Mindenesetre az EU-nak fontos a projekt, és nem is csoda, hiszen nincs túzlottan sok kõolaj, se gáz de még szén sem a környéken. Szóval ha ezekkel zûr lesz, akkor is legalább lesz valami. Majd meglátjuk, persze nagyobbat jobb építeni, mert a teljesítmény gyorsabban nõ a mértettel, mint az ár. De az EU hivatalosan is "long term solution"-nek nevezi.
Igaz hogy feljesztés/kutatás sok országban megy sok területen, de azért azt sem kell elfelejteni hogy a nagy hõs orosz, és amerikai nemzet a mai haditechnikájának az alapjainak nagy részét a II Vh. -t elvesztett németország akkori csúcs haditechnikájának / tudósainak köszönheti. Gondolok pl: A csupaszárny lopakodó bombázókra, a tengeralattjárók akkori XXI osztályú tagjára, amelyeket az akkor szövetséges radad/szonár technika nem is látta, a vadászgépek katapult ülése/ tulnyomásos kabinja, a rakétatechnológia (Pl V2), amely alapját képezte a ballisztikus rakétáknak, a siklóbombatechnológia, a légvédelmi rakéták, ( mondjuk ezek akkor gyerekcipõben jártak) és még stb.
Az ITER legjobb esetben is prototípus. Nem arra szánták, hogy eladják a megtermelt energiát, hanem arra, hogy további kutatásokat végezzenek, és finomítsák a technológiát. Szerintem nem költenének rá ennyit, ha nem lenne megalapozott remény arra, hogy olcsó áramot termeljen.
Biztos vagy te ebben? Az ITER-t 500 MW-ra tervezik. Mondjuk eladja 20Ft/KWh(Paks 2ft-ért adja), akkor ha 100%-on üzemel, akkor egy év alatt hoz 87 600 000 000 Ft-t. Fenntartási költség nélkül. Ez 350,4 millió euró. Szóval így 28 év alatt hozza be a 10 milliárdos árát!(persze nem energiatermelõ reaktor lesz) A megoldás:nagyobbat kell építeni, oda kevesebb anyag kell, de azért ennek is megvannak a korlátai.
márpedig a víz annyira nem drága anyag (a He3 már kicsit combosabb kiadás, mivel fõleg a holdon található, de tudtommal az csak katalizátorként van jelen a folyamatban, szal oly sok nem kell)
ha már megy az üzem és a megtermelt energiához képest olcsó az alapanyag akkor gyorsan behozza az árát
A fúziós erõmû közel sem annyira jövedelmezõ. Az ITER-ben még sok a fejlesztési költség, de az összkiadásnak a 14%-a csak a szupravezetõ anyagokra megy el. Az 1.4 milliárd euro.
az ûrlift megvalósítható, technológigai oldalon a fullerén alapú szálak gyártása hiányzik csupán,a többi csak logisztikai és közgazadsági szinten vár megoldásra, mert ez lenne az emberiség legdrágább és valószínû a legjövedelmezõbb vállalkozása, talán a fúziós erõmû ami nyomába érne
Az valami hasonló mint a Star Trek "warp" meghajtása? Nézegettem múltkor a Wikipedian ... Azt nem vágom, hogy ha ugyanannyi negatív energiának kell lennie a világegyetemben, mint "normálnak", akkor mitõl olyan állati körülményes elõállítani.
Amúgy az AmericanAntigravity.com oldalán (aki nem ismerné, áltudományos, UFÓ és összeesküvéselméletes agybetegek fórum, és beetetõ oldala) volt egy érdekesebb videó, ahol bizonyos fémlemez fölé helyezett tárgyak szépen el kezdenek felfelé potyogni. Igazából csak ott lett érdekes, amikor egy nyitott festékesbödönt is rátettek. Enyhén "Omen"-es beütése volt, ahogy felfelé kifolyt a festék :)
300 évvel ezelõtt tudták jól a fizikusok és a szaktekintélyek is, hogy a levegõnél nehezebb dolgok is képesek lehetnek a repülésre, elég volt ránézni egy madárra az égen ... a francia szabadalmi hivatal mégsem fogadott el semmilyen szabadalmat ami ilyen eszközrõl szólt, ennek gondolom nem a butaság volt az oka, hanem az a józan megfontolás, hogy ilyet építeni úgy sem tud senki, szal ne is kelljen elbírálni az ilyen terveket, reflexbõl bimm a kukába velük ... nagyot végül is nem tévedtek mert jó 150 évig még tényleg nem tudott senki repcsit tákolni ... az antigravitációs hajtómû szabadalmi bejegyzését is elbírálták, de foggalmam sincs milyen alapon fogadták el, errõl keményen vitatkoznak a jogászok és a fizikusok
Ha azt mondom ezelött 300 évvel, hogy lehetséges levegõnél nehezebb repülõ gépezetett építeni, rávágja minden akkori szaktekintély, hogy lehetettlenség.
Az ûrkutatás terén gyerekcipõben járunk, de épp ezért kellene minden létezõ módon támogatni a fejlõdését.
Hmmm.... Jól sejtem, hogy azért nem lehet antigravitációt létrehozni, mert hozzá képest eléggé nagy lenne az univerzum helyzeti energiája, és azt kéne leküzdeni? Pedig a negatív energián bukik meg Alcubierre ötlete is.
Az, hogy szabadalmaztatták, még nem jelenti azt, hogy mûködik is. Ott van élõ példának Gróf Spanyol meg a vízzel hajtott motorja. Na persze mûködõ példány még nem létezik belõle, de ha azt a kérdést kapja, hogy valóban mûködõ elméletrõl van szó, akkor az a válasz, hogy a német szabadalmi hivatal elfogadta.
A szabadalom csak azt jelenti, hogy az adott elképzelés nem sért más szabadalmakat, vagyis a te neved alá lett "befirkantva" az adott elmélet, és ha valaki használni akarja, akkor csak a te engedélyeddel teheti, különben szabadalmi jogot sért.
Elmélet? Ott van pl. az ûrlift, volt már nem egy cikk róla az SG.hu-n is. De olyan elmélet, amely belátható idõn belül megvalósítható, nincs (hacsak nem soroljuk ide pl. az Atomhajtómûvet, de ugye az meg más okokból van meglõve).
Oktatási rendszer.. na ne röhögtess már. Gazdasági potenciál és erõforrások. Ennélfogva amerika 20-30 éven belül ha leszopja magát akkor is lemarad kina mögött. Amerika korszaka 50 éven belül lezárul. Utána maximum második lehet vagy még annyi se...
anno kiskoromban én még az égig érõ paszulyról, meg azon a Holdig mászó Münchausenrõl hallottam :) ezek a technológiák azóta ûrlift néven váltak ismertté :)
Másolták, másolták ... ébresztõ. Az ûrsiklók 70-es évek konstrukciója volt. Mot tök mindegy, hogy az amerikaiak mit terveztek késöbb, ha semmi se lett belõlük. A Buran legalább valameddig eljutott. Múltkor linkeresés közben egy X-Price vitatopicba láttam pár képer a BOR-8 modeljérõl, és voltak infók róla, hogy az ESA szép summákat szán arra, hogy az oroszokkal kóperáljon valami ûrsikló ügyben ...
Nemhogy kiszerelnék a hajtómûvet Han Solo Falkonából... HEHE...
A V1 rezgõszelepes sugárhajtómûvel rendelkezett, a V2 rendelkezett folyékony rakétahajtómûvel. :)
De hogy lépsz túl rajta? A jelenlegi technológiai szinten, megvalósítható alternatív megoldás nincs, legfeljebb kombinálhatod úgy, hogy pl. a felszállás elsõ szakaszában gázturbinás sugárhajtómûvet használsz, nagyobb magasságban pedig torlósugárhajtómûvet. De a végsõ fázisban ez esetben is a rakétahajtómû marad.
amúgy ha nagyon nagyra akarunk lenni réga nagy koponyáinkkal akkor abba gondoljunk bele, hogy azt milyen oktatáspolitika hozta össze, és ezen kívül milyen szerepe volt a szerencsének ... ez olyan dolog mint a Beatles, ismernénk John Lenont ha nem lett volna ott egy Mcartney, vagy fordítva? õk is egymást turbózták fel egy olyan idõben amikor éppen kapós volt az amihez értettek ... ha most élne mi lenne Teller Edével?
Olyan, hogy amerikai nem is létezik... Ott élõ emberek vannak akiknek a szüleik bevándoroltak, se történelmük, se kúltúrájuk, semmi... indián, az amerikai, csak azokat módszeresen kiölték.
az USA társadalmát és oktatási stratégiáit csak mély társadalmi önkritika után tessék ócsárolni ... az USA társadalma a többihez képest kiemelkedõ hatékonyságot mutat látszólagos kuszasága és butasága ellenére. És ez nem a gaztdasági erõforrásoknak köszönhetõ (gondoljunk bele hogy a jelen európai multikultúrális közeg mit tudna kezdeni ennyi gempával) hanem az oktatási rendszernek, módszereinek és céljainak ...
"Mostmár az ilyen apróságokba is belekötsz?" Nem én kezdtem a kukicoskodást, igaz másik topicban;)
""És nekünk áradozva kéne csüngeni azon a teljesítményen, amit elértek, csak azért mer a nagy Amerikában tették."
Szemlesütve halgatni kellene azon tudósok és mérnökök eredményeirõl, akik az USA-ban értek el áttöréseket? Nem beteges ez szerinted?""
A kettõ között még rengeteg fokozat létezik, többek között az is ami talán reális hozzáállásnak lenne nevezhetõ.
Teljesen hétköznapi szóhasználat, értelmezése: ott (Amerikai Egyesült Államok) született. Mostmár az ilyen apróságokba is belekötsz?
Szal, ha kapsz egy amcsi állampolgárságot, akkor már minden a zamerikaiegybesültálmok érdeme?
Az USA kétségkívûli érdeme, hogy oda ment. Lehetünk büszkék arra, hogy pl. Szilárd Leó magyar származású, de tiszta szívvel mégis az amerikaiak büszkék rá (még nevével fémjelzett díja is van az amerikai fizikusok szövetségének). Mert amerikai állampolgárként érte el a tényleg bámulatos eredményeit. Az, hogy honnan vitte a tudását, az egy dolog, de elvitte, mert itthon nem voltak meg a kellõ körülmények a munkájához. Ez pedig nem az USA bûne, hanem a miénk, magyaroké.
És nekünk áradozva kéne csüngeni azon a teljesítményen, amit elértek, csak azért mer a nagy Amerikában tették.
Szemlesütve halgatni kellene azon tudósok és mérnökök eredményeirõl, akik az USA-ban értek el áttöréseket? Nem beteges ez szerinted?
Az amerikaiak visszalopták az oroszokat? :) Tisztára olyan buci, mind a Buran.
"Született Amerikai";)))) Szóval indián?
Ha fel is teszük, hogy ugyan az elmúlt 3-4 száz évben ki is alakulhatott valami speckó amcsi kultúra, akkor az alant látható statisztika még is csak rávilágít, hogy Amerikában olyan kultúra és társadalom van amit a bevándorlõk a szülõhazájukból magukkal vittek.
Kultúrálisan ki az amereikai? Aki tud valamennyit gagyarászni angolul, meg szereti a hamburgert?
Sajnos az állampolgárságon túl nem sokkal több köti össze azokat az embereket!
Szal, ha kapsz egy amcsi állampolgárságot, akkor már minden a zamerikaiegybesültálmok érdeme?
"Másfelõl tetszik vagy sem, Szilárd Leó és Teller Ede is amerikai állampolgárként dolgozták ki a zsenijüket, ahogy pl. Von Braun is." Tetszik nem tetszik Von Braun viszont náci tudós volt, az SS tagja, akinek a lelkén elég sok ember élete szárad. Sõt több ember halt meg a V-2 rakéta elkészítése közben a a fogjok közül, akik rajta dolgoztak, mint amennyit (fõleg civilt) a támadások során elpusztítottak. Az a gáz, hogy a nagy amerikai olvasztótégelyben az olyanok, mint Einstein meg a jobb esetben megalkuvó (von Braun), rosszabb esetben gonosztevõk (Klaus Barbie) kerülnek egy kalap alá. És nekünk áradozva kéne csüngeni azon a teljesítményen, amit elértek, csak azért mer a nagy Amerikában tették.
Amerikát a "brain draining" (agyelszívás) tette naggyá. Csak sajnos ez nem csak úgy mûködik hogy az okosok odamennek, hanem úgy is hogy azoknak is elmegy az esze akik a hazájukban maradnak!
Ott a pont, a németeknek a fejlesztésekhez akkoriban nem számította pénz, hiszen elvették másoktól :( Sok mindent okosságot kitaláltak és a háború végén mindent elvittek az oroszok és az amcsik. A II. vh ból is az amcsik húzták a legnagyobb hasznot, jól megszedték magukat nem csak pénzt, de pl az angolok fizettek technikai vívmányokkal, fejlesztési adataikkal, mindennel amit csak kitaláltak, mert már másuk nem volt amivel tankokat vehettek volna! Ma már a gazdaságossági szempontok sokkal jobban elõtérbe kerûlnek, és csak azért, hogy még a mi életünkben lehessen úgy ûrrepülni mint biciklizni, az nem érdeke a gazdag népeknek!? Azokat a gépeket amikkel ma bohóckodnak már jó régen kitalálták, és hozzá azt is, hogy a kisérletek alatt ráfordított pénz akkor éri meg ha pl 2010 ig mûködik a program (usa ûrsikló esetében ). Amikkel ma kisérleteznek, akár elméleti akár kicsiben gyakorlati szinten azt mi már talán nem is fogjuk látni repülni! Ez van srácok!
Az amcsiknak is vannak nagy koponyáik. Mégpedig pénzügyi koponyáik akik aszongyák hogy fiúk mi rengeteg pénzel meg technikai eszközzel támogatjuk a kutatásaitokat cserébe csak annyit kérünk hogy itt csináljátok az USA-ban. És õk csinálják jól. Az EU meg el van maradva. Arra már rájöttek hogy hogyan legyen az oktatás minõségi és hogyan képezzenek kiváló szakembereket, de arra még nem döbbentek rá,hogy mindez nem elég ha utánna nem biztositanak pénzügyi és technikai támogatást a kutatóknak.Szóval lehet szidni az amcsikat, de nem ártana ha a jó tulajdonságaikat azért átvennénk.Mert a fõ kérdés nem az hogy miért happolja el a legjobb koponyákat hanem hogy miért mennek oda a legjobb koponyák...
Na igen, ennek a BOR-nak az õse is az amerikai X-20 DynaSoar. :) Amit viszont a II. vh-s német tervekbõl kiindulva képzeltek el. (Link: http://www.astronautix.com/craft/dynasoar.htm - nem cifunak szól õ nyilván ismeri:))
Egyfelõl akkor említhetném Robert H. Goddardot például, az elsõ folyékony hajtóanyagú rakéta atyját, aki született amerikai. Másfelõl tetszik vagy sem, Szilárd Leó és Teller Ede is amerikai állampolgárként dolgozták ki a zsenijüket, ahogy pl. Von Braun is.
néhány adat az USA népességének növekedésérõl: 2004. 293 millió lakos 1990. 248 1980. 226 1970. 203 1960. 179 1950. 151 1940. 132 1930. 123 1920. 106 1910. 92 1900. 76 ennyivel azér ott se termékenyebbek a nõk ;)
Azért nem csak magyarok dolgoztak az atombombán. De az tény, hogy a bevándorlók tudása nélkül sehol se lennének. Ennek szerintem nem az az oka, hogy eredendõen hülyék lennének, hanem az oktatás lényegesen jobb Európában (de már dolgoznak ez ügyben is a kedves politikusaink).
Általában nem az árja amcsik találják fel a dolgokat, hanem magyarok / németek / indiaiak. Pl. a legnagyobb büszkeségük az atomfegyver is magyar találmány, kezdve onnan hogy Szilárd Leo felfedezte a láncreakciót Teller Ede hidrogénbombájáig.
"Az viszont már egyáltalán nem olcsó és egyszerû mulatság, hogy a visszatérõ ûrjármû repülõgéphez hasonló landolást produkáljon. Sokkal könnyebb és olcsóbb az ejtõernyõs megoldás, amit a múltban a Mercury, a Gemini és az Apollo program ûrhajói alkalmaztak. Jelenleg a Szojuz és Sencsu kapszula is így tér vissza a Földre, és a jövõ CEV ûreszközei is az ejtõernyõt fogják alkalmazni." Ne má, én repülõs landolást akarok látni, nem ejtõzést .
Igen! És?
Hát most melléfogtál, igazából az oroszok másolták az STS-t. Pedig õk is megvizsgáltak egy rakás tervet, de végül nem akartak kockáztatni.
Valami nem kóser: A Föld légkörébe való visszatéréskor a masina felmelegszik. Ha a tengerre száll le, az pillanatok alatt lehûti. A hirtelen forrni kezdõ vízfelszín össze-vissza fogja dobálni a hajótestet. Másrészt a hirtelen hõmérsékletváltozás sem tesz jót a burkolatnak
Alkalomadtán nézz utána, hány tervezet elõzte meg az STS-t, és utána mondj olyan marhaságot, hogy nem kreatívak...
Miközben az oroszoknak nem volt elég pénze végigvinni a projektet. Szomorú, hogy egy az egyben lemásolták a gyakorlatilag kész gépet egy kép róla: http://www.espacial.org/astronautica/vuelotripulado/buran3.htm