A régi US verdák se3m egész szélvédõs képet tolnek nem véletlenül, egyébként meg kevésbé vonnja el a figyelmed mint egy külön monitor amire mindíg külön oda kell nézni, lásd pilótasisak. A dolgot azért tallták ki, hogy a világítás meghibásodása esetén eljuthassanak a legközelebbi biztonságos parkolóig v szervízig. De egyébként hasonló technológiát alkalmaztak némely orosz katonai jármûvekben is, a fateromnak volt ilyenhez szerencsélye, bár elmondása szerint használhatatlan volt a dolog mert rengeteget csalt, nem lehetett jól felbecsülni a távolságokat, stb.
Lehet, hogy azert sietnek ejszaka a kihalt utakon, hogy ne legyenek nagyon almosak ? hmm.. lehet, hogy tobbre megy az ember, ha vesz vmi sisakos ejjelato eszkozt.
Az nem merült fel senkiben sem a kutatók között, hogy éjszaka azért is lehet több baleset, mert a közlekedõk álmosak? Amúgy meg ha nem látni messzire, lassabban kell menni. Én ezt már csak a magyar utak minõsége miatt is betartom, mert cseszhetem ha látom a gyalogost, de közben belemegyek egy akkora kátyúba 90-el hogy eltörik a tengelyem. Aki nagyon siet, induljon el hamarabb, vagy menjen repülõvel, helikopterre, de még a léghajó is gyorsabb és nem is túl drága.
corvette hud
Bmw hud
Nemtudom amúgy szerintem azért van külön monitoron az infra képe mert nem sok látszódna ha az ablakra vetítenék . Amúgy a teljes szélvédõs HUD szerintem egy hülyeség lenne , csak elvonná a figyelmet.
Késöbb aszem helyesbítették , elvileg azért volt a baleset mert elfelejtették megmondani az újságíróknak hogy ki van kapcsolva a szerkezet :D .
Mondjuk GPS-hez jo ez, jo latasi viszonyok kozt. De ha rossz latasi viszonyok vannak, kulonosen nem szerencses nem a szelvedon kifele nezni! Azt, h nem erted elhiszem, mert vszinu nem vezetsz autot, de legalabb ne eroskodj olyan temaban amit nem ismersz. Faby: erdekes volt az a cikk. Tkeppen jo 5let, de azert gaz, hogy felig mukodoen akarjak eladni, tkeppen ilyenkor tobbet art mint hasznal.. :(
bár sötétben a család tudna "szélesvásznon" mozizni.
Látom a jövõt: anyuka az anyósülésen DVD-zik, hátul a kissrác netezik, a tesója IPOD-ról zenét hallgat, apuka meg vezetés közben e-mailt diktál az új autóban, mindenki boldog az új multimédiás világban, amikor megcsörren egy mobil... 20 perc múlva tûzoltók vágják ki a családot egy fára feltekeredett autóból.
Nem kapkodnak, mert már nincs miért kapkodni...
Tényleg tudja valaki, hogy az [újabb] radaros tempomatokat nem zavarja meg a köd? Vajon átlát rajta?
Hm, azért azok sem teljesen kiforrottak, lásd S osztály bakija a csarnokban, bár az kicsit több volt, mint tempomat, vészfékezni is tud(na, ha jólenne).
Van még mit csiszolni ezeken a rendszereken.
Katonai cuccok: HUD (Head Up Display) nagyon régen létezik a repülésben, asszem a SAAB, meg néhány amcsi márka is kínál ilyet, bár az csak szöveges infot ad. Az éjjellátóval, szemkövetõvel meg minden földi jóval felszerelt sisak sem mai találmány, harci és egyéb katonai helikopterekben jó régóta elõfordul, pl Apache. Hogy miért nem vezetik be? Na erre a kérdésre nem tudok válaszolni!
Szvsz minden bicajosnak, gyalogosnak, fának és táblának kötelezõvé kellene tenni a rikítós mellény viselését. Ezenkívül az árkokat fényvisszaverõ anyaggal kell bevonni, az autósok érdekében.
Az meg véletlenül sem gáz, ha jön szembe éjjel a bicajosnak vmi autóféleség felbaszott refivel amit még nekiáll villogtatni, illetve dudál is, amikor a szembe közlekedõ -pilácsos, mellényes kerékpáros- megpróbálja a jármûvét a felezõvonal és az árok között tartani.
Továbbá láttam már párszor olyat is hogy a ködben (tejföl minõségû) felcsapott refivel, százhússza repeszt a tag.
Ok akkor meg semmi értelme az egésznek. Ha 40el mész tökmindegy hogy van infra a kocsin, ha meg 100al akkor ugysem lesz idõd a te 20x20as kijelzödet nézegetni, csak mégjobban eltereli a figyelmet és mégtöbb baleset okozna.
Az infra mellett szerintem jó lenne pl. köd ellen, ha radarozást nem csak a tempomatra bõvítenék ki, hanem a ködben való biztonságos autózásra is felhasználnák. Van egy két olyan idõszak az évben amikor autópályán 50 m a látótávolság és akkor bizony jól jönne egy radar ami azt mondja nekem, hogy "OK, semmi nincs elõttünk". Esetleg erre a lehetõségre az autókba építeni egy jelenlét adót, ami figyelmezteti a többi autóst hogy van ott valaki [persze ezt kötelezõvé kellene tenni mint a biztonsági övet].
Szerintem csak a szélvédõre vetítés lenne a megoldás, még ha nem is közvetlenül az üvegre, de az üveg elõtt felhúzódó nagy plexire mindenképp.
Az felsõ kategóriás autók önmagukban [a vas] nem ér messza annyit amennyit kérnek érte. Egy számítógép hiába 80-kbõl kijön, ha a legdurvább procit is rakod bele, de az autóknak menniük kell -30 és +70 fokban is! Emelett nem szeretnék egy olyan autóba ülni, aminek az üvegre vetített képén beköszönt a KékHalál és azt írja ki, hogy indítsd újra vagy bejön el Help menü.... ezeknek az eszközöknek bomba biztosnak kell lenniük.
Tényleg tudja valaki, hogy az [újabb] radaros tempomatokat nem zavarja meg a köd? Vajon átlát rajta?
Ok és fizetsz a szélvédõért 2 millát ... sima ügy.
Nem tudom hányan vezetnek autót itt, de szerintem egy 90-100 km/órás sebességnél vagy az egész szélvédõre vetited a képet, vagy sehová mert senkinek nem lesz ideje máshová tekintetni plussz egy kisebb képek kisilabizálni hogy mi is az ott elõtted, nem e csak maszatos a képernyõ...
És ha mondjuk a szélvédõre csak este vetíti a képet vagy ködben? 20*20cm középre alulra így senkitsem zavar. Hogy honnét tudja, hogy sötét vagy köd van? Fototranzisztor mondjuk.
Legjobb megoldas a szelvedore vetites lenne. "(az elõttünk tornyosuló sötétségre nem sok figyelmet érdemes fordítani)" hmm.. miert van olyan erzesem, h nem vezetsz autot ?:))
Nagyon nagy szükség lenne erre az éjjellátó eszközre. Ráadásul ha elég nagy sorozatban készülne, az ára teljesen megfizethetõ lenne. Mennyibe kerül most egy számítógép az 1 milliárd tranzisztoros procijával meg a szuper videokártyával? Vagy mennyibe egy digitális fényképezõgép? Az autó árához képest semmibe.
Szerintem igenis képernyõs kijelzõ kellene. Amikor ugyanis nincs rá szükség (fényes nappal) akkor úgyse azt bámulja a vezetõ. Amikor meg szükség van rá, akkor nem nagyon van mirõl elvonni a figyelmet (az elõttünk tornyosuló sötétségre nem sok figyelmet érdemes fordítani)
Vajon hány életet mentett volna meg egy ilyen készülék, ha már 10 éve rendszeresítve lenne? Szerintem sokkal többet, mint a "biztonsági" gyermekülés
Persze lehet ezt a hõingadozásra fogni, és igen tényleg más ott a talaj, de másként is aszfaltoznak. Nem Pityu megy az uton lapáttal a kezében , hogy ahol nem jó kicsit megtoldja 1 lapáttal, hanem szórófejes multicar féleségek aszfaltoznak. Vagyis elsõször sóder + beton valami kötõ anyaggal, és így átadják a forgalomnak,hogy "letapossák" és utána megy rá az aszfalt. Na+ hogy nyomvályús minden és nincs macskaszem sem világítás, azt már nezéz a hõeloszlással és talajjal magyarázni nem?
Szerintem se az infrás éjjellátót kellene erõltetni, hanem a hõkamerát. Annak a jeleit a számítógép is jobban fel tudná fogni... Meg mit ér az infra ha mondjuk nem ismered fel, hogy mi az... ember fekszik az úton... stb. Tágabban is lehetne pásztázni az út mindkét szélét befogó [hõérzékelõ] szenzorokkal így pl. a vadakat is esetleg lehetne "szûrni".
A BMW Night Vision ha jól tudom a Mercedes elõtt vezette be a dolgot és az 300 m-re visz el.
Szerintem is az üvegre kellene vetíteni a képet, vagy esetleg a fej mögül lehajtható plexi is megoldás lehetne esetleg egyszerre mindkettõ.
"Kint miértnem darabos az út? Miért nincsenek kátyúk, talán ott nincs tél és nincs nyár?" Nekünk egyetemen azt "tanították", mondták ennek az egyik oka az, hogy a talaj nem megfelelõ, a hõingadozás nagyobb. Egyébként az osztrákoknál sem fenékig tejfel az autópálya... pl a betonozott részeken. A nyáron egy hosszú görögországi túra után hazatérve a mi autópályáinkon a mennyekben éreztem magam [komolyan :)]
Karácsonykor mentünk ki tavaly Ausztriába. Minden ki van világítva , nem kátyúsak az utak, még a legkisebb falu útjainál oldalt macskaszem az útba építve, a felezõ vonal szinte világít, bármelyik faluban a keresztezõdéshez érve attól 20-40m-re tábla jól látható figyelmeztet, közeledve lámpa, még közelebb rengeteg tábla, bólya, korlát...a falvakban. Az utak végig kivilágítva.
Jöttünk haza tölük és a határt már megközelítve kezdett minden sötétségbe borulni, majd átértün, és olyan sötét volt, mintha valami koromsötét pincébe értünk volna. Kicsit összeszorult a szivem, hogy itthon ilyen miért nem lehet csinálni? A méterenként 1-10 millió forintos autópálya díjba nem férne bele? Kint miértnem darabos az út? Miért nincsenek kátyúk, talán ott nincs tél és nincs nyár? A határt átlépve majdnem elsírtam magam visszafelé...
Ilyennel már v 10 éve szötymötölnek.. csak nemtudják eldönteni melyik riasztás a biztonságosabb..
Hú, de ért itt hozzá mindenki... :P
brueni: Egesz jo 5let, csak nem sok haszna van, ha toom, hogy elment elottem 1 auto 1-2 perce.... Ennek a most bemutatott technikanak a nagy hatranya, -amirol nem szolnak-, h a fenyszorok, de foleg egy masik ejjelatto auto infrafenyszoroi megvakitjak az a szembe jovo szenzorat. Passziv infra-erzekelos technika kellene, termokamereras, nem veletlen hasznaljak ezt a katonasagnal, pont erre....
a cikk egyébként tényleg nem új. már a kudlik juli is bemutatta ezt a deltában.
jövõ héten a kanyarkövetõ fényszórókról lesz szó ????
foszforeszkáló adalékot kell keverni az aszfaltba. elmegy egy autó, megvijágítja az úttestet, és a mögötte jövõnek van egy messzre derengõ, kivilágított szakasza. az meg feltölti az õ mögötte érkezõnek. :)
vagy minden autóra hótolót felszerelni. télen is jó, meg sötétben is. :)
Nem lenne célszerûbb bevilágítani az utakat? És akkor a csóróbb fajta se pusztul bele az úton álló lámába..
De télleg nézzétek meg a képet, az egy láma..
Hát igen, de amit az army használ nálunk csak 5-6 év múlva lesz elérhetõ, mikor már nekik jobb lesz. Egy iylen high-tech sisakkal már terorrista bûncselekményeket is végre lehetne hajtani ^^
és 5 misibõl ki is jön... pff :). Kijelzõ, és kész. Volvo XC90, Merceds S-osztályhoz rendelhetõ. Ez a cikk kicsit elkésett, nem? :) De hogy olcsóbb autókba beszerelni? Túl sokba kerül
Oleddel + semmi ilyesmivel nem kell bevonni a szélvédõt, csak 1 megfelelõ hullámhosszt visszatükrözõ anyaggal, erre a szélvédõre projektoros /DLP/ technológiával rávetítik a képet belölrõl. Ennyi. És ez kb már 3 éve létezõ dolog. /Ahogy Tinman is írta/.
szerintem a kepernyo nagyon zavaro lenne, de gey felvillano piros lednek orulnek kivilagitatlan biciklis kozeledesekor.
annak viszont meg jobban orulnek, ha a kedves rendorok elvennek azoknak a biciklijet ( es be ius daralnak ) akik nem viselnek ejjel sarga mellenyt biciklizes kozben.
a gyalogosoknak meg eltornem a labat, hogy meg1x ne probaljon ejjel kivilagitatlanul maszkalni.
ez itt a képen egy új s merci... é ezekbe asszem mindegyik új s-be van...vagy lehet hogy csak extra
OLED-del vonják be a szélvédõt és kész.. még csak félrenézni sem kéne...
Ez a cikk nem éppen aktuális. Pl ami a képen van, olyan már 1-2 éve elérhetõ egyes SAAB, Volvo modellekben, de itt egy friss példa:
http://totalcar.hu/tesztek/sklasse05bem/?print
Persze csak 2-3 millióval fog többe kerülni az autó az LCD-s szélvédõ miatt, ha meg jõn egy kõ gazdagági totálkár... :) Szernited hány db -ot tudnának eladni belõle ? Az ötlet nem rossz, de azért attól nem lenne sokkal kevebb baleset, hogy minden 10000. autóban van LCD-s szélvédõ éjjellátóval.
Mer ami a katonaságnak bejött azt õk figyelembe sem veszik?! Sityak, vagy csak egy HUD ami a fejfából a vezetõ arca elé húzható és átlátszó, de tökéletesen látható panorámaképet ad az útról éjjel is. Sõt a katonai verziók azt is tudják az ember szeme hova fókuszál, ezt is ki lehet sok trükkre használni... DE inkább feltaláják a spanyolviaszt. A legjobb az lenne, ha a szélvédõ és az ablakok tartalmaznának folyadékkristályos kijelzõt, ami nappal áttetszõ, de éjjel vezetési infókat és plussz tartalmat nyomhat rá a gép, vagy olyan (minden autóban egyedi hullámhosszú) sugárzást nyomnak ki, amit a szélvédõ látható spektrumba alakít, stb.-stb.
én a night-vision mellett egy heat-vision-nak is örülnék =)