ha ezt a pénzt a gépjármûpark fejlesztésére koltenék, soha nem jonne vissza.
Szerintem meg nem, egy ilyen rendszerrel csomó mindent meg lehet csinálni. Túl sokat hisznek magukról a bliccelõk, ha úgy gondolják csak miattuk megéri egy ilyen rendszert bevezetni :). Ráadásul az összes busz helyzetét már most is realtime le lehet kérdezni, illetve utasítgatni õket, balesetben tudnak segítséget kérni, stb. De igen, sajnos az ellen nem véd, hogy szûkek az utak és a két csúcsban végig be van dugulva minden. Az is a magyar "kultura" része, hogy a buszsáv (ami ugye a tömköz felgyorsítását szolgálja, szemben az autósok hiedelmeivel) tisztaságát egyedül az tudja biztosítani, hogy rendõrök kaszálnak. Valóban földalattival lehetne sokat dobni a dolgon az utak korlátozott terhelhetõsége miatt, de ez sok píz, és nálunk kõkemény politika is... Nem védem a BKV-t, de közlekedni KELL, és ha valami segít rajta, azt meg kell csinálni.
Ki mondta, hogy nem fejlesztik, he? Azt írtam, hogy inkább (ergo ebbõl a pénzbõl), fejlesszék azt! Ha nem tiszta mit akarok mondani, akkor ne magyarázz már bele ezt-azt. Kösz
Az természetesen nem Felicia.. :) FeliCa És mondjuk itt lehet nézelõdni : NTT DoCoMo (Ajánlanám az illetékesek figyelmébe, hogy együttmûködve a mobilszolgáltatókkal, akár meg lehetne olyat játszani, hogy kiírja mobilra mikor jön a következõ busz, épp melyik megállónál vagyunk és melyik következik, várható késések, stb... Ha már mindenképp pénzt akarnak költeni...)
Nem hogy fejlesztenék a jármûparkot, szolgáltatásokat, stb... Na, de ha már ez lesz, akkor reméljük okosan csnálják, és akár lehetne egy ilyenfajta dolog (nem mintha abban bíznék, hogy az illetékesek innen merítenek ötletet) : egy Sony megoldás Én pl marhára örülnék ha egy kártyával el tudnám intézni az utazást, bevásárlást, esetleg még nyitná itthon az ajtót is :) (lehetne egyben ez a jogsim is). Ja, hogy ez már mûködik? (i-mode Felicia by NTT DoCoMo)
Számomra sem teljesen világos, miként akarják majd a chipkártyával/jeggyel nem rendelkezõket kizárni a forgalomból. Talán a sofõr fog velük veszekedni? Vagy viszajönnek a gyerekkoromból ismerõs "tökönverõ" automaták? Az az igazság, hogy a BKV csak rövid távra jó alternatíva, napi hosszabb utak megtételére marad a kocsi.
Párizsban van ugy hogy a várost övezetekre osztották ,és a jegyet ugy kell megvenni hogy bele kell kalkulálni hogy hány övezetet érintesz)földalatti)... De ott van vagy 10 metró vonal...Mi a külvárosbasn szálltunk fel ,és jegyet akartunk venni ,erre az eladó hölgy lebeszélt róla ,és ajánlott egy 3v7(nem emléxem pontosan) eurós "jegyet" ami az összes jármûre érvényes (RER,metro,busz...).Minket nem érintett semmi kerülethatár,semmi ilyesmi ,mert az a kis bizbasz ottvolt(ha nemmondta volna a z eladó akkor lehet hogy a többszörösét is kifizettük volna),talán ilyen kompromisszummal lehetséges.Ja de vegyük figyelembe hogy Párizs picit nagyobb mint Bp...
A bkv-s jegyek még ott is jóversenytársakrataláltak(árban)
Echo: "A forgalmat kéne korlátozni"
Akkor maradj otthon egész nap :) Gondolom a felesleges koca-autósokra utaltál: nem tudsz velük mit kezdeni, mindenkinek szíve joga csatlakozni a budapesti népjátékhoz.
sztm a prágai jegymegoldás a legjobb amit idáig láttam.1 jegy 12 korona vagyis 100 magyar huf és 1 óráig érvényes bármin szóval 25x átszállhatsz bármire.Este 8 után meg 90 percig jó...Csak 1 gond ha hasonlót bevezetnének nem lenne pénz prémiumra...
Szerintem vétek lenne több és szélesebb utat építeni. A forgalmat kell korlátozni. Így is iszonyat gusztustalan, hogy pl a duna mindkét partja le van foglalva az autósoknak...
A kapu sem segít, lásd pl párizs, simán be és kilehet menni ennek ellenére...
Bliccelés ellen csak egy ellenszer van, ha a nép belátja, hogy úgy korrekt ha fizet. Szvsz egy generáció váltás alatt ez be is fog következni(pl tõlünk nyugatra próbáltam rákérdezni egy csajnál, hogy kell-e itt jegyet venni, mennyire ellenõrzik, és csak nagyon nehezen értette meg hogy én tényleg nem akarok jegyet venni :). Addig meg talán adóban kéne vonni minden budapestitõl ha használja ha nem, így legalább az autósokat is arra ösztökélnék, hogy használják ezt. Vagy egyszerûen kitiltani a belvárosból az autókat és akkor is nõnének a bevételek.
Metrón, héven kapukkal van értelme, de a felszíni közlekedésben? Az RFID-s kártyát elég egyszerûen le lehet árnyékolni sztem, szóval nem is kell hackelni. Vagy egyszerûen nem viszed magaddal:) Hogy fog ez mûködni mondjuk a körúti villamosokon?:)
nyáron esõ nemgáz, télen kell téligumi és egy pár jólmûködö térdecske :) nekem ezek nincsenek meg uhhogy télen a sufniban van a bicó :( de van ismerõsöm aki télen nyáron csak bringázik (évi 10.000km)
Minden mindegy! A lényeg, hogy Aba Botond ismét megkapja a maga kis 20+ milliós prémiumát.
"... mi elõnye lenne ebbõl az utasnak? Már most horribilis árak vannak ahhoz képest, hogy kbv-val akkor is el lehet késni helyekrõl, ahová 1,5 órával a megadott idõpont elõtt indulsz el." Talán az, hogy nem neked kell kifizetned a 40% bliccelõ emberke jegyét is? :) Amúgy meg nem a BKV hibája a nagy késés. Az egész budapesti felszíni közlekedés egy halom szemét, ezért ispreferálják a villamos és metrp fejlesztést. Csak úgy lehetne valamit javítani, ha a körútak és sugárútak mentén lebontanának egy egy sor házat és kiszéllesítenék az utakat, gondolom a lakók örülnének nagyon, kitörne a "parasztlázadás" egybõl.
Tehát az évi 2 milliárd ft-os bliccelés visszaszorítására, feláldoznának 60-80 milliárd ft-ot...
Ahem....hát ennek nem sok értelme.20 év alatt kb 40 milliárdot bliccelne a jó nép, még mindig maradna a Bkv zsebében kb 20 milliárd. Már ha értitek hogy gondolom,csak nehéz most pontosan kifejteni. De ez nagy baromság.Kezdjék a takarékoskodást a vezérigazgató úr évi többmilliós jutalmának cégben tartásával. Már nagy spórolás lenne.
Ezek hol élnek? Ez Magyarország!! 2 hét és szarrá hackelik. Ráadásul hogyan fogja tudni az ellenõr hogy az én béretem jelét veszi, vagy a szomszédét? Ha meg nem elesz ellenõr akkor ki gátolja, meg hogy jegy nélkül utazzak. Ez egy nagy parasztvakítás, hogy legyen kit megkenni a bkv-nál, hogy tõlük rendeljen, aztán erõszakkal bevezessék 2* annyiért mint 100 ellenõr.
Nem lennék meglepve, ha a pénz elköltése után mégsem helyeznék üzembe :(
Technofil hülyeség az egész. Sosem fogja visszahozni az árát és a bliccelést sem fogja megszûntetni. Csak nekem van olyan érzésem, hogy vki nagyon nagy pénzt fog tõlünk leszakítani(ugyanis mi fizetjük az egész BKV-t).
A megoldast meg mndig abban latom, hogy "kalauz" utazik a jaratokon. Nem hiszem, hogy a par szaz ellenor ne dolgozzon meg vegre a penzeert, es nem sok dolguk lenne, mert 2 nap mulvan em lenne bliccelo. Eygszeruen akarhanyszor felszall az utas tudna kitol venni jegyet. Es senki nem probalna meg logni, hisz eselye sem lenne ra.
"Ezért szakértõk úgy vélik, elegendõ olyan biztonságot teremteni, amely lehetetlenné teszi a tömeges hamisítást, az elszigetelt hackeléssel okozott kár kisebb, mint amibe a túlbiztosítás kerülne."
Elszigetelt hackelés ??? Mirõl beszélnek ezek, két hét alatt megtelne a város feketén klónozott korlátlan bérletekkel. Ezt az egészet csak arra találták ki hogy milliárdokat le tudjanak nyúlni az adófizetõk pénzébõl.
Inkább arra lenne eszük hogy fedett megállókat építenek és hetente egyszer kitakarítják a járatokat, esetleg lecserélik a rozzant sz@r járgányokat, mielõtt elkezdik ilyen baromságra szórni a pénzt.
marad a robogó és a bicikli! én az utóbbival nyáron szoktam bejárni melóba heti2-3 alkalom(40km ide-40vissza, szinte nulla forinból, mert 100km-enként olajozni kell :) )
Engem, zavar, ha birkakent karambokban terelgetnek :)
Ez olyan dolog, mintha arra kérdeznél rá hogy ha megváltoztatják a kola izét, mi elõnye lesz belõle az azt megvásárlónak. Semmilyen. Elméletben eddig is venni kellett a jegyet, szóval ez változatlan marad.
Én egy apró, ám fontos körülményre hívnám fel a figyelmet. Egy cikken keresztül áradoztak arról, hogy micsoda elõnyei vannak a rendszernek, és mennyi jó származik ebbõl a BKV-NAK! De egyetelen szempontra nem emlékszem, hogy mi elõnye lenne ebbõl az utasnak?
Már most horribilis árak vannak ahhoz képest, hogy kbv-val akkor is el lehet késni helyekrõl, ahová 1,5 órával a megadott idõpont elõtt indulsz el.
Én pl: nem egyszer vártam már több mint 20 percet is a 28-as villamosra!
Korrekt árnak kb a jelenlegi felét tartanám. Azt higgyétek el nem is sajnálnám kiadni a bkv-nak. De ismétlem: A jelenlegi ár a jelenlegi szolgáltatáshoz képest arcátlan. Az új rendszer elõnye pedig egyértelmûen az, hogy utánna bármennyire emelik is a jegyárat, ne tudj bliccelni, hanem ha megszakadsz is ki kelljen fizetned.
Na igen, de az új rendszerben illene úgy szabni az árakat, hogy az átlagos utazás-hossz kerüljön annyiba, mint most egy jegy, és 1 megálló arányosan kevesebb legyen. Nem pedig úgy, hogy 1 megálló = 1 (mostani) jegy ára, x megálló 1 jegy ára + x*y...
okés és ezt megneszélnéd azokkal is akik minimálbérbõl élnek és kifizetik a 11850ft-os hév bérlet 20%-át plusz a januártól 7000ft-os havibérletet... Én nem minimálért dolgozom, de nekem sem esik jól az ha 6500ft-ért várok a buszra ami lerohadt(havonta 2db 30-as busz lerohad, havonta minimum2 1-es villamos lerobban). nem reális az ár és ritkák és szarul hangoltak a járatok
másrészrõl elég magas a költségvetési hiány így is, a BKV is milliárdos nagyságrendben veszteséges, nem biztos, hogy el kéne költeni 80-100 mrd-t erre a projectre
Nem valószínû. Ez megölné a tömegközlekedést, ami senkinek se jó. Képzeld el, ha 2x ennyien járnának autóval...
Nekem egy kicsit nagy falatnak tûnik ez. Fõleg, hogy sokkal fejlettebb országokban is alig van rá példa. Mondjuk a metrókon viszonylag egyszerûen meg lehet oldani, meg esetleg a HÉV-en. De a többi eléggé nehéz lesz.
Nekem azt mondta egy ellenõr, hogy majd a költségekre hivatkozva ezutána 1 megálló lesz majd annyi, mint most egy jegy, amivel akár végig is lehet utazni...
Aki paranoid az továbbra is vehet egy útra szóló jegyeket, természetesen kp fizetéssel. Igazából mivel legtöbbször nincs névhez kötve (max ha valaki cégnévre _rendel_) így bérletnél sem sok mindent tudnak lekövetni. Max, hogy egyeske meg ketteske hogyan jár, de hogy ki a fene is lehet az? :)). Viszont tudnak vele jármûtelítettséget, mindenféle tendenciákat méregetni. (Melyik járatokat lehet ritkítani, meg kéne sûríteni. Milyen új útvonalat kéne bevezetni. Milyen hatással lenne egy esetleges híd kiesése, stb-stb.)
echo, Metrónál pl. megint elõ lehet venni a térdtörõ rácsokat :)), hacsak be nem szól egy ombudszman, hogy ez állampolgári jogokat sért, meg nem akadálymentes. De az is népszerû, hogy felszállni csak a busz elején lehet. Igaz ez olyan helyeken mûködõképes, ahol a busz nem hering-módban üzemel, és el tudsz jutni az elsõ ajtótól a középsõig :)). (Nálunk az éjszakai járatoknál próbálkoztak ezzel, absz. sikertelenül.)
Amennyiben ez segíti Budapest jobb közlekedését, ezzel közvetetten a fellendülést és a nagyobb szálloda-konferencia-ipari és egyéb forgalmakat, akkor igen. Jelenleg sem a befizetett adóktól függ, hogy mely település/város mennyit kap a közösbõl, Bp többet ad és kevesebbet kap. És ez jól is van így.
Nekem már megint a nagytestvér jutott eszembe. Nagyon jól nyomon követhetõ ki mikor merre jár (feltéve ha nem anonim a rendszer és prepaid bérletek lesznek vagyis nem kell megadni az adataimat vásárláskor) (paranoia?)
A másik dolog meg: A BKV mibõl teremti elõ a pénzt erre? Nyilván állami garanciával, hitelre. De azt meg az egész ország fizeti! Há' mi köze van egy vidéki adófizetõ polgárnak a budapesti tömegközlekedéshez?? Igazságos ez így?
Amúgy nagyon helyes ez az egész! Aki nem fizet, az járjon gyalog!
"Az évi kétmilliárdos kárt okozó bliccelés visszaszorítása tehát"
A bliccelést nem értem, hogy fogja ez visszaszorítni. Aki egyszerûen át megy a kapun jegy nélkül azzal mit kezdenek? Rendõr veszi üldözõbe vagy mi? Ráadásul a fenti szöveg alapján az ellenõrök ugyanúgy kelleni fognak a buszokon, hogy ellenõrizzék a kártyákat, tehát a költség csökkentés oldali is kérdéses.. Szóval szerintem iszonyat felesleges ebbe belevágni, pláne az elsõk között. Meg hát évi kétmilliós bliccelési kár miatt építeni egy 60-80 milliárdos rendszert. Teljesen irreális.
Szingapurban lattam ilyen rendszert. Eleg gordulekenyem mukodott. A Berlet tulajdonkeppen egy akkora muanyag lap volt mint egy bankkartya, de annal valamennyivel vastagabb. Csak el kellett huzni az erzekelo elott mikor felszalltal a metrora (az nyitotta ki a kaput) es meg egyszer mikor leszalltal. Leszallaskor vonta le a viteldij arat az egyenlegbol, kiirta a megmarado osszeget. Mindig csak annyit vont le, amennyit utaztunk. 2-3 allomasonkent valtozott a tarifa. A buszon is ugyan ezt a rendszert lehetett hasznalni.
Mikor visszaadtuk a berletet, visszakaptuk az elore adott kauciot (kb 180Ft)
Valakinek vannak tapasztalatai RFID chipekkel? Mit bírnak ezek? (Hajlítgatás-gyûrõdés, víz, kávé, zsebpiszok, villáskulcs ráesik stb szinten.)
Nekem személy szerint a hibrid megoldás jobban tetszik: ráírva is látom, hogy pl. hol tart a tömbjegy felhasználásom, mikor jár le a bérletem, stb. ("Úgy emlékeztem, hogy..." kezdetû mondatok) Adatokat és engedélyezéseket meg az automaták gyûjtik a mágnescsík vagy akármi alapján.