A jelenlegi tengeralattjárókon is használak vízsugárhajtómûvet,de az korántsem akkora teljesítményû,mint amirõl az utópiák szólnak. Nem nagysebességû haladásra szolgálnak és pont ez a gyengéjük.
A kijövõ vízhez festéket is keverhetnek, és máris megvan az álcázás :-D
Ezt szerintem a Star Wars - Baljós Árnyakból lesték el, ott menetek ilyen meghajtású tengeralatjróval vízalatti városból kifele.
"Ha vízi jármûrõl van szó, akkor pedig hol máshol kutakodna az ember mint a víz alatt, így jutottak el a tintahalakhoz és medúzákhoz." bazz én pedig már kezdtem azt hinni, hogy a föld alatt találtak rá, és jutottak el a medúzákhoz! Hogy mik vannak?!?!
Természet adott megint ötletet egy nagy találmányhoz.
" ami képes az óceán állapotváltozásainak mérésére és nyomon követésére" Ki beszélt itt katonai célokról?
"Másodszoris a nagy sebességgel áramló folyadék hangos. Az áramlást elõidézõ forgó alaktrészekrõl nem is beszélve. Ezzel a tengeralattjáró legfõbb elõnye,a rejtettsége szûnne meg."
Éppen az általam beidézett cikkbõl van, hogy a pump-jet megoldást már ezer éve használják, többek között:
"Ultra-quiet designs for submarines; for example the the Royal Navy Trafalgar-class, the US Navy Seawolf-class, and the French Navy Le Triomphant class"
Tengeralattjáró hajtására nem ez a legmegfelelõbb megoldás. elõszöris nagy energiaigényû.így csak nukleáris hajókon mûködhetne ésszerû ideig. Másodszoris a nagy sebességgel áramló folyadék hangos. Az áramlást elõidézõ forgó alaktrészekrõl nem is beszélve. Ezzel a tengeralattjáró legfõbb elõnye,a rejtettsége szûnne meg. Harmadszor a hajtómû zaja a saját érzékelési képességet nyomná el. Lenne egy gyors hajó ami alig tud valamit a körülötte lévõ harcmezõrõl és az ellenség már messzirõl hallja hogy hol jár.
Vízsugárhajtómûvet már az egyik kísérleti gõzhajóba is építettek, abban egy dugattyú préselte ki a vizet a tatfúvókán. De a lapátkerék, és persze késõbb a propeller jobban bevált.
Be van építve a hajótestbe egy csõ, benne egy propeller. Elõször a nagyobb hajókba építették bele, de tavalyelõtt az Adrián már kis jachtokban is láttam.
Lehet, hogy tévedek, de mintha a nagy hajókon is lenne oldalirányú hajtás (nem tudom, milyen elvû), például párhuzamos parkolás céljából.
Hát... Valami hasonlóra emlékszem még hamvas ifjúkoromból. Asszem Custeau kapitányéknak volt hasonló elven mûködõ masinája, csak ott forgatták a fúvókák kimeneti csöveit. Ja, nem volt rajta propeller, viszont cipelte a búvárt magával. Na, most eltelt vagy 30 év azóta... Öregszem erõsen? :-) Amúgy a jet-sky nevû szörny is ilyen reaktív hajtómûves.
Csak a propellerrel lehet a legjobban manõverezni. A tintahal a gyors meneküléshez használja a sugárhajtást.Csak azt felejtik el hogy a nagy tengeralattjáróknál nagy a közegellenállás, nem úgy van hogy felgyorsítok,és azzal nem tud menekülni mert erõs lesz a hangja és elárulja.
szerintem se az. Mégis, a tengeralattjáró már sokévtizedes technológia, mégis csak ormótlan oldalsó propelleres mentõhajók vannak csak. Tipikusan olyan dolog, ami nem nagy szám, mégse jutott senkinek az eszébe, legalábbis a megvalósításig nem jutottak el.
Azt, hogy a hátsó propelleren kívül egy rakat vízsugár hajtású manõverezõ hajtómûvet pakolnak majd a tengeralattjárókra. Nem utolsó dolog tanulmányozni, hogy egy meglévő hal ezt hogy csinálja, hogy a legoptimálisabb, hátha el lehet onnan lesni valamit. Az evolució már sokszázezer év alatt kipróbált módszerre jutott, másoljuk le azt.
tulajdonképpen a tintahaltól mit lestek el? mer azt hogy valaminek a hátulján víz jön ki és az tolja elõre már ugye elég régóta használják. ami meg ebben újítás a "hátul egy propeller aztán viszlát" jármûvekhez képest, olyanja meg a tintahalnak nincs. csak hát tintahal nélküli cikkre én se kattintottam volna, ez meg olyan mintha érdekes lenne :)