 1986. év nyarán kezdõdött meg. Már a kezdetekkor lehetett látni, hogy a földgáz kiváló tulajdonságokkal rendelkezik és megbízható, (akkor relatíve) olcsó hajtóanyag, ami a motorban tökéletesen elég. A diesel motorú jármûvek ún. duel-fuel (kettõs üzemanyagú) rendszerre történõ átalakítása akkoriban világújdonságnak számított.
A 19 db jármû a több mint egy éves próbaüzem alatt kiválóan vizsgázott mûszaki és környezetvédelmi szempontból egyaránt.
Az olasz Landi-Renzo rendszer - mint elsõ generációs fejlesztés - ma is üzemel néhány autóbuszban, ám, mint elsõ fejlesztésnek, nyilván megjelentek a hiányosságai - a továbblépés indokolttá vált.
Társaságunk 1990-ben vette fel a kapcsolatot a holland DELTEC céggel, majd az IKARUS, valamint a RÁBA Motorgyár támogatásával kifejlesztésre került egy korszerû, második generációs rendszer, mely lényegesen többet tud, megbízhatóbb.