Ok, de ha az ukrán munkaerõ olcsóbb abból nem az következik, hogy nem csak az erõmû dolgozóinak fizetése kisebb, hanem maga az erõmûnek a felhúzása is olcsóbb, hiszen ahhoz is munkaerõ kell. Mindenhez munkaerõ kell.
Igen a glicerinészter az gond, ha jóltudom pont azt próbálják a tudományegyetemen hatékonyabban olcsóbban kinyerni és felhasználni! Ha jól tudom tartósítószerekhez akarják pl. használni.
Ez a cropell érdekes volt, kösz. Végre elindult valami.
Ha az a motor mondjuk 1 kW teljesítménnyel mûködik és 24 órán keresztül, az 24kWh fogyasztás, ami 30% hatásfok mellett 6-8 liter olaj önfogyasztásnak felel meg. Ez nem sok, a 100 liter bõven fedezi.
Pár dolog hiányzott az idézett honlapról. Bár ez nem tartozik szorosan a prést és kiegészítõket gyártó cég hatáskörébe, ám aki ilyen terméket vásárol (márpedig õk eladni is akarnak) annak óhatatlanul tekintetbe kell vennie:
-- A mezõgazdasági alapanyag begyûjtésének energiaszükséglete, a megtermelés energiaszükséglete
-- A növény eredetû olaj nem teljesen azonos az ásványi eredetûvel kémiailag. Az elõbbi nagy molekulasúlyú zsírsavak glicerinésztere, ráadásul kettõk kötéseket tartalmaz, ezért polimerizálódásra hajlamos. (Mindenki tapasztalhatta otthon, hogy a sütés közben kifröcsögött olajcseppeket késõbb milyen nehéz eltakarítani.)
Szóval a honlapon pár szót nem ártana szólni arról, hogy igen, létezik ez a probléma, de esetünkben meg van oldva.. így és így...
Egyébként jó. Az direkt tetszik a honlapban, hogy nincs telefosva azzal az átkozott flashplayerrel, amit az összes gépemrõl le szoktam gyilkolni. (A flashplayeres honlapokat egy nagy randa ordítás kiséretében ott szoktam hagyni azonnal)
No para ! A Szegedi Tudományegyetemen dolgozgatnak egy eljáráson mellyel hatékonyabban lehet a biodízel alapanyagául szolgáló olajos folyadékokból keletkezõ melléktermékeket felhasználni. A tiszta olajat pedig uzemanyagként használhatod. Ma olvastam,hogy még a kendermagból is lehet sajtolni olajat ami ráadásul egészséges. Hidegsajtolással és némi(lemezes) szûréssel étolaj tisztaságú olajat lehet nyerni (napraforgó,repce). Szóval ne féljünki az amcsiktól hanem csináljuk meg mi magunk olcsóbban, mert meg tudjuk :) www.cropell.hu www.carborobot.hu Aranyos dolgok ezek ! Ne függjünk már az orosz gáztól annyira :))))))
Ez az amerikai bigyódízel nem rossz dolog, csak egy kis félsz van bennem: jól körbe lesszaz bástyázva mindenféle szabadalmi izékkel... szal nem biztos hogy sok hasznunk lesz belõle. Különben is, Európában a szójaolajat importálni kell... mondjuk Amerikából ki lessssz ez találva nagyon
Nem fizeti meg annyira a dolgozóit mint gondolod. Néhány fõnököt persze igen.. a dolgozókat meg majd jól kiszervezik mindenféle kis káeftékbe, ahol a kedvezményeik nagy részét elveszítik ami addig volt (sugaras munkaidõkedvezmény, pótszabadság, nyugdíjkorkedvezmény, kedvezményes villanyszámla)
Az atomerõmû költségeinek több mint 70%-át a gépészeti berendezések amortizációja (ez valami adminisztratív dolog, bennevan a késõbbi leszerelésre képezett költség is) teszi ki, kb. 20% az üzemanyag, a bér kb. 5%. Ha jól tudom... ezek eléggé régi adatok, kb 5 éve ez volt a helyzet
Köszi az infót! Mondjuk az import olcsóságát lehet indokolni az olcsó ukrán munkaerõvel ahonnan az áram nagy részét vesszük. Így viszont nem szégyen, hogy Paks drágább. Lehetne olcsóbb is, csak ne fizetné meg annyira dolgozóit.
De legalább még egy atomerõmûvet építhetnénk. Az viszont szégyen, hogy bár Paks a legolcsóbb termelõ az országban, de még az is drágább az import áramnál!
Idén év elején volt a Molnak egy nyilvános tenderkiírása: biodízel, bioetanol (vagy ezek alapanyagainak) beszállítására kerestek vállalkozót. Több multi "szivárog" be az országba jelenleg is. A kormányzat láthatóan füle botját sem mozgatja, vagyis a szokásos abszurdisztáni a hozzáállás. A marketing persze megvan: uniós forrásból vissza nem térítendõ beruházásfejlesztõ támogatás igényelhetõ (hogy kapsz-e az más kérdés - általában mire kiértékelik a pályázatokat már éppen forráshiány van). Egy megfelelõen szervezett és támogatott termelõi kör pedig bioüzemanyag-nagyhatalommá tehetné az országot a térségben, az agrárágazat (ás ezzel a kistermelõk) problémáinak egy része pedig magától megoldódna. A környezetvédelmi elõnyök pedig magától értetõdnek.
A TotalCar-on volt ezzel kapcsolatban egy cikk néhány hónapja (talán január?). Régi dízel Mercedes kontra étolaj: barátságos mérkõzés, ahol a tulaj nyer.
SILANOR: én nem olvastam, hanem tapasztaltam. LowEnd: a felsorot három olajjal probáltam, a Kunsági Éden nevû Auchanban 190 Ft/l ért kapható étkezési csoda nagyon bevált, de az 1/4 gázolaj és 3/4 étolaj arányt ajánlom, mert különben hidegen nagyon nehéz beindítani az autót. Az én autóm hagyományos befecskendezõs, common-rail esetében nem tudom, hogy mi a helyzet, de azt halottam, hogy az tényleg hamar tönkremegy az étolajtól.
Van aki étolajjal meneti a dízelét? (autószerelõtõl olvastam, hogy rövid idõn belül nyekk a mittoménminek a motorban)
(csak kiváncsiság, nem érdekel, hogy bûncselekmény)
En is olvastam, hogy a TESCO gazdasagos jobb mint a tobbi, mert nem annyira tiszta. Tobb benne a nafta :)
Szeretném végre megélni, hogy tényleg odafigyeljen kis országunk az alternatív üzemanyagokra. De nem figyel. Politikai flémhez jó (Torgyán apánk idejében), azóta nyista. Sem hidrogén, sem biodizel, sem etanol, sem semmi. Most ráadásul már az elektromos autókat is szivatni fogják, tehát ez sem lehet már rövid távon megoldás...
Kiegészítés az elõzõ hozzászólásomhoz: azokban a biodízel üzemekben, amelyekrõl én hallottam, mindegyikben fel lehet a használt étolajat és az állati zsíradékot is dolgozni. Pontosan ezért gyüjtik össze az éttermektõl, üzemi konyháktól, de külföldön akár magánházaktól is a használt étolajat. Egyébként Mo-n is van olyan cég, amely ezzel foglalkozik, tudomásom szerint külföldre adja el a terméket. Hatvan liternél több olajért érte jönnek és díjmentesen elszállítják.
"A kutatás alapvetõ célja, hogy a szójaolaj mellett az éttermek által elhasznált olajakat, állati zsiradékokat is biodízellé alakíthassák, melyek olyan zsírsavakat tartalmaznak, amiket a jelenlegi technológiákkal képtelenek átalakítani."
Hát, én pont másként tudom, bár nem vagyok vegyész. Tudomásom szerint téli üzemben az étolajat 10-15% benzinnel szokták keverni. Én még nem próbáltam, nincs dízelautóm.
A "vízzel is mehetne az autó" típusú megoldásokban majd csak akkor hiszek, ha tényleg lesz ilyen autó. Most persze az olajlobbi eltiporja azokat a géniuszokat, akik ezzel kisérleteznek. Arra kényszeríti õket, hogy tudományosan abszolult meglapozatlan teóriákat értelmetlen zagyvaságnak álcázva publikáljanak hihetetlen izléstelen dizájnú weboldalakon.
Visszatérve a biodízelre: Elõbb vagy utóbb (inkább utóbb) Magyarországon is legalizálják majd a bioüzemanyagokat, a kormányzat nyílván nem sieti el ezt. Egy darabig mindeképpen adómentességet kellene biztosítani ezekre az üzemanyagokra, ami bevételkiesés. Másrészrõl szûz terület ez, ahol a nagyoknak elõször ki kell építeni a bástyáikat, ami némi idõbe kerül (pl. hajdúnánási beruházás). Ha majd már felosztották a piacot, akkor a legalizáció is meg lesz.
Nyáron fölösleges a biodízel, tiszta étolajjal is simán megy az autó, csak nehéz hidegen beindítani, de adagoló elõmelegítéssel megoldható a probléma. Ha a motor már bemelegszik, akkor a 100% étolaj tökéletesen jó, de azért nem mindegy, hogy melyik : Vénusz (34 MJ/kg) nehezen megy vele az autó. Tesco gazdaságos (37 MJ/kg) elég jól megy vele. Kunsági éden (38.4 MJ/kg) a gép repül vele. Télen pedig keverni kéne a biodízelt az étolajjal, az idõjárás függvényében. (Opel Astra F 1.7DR)
Mondja már meg valaki, hogy milyen az a nem újrahasznosítható katalizátor? fyi: chatalyst
azért büntetnek meg mert büdös mint az atom!!!
Na igen én sem biodízelt tankolok, csak mobil krumplisütödét üzemeltetek.
jaja Jah és az tényleg tök nagy baromság hogy megbüntetnek ha biodízelt használok a kocsimba
Ami van repce olaj azt az osztrákoknak szállítjuk jó pénzért, mert...nekünk annyi gázolajunk van, hogy ki se bírjuk termelni.
Frankó. Vizzel is mehetne az autó. Itt MO-n nem lenne semmio haszna, mert begbûntetnének, mivel se a vízen, se a bio cuccon nincs jövedéki adó. Van egyébként itt MO-n is biodízel gyár, de mivel az állam nem engedi a mûködését, jelenleg állat kaját /állati takarmányt/ gyárt...
"Ahhoz, hogy a biodízel kivonható legyen a kotyvalékból savsemlegesítésre, vizes mosásra és további elválasztási lépésekre van szükség, melyek igen fárasztó, munkaigényes folyamatok."
És nem mellékesen drágán semlegesíthetõ, elég környezetszennyezõ vesszélyes hulladékok keletkeznek. Viszont ha jól értem, most azoknak is pápá? Mondjuk elég fura, hogy a szója meg a repce az elsõdleges, a múltor találtam egy táblázatot, ami szerint terület/liter arányban pl. a csicsóka(!!!) is jobb náluk.