"a lényeg,hogy a MÁV nem profitorientált vállalat, hanem közszolgálatot lát el, ezért nem figyel arra, hogy bevételt szerezzen ilyen tevékenységekbõl."
Szóval amíg más f*szával verik a csalánt, addig nem érdekli õket....
Kaadi: Nem sokat utaztál még IC-n mondjuk Db-Bp viszonylatban. Van oylan járat amire egy héttel (7 napnal) elfogy az összes jegy. Abban igazad van, hogy vannak olyan járatok amik nem teljes kihasználtságon vannak, de az megoldhatatlan dolog, hogy egy-egy járat kevesebb ill. több kocsival menjen. Vagy, hogy a délelõtti járatokat ritkítják a délutániakat meg sûritik! Ez sem igazán kivitelezhetõ a differenciák miatt (pl:utas szám különbség ide-oda)!
Más: "a lényeg,hogy a MÁV nem profitorientált vállalat, hanem közszolgálatot lát el, ezért nem figyel arra, hogy bevételt szerezzen ilyen tevékenységekbõl."
Csak azt nem értem, hogy akkor miért sír állandóan a politikusok szája, hogy ennyi meg annyi az államháztartási hiány, amikor nem is törekednek azzal, hogy valahonnan kompenzálják. Gondolom a többi non profit állami cégeknél is ugyanez a helyzet! Nehogy már jó legyen nekünk!
Akkor még1x: Miért nem találom a cikket? Meg akartam mutatni egy ismerõsnek, de "A keresett cikk nem található" üzenetet kaptam, a tegnapi hírek közül is kikerült, a keresõ sem találja. Cikk url: http://www.sg.hu/cikkek/42763
Csak nem felütötte a fejét a cenzúra?
Egyszer már írtam, hogy nem található, de az a hozzászólásom is elveszett!
Az állam rossz tulajdonos. Pontosan azért, mert a döntései politikai jellegûek, és nem gazdaságiak vagy szakmaiak. Ráadásul nagy a fluktuáció is. Jártál már privatizált gyógyintézményben? Ég és föld! Ugyanazért a TAJ kártyáért minõségi szolgáltatást kapsz. Az tény, hogy maga a privatizáció folyamata sok buktatót hordoz magában, amivel vissza is szoktak élni, dehát mi várható a politikusoktól? Pont ezért kell a kezükbõl kivenni a dolgokat.
Teddybear: A két háború között elengedhetetlen volt az államnak az infrastruktúra fejlesztése, nem csoda hogy akkor jól ment a szerelvény:). Most már csak fejõstehén. Kiváncsi lennék hogy a kertészetek és egyéb MÁV érdekeltségû vállalatok mennyi haszonnal zárják az évet.
Más. Szerintetek a prémium miért jár? Nem a siker jutalmazása? Hol van a siker? Merthogy prémium az van, nem is kevés! Miért is?
Laci: Van neked valami fogalmad az emelt szintû szolgáltatásról? Ez (Intercity) nem az! Hollandiában voltam kb 10 éve, és utaztam ott egy faluközti ingázó vonatjáraton, 15 menetidõvel. Tudod, ez a magyar kis piros megfelelõje. Azt kell hogy mondjam, a színvonal jóval a mai legkultúráltabb IC-k felett volt! Annak kéne lenni Európában az alapszintû szolgáltatásnak, és innen lehet emelni!
Mellesleg gyanítom hogy az optikai háló kihasználatlanságáért a Pantel és a Siemens a felelõs, valszeg tejelnek a MÁV biz. emberkéinek hogy ne csináljanak konkurenciát nekik állami finanszírozásból. Õk biztos jól elvannak a saját kábelpárjaikkal a MÁV meg legyen elégedett a saját szolgáltatásaival.
Nekem a színvonal azt jelenti hogy gépkocsinál olcsobban, idõveszteség nélkül utazom olyan kocsikban amelyekben légkondi van, szól a zene (kellemes hangulatot adva), az illemhely kifogástalan, az ülés kényelmes és tiszta. A vezeték nélküli net nekem is álmom de õszintén szólva az elmúlt néhány évben csak 1x láttam rajtam kívül valakit notesszal dolgozni a vonaton. én sem biztos hogy nekifognék navigálni, inkább szoktam elektronikus könyveket olvasni, vagy filmet nézni, ha épp nem hagytam otthon a fülhallgatót. Mellesleg szerintem Magyarországon a vonatjáratok túl sûrûn járnak. Nagyon kihasználatlannak találtam a MÁV napközbeni járatait. 9 és 16 óra között bizony fújdogált a szellõ a kocsikban. így nem csoda hogy az állampolgár fizeti a szolgáltatást az utazó helyett.
egyetértek. Ez kb. olyan, mint a BKV "márkázott járatai", a plusz szolgáltatás az, hogy a buszok naponta vannak takarítva, betartják a menetrendet és a buszvezetõ bemondja hogy milyen megálló jön. Ez az emelt szint???!
Emelt színvonalú - és jóval drágább - személyszállítás mint pl. InterCity van Magyarországon is régóta.
Túrót. Mi abban emelt szintû, hogy tiszta a kocsi, az ablakokon ki lehet látni és nem ragadsz oda az üléshez? Úgy fogalmaznék inkább, hogy emelt áron normál szolgáltatást kapsz.
Az emelt szint nálam tartósan 140 km/h-s sebességnél és olyan luxusszolgáltatásoknál kezdõdik, mint pl. vezeték nélküli net.
Kaadi: Emelt színvonalú - és jóval drágább - személyszállítás mint pl. InterCity van Magyarországon is régóta. Kicsit erõs a román állapotokat a magyarhoz hasonlítani.
Szerintem is igazad van, a privatizáció napjaink varázs-szava, mögöttes varázserõ nélkül.
Ha visszatekintek, azt kell mondanom, a magyar vasutak virágkora a két Világháború közötti, ill a Második Világháború alatti idõtartamban volt. És ekkor, ellenkezõleg minden mostani fiókzseni meglátásával, állami tulajdonba vettek minden stratégiai jellegû szolgáltatást: vasutat, postát, távbeszélõt, mûsorszórást(rádió), stb,stb.
Megkövetelték a hatékonyságot, pontosságot, de adtak is, pl. a MÁV saját egészségügyi szervezettel rendelkezett, ill. a dolgozók tisztes fizetést kaptak. És jogosultak nyugdíjra is. Ez abban az idõben igen nagy szó volt, hisz a háború elõtt csak a népesség hatodának volt nyugdíja, a többi meg élhetett vénségére abból, amibõl tudott. Betegnek lenni sem volt jó üzlet, gyakran az orvossághoz postázták a felmondást is. Végkielégítésrõl meg szó sem esett. Ingyen gyógyellátásról sem, fizethettek mindenért.
Ami a mostani állami vállalatokat illeti, nem tudnak megszabadulni a nem odavaló vezetõrétegtõl, ezért egyszerûen nincs rendesen megszervezve semmi. Túl sok a fejes, meg a slepp, nem akarnak annak fizetni, aki dolgozik. Kitaláltak egy csomó alvállalatot, ami szipolyozza a fõ céget, de semmilyen plusszt nem ad azon kívül, hogy megcsapolja a pénzforrást.
"a lényeg,hogy a MÁV nem profitorientált vállalat, hanem közszolgálatot lát el, ezért nem figyel arra, hogy bevételt szerezzen ilyen tevékenységekbõl." Ez így hülyeség ahogy le van írva. Egyetlen cég se veszteségorientált, akár állami, akár magáncég, de beszélhetnénk alapítványról is. Legalább nullszaldóra mindegyik törekszik. Elsõ melóhelyem állami cég volt, ahonnan szintén kiszervezéssel (pl. a karbantartói munkálatokat a vezér családtagjának a cége végezte horror pénzért) tolták kifelé a pénzt, mégis a cég évesz szinten 300MFt nyereséget termelt akkor, amikor a cég teljes értéke 3.5MrdFt volt (tehát közel 10% profitot). Szóval nem kell a duma, hogy a MÁV azért veszteséges mert nem érdeke hogy nyereséges legyen - azért veszteséges mert _balf.szok_ a vezetõi - ennyi. A privatizáció nem világmegváltó dolog. Egy céget úgy privatizálnak, hogy elsõ lépésként _szándékosan_ lerontják a mutatóit (nyereség, piaci részesedés, stb), majd így, csökkentett piaci értéken adják el. A piaci értékbe ugyebár nem csak az eszközállomány számít bele, hanem ettõl sokkal vastagabban beleszámít a várható profit, illetve hogy az adott területen mekkora piaci részesedést kap a vásárló. Szóval ha ezeket sikerült jól lerontani, akkor un. "szarért-húgyért" odaadják egy ált. külföldi vevõnek, akinél - láss csodát - 2 éven belül visszatér a mondjuk 5 évvel a privatizáció elõtti piaci részesedés és nyereség arány. Így gyakorlatilag _2-3 év alatt_ kitermeli a vételárat a cég a befektetõnek. Tehát kinek jó a privatizáció? - aki eladja (politikus, APV Rt), és megkenik - aki megveszi És kinek nem jó? - a maradék 9.99 millió magyarnak. Most én alapvetõen nem volnék privatizáció ellenes, de könyörgöm: vegyük már észre, hogy ez egyszerûen legalizált rablás, semmi más. Aki korrupt, azt a tökénél fogva lógassák fel egy lámpavasra, és hagyják ott elrohadni. Amíg nincs ilyen törvény, addig ne privatizáljunk, sõt _vizsgáljuk felül_ hogy elõzõ privatizációk így történtek-e, mert ha igen, akkor ezek _jogellenesek_ voltak, ergo érvénytelenek. Pl. DT takarodhat vissza németországba, mert lesz újra matáv, állami cég (nem lehet sz.rabb mint ami most van).
Csak egy kis szomoritas: Romaniaban javaban folyik a vasut modernizalasa, mar a legtobb nagyvaros kozott elektromos Siemens tervezesu szerelvenyek mennek, legkondival zenevel stb. A vasuttarsasag a MAV-hoz hasonloan sajat halozatot epitett es berli netszolgaltatok es magancegek fele.
PS: Magyarorszagon csak azert mennek lassan a vonatok hogy nagyobbnak tunjon az orszag. Udv Kolozsvarrol
El kell hogy szomorítsalak. A nyugati régióban sem jobb a helyzet. Ma már nem ritka a 200-300 km/h -val száguldozó zuhanyzós, internetes, seggkinyalós szupervonat. Igény van rá, és szolgáltatás is. Ja, persze nem nálunk. De miért is nem? Lássuk:
1980 tájékán 4 óra volt a menetidõ BP- pécs között. Ez sok. Bevezették a Mecsek Express-t. Persze többe került a jegy, merthogy helyjegyet kellett váltani, de ez 2.5 óra alatt megjárta az utat. (200 km) Telt múlt az idõ, a Mecsek Express egyre több helyen állt meg, egyre hosszabb, már több mint 3 óra menetidõvel, amikor bevezették az Intercity-t. (kb. 1996) Persze a helyjegy ára nõtt, de ez már 2.5 óra alatt megtette az utat. (most jön egy copy-paste )
Telt múlt az idõ, az InterCity egyre több helyen állt meg, egyre hosszabb, már-már 3 óra menetidõvel, amikor bevezették az Intercity Rapid-ot. Ugye mindenkinek világos, hogy drágább a helyjegy, de ez már 2.5 óra alatt megteszi az utat. Ma ott tartunk, hogy aleggyorsabb Intercity Rapid 2 óra 42 perc alatt van pécsett, az Intercity 2 óra 57 perc, a személyt meg meg se nézem (>4óra)
Ha megnézzük, akkor 1980 óta annyit fejlõdtünk, hogy sikerült 3-szor emelni (az infláción felül) ugyanannak a szolgáltatásnak az árát. E mellett a WC használhatatlanul ocsmány, a hangszórókból fülsértõ zaj jön, a légkondit takarékosságból nem kapcsolják be (ugye a légkondi miatt nem nyithatók az ablakok), a kalauzok (tisztelet a kivételnek) überbunkók, a pontosság nem erényük, a jegyváltás nincs megoldva....
Nem tudom mikor megyünk Európába, de nem vonattal megyünk, az biztos!
"Hmm, én valamiért úgy emlékszem, hogy ezt a MÁV közösen építette ki még az AHRT-vel, és nekem valamiért még a MOL neve is beugrik"
Ez tényleg ködös emlékkép. Pantel és MÁV közösen építtetett gerinchálózatot 98-99-ben, amihez a MÁV adta a nyomvonalat. A nyomvonalért cseréba a MÁV résztulajdont kapott a Pantelban, de 2004-ben kivásárolták. A szálakon megosztoztak így jutott a MÁVnak 4 szál. Siemens csak alvállalkozó volt, aki a szerelést és az eszközöket adta. AHRT nem volt benne. MOL induláskor tulaj volt a Pantelben, de aztán nagyon hamar kiszállt.
ZilogR: Ehhez elõbb definiálni kellene, hogy mi számít "mindjárt induló vonat"-nak. Szerinted az emberek többsége betartaná azt, hogy nem áll be ehhez a "gyorsan kell a jegy, mert lekésem a vonatot" ablakhoz, ha a másik ablaknál 5-10 perces sor kígyózik? Ugyanmár!
Hmm, én valamiért úgy emlékszem, hogy ezt a MÁV közösen építette ki még az AHRT-vel, és nekem valamiért még a MOL neve is beugrik. Mintha a MOL ezt használná (használta) fõ backupnak a földi mikrohullám helyett (ezért szállt be a telepítésbe pénzzel), de sajnos tényleg már csak ködös emlékképeim vannak, mert tényleg 10 éves a cucc :). Tehát amikor építették akkor tényleg olyan céllal csinálták, hogy másoknak eladják a sávszélt, ebben az volt a poén, hogy a MÁV adta a "telket", a többiek pedig a belevalót és az embereket. Csak aztán valahogy ez lett belõle az évek hosszú folyamán. Plz ha van valaki belsõs homályosítson már fel, mert ez baromi régi történet :) és az emlékképeim megkopottak.
Petruz: A vonatok a sínek állapota miatt nem haladnak 80-100 km/h sebességnél gyorsabban.
EvilDevil: a személyszállítás még nagyon-nagyon sokáig ilyen marad amilyen, azaz a csóró állam nyakán ragadt és ennek megfelelõ "minõségû" - a magántõkét csak az érdekli amin nyereséget tud termelni, méghozzá minél gyorsabban. Az ígéretes árufuvarozást és az Informatikához hasonló alrendszereket "kiszervezik" a MÁV-ból, ami azt jelenti hogy eladják õket rövidesen. De a normál személyszállítás nem üzlet - rengeteg pénzt kellene beleölni, és ingázó diákokon, kispénzû embereken nem lehet ennek az árát haszonnal visszakeresni.
Totya4: a privatizálás korántsem humbug (bár az lenne) hanem a legnagyobb üzlet. Olcsón megvenni, kicsit kipofozni és utána facsarni a végtelenségig - ez a forgatókönyv. A munkavállaló sorsa másodlagos.
Azért, ha a MÁV ráfeküdne az informatikára jópár huszonöt-harminc-negyven éves "diák" foshatna utazáskor. A bliccelõk kiszûrése bizonyára csökkentené a cég veszteségeit... Anno hallottam róla, hogy PSION WorkAbout-okkal szerelik fel a kalauzokat. Egy ilyen vacak, ha visz magával pár darab 4megás memókártyát, fél perc alatt kiköpi, hogy te a büdös életben nem voltál diák. És már mehet is az üzenet a következõ állomásra, hogy volna egy bliccelõ, kellene neki egy díszes fogadtatás. Azóta persze az informatika túllépte ezt a megoldást, de bizony már lassan öt éve bárki leellenõrízhetõ volt. A diákigazolványok chipjeit pedig be lehetne izzítani: Állomáson megkapod rá, hogy honnan hova milyen kedvezménnyel utazol és a kalaj ezt ellenõrzi a vonaton. Miért nem használják?
Még valami: Tisztelt MÁV! Lehetne úgy jegyet kiadni, hogy a mindjárt induló vonatoknak külön ablakjuk van és ha éppen sietek nem kell végigállnom azokat akik holnaputánra vesznek jegyet tizenhét gyereknek és még számlát is kérnek róla? Aztán ha az adott pénztár vonata már elment, akkor kapja a sorban következõt. Valszeg sokkal gyorsabb lenne és nekem sem kellene a sok ráérõs ember mögött toporogni...
-=ZR=-
A múltkor nagyot derültem egy cikk miatt... Amióta Szegedre ért az autópálya, a busz 10-15 perccel gyorsabban ér BP-re, mint az IC!!! :DDDD
Amúgy a vonat sokkal kényelmesebb lenne, csakhát minden vágány BP-re megy. Én egyszer már annak örülnék, ha az mondanák, hogy abból a hihetetlen sok pénzbõl, amit a MÁV vezérek zsebre tesznek, építenének vonalat az országban körben is, nem csak sugárirányban.
Az egyik volt kollégám ott dolgozott a máv informatikánál, és azt mondta, hogy a kollégái nem értettek semmihez, mindent õ csinált. Aztán kiderült mellettem, õ sem ért semmihez. :D Laza, akkor mit tudhatnak a többiek?
HOTSPOTOT minden Bakternak!!! :D hogy a csövesek ne csak aludni tudjanak az állomásokon ... ;D
Elhangzott itt sok erdekes dolog. Teny, hogy sokmindent nagyon dragan szamlaznak. Egy dzsunka soros eger 4-5 ezer penz. Vegul vittunk egyet ajandekba. Viszont a e legtobb dolog szerintem kicsit santit. Fejetol buzlik a hal, es ez itt hatvanyozottan igaz szerintem. Hallottam vasuton dolgozo titkarnoket haborogni, hogy csak 200ezer forint karacsonyi jutalmat kaptak. Pedig ok nem csinalnak semmit. Aki dolgozik, annak ez haromhavi fizetese, ha szerencseje van. Ha rajtuk mulna, jol mukodne a MAV. A problema inkabb pl a vezetok korlatlan (!!!) szemelyauto-hasznalataval, es hasonlo pazarlasokkal van. Meg valami: figyeljetek meg, a szerelvenyek tisztasaga fugg attol, hogy melyik vonalon jarnak. A BP-i vegallomasu kocsik a legdzsuvasabbak... Ellenben pl a Szolnok-Szentes vonal egeszen tiszta, de emlegethetnem a Fehervarrol indulo BZket is, vagy akar a Sarbogard-Baja vonatokat is. Es errol mi, utasok tehetunk...
A fo gondolat, nekem ennyi eleg is, no comment:
"a lényeg,hogy a MÁV nem profitorientált vállalat, hanem közszolgálatot lát el, ezért nem figyel arra, hogy bevételt szerezzen ilyen tevékenységekbõl."
Kedves Dojcsák Dániel!
Arra még ugye nem tetszett rájönni, hogy miért nem mûxik egy állami cég?....Talán mert el akarják hitetni az emberekkel, hogy el kell ezt is adni...de ez is csak politika, kérem, mellõzze saját véleményét és inkább csak közöljön a néppel olyan információt, ami nélkülözi belsõ érzéseit a cikkel kapcsolatban...
Azért egy optikai kábelt "megcsapolni" nem olyan egyszerû, kell hozzá néhány nem túl olcsó eszköz, a csillapítás nõ, valamint több lesz a hibalehetõség, ugyebár...
Bp.-Debrecen: 221 km utazási idõ: 2:35 Debrecen-Mátészalka: 78 km 1:35 +_____ 4:10 ic
Gyorsvonattal u.e. össz. : 5:30
Amint látszik Debrecen után 78 km-t több mint másfél óra alatt tesz meg ez kb. 44 km/h átlagsebesség, vannak helyek ahol egész jól haladunk (60-70km/h) máshol még 20-al se megyünk...
Na jó tegyük fel,h. leértünk Mátészalkára és tovább akar utazni egy kis községbe. Ehhez már csak azt füzném hozzá,h. a sinekre átlagba 1900-as gyártási év van írva, innen már ellehet képzelni mennyivel halad egy személyvonat... Hm.. Végülis UNIOS ország vagyunk...
A privatizálás csak egy humbug.
Ha megnézed a rendszerváltáskori cégek privatizálását, a lényeg csak az volt, hogy ne az állam tegyen egyszerre mindenkit munkanélkülivé. Egy esetleges privatizálás esetén ugyanaz történne, mint a többi cégnél; az emberek jó része el lesz küldve (ez részben indokolt), az összes eladható cucc el lesz lopva a cégvagyonból, a marketing az egekbe szökik de a kocsik piszkosabbak lesznek mint valaha, a jegyárak az egekig emelkednek, a végén pedig a tulaj meglép.
Nemtudom tudjákok e, de a világ össze "állami" vasútja veszteséges, és komoly milliárdokat húznak ki a költségvetésekbõl. Stratégiai és környezetvédelmi okokból tartják fenn öket. Persze a támogatás mértéke nem mindegy.
Most belegondolva elszámoltam kicsit, kb. fél órával több. Úgy emlékszem, 2:20 volt a Nyugati - Nyháza, és még 30 perc Kisvárda, így volt 2:50. Azért számoltam el, mert akkoriban csak egy IC járt felénk (hajnalban fel, este vissza), és sokszor csak Nyházáig tudtam elmenni IC-vel, utána maradt vmi személy vagy gyors, amit meg kellett várnom. :)
Egyértelmû a megoldás, a MÁV-ot privatizálni kell. Persze olyan feltételekkel ami az államnak is jó...
Folyamatosan veszteséget termel, ha bevonnák a magántõkét, akkor ki lehetne építeni egy európai színvonalú vasuthálózatot és nyereseégessé lehetne tenni, nem az állam pénzét enné... Ez a dolog informatikai részét is megoldaná.
jó lenne ha a politikusok egymás szapulása helyett cselekednének, minnél hamarabb!
Pff .. kíváncsi vagyok, vajon hány kisfalun megy át az üveg, úgy, hogy közben a falvakban még kábelTV meg adsl sincs ..
lehetne net a pályaudvarokon. hotspotok azt hello.
megújítani a kocsikat .. hm igen, talán ideje lenne. elvégre mikor is lettek ezek a szép kékek beszerezve 10-20 éve? :0
mért van az, hogy csak a magyar vasút ráz / csattog úgy, mintha mingyjárt kisiklana a vonat? :)
rentegeg vasúti átkelõt "szétlopnak" mért nem aknázzák alá? :D
btw, az egy dolog, hogy a MÁV nem profitorientált , de nem is veszteségorientált bazmeg .
És azt sem értem mi a bánatért nem lehet gázzal vagy biodízellel hajtani ezeket a dögöket mikor ezek tényleg zabálják az üzemanyagot,igaz szép a teljesítményük is.
Egyébként ahogy nézegettem itt/felh név akármi, jelszó :platz/ a mi vasútjainknál csak az ukránoké és románoké rosszabb, és ez nem vicc tessék+nézni. Kétségbeejtõ.
10 éve Kisvárdától 2:30 volt az út????? Most Db-tõl 2:35 (most emelték 2:32-rõl). Egyébként nem véletlen, hogy a Cegléd felé menõ vonal jobb, hiszen egy pár éve újjították fel! Egybõl át is tették az IC-ket a keletibe. Nehogy már jó legyen nekünk.
Én sok százszor utaztam középsulis koromban a Debrecen - Kisvárda viszonylaton: 100km, az IC egy óra alatt "zavarja" le (csak Nyházán áll meg), a gyorsvonat (még 3-4 megálló) kb. 5-10 perccel tovább, a személy (mindenhol megáll) kb. egy órával tovább tart. Kb. 10 évvel ezelõtt az IC Kisvárdáról Budapestre (350 km-es jegy) kb. 2 óra 20-30 perc alatt ért fel (H.szoboszló után sehol sem állt meg), most ez bõ 3 óra 30 perc körüli (és csak két új megállót iktattak közbe)... Bpest és Szolnok között azért lassú, mert a használt újszászi vonal meg sem közelíti a ceglédi vonal terhelhetõségét (régen az IC-k a Nyugatiból indultak, szûk egy óra alatt Szolnokon voltak, most jó másfél óra). A Bpest - Záhony vonal egyébként nemzetközi fõvonal, akár 160-nal is mehetnének... ha mernének. Mondjuk Nyháza után az IC-k, gyorsvonatok már tolják, mert arrafelé ritkábban járnak a vonatok, szinte nyílegyenes a pálya. :)
Az MVM egy deka állami támogatást sem kap, sõt, évente súlyos tíz-százmilliárdokat fizet a kasszába különféle adók és illetékek formájában. A termelõktõl (jórészt hazai erõmûvek, kis mértékben külföldi erõmûvek) õ veszi meg az áramot és adja tovább egy másik (cégcsoporton belüli) társaságnak (OVIT), ami a tényleges terítést, szétosztást végzi a nagyfogyasztók felé (leegyszerûsítve kb. így mûködik). Másrészt a rajtunk átmenõ, fõleg az únióba irányuló áramszállításokat is õk koordinálják. És ez nem csak kapcsolók kattingatásából áll, baromi komoly technika van mögöttük. Egyébként a cikkhez kapcsolódva: a napokban kezdõdött az MVM-es (nem csak a budapesti, hanem országos szinten) informatikai részleg kiszervezése önálló ZRt-be, egy hónap múlva már a cégcsoporti infósok nagy része oda fog tartozni. Nekem is döntenem kell, hova tovább... :)
Engem ez a cikk már meg sem lep, mert már egy idelye tudok errõl! Viszont ami irtózatosan felb@sz az az, hogy már megint csak a nyugati régión történik a vasuti fejlesztés! Az senkit nem érdekel, hogy Db-Bp viszonylatban az IC néhol olyan káprázatos sebességgel megy, hogy bicajjal is vígan le lehetne hagyni. És ez fõleg a Szolnok-Bp. vonalon van mert azt a Bp-i székhley 'tartja karban'. Habár - én nem tudom mert csak Debrecenig szoktam utazni - azt mondják, hogy Db. után is csiga sebességgel megy a vonat. Persze a jegy árat min. fél évente emelik! MÁV
Hát a vasút mellett futó oszlopokra itt bizony nincs szükség! Ha jól tévedek, akkor a fényvezetõ kábelt nem szabad légkábelként kiépíteni. (persze az hogy "nem szabad" az nem jelenti azt, hogy nem is teszik meg)
Az egyik haverom most lett bakter.:-) De nemsokára mozdonyvezetõ lesz.:-) Én azon döbbentem meg /ha már a bürokráciáról is szó esett/, hogy nem mindenki lehet ám bakter,akármilyen szakember lehet vagy lhet akármilyen sulija! CSAK MÁV dolgozó álltal kerülhet be a "nagy családba"!
"A MÁV Informatika BRUTÁLIS összegekért dolgozik. Tegyük fel, hogy egy nyomtatót kellene hálózati nyomtatásra bírni. Ekkor a MÁV Infó sokadszori basztatásra végre méltóztatik kifáradni BP-rõl és egy ilyen 20 perc alatt lezavarható melóért olyen pénzeket számláznak ki, melybõl egy másik nyomtató vígan tellene." <- de ezt még tegyük hozzá ->"de a lényeg,hogy a MÁV nem profitorientált vállalat, hanem közszolgálatot lát el, ezért nem figyel arra, hogy bevételt szerezzen ilyen tevékenységekbõl."
MVM van es virul, o adja az aram egy reszet a szolgaltatoknak - hosszu es bonyodalmas folyamat, de ad - csak az atlagfelhasznalo nem tole kapja az aramot. es allami, mint azt a neve is mutatja: Magyar Villamos Mûvek Zártkörûen Mûködõ Részvénytársaság (ZRt). http://www.mvm.hu/Engine.aspx
Villamos Mûvek tudtommal már nincsen ... talán Eon
MÁV, Honvédség, Villamos Mûvek...stb le kellene már vágni ezeket az állami vízfejeket...csak a pénzt viszik
shabba igaz. A magyar pályák nagyon rosszminõségûek és úgy rángat a vonat majd kiesik az ember a székbõl. Ezeket is kéne újítani, hogy jobb szemmel nézzenek az emberek a vasút felé.
Az a gond pénzt csak pénzbõl lehet csinálni, a MÁV csak az alaptevékenységére kap állami pénzt, arra nem igen fog hogy aktív optikai eszközök beszerzésével és üzemeltetésével mondjuk bérelt vonali nagykereskedõvé lépjen elõ, ahogy pl. az MVM esetén ez szintén hosszú idõ után igencsak korlátozottan megtörtént.(Ugye a villamos mûvek is állami cég)
Épp ezért tartok attól ha lesz is a Nemzeti fejlesztési terv keretében optikai közmû építés akkor az állam és az önkormányzatok igen rossz gazdák lesznek. Hiába fogják EU-s pénzekbõl kiépíteni ha aztán saját forrásból arra már nem fognak költeni hogy karban és üzemben tartsák, urambocsá tovább fejlesszék.
Nem csak a MÁV építette szerintem hanem kooperációban más cégekkel, õk gondolom a vasúti nyomvonalat és az azok mellett futó oszlopokat adták. Ahogy írja a cikk a Siemens és a Pantel használja a saját optikai szálpárait amire ebbõl az infrastruktúrából jogosultak.
Nagy valószínûséggel a modem a cikkíró 1xûsítése hogy körérhetõ legyen. A modemrõl mint eszközrõl úgy ahogy van némi fogalma a hétköznapi embernek, hogy egy eszköz ami a kábel végén csücsül. Ha most azt írják hogy ONT, szerinted miért abból a 1xû SG olvasó?
az üvegszál több mint tíz éve ott fekszik a fõbb vonalak mellett, simán bérbe kellett volna adni az internetszolgáltatóknak, vagy lehetett volna vmi Közháló szerû célokra használni, pl. kiépíteni egy olcsó szerverelhelyezési lehetõséget a nagyobb vidéki városokban, hogy azoknak ne a budapesti cégekhez (victor hugoba, vagy budaörsre) kelljen szervert elhelyezniük. Nem mellesleg ez százmilliós bevételeket jelentene...
LOL, ezért van az, hogy a máv minden évben több milliáros segélyt kap az államtól, mert nem érdekli õket, ha baj van úgyis kisegíti õket az állam a mi pénünkkel.
"Egyáltalán minek MODEM? Optikára?" modem = modulátor/demodulátor valamit átalakít és vissza. Az hogy mit alakít mire az mindegy, attól még modem és ugye a fényel a gép nem sok mindent tud csinálni legfeljebb szépen világít. :)
"hogy minek építették ki a hálót, ha nem használják?"
Mert ez valakiknek nagyon megérte... nagyon sokminden így megy a MÁV-nál.
Mivel van egy kevés rálátásom a dolgokra ezért hadd tetõzzem még a dolgot egy kicsit:
1. A MÁV Informatika az említett végpontok karbantartását hanyagul látja el. Értsd ezalatt azt, hogyha a távolságok relatíve nagyok, akkor képesek hónapokig rajt ülni egy problémán miközben a dolgozó a fejét vakarja kínjában, mert bár lehet, hogy képes lenne megoldani a problémát, de hozzáférési jogok hiányában kénytelen hónapokat várni a megoldásra.
2.A legmodernebb végpontok esetében is elõfordul az a !KÖZRÖHEJ!, melyet úgy hívnak betárcsázós hozzáférés. Szerencsétlen dolgozók ha ne adja ég egy PDF dokumentumot küldenének át a valahová gyakran fél órákat kell várniuk egy ilyen manapság nevetségesen kevés idõt igénylõ mûveletre.
3. A MÁV Informatika BRUTÁLIS összegekért dolgozik. Tegyük fel, hogy egy nyomtatót kellene hálózati nyomtatásra bírni. Ekkor a MÁV Infó sokadszori basztatásra végre méltóztatik kifáradni BP-rõl és egy ilyen 20 perc alatt lezavarható melóért olyen pénzeket számláznak ki, melybõl egy másik nyomtató vígan tellene.
A legnagyobb gond fõleg az, hogy a "végpontok" távolsága lehet éppen 1 km és lehet 250 km is. Utóbbi esetben fordulhat elõ, hogy annyiba kerül a kiszállás, munkadíj, áfa, köfa, tehó, tahó stb, hogy nem egyszer egy komplett PC kitelenne belõle... persze nem a MÁV Infótól.
A MÁV struktúrája, alkalmazottainak többsége még mindig a kommunista szellemben él... a bürokrácia sem gyenge, de a hozzáértés hiánya néha döbbenetes méreteket ölt. Komoly változtatásokra lenne szükség fõleg gazdaságossági szempontok alapján.
Csak az nem derült ki, hogy minek építették ki a hálót, ha nem használják? HA nem kell nagy sávszélesség, akkor egy ADSL VPN-nel tökéletesen megfelel, és nagyságrendekkel olcsóbb. Ha meg nagy rendelkezésreállás kell, akkor lehet kombinálni más technológiákkal.
"de a lényeg,hogy a MÁV nem profitorientált vállalat, hanem közszolgálatot lát el, ezért nem figyel arra, hogy bevételt szerezzen ilyen tevékenységekbõl. "
?????
nane
kell az ember, állami cég..
amúgy kit érdekel mi mennyi, vezérig. vastagra keresi magát, neki az a legfontosabb, nem a hatékonyság.
250 fõ üzemeltetõ? Hetente pucerálják a gépeket, és cserélik a "modemeket"? Egyáltalán minek MODEM? Optikára? (biztos multiznak a kvékkel a nagy sávszélességen)