Beszarás ez a magas szintû kockulás ,ami megy. Minden egyes hozzászólásod az IT-re tér rá. Részemrõl a nagy felvett diák mennyiség nem baj ,mert a férgese kihullik,akirõl megtudjuk hogy nincs a toppon annak megjegyzem a nevét.:D Bár ami azt illeti villanykaron végeztem a BME-en és ott ez kevésbé volt jellemzõ,míg lehet infón megesik:D,pff.Nevetséges,hogy egyáltalán összevonták ezt a 2 szakot és olyan dolgokat adnak a kezükbe,amihez büdös kurva fingjuk sincs.Fini informatikai képzés,az kell a népnek a sok kocka. Mindenesetre hányok ettõl az országtól,hogy már szinte alig létezik rendes meló. Már mindenhol szívják el a multik a mûszaki végzettségûeket ilyen-olyan átképzéssel programozónak,miközben az országban nincs igazán termelés ,meg tervezés ,mert semmi más nem látni csak ezt a kurva kockulást.A lényegesebb területeken meg nyugdíjas mérnökök dolgoznak,beszarás. Részemrõl örülök,hogy olyan helyen dolgozhatok ahol normális emberi viszonyok vannak és nem ezek a tetû multik(ezzel a hányadékságaikkal,mint hülye trainingek,meg kilószám meetingek,amivel csak zavarják az embert ,jah és sose láthatsz rá egész dolgokra,mert akkor az veszélyes lenne nekik,meg ugye a gennyes munkaszerzõdéseik,stb.),ahol ha véletlenül dolgod akad és elõbbb mész el 30 perccel már csúnyán néznek rád,meg ha kimered venni a szabidat akkor is ez van,de igen szép kerek fizuk vannak,bár megeshet hogy nincs elég tudásod mögötte:D. Pont ez az ,hogy a multiknál van a legtöbb esetben olyan ember olyan ahol nem kéne lennie,míg egy kisebb közösségben ez gyorsan kipottyan.S csak annyit az egészrõl,hogy úgy érzem sokan fényesítik a diplomájukat,amire azért én is büszke vagyok,azonban emberileg nem érzem magam többnek tõle.Viszont más évfolyamtársaimon látom ,elszáll az agyuk és még a saját haverjaikkal szemben is elég fasz módon viselkednek. Ez a drága magyarok hozzák ki,akkor már nem is néz embernek ,ha nincs diplomád.S ez itt a baj valahol ez is olyan társadalmi szimbólum lett,s ettõl hányok.
Ez igen, nem számitottam rá, de tudtatok még süllyeszteni a szinvonalon :) Büszke vagyok rátok, gondolom mindenki felsõoktatásban van, ugye? A többieknél meg ott a diploma :))) Jólvan, de tényleg. Hogy 10 kilotonna fényeskedjen nektek LYól :DDD
Most olvastam, hogy lesz vmi tandíj-szerûség a felsõoktatásban, alapjaiban tetszik az ötlet, de mégis kiráz a hideg arra a szóra, hogy tandíj. De legalább az elsõ diplomához nem kell, asszem.
Ha vki el bírja olvasni, gratulálok neki, mert én nem bírom:-)
Szerintem az a jó, ha sok, de JÓ szakmunkást/értelmiségit... képeznénk, csak ehhez nem ez a megfelelõ keret, vmi elromlott az utóbbi idõben, a Monarchia oktatási színvonaláról nem tudok mit mondani, de a mi oktatásunk akkor (ha jól tom) elitoktatásnak számított, ma már nem lehetne ugyanazt az oktatási modelt alkalmazni, de nem is jó a mai sem teljesen, vannak jó megoldások, csak hozzáállás-változtatás kéne, ebben viszont szerintem minta lehetne a századelõ (XX. század eleje) illetve D-Korea és Japán, vagy akár néhány skandináv ország módszereibõl is csipegethetnénk, de persze nem elég a hozzáállás, pénz is kell, és ehhez nagyon jól jön az, ha mondjuk jön egy multinacionális cég és azt mondja:"vállalok néhány labort, meg géptermet, de azt én szerelem fel, akár gyárlátogathattok is, ja és van néhány emberem, akik értenek a tanításhoz egy kicsit, elküldöm õket, hogy átadjon valami használható tudást", ennek eredményeképpen sok õk jól járnak, mert az a része a hallgatóknak, amely egyébként is hozzá menne dolgozni, jobban fog érteni a dolgához és nem kell "betanítani", az a rész, ami meg nem hozzájuk megy, amúgyse ment volna hozzájuk, de ez nekik mindegy mert nem lehet elõre válogatni, ezért halásznak és nem vadásznak. Vmit fejlõdik ezzel a felsõoktatás? Igen, szerintem igen. Az már viszont már más kérdés, hogy más területeken is fejlõdni kellene, több oktató kellene jusson egységnyi mennyiségû diákra, így a tudás egyrészt hatékonyabban átadható, másrészt jobban is ellenõrizhetõ, hogy a diák megtanulta-e. És még felszerelés is lessz. Tehát máris kevesebb égetõ dolog van a felsõoktatásban, lehet a többi felé fordulni, de mondjuk az se lenne utolsó, ha FEJLESZTENÉK az elemi- és középiskolai rendszert is, mert az se épp jó irányba tart szerintem, szerintem. De én még résztveszek benne:-( ezért a szavam nem számít annyit, bár a véleményemet elmondtam kb., remélem sikerült átadnom azt, amit akartam.
"Látom jönnek az érvek..." Jönnek, mert nem figyelsz másokra, csak ismételgeted a magad igazát.
"Kérdés továbbra is az, hogy a speciálisan egy cég egy munkakörében használható tudásnak mi keresnivalója van az egyetemen. Miért fizetés nélkül tanítja, miért nem munkaidõben, holott ez az okosodás már tényleg csak az õ érdekeit szolgálja." Ezt most tetteted, vagy tényleg nem érted? Felsõoktatási intézmény oktatási célból megegyezett egy vállalattal, hogy megmutatják nekünk az ottani technológiákat, és azok felhasználását. Elmentünk, megnéztük, rövid kis bemutató volt, semmi különleges, tehát nem olyan szoros együttmûködés amirõl a cikk beszél (mert talán még azt véleményezzük). Amit ott láttam, az késöbb visszaköszönt máshol is, munkám során, ahol véletlenül pont azokat a technológiákat használták. Nem mindet, és volt másik is, de akkor is volt már fogalmam, hogy mirõl van szó. Ha már valaki az Intelt emlegette: ha valamit megtanulsz az Intelnél, akkor valószínûleg megy a kukába az egész, ha az IBM-nél, AMD-nél, vagy bármelyik chipgyártónál szeretnél dolgozni? Nem, mert a technológia lényege ugyanaz, majd tanulsz egy kicsit, és átállsz a másikra.
"Kérdezz meg egy gazdasági szakembert, hogy a munkanélküliség kérdését a multik, vagy a hazai kis és középvállalkozások oldják meg." Ezt meséld a több ezer munkatársamnak, akikkel egy cégnél dolgozok, és akiknek valószínûleg nem lenne munkája máshol.
"...Magyarországon is dolgozott rajta 5000 melós, az lótúró, 1%-át se jelenti a valós értéknövelésnek..." Kiszámoltad, hogy 5000 ember után mennyi adót fizet, ha mind minimálbéren van is? És egy akkora cég még hány másik beszállítót, karbantartót, szolgáltatót tart el? Te kérdezz meg egy szakembert, mert szerintem nagyon nem vagy képben.
"Ja, és a politikusok meg magánvagyonukból szponzorálják a választási kampányukat, meg a képviselõi fizetésükbõl tartják el a pártot." Köze nincs a dolgokhoz, arra reagáltam, hogy szerinted a politikusok szem elött vannak, a vállalatok meg a sötétben rosszalkodnak, és ezért jobb az állami oktatás.
"Szerintem röhögj a markodba, te vagy a nyerõ oldalon. Egyelõre." Dögöljön meg a szomszéd tehene is. Gratulálok!
"Nekem a stílusom, neked a mondanivalód. Melyik is a rosszabb?" Nulla érv, csak sárdobálás. Szerettem volna felhívni a figyelmedet, hogy a "te ilyen 12 éves hülyegyerek lehetsz" beszólások meglehetõs éretlenségre vallanak. De ezzel csak megerõsíted. Mert ugye, hogy értelmesen közlöm a mondanivalómat, az annyit ér, mintha jól beszólnék, de végülis elérted, hogy kényszert érzek arra, hogy válaszoljak.
"A mi oktatásunk kiemelkedõen jó volt még a szoci idõkben. Diákolimpiákat meg lehet nézni, hogy mit fakítottak a magyarok, meg egyéb keleti blokk beli népek (fõleg oroszok, románok, mi csak utánuk)." Nem vagyok szakértõ a területen, de te biztosan. Csak azt mondom, hogy vannak olyan dolgok, amikre õk rájöttek, hogy oktatni kéne, itt meg még csak a fülüket vakargatják az illetékesek.
"Az utolsó szó alapján neked is komolyan taníthatták (magyarul már el is felejtettél beszélni, vagy az nem trendi)." Elötte néhány mondaton keresztül egy angol szót sem találtál, de megint nincs érved, ezért elkezdesz más témában "bemártani". Akkor kifejtem bõvebben, ha nem érted a "kkthxbye" dolgot: nem érdekel a sok oldalon keresztül elhintett okosságod, és szerintem ezzel nem vagyok egyedül. Szeretném, ha a cikkre és a hozzászólásomra reagálnál, és nem arra, hogy egy darab "trendi" (ez milyen szó? vagy elfelejtettél magyarul?) szót használtam.
Azt hiszem elbeszélünk egymás mellett. Én azt mondtam, hogy nem éppen kedves dolog gyakorlatilag lehülyézni az emberek 90%-át. Vagyis ezt akartam finoman a tudtodra adni, hogy bár nem ismerlek, eléggé nagy mellénnyel sorolod magadat valamiféle képzeletbeli elit 10%-ba.
A "kevés de jó szakember"... sok, és csak jó szakemberre lenne szükség. Tudom, hogy utopista, de neked hülye embertömegekre vagy szükséged? Meg a "munkásréteg megerõsítésére" (ugyanis részben ezért képeztek "régebben" kevesebbet az említett értelmiségiekbõl)? Persze nem feltétlenül van egy szakembernek diplomája, csak ugye fogalomzavar.
"...akárcsak a szomszédos szlovák, román, ukrán felsõoktatás futószalagjain..." - vannak ilyen munkatársaim, és bár nem annyit keresnek, amennyit te adnál nekik, de hidd el, azt sem érnék meg. És amelyik munkáltató ezt nem látja be, az maga issza meg a levét.
Már láttam olyan álláshirdetést, ami Bukarest célponttal keresett magyar IT managgát. (Szépen passzoljuk tovább az outsource láncon a dolgokat. Természetesen nem mi vagyunk a lánc forrása :)).
A monarchista idõszakban volt Fachschule (kb. szakközép) aminek volt úgymond értéke (eszmei is). (Az más kérdés, hogy a németeket is nyomasztja a munkanélküliség keményen.) Szerintem az általad említett diploma túltermelés miatt szépen vissza fognak csorogni az emberek a szakmákba (vagy mindenki keres magának egy ismerõst valahol az állami csecsen, ahogy egyik ismerõsöm szokta kifejezni magát). Esetleg el lehet kezdeni vállalkozni is (tényleges ötletekkel, nem a kényszerre gondolok; jó ötletek most is megvalósulnak.)
"Szerintem azt sem tudod, hogy mirõl beszélsz." Látom jönnek az érvek...
"De már világosan leírtam, hogy vannak alap dolgok, amit minden képzéshez elõír a minisztérium. Ha már a mérnököknél vagyunk, akkor matematika, fizika, mûszaki rajz, közgazdaságtan alapokat mindenkinek kötelezõ elsajátítania. Ezekkel párhuzamosan kezdõdik meg az adott szakra jellemzõ alap képzés, és amikor azon túl vannak, akkor jöhetnek a speciális dolgok. És igen: minden magára valamit adó fõiskola/egyetem próbál a mérnököknek olyat a fejébe csepegtetni a képzésük vége felé, ami speciális, adott szakterületre jellemzõ, és a jövõbeli elhelyezkedésükre jótékonyan ható szaktudás. Ebben pedig mostanában segítségükre vannak azok a cégek is, amelyek ehhez elegendõ pénzzel és tudással rendelkeznek. És ez ugyebár nagyon rossz/gonosz." Kérdés továbbra is az, hogy a speciálisan egy cég egy munkakörében használható tudásnak mi keresnivalója van az egyetemen. Miért fizetés nélkül tanítja, miért nem munkaidõben, holott ez az okosodás már tényleg csak az õ érdekeit szolgálja.
"Ami a külföldre "lopott" pénzt illeti. Mindenhol ezt csinálják a cégek. Ettõl még elég sokat befektetnek és adóznak itt is. Elég sok ember maradt volna munka nélkül, ha nem lennének." Kérdezz meg egy gazdasági szakembert, hogy a munkanélküliség kérdését a multik, vagy a hazai kis és középvállalkozások oldják meg.
"És a termékeiknek csak kevés esetben Mo. a célországa, tehát ne is csodálkozz, hogy az ebbõl származó bevétel nem marad itt." Szerintem meg ott kell adózni, ahol a többeltértéket létrehozza a cég. Ez az amit egy multi meg tud tenni. Azt mondja hogy kérem, én angliában elõállított marketinggel állítottam elõ a nyereséget, meg németországi pénzügyi tranzakcióval, meg USAban értékesítettem, így az hogy Magyarországon is dolgozott rajta 5000 melós, az lótúró, 1%-át se jelenti a valós értéknövelésnek. Gyarmatosítás, comprende?
"A vállalatokat is a törvények szabályozzák, felesleges ilyen hülyeségekkel jönni, hogy korlátok nélkül gonoszkodhatnak, mert nem szegezõdik rájuk a nép figyelõ szeme." Ja, és a politikusok meg magánvagyonukból szponzorálják a választási kampányukat, meg a képviselõi fizetésükbõl tartják el a pártot.
"Nem tudom, hogy sírjak, vagy nevessek az ilyen megnyilvánulásaidon." Szerintem röhögj a markodba, te vagy a nyerõ oldalon. Egyelõre.
"A stílusod hagy kívánnivalókat maga után (hogy enyhén fejezzem ki magam)." Nekem a stílusom, neked a mondanivalód. Melyik is a rosszabb?
"A "mi oktatásunk hûdejó" kezdetû indulót elfelejtheted." A mi oktatásunk kiemelkedõen jó volt még a szoci idõkben. Diákolimpiákat meg lehet nézni, hogy mit fakítottak a magyarok, meg egyéb keleti blokk beli népek (fõleg oroszok, románok, mi csak utánuk).
"Pl. kommunikáció, ezt nyugaton már a kicsi gyerekeknek tanítják. ... kkthxbye" Az utolsó szó alapján neked is komolyan taníthatták (magyarul már el is felejtettél beszélni, vagy az nem trendi).
Picket: hidd el, attól hogy több fiatal kap diplomát, nem õk lesznek okosabbak, nem a társadalom jár jobban, hanem egy olyasmi folyamat indul el, ami végül pontosan õket kezdi ki.
Mennyit ér ma egy diploma? Nem ez a kérdés. Mennyit ér majd holnap!
Négy-öt éve még dogmaként kezelt közhely volt, hogy jogi vagy közgáz diplomával biztos fogózkodót kap az ember, és volt státusza is az ilyen hivatásnak. Ma turkálni lehet az egyébként kiváló jogászok és közgazdászok között. Most a trendi az IT és a mérnöki képzés - lesz is majd annyi szakemberünk, mint égen a csillag, akárcsak a szomszédos szlovák, román, ukrán felsõoktatás futószalagjain - kínálnak is majd szépen egymás alá bérekben. Gondoltad volna hogy egy román fejlesztõ ötvenezer forintért vállalja el a Te két-háromszázezres munkádat? Majd megtudod! Bár ugyan a globalizáció kikerülhetetlen rossz, de maradjunk inkább a hazai pályán. Egy rémkép: a sok újdiplomás - már aki itthonmarad, tegyük hozzá gyorsan - majd egymást fogja fojtogatni a munkaerõ-piacon, nettó százezerért vállalnak majd munkát ("kedvenceim" a jelenleg már megtalálható diplomás telefonos operátorok, és a különféle diplomás kisfõnökök, akik pl. az árufeltöltõket utasítgatják a hipermarketekben - egyszerûen nem igaz) kitúrják az eleddig ott munkát végzõ középvégzettségûeket, akik pedig a szakiskolát végzetteket/ iskolázatlanokat szorítják ki. Ezért kell sok diplomás? Vagy talán már globális célokat kell szolgáljunk - olcsó munkaerõ-utánpótlás külföldre? Amolyan multinacionális gyûjtõkosárként, amibe beletúrhat a multi, ha kell valami? Ráadássul a tömegképzésben igencsk felhígul a tudás - igenis tartom magamat ehhez, mert tapasztalom. Engem már kértek meg arra, hogy írjak egy ismerõsöm kölkének szakdolgozatot. Képzelheted. Ezért kell(ene) visszatérni a régi útra, ami nem a kommunista út, hanem a Monarchia óta kialakult ésszerû képzési rendszer. KEVÉS DE JÓ SZAKEMBER. Ezért nem lenne szabad boldog-boldogtalant felvenni, ezért kellene szigorú keretet szabni, ezért kellene a tanulók létszámától függetlenül támogatni az oktatási intézményeket. Állítom továbbra is: az emberek tíz százaléka képes felsõfokon elsajátítani egy képzettséget.
Szerintem azt sem tudod, hogy mirõl beszélsz. De már világosan leírtam, hogy vannak alap dolgok, amit minden képzéshez elõír a minisztérium. Ha már a mérnököknél vagyunk, akkor matematika, fizika, mûszaki rajz, közgazdaságtan alapokat mindenkinek kötelezõ elsajátítania. Ezekkel párhuzamosan kezdõdik meg az adott szakra jellemzõ alap képzés, és amikor azon túl vannak, akkor jöhetnek a speciális dolgok. És igen: minden magára valamit adó fõiskola/egyetem próbál a mérnököknek olyat a fejébe csepegtetni a képzésük vége felé, ami speciális, adott szakterületre jellemzõ, és a jövõbeli elhelyezkedésükre jótékonyan ható szaktudás. Ebben pedig mostanában segítségükre vannak azok a cégek is, amelyek ehhez elegendõ pénzzel és tudással rendelkeznek. És ez ugyebár nagyon rossz/gonosz.
Ami a külföldre "lopott" pénzt illeti. Mindenhol ezt csinálják a cégek. Ettõl még elég sokat befektetnek és adóznak itt is. Elég sok ember maradt volna munka nélkül, ha nem lennének. És a termékeiknek csak kevés esetben Mo. a célországa, tehát ne is csodálkozz, hogy az ebbõl származó bevétel nem marad itt.
A vállalatokat is a törvények szabályozzák, felesleges ilyen hülyeségekkel jönni, hogy korlátok nélkül gonoszkodhatnak, mert nem szegezõdik rájuk a nép figyelõ szeme. Nem tudom, hogy sírjak, vagy nevessek az ilyen megnyilvánulásaidon.
A stílusod hagy kívánnivalókat maga után (hogy enyhén fejezzem ki magam). Tény, hogy Mike is egyenesen válaszolgat, de azért ésszel már!
Az elveid meg... néha kissé le kéne porolni õket. A "mi oktatásunk hûdejó" kezdetû indulót elfelejtheted. Igen, vannak jó pontjai, és van nagyon sok hely, ahol erõs lemaradások tapasztalhatóak. Pl. kommunikáció, ezt nyugaton már a kicsi gyerekeknek tanítják. (látszik, hogy te is kimaradtál ebbõl egyébként, mert csak kiabálni tudsz, és nem figyelsz oda a másik mondandójára).
Az, hogy a japánok megtanulnak japánul írni, az meg egyszerûen nem értem, hogy miért böki a csõrödet. Nagyon rossz ellenpélda volt, csúnyán leégeted magadat a meggondolatlan hõbölgéssel.
"hagyjuk a lózungokat meg a süket dumát vmennyire mindenkinek igaza van illetve téved, tökéletes ember nincs" Ez így egymás után pont jó volt. 1 soron belül lózungokkal meg süket dumával jöttél elõ :-P
Szerinted rossz definíció a betanított munkásra az, hogy olyan dolgozó, aki csak közvetlenül ahhoz ért, amilyen munkát végez? 12 éves Mike tétel ugyebár. Mert vagy bölcsész vagy, vagy 12 éves. A harmadik lehetõségbe bele se merek gondolni (felnõtt fejjel ilyen buta).
nagyon szívesen elvittakozgatok bárkivel, de könyörgöm, próbáljatok érdemben válaszolni, érvelni, ok? hagyjuk a lózungokat meg a süket dumát vmennyire mindenkinek igaza van illetve téved, tökéletes ember nincs
Japánban pl tanítják az elavult japán írást (ugyebár mindenki tud angolul, akkor meg mi a pi.csnek a sok krix-krax). Szóval ne pont japánnal gyere, mint csupa high-tech dolgot tanító országgal.
jó, ok, ez a te álláspontod nekem meg az, nézzük már meg ugyanez hogy megy Japánban pl. meg ugyanmár nem mesélje nekem senki, hogy elavult dolgokat nem tanítanak, és soxor, sok helyen csak azt
"a multimániádra nem tudok mit reagálni "aki 1 multihoz kerül, az az ország számára nem termel jóformán semmit" mondj egy céget, csak 1-et tudod akkor ez az állításod meg is dõlt :)" T-* cégek? Ugye hallottál arról, hogy évi többszáz milliárd EUR, piaci kamatnál 2-3x drágább hitelt vesznek fel az anyacégtõl, így lopják ki a profitot adózás nélkül külföldre? Neeeem? Welcome to the real world.
Hol? Ez így egyáltalán nem igaz! És hidd el, a mai tanterveket nem idióták találják ki. Jó okuk van rá, hogy mi van benne. Egyébként az egyetemen nem technológiákat kell tanulni, hanem általános dolgokat. Ettõl lesz egyetem, és nem szakmunkásképzõ.
jaj annyian mondták már érvek helyett, hogy szánalmas vagyok, nagy bajban vagyok, szerinted érdekel? érdekes, én nem fikázlak, nem mondom rád, hogy idóta vagy, közöd nincs a valósághoz, éhen fogsz dögleni, komcsi, libsi, fasizsta
"ebben nem értünk egyet a vállalati management felett nincs kontroll? miért ne lenne példának okáért a részvényesek, tulajdonosok és azok emberek mint a vállalat vezetése is emberekbõl áll nem robotok miért ne érdekelhetné õket más is a profiton kivül" Waz, ez annyira naív volt, hogy már fájt. Ha ezt teljesen komolyan gondolod, akkor nagy bajban vagy.
nem hiszem hogy gondjaim lennének a magyar nyelvvel, sry :)
a multimániádra nem tudok mit reagálni "aki 1 multihoz kerül, az az ország számára nem termel jóformán semmit" mondj egy céget, csak 1-et tudod akkor ez az állításod meg is dõlt :)
vagy kik nálad a multik? Auchan, Tesco?
szal ez a tételed - szvsz - marhaság
most is így van, ugyanis nem az állami szféra a világ közepe! dolgoztál multinál? dolgoztál közszférában? én igen és nem fél évet
akár de pl. Microsoft biztos támogat ilyen képzést is
És amíg IBM, Oracle és a többiek nem voltak benn az egyetemeken, addig hogyan ment a dolog szerinted? A diák megkapott egy általános képzést (kb ami most az alapszakasz, csak sokkal bõvebb, mert végig ez volt), majd ment a céghez interjúra. Megnézték az általános tudását, és 3 hónap próbaidõ alatt átrágott 5 kiló könyvet, és megtanult IBMül, Microsoftul, vagy éppen Oracleul. Szóval eddig is megvolt a "mesterképzés", csak eddig a cégek csinálták, fizut adtak az adott idõre, stb. Most meg átpasszolták ezt az egyetemeknek, mert túl sok idõt kellett volna nekik potyára kifizetni (nem fért bele a 3 hónapba, gondolom).
"látom te a mérnök fejeddel szépen összekevered a piacot, a multikat az államot" Mivan bölcsészkém, csíp a pisi? :-P Egyébként nem vagyok mérnök.
"szó volt rókl, hogy a multikanka adák a felsõoktatást?" Igen, szó van róla, részben meg is történt. A bolognai rendszer lényege ez.
"éés már megbocsáss de a multik a piac mozgatói," Meg a bölcsészek, persze. A multik sosem fognak semmiféle problémát sem megoldani. Sem gazdasági (mert ha gáz van lépnek), sem foglalkoztatási (mert kevesebb emberrel állítanak elõ silány, de eladható minõséget).
"tetszik nem tetszik, ma ilyen a világ" Nem tetszik, fõleg az hogy a gyerekek úgy el lettek hülyítve mint ahogy te is el vagy. Liberális nevelés ugyebár...
"az állam szereope egyre kisebb" Meg minden közösségé, mivel a kiszolgáltatott egyén sokkal kevesebb gonddal intézhetõ el, mint aki egy közösség tagja. Mondom én, liberális vagy.
"ha az állami oktatás olyan csodálatos lenne, akkor nem állnánk itt, akkor nem dõlt volna össze a szocializmus 40 éves próbálkozás után" Ha akkoriban éltél volna, tudnád hogy 1. A magyar oktatás színvonala bõven a nyugati világ színvonala fölött volt. A miénknél csak szoci országoké volt jobb, pl oroszország, románia. 2. Következésképpen nem az oktatás milyensége miatt jutott oda a szocializmus ahová jutott. Na most mi jön, lenácizol, lekomcsizol, megnyugszol?
"az állami képzés azért olyan amilyen Mo-n mert nem mérik sehogy" Akkor mégse azért mert állami, tehát mégsem biztos hogy le kell zúzni. "az illetõ urak nem dilettánsok, egyszerüen csak alakalmazkodtak az állami léthez, sokan megállnák a helyüket piaci körülmények között is" Apró tévedés, mivel aki hozzáértõ volt, már el is húzott a versenyszférába.
"erre azt mondom agyelszívás" Inkább vedd elõ az értelmezõ kéziszótárt, olvasd el a meghatározását, és mondd arra, amire a többiek is mondják. Elég sok félreértést fogsz elkerülni ezzel.
"mmelékesen nem értem miért baj, ha cégek finanszírozzák az igazán tehetséges diákok tanulását" Multikról volt szó, nem cégekrõl. Tisztában kell azzal lenni, hogy aki 1 multihoz kerül, az az ország számára nem termel jóformán semmit. Ok, a fizuja SZJAját igen, de az általa megtermelt nyereséget a multi kilopja külföldre. Ergo ha a legtehetségesebbek a multikhoz kerülnek, sõt, gyakorlatilag nem lesz máshogy esély tanulni, csak ha 1 multihoz elkötelezed magad, akkor elég csúnya világ vár a haza kis és közép vállalkozásokra illetve az állami/önkormányzati szférára diplomások szempontjából.
"másrészt ilyen alapon milért ne lenne szükség bölcsészekre?" Miért, szerinted a Nokia majd bölcsészeket fog finanszírozni?
"nem kell a kultúra? csak a mérnökképzés fontos? mi ez ha nem szakbarbarizmus?" Mi ez, ha nem direkt hülyeséget ugatás.
Valóban rengeteg interkontinentális rakétaépítõ cég van, lehet közöttük válogatni a speciális tudással. Minden ismerõsöm aki multiknál dolgozik arra panaszkodik, hogy annyira specializált a tudása, hogy egyszerûen nem tud elmenni másik céghez, vagy ha vált, akkor jóval alacsonyabb fizuval válthat, mert nem fog ott tudni jóformán semmit se.
másrészt miért baj az, ha valaki tudja, élete nagy részét az Intelnél fogja tölteni nincs olyan ember aki ennek örülne? mindig azt hajtogatjátok, a multinak egy korlátolt rabszolga kell most mondom: vagy élvezed a munkádat, vagy bármit csinálsz úgy érzed, rabszolga vagy
2. percenttel - mondd szépen: százalék én nem vagyok ilyen szemét, mindekinek van 1 lehetõsége, aztán vagy beválik, vagy nem tudom, ez a drágább megoldás
3. magyarán agyelszívás állami pénzen, költségvetési pénzbõl, az egyén profitál mint egy visszanemtéritendõ támogatás vagy segély
4. vagy legyél hentes, CNC esztergályos, asztalos az IT-n túl is van élet
ebben nem értünk egyet a vállalati management felett nincs kontroll? miért ne lenne példának okáért a részvényesek, tulajdonosok
és azok emberek mint a vállalat vezetése is emberekbõl áll nem robotok miért ne érdekelhetné õket más is a profiton kivül
ha valaki szarik mindenre, az pont az állam alkalmazottja pont Mo-n vagytok oda az államért ami nagyon furcsa. Volt már dolgotok Hivatallal? (apeh, földhivatal, akár még e posta is - itt van kontroll? van de nem olyan mint a te képzelt, idealizált világodban ha annyira jól mûködött volna az állami szféra, nem dölt volna a szocializmus
Volt pár hozzászólás, amiben csak úgy hemzsegnek az olcsó közhelyek és címkék. Hiába no, fórumszínvonal :) Én meg az elõbb szóltam be egy gyereknek, hogy menjen, fejlõdjön kicsit, mielõtt az sg-n akar színvonalasan hozzászólni. Látom már, hibáztam... :DDDD
Kicsit elkanyarodtunk a témától, de az sem baj. Nem csak a mérnök-képzésrõl van szó, és nem csak az IT-ról (bar valószínû, hogy a fórumozók között nagyobb arányban találhatóak meg)
Még mindig nem értem, hogy mi a baj azzal, hogy az államilag meghatározott, minden felsõoktatási intézmény számára kötelezõ alap képzéseken FELÜL kaphatsz olyan képzést is, ami egy adott technológia mûködésébe, adott cég fejlesztéseinek rejltelmeibe vezet be. Mitõl lesz ez probléma? Ki mondja, hogy a konkurenciának nem fogsz kelleni? Ettõl nem lesz "rálátásod" a dolgokra? Komolyan nem értem az ilyen hozzászólásokat. Nem gondlotátok át, és nem olvastátok át a régebbi véleményeket. Ráadásul ez jelenleg is így mûködik. Van egy meghatározott alap, amit mindenkinek telesítenie kell, és a többi az intézményre van bízva. Az egyetem állítja össze a tananyagot amit lead a hallgatóinak, és nem az állam.
Az állami képzés nem gyökereitõl rossz és romlott, de nem is tökéletes (olvasd a korábbi hozzászólásokat #26). A jól mûködõ, fejlõdõ, terjeszkedõ egyetemek már piac szerûen mûködnek, és megfejik az államot az általam említett trükkel. És az a baj, hogy ez teljesen szabályos, és törvényes. De hogyan lehetne mérni, hogy mekkora képzés hatékonysága, hogy aztán ez után fizesse meg az állam az egyetemet? Mert az biztosan nem jó, hogy felveszek mindenkit, aztán majd a felesleget kivágom (elnézést, emberek életérõl van szó, és egy ilyen dolog könnyen tönkre teheti az egész jövõjét, nem csak pénzügyileg), meg az sem, hogy felveszek kevesebbet, de akkor azt mindet, vagy nagy részét hagyom, hogy diplomázzon, akkor is, ha bejutott a jobb jegyeivel középiskolából, de valójában "nem lángelme". Tudom, hogy mindkettõre van példa. Egy arany középutat kéne megtalálni, és az államnak ezt kéne díjaznia.
Ami "az emberek 10%" dolgot illeti. Gondolom te oda sorolod magadat. Lehet, hogy többen vannak, és megfelelõ oktatási módszerekkel ez kihozható belõlük (biztosan nem a jelenlegi "üljön le a s kollega, és magoljon be néhány ezer oldalt" módszerrel). Nem kell lenézni azt, aki bármilyen okokból nem jutott el arra a szintre, ami neked sikerült. Biztos, hogy részben az õ hibája is, de én úgy érzem, hogy a legtöbb emberben meglenne a képesség, hogy megtanulja ezeket a dolgokat.
Állásinterjú. Amiket felsoroltál, azokat mind ismerem, és meg tudom csinálni. Szerinted érdekelte a céget, ahova felvettek? Egy dolog érdekelte: akarok-e megszakadásig dolgozni. Késöbb persze elöbbre jutottam, mert a többiek nem tudták az alapokat sem.
Volt olyan hozzászólás is, hogy semmit nem ér a képzés. Neki kívánom, hogy máskor fogjon ki valami jobbat. Nekem segített amit tanultam, és - a nagyon sok felesleges dolog mellett amit a fejembe akartak tömni - megtaláltam a ténylegesen hasznos dolgokat, és ezek is voltak szép számmal. Persze ez alap tudás, és csak továbbfejlesztve ér valamit. Pont valami ilyesmit akar adni a cikkben említett módszer, és ha kihagyod a "futószalag", meg a "megrendelés" kifejezéseket belõle, akkor már nem is hangzik olyan rosszul. Csak a cikk írója úgy érzi, hogy ettõl termék lesz a munkaerõ. Eddig mi volt?
Azt meg, hogy a politikusok jobb emberek, vagy a multik vezetõi. Ti hogyan fogjátok eldönteni? Abból amit bemesélnek nektek? Amit mutatnak magukból a kirakatban? Szerintem mindkét említett csoportban vannak erkölcsös, jóravaló emberek, meg gerinctelen férgek is :)
Mondjuk a felsõoktatás rétegzõdése a szakmákon belül is érdekes. Például mérnök és mérnök között sok különbség van. Míg egy gépészmérnök megtanulja hogyan kell rajzolnia, méretezni, megtanulja hogy milyen anyagok vannak, ezeket milyen eljárásokkal lehet megmunkálni - ezek nagy része idõben állandó, nagyon kevés olyan technológiai újítás jön be, ami a bevált dolgokon változtatna. Ehhez képest egy informatikus megtanul bizonyos alapszintû dolgokat, úgymint algoritmusok, mi az az objektum-orientáltság, nyelvgenerációk. Ezek építõelemek számára, amolyan lego, amibõl saját magának kell kiraknia a saját tudását, hogy végül "eladható késztermék" legyen a diákból. Szerencsére a multik csak irányvonalat mutathatnak, de nem mondhatják meg azt, hogy /a korábban Intel lapkakészletet emlegetve/ te csak Intellel foglalkozhatsz, hanem saját magad utánanézhetsz és fejlesztheted a tudásodat.
Szóval a legtöbb szakmákban, szakirányon és karon sok beleszólásuk nincsen, amit behozhatnak, az egyedül a saját kutatómunkájuk és amiket elértek, abból te pedig azt hasznosítasz, amire úgy érzed szükséged van.
Tehát én nem félnék senkinek a helyében attól, hogy "céltermék" lesz, mert az alaptudás tényleg megegyezik egy adott szakterületen, a többi pedig mind iránymutatás ami közül mi választhatunk. A kredites képzésben pedig megvan az az elõny, hogy átjárás van tárgyak között, tehát akár elkezdve egy iskolát teljesen máshol, más karon is be lehet akár fejezni, igen kevés plusz energiaráfordítással. Azért vannak itt jól kitalált dolgok is :)
Kisfiúk! A magam részérõl örülök, hogy "túlképzés" van. Klassz, hogy "túl sok" hallgató kezd a felsõoktatásban. És igenis elõnyös, hogy szét lehet húzni mint egy rétestésztát! 3 gyerek, + meló mellett még mindig van esélye képeznie magát az embernek. Az viszont igaz, hogy elég sokat kell a tananyag MELLÉ tanulni. Ha egyszer végre diplomám lesz, legalább esélye lesz annak, hogy ha az EMBERrel történik valami emberséges módon tudom tovább nevelni a hátramaradókat. Egy multi viszont SOHA nem fog invesztálni egy hozzám hasonlóba. Túl sok munkakiesés van definiálva társadalmi státuszomban :) .
"Így semmi mást nem érünk el, csak hogy a diplomák értéke tovább degradálódik!"
Dehogy is nem! Az emberek látják majd, hogy a multi azt tesz amit csak akar. Látják azt, hogy nincsennek tekintettel másra csak az értekli õket, hogy még több pénzük legyen, akármilyen áron. A tömegek ugyanígy fognak viselkedni. Már ma is kinevetik azt aki jóindulatról és erkölcsrõl beszél. Mi lesz késõbb? Ha így folytatódik akkor egy végtelenül erkölcsileg lezüllött társadalom, ahol már nem a diploma értéke jelenti a fõ gondot.
Itt most nem a bûnözés növekedésére gondolok. Attól hogy valaki nem sérti meg a törvényeket még nem lesz jó ember. Hiszen kik írják azokat? Politikusok? Õk jó emberek? Nem tudom. Multicégek? Még rosszabb...
Egy olyan világnak, ahol az emberek csak magukra gondolnak és egymáson taposva akarnak meggazdagodni nincs jövõje. Dehát végül is sok-sok civilizáció bukott meg a történelem folyamán. Miért pont a mai maradna meg??
Lehet, hogy én vagyok a cinikus, már próbálok kigyógyulni, de... :P
2. Ehhez olyan cég is kéne, amelyik ezeket használja is. Lehet az interjún szivatni a népet, de ha utána nem fogja használni akkor minek. Sõt siettetik a lelépését, ugyanis ezzel kiszûrik a jobb képességûeket, de nem nekik adnak munkát.
3. Nekem ez a nyugat modell a mai globalizében már kicsit szagosnak tûnik. Igen, még ideig-óráig, ha jó kapcsolataid stb-d van, akkor mehet. De a szochálója szép lassan megfojtja (vagy legalábbis megszorongatja) ezeket az országokat (azért nem vesznek fel, mert mi van ha elmész, õrült költség, plusz járulékok amíg alkalmaznak). Nemrég volt itt az sg-n is egyik konzultációs cég felmérése. Hát nekem inkább szimpatikusabbak a nagy lehetõségekkel, szándékkal teli országok, ahol már megindult a mozgás.
Egyébként az állam, ha akar, tud jól is tervezni. Pl. Dél-Koreát szinte csak az állam "csinálta". Az elmúlt mondjuk 20-30 évben felküzdötték magukat az egy-a-sok közülbõl full IT/Elektro-vá magukat. Ott vannak mindenütt, és eléggé a piacelsõk között vannak. Egyszerûen az állam kiszemelte ezt a szektort, hogy márpedig Koreának ebben lesz a jövõje, és minden támogatást megadott nekik. Kezdve a nagy beruházásokkal, vagy az oktatás erre állításával. Biztos ott is nagy volt a korrupció, de valamiért ott mûködött a dolog, talán kicsit más a mentalitás? Csak úgy összehasonlításképp, az ország területe kb. mint Magyarország (a kis ország vagyunk siránkozóknak mondom), csak most épp 5x annyian laknak ott, szélessáv elõfizetõk kb. 80-90%. Elnyomókban nekik is volt részük bõven történelmük során, sõt, most is szomszédosak É-Koreával aki szeret néha atommal fenyegetõzni.
Nem szeretném lebecsülni az egyetemen töltött éveket, de amikor végez valaki ott, akkor kb kitörölheti a seggét a diplomájával, mert 5 perc gyakorlata sincs és (ezt saját tapasztalatból tudom) manapság már nem az agyoniskolázottság a lényeg, hanem a tényleges tudás. Ülj le csináld. Egy számítástechnikai cégnél dolgozom, szoktak hozzánk "gyakorlatra" jönni hallgatók. Hát néha csak fogom a fejem miket mondanak. Úgyhogy ha egy cég pályakezdõt állít hadrendbe, az nem biztos, hogy megtérül neki pár év alatt. Jó dolog lenne ez ha változna az oktatás minõsége és nem egy rakat felesleges dolgot tömnének az ember fejébe, hanem inkább hasznosakat. Szerintem.
Az oktatás az állam részérõl egy befektetés. Olyan embereket képeznek akik ha dolgoznak sok pénzt keresnek, (hiszen okosak és tehetségesek) amibõl adóznak és így megéri hosszútávon az államnak is.
Ez az ami NEM így mûködik pedig így kellene. De ha már az oktatást sem az állam fogja finanszírozni akkor minek füzetünk adót??
Laci károgásai:
1. Az eddig igenis jól mûködõ, államilag finanszírozott felsõoktatás - mint olyan - 2006 augusztusától gyakorlatilag már csak emlék lesz. Végre valahára, nem kis munka árán sikerült kidönteni az egyik tartóoszlopát társadalmunknak.
2. A túlképzésrõl. Az emberek max. tíz százaléka (és egy percenttel sem több!!) képes rá, hogy igazán "felsõfokú" rálátása legyen a dolgokra - azaz évek múltán részben visszaidézze, legfõképpen pedig saját maga számára, az adott helyzetnek megfelelõen hasznosítsa az egykor tanultakat. Az olyan érzékeny területeken pedig, mint az IT, nem is lehet hatékony oktatást megszervezni - ebben a világban bizony benne kell élni. De visszatérve az elõzõ témámhoz: egyszerûen nem lehet a fiatalok negyven(!) százalékának diplomát adni - ezt jól látják az itt felszólalók is. Hány olyan kolléga van, aki kiváló vizsgái és vállonveregetései ellenére nem képes pl. egy egyszerû feladatot rekurzív függvénnyel megírni, vagy egy adathalmazt nem tud normálformák szerinti adatbázisba rendezni!!! Elvérezni az elsõ lövéstõl, az ám! Készüljön fel hát minden fiatal kolléga arra, hogy az állásinterjúkon rendesen meg lesz nyúzva. Valóban a referencia marad az egyetlen igazi értékmérõ.
3. Go West, young man! Úgysem maradsz itthon. Ha megvan a kellõ szakmai tudásod és tapasztalatod - ekkor már kopog a harmincadik éved - rájössz úgyis, hogy nagyon bele kell húznod, ha saját egzisztenciát akarsz (aranyifjak talán nem annyira). Erre itthon nincs sok esélyed. Igazából húsz és max. negyven éves kora között kell az embernek "megcsinálnia" magát. Ennyi idõd van - és rosszul hiszed, ha úgy véled ez sok. Úgy elmegy mint a villám! Tessék megtanulni: addig kell hajtani, amíg delel a nap, mert ha eljön az este, már késõ van mindenhez.
4. Lehet boldogulni (mondjuk már ki: rendes pénzt keresni) diploma nélkül is, ám ahhoz robbanékony személyiség kell. Olyat kell tegyél az asztalra (és megint csak a referencia bújik elõ), amit kevesen tudnak. Pl. - ahogy régebben is írta valaki - programozz kernelt, esetleg írj SQL-rutinokat saját függvénykönyvtárral C++ alá. Nem lehetetlen, van aki képes rá középiskolás korában. Vagy öt-tízmillió forintért szerezd meg a teljes CISCO vagy MCP minõsítési láncot (amelyek végén kineveznek rendszermérnökké). Tkp. ez a nehezebb út.
Ahogy mindenütt, itt is elkárogtam a magamét.
Ha szerinted ez van, akkor nem vagy tisztában a fenntartható fejlõdéssel. A lényeg az, hogy amíg az államot választott vezetõk irányítják, a multikat nem. Õket csak és kizárólag a pénz érdekli. Nincs felettük semmiféle társadalmi kontroll. Ezért végzetes hiba az állam szerepének minimalizálása. Így semmi mást nem érünk el, csak hogy a diplomák értéke tovább degradálódik!
Ez az egész munkaerõ-rendelés a Szép új világban felvázolt gazdasági rendszert jutattja eszembe.
A diploma nem jelent mostanában már sajnos semmit. Tömegképzésben teljesen értéktelen. Én pont támogatnám azt, hogy képzett szakemberek legyenek, akiknek nem szükséges a papír, csak a szaktudás.
Az egész a felsõoktatás elkurvulása. Egyet értek hogy át kell alakítani a mostani rendszert, mert ez a jelenlegi formában nem életképes, nem tartható fent. De az nonszensz, hogy nagy cégekkomplett tanszékeket üzemeltessenek, ahol teljesen szûklátókörûen nevelik a delikvenst az adott cég termékéhez. A diplomásnak az alkotó munka, a kreativitás, a széles látó kör lenne a feladata, nem pedig a már elõttem is említett betanított munka..
Na hát ez rohadt jó, és mivan azokkal akik nem kerültek be egyetemre fõiskolára??? Az ilyen dolgoktól hülyét kapok, nekünk semmi esélyünk sincs semmire bravo....
A hallgatók szempontjából szerintem egyáltalán nem rossz dolog úgy elkezdeni egy egyetemet/fõiskolát, hogy biztos állásheletõség vár rá a diplomaosztó után.
A felsõoktatás azért ráfizetés az államnak, mert sok diplomás nem termeli vissza a befektetett pénzt: a, el megy külföldre dolgozni, élni b, a diplomával sem keres annyit, hogy sokat adózzon Már most is elég gyakori, hogy csak egy cég eszközcsaládján keresztül szerezhet a hallgató gyakorlati tapasztalatokat; a konkurencia megismerése csak önszorgalom kérdése. Aki kiesik a felsõoktatásból, az elsõsorban magát okolja, mert az nem a tanításról, hanem a tanulásról szól (nem ugyanaz a kettõ!).
Hát nem is kéne, hogy pénzkérdés legyen, de sajna minden pénzbe kerül és a vezetõk illetve a gazdasági fõnökök nem a legjobbak
Épp ez a baj. Ha egy villamosmérnököt csak Intel chipekell oktatnak, akkor már a választási lehetõségei is beszûkülnek! Az állam feladata meghatározni, hogy mi az, aminek a tananyagban szerepelnie kell, általános tudást kell biztosítani a diplomások számára. Ha csak közvetlenül ahhoz értenek, amit késõbb csinálni fognak, akkor az nem diploma, hanem betanított munkás! Nem beszélva arról, hogy ez csak tovább erõsítené a nagy cégek helyzetét. A kicsiknek még kevesebb esélyük lenne. Az oktatás olyan dolog, hogy a pénz nem lehet kérdés.
nyugi így is túlspecializált szerintem a képzés, ezen a finanszírozó már nem fog túl sokat rontani másrészt a magyar iskolarendszernek vissza kéne szerezni a becsületét, mert nagyon kezdik eljátszani, és sajna ehhez nem CSAK szemléletváltás kéne, de az nagon, hanem pénz is, vagy méginkább jobb gazdálkodás.
Ennek a céges támogatásnak igazán egy hátrányát látom. Elõször is a diák specializálódik egy szakterületre, nem lesz általános rálátása a dolgokra. Kevésbé lesz versenyképes, mivel az a tudása specifikus volta miatt lehet nehezen eladható máshová a munkaerõpiacon. Vagyis a cég, aki egyetemi évei alatt támogatja utána megteheti, hogy sok évre magához láncolja szerencsétlent és ami mégrosszabb szarpénzért dolgoztatja, mint egy rabszolgát. Vannak ilyen cégek, tudom.
Tévedés azt állítani, hogy bölcsészekre nincsen szükség. Egyszerûen évrõl évre kevesebb kell belõlük. Mérnökökbõl viszont egyre több, viszont egy programozó nem attól lesz jó, hogy hol kapta a diplomáját, hanem hogy mennyire van érzéke a témához, illetve mi van a fejében. Másszóval nem diploma fogja megoldani a feladatod a cégnél. Nos ilyen mérnökökbõl viszont nincs sok, rengetegen selejtesek, miután kikerülnek a "gyártósorról".
szal szerinted egy IBM által megtámogatott diploma szarrabb mint egy általános állami egyetemi diploma? Ha valaki a CERN-nél fizkus az a zsarabb mint bármi más. De mondhatok még számtalan nagy céged Oracle, Intel, Microsoft tényleg. sokan összetennék a kezüket ha lehetõségük lenne ennyire behatárolódni egyébként tudod mi jó a demokráciában? a döntés szabadsága! ergo nem kötelezõ elfogadni a multik "halálos" ölelését