Az OpenGl-nek a legnagyobb elonye es egyben legnagyobb hatranya az extension-ok: -Gyorsan lehet hozzaadni plusz feature-oket -Az egyes feature-oket a kulonbozo gyartok kulonbozo keppen valosithatjak meg...(kulonbozo mukodes, kulonbozo API). Ezek szinten valtozhatnak, ha esetleg elfogja oket az ARB, es bekerulnek a core feature-ok koze.
"A Vista meg olyan lehet mint a többi windows változat: semmi baj vele, amíg nem használja az embör gyermöke..."
"Most bekerült valami az application data-ba, valami a my gamesbe, meg mindenhova, mostmár a szuper m$ által kijelölt stabil helyre rakva alig találom meg a dolgokat"
Meg kell szokni, és nincs gond. Sokkal egyszerûbb, mint a program files-ben keresgetni. És ha le akarod menteni a dolgokat, kevesebb helyrõl kell szedni, ha sok progi beállításai/mentései kellenek.
"Persze egy ingyenes fejlesztésnek könnyû, a világ leggazdagabb cégének meg olyan nehéz :D mindjárt megsajnálom az m$-st."
Ismétlem : Unix = Nagygépes OS, nagy vas, sok memória, eleve hálózatos, multitaszkos, és multijúzeres környezetben. Ráadásul sokkal régebben kezdték fejleszteni, mint a win-t. DOS/Windows = Desktop OS. kicsi, olcsó PC, lassú proci, kevés RAM. 1 júzer, nincs hálózat.
Mindkettõ az igények változásával együtt fejlõdött, és mára kb. ugyanott tartanak (mára almosódott a határ a kis és nagy gépek közt), de nem szabad elfelejteni, hogy teljesen máshonnan jöttek, korábban más igényeknek kellett megfelelniük. Mindkettõbe értelmetlen lett volna olyan fícsöröket rakni, amikre nem volt szüksége senkinek. Unix-ba nem kellettek varázslók, win-be meg komoly hálózat meg jogosultság kezelés.
"nem találkoztál még olyannal, hogy egy háztartásban két ember egyszerre akarta volna használni a számítógépet?"
Használják felváltva. De ma már inkább az a jellemzõ, hogy több gépet vesznek (pl. valami olcsó használtat másodiknak). Az egyik fõ otthoni felhasználás egyébként is a játék, amibõl meg kettõt nem igazán bír el a gép (egy gyengébb gép még a játék+net-et se nagyon).
Örömmel tudatom mindenkivel, hogy nemrég megnyitottam a saját fórumomat a http://birodalom.net/forum link alatt! SMF alapú, "full extra de luxe". No és ezt amiatt írtam le ide, mert itt van egy topik "MUFF, avagy Microsoft Utáló Fickók Fóruma" névvel. Azt hiszem a név mindent elmond... Van topik M$-vicceknek is.
Jómagam különben mint ebbõl sejthetõ, linuxpárti vagyok, és egy szuperúj Linux-disztró, a GoboLinux elterjesztésén és magyarításán igyekezem, melynek fórumot is nyitottam a http://linux.birodalom.net/smf linken.
A Vista meg olyan lehet mint a többi windows változat: semmi baj vele, amíg nem használja az embör gyermöke...
konzumer piacról beszéltünk, ha nem fogtad volan fel.
Nem érdekel a Windows, de mindig elolvasom az ilyen cikkeket, érdekes, hogy a fórum ilyen hír esetén nem marad üresen. 25#-nek igaza van (pártfüggetlen vagyok)!
"Már hogy a fenébe ne lenne? A beállítások az Application Data, a mentések a My documents alá kerülnek. Ez már réges rég így van, és a normálisabb progik már évek óta így is használják. Pl. a GTA és a Mafia is a dokumentumok alá ment, pedig már jópár évesek." Hát szerencsére még nincs ennyire így. A kedvenc játékom 2. részénél is bevették ezt a documents and settingsbe beállítások, mentések stb szétszórását. 1. részben volt egy user mappa, ebben voltak a custom soundok, arcok, saját küldetések, multi pálya cache, logok. Most bekerült valami az application data-ba, valami a my gamesbe, meg mindenhova, mostmár a szuper m$ által kijelölt stabil helyre rakva alig találom meg a dolgokat, és egy profil kimentés is bonyolultabb, hiszen nem 1 könyvtárat kell kimásolni. Egyébként a mafia a saját mappájába azon belül a savegame mappába ment szerencsére, nem a documents akármibe.
"A linuxnak könnyû, hiszen nagygépes OS-bõl lett fejlesztve, ahol már rég alapvetõ a biztonság. " Persze egy ingyenes fejlesztésnek könnyû, a világ leggazdagabb cégének meg olyan nehéz :D mindjárt megsajnálom az m$-st.
"Itt máris hibáztál, mivel a DX10-zel kell hasonlítani, ha már a legfrissebbeket nézed." dx9.0c a legfrissebb, dx10 holvan? Játék? Mûködõ végleges directx 10-es játék? Nincs, szal dx10 nem létezik, ígéretekkel nem lehet összehasonlítani.
"És ezek hasznos fícsörök (a játékok szempontjából)?" Nagyon hasznosak, egy csomó dolgot egyszerûbben lehet velük megoldani.
"Én ugyan nem értek ennyire a 3D-hez, de megkérdeztem azokat, akik ebben profik. Ha jól emléxem, azt mondták, hogy nem rossz az OpenGL, csak a komolyabb fícsöröket macerásabb programozni."
Néztem glsl shader kódot, és hát elég egyszerû, és rövid volt, szal nemhiszem hogy sokkal bonyolultabb lenne, de az biztos hogy hatékonyabban lehet vele a videokártya erõforrásait kihasználni.
Nézd meg jobban.
dx9.0c az opengl 2.0 képességeinek kb 60% tudta, így elég érdekes lenne, ha dx10-be, majdnem 2x annyi képességet raknak, fõleg hogy most úgy tûnik a dx10 újdonsága az hogy gyorsabb, mivel átdolgozták, és a shader 4.0, ez pedig nem sok. Fõleg azt nézve hogy vindózon, vistán is a legújabb használható opengl az 1.4, pedig 1.5 2.0 és 2.1 is van gondolom azért, hogy nehogy valakinek eszébe jusson opengl-t használni(igy könnyen multiplatform programot készíteni), és így gyengíteni a dx helyzetét, ami az m$ adu ásza, amivel maga mellett tarthatja a játékos vásárlókat.
"linuxon a 2.6-os kernellel és az újabb xorg-gal már nem nagy bonyolultsággal a helyi többfelhasználó is megoldható - ami kell hozzá: 2 monitor, 2 videókártya, 2 egér és 2 billentyûzet"
Ez win-en is müxik elvben (a szerver verziókon, mert a többinél le van tiltva). De nem hiszem, hogy erre a megoldásra komoly igény lenne.
nem találkoztál még olyannal, hogy egy háztartásban két ember egyszerre akarta volna használni a számítógépet? én úgy tudom windows-on egy speciális kártya szükséges hozzá - ponstosan az operációs rendszer hiányosságai miatt
"de akkor még nem volt olyan kritikus a biztonság, hogy bevállaljanak ennyi szopást." mégis valahogy sokszor férgesedünk, itt-ott elkapunk valami izét ó igen a kompatibilitás is fontos lehet, mégis történt már egy párszor drasztikus változtatás (...), és elég sok víz lefolyt a dunán, ahhoz hogy a windows felnõjjön a "nagygépekhez"... "közben ezek a nagygépek mégnagyobban lettek :)"
van olyan is, hogy HLSL, ami ha jól tudom régebbi is, mitn a GLSL.
"meg lehet azt is nézni mit alkottak annak idején az nvidia által fejlesztett cg (c for graphics) segítségével, amikor még a microsoft-nak semmilyen megoldása nem volt a shaderek programozására"
A Cg professzionális renderelésre lett kitalálva profi kártyákhoz, nem játékra. A DirectX meg játékra való, következésképp nem volt szükség shader programozást rakni bele, amíg a gamer kártyák nem voltak programozahtók. Egyébként meg a Cg megy DirectX-szel is, csak a HLSL jobban együttmûködik vele.
Konkrétan mire gondolsz? Én egy játékfeljesztõ cégnél dolgozom, és nem tapasztaltam semmiféle kényszert vagy megvesztegetést, vagy bármilyen befolyásolási szándékot az MS részérõl.
Pontosan... Pontosan - azt is mondhatnám, hogy jól felsoroltad a semmit illetve mindazt amit én is felvetettem a windows és a "neki köszönhetõ" problémák kapcsán.
"pontosan arról is írtam a vista kapcsán, hogy lehetetlen úgymond biztonságosan használni az otthoni átlag felhasználónak a windowst mert még mindig nincs meg a stabil biztos helye, hogy hová tegyék a programok a beállításaikat vagy például egy játék a mentett állását"
Már hogy a fenébe ne lenne? A beállítások az Application Data, a mentések a My documents alá kerülnek. Ez már réges rég így van, és a normálisabb progik már évek óta így is használják. Pl. a GTA és a Mafia is a dokumentumok alá ment, pedig már jópár évesek.
"Nézd meg, hogy hasonló okok miatt hányan használják rendszergazdaként (minden biztonságot mellõzve) telepített rendszerüket"
A Vistát nem igazán. Pont az az egyik fõ fícsöre, hogy az MS eldöntötte, hogy kikényszeríti a fejlesztõkbõl és júzerekbõl a biztonságos üzemelést.
"el tudnák-e végezni mindenféle munkájukat kényelmesen korlátozzott felhasználóként bejelentkezve"
Ha a Vista be lesz járatva, akkor igen. Ezt meg lehetett volna lépni a Win2K-nál is, de akkor még nem volt olyan kritikus a biztonság, hogy bevállaljanak ennyi szopást. A linuxnak könnyû, hiszen nagygépes OS-bõl lett fejlesztve, ahol már rég alapvetõ a biztonság. A win asztali OS-nek indult, és jó sokáig nem is volt internetre kötve (de még LAN-ra se), így teljesen értelmetlen lett volna úgy lekorlátozni a felhasználókat úgy, mint a unix-okon. Ráadásul a PC-k jóval kisebb teljesítményével, és memóriájával nem is lehetett volna akkor megoldani.
"Régen is több ember használt egy számítógépet - gyengébb oprendszeren felváltva profibbon egyidõben hálózaton"
Tévedés. Nagyon sokáig egy júzer használta csak egyszerre az otthoni gépeket, és nem voltak hálóba kötve. A céges és egyetemi hálókon unix vagy Novell DOS futott, és õk feleltek a biztonságért és több felhasználó kezeléséért.
"linuxon a 2.6-os kernellel és az újabb xorg-gal már nem nagy bonyolultsággal a helyi többfelhasználó is megoldható - ami kell hozzá: 2 monitor, 2 videókártya, 2 egér és 2 billentyûzet"
Ez win-en is müxik elvben (a szerver verziókon, mert a többinél le van tiltva). De nem hiszem, hogy erre a megoldásra komoly igény lenne.
OpenGL shading language: http://www.opengl.org/documentation/glsl/ http://www.lighthouse3d.com/opengl/glsl/ meg lehet azt is nézni mit alkottak annak idején az nvidia által fejlesztett cg (c for graphics) segítségével, amikor még a microsoft-nak semmilyen megoldása nem volt a shaderek programozására
"Az MS nem tudja megakadályozni a fejlesztõket abban, hogy OpenGL-t használjanak"
dehogynem - ilyen-olyan erkölcstelen megoldásokkal - amirõl több trösztellenes per is szólt
"Ahhoz, hogy megjelent annak idején a TNL vagy nem is olyan rég megjelentek a shaderek a directx-nek nem sok köze van!!!" http://en.wikipedia.org/wiki/Shader"
Ugyan nem volt idõm alaposan elolvasni, de nem láttam semmit, ami az állításodat alátámasztaná. Ellenben az tény, hogy legalábbis a DX9 óta az MS határozza a fícsöröket. A kártyák képességeit is a DX verzió támogtás alapján határozzák meg.
"Hol vannak a játékok 64 bites binárisa"
Mivel a 64-bites XP nem lett túl népszerû, értelmetlen lenne rá külön fejleszteni.
"A különbözõ felhasználói programoknál is ott kellene lenni a 64 bites binárisnak!"
A szervereknél pl. elterjedtebb a 64 bit, és így vannak is rá progik. Desktop-on majd a Vista fogja kikényszeríteni a fejlesztõkbõl (remélem).
pontosan arról is írtam a vista kapcsán, hogy lehetetlen úgymond biztonságosan használni az otthoni átlag felhasználónak a windowst mert még mindig nincs meg a stabil biztos helye, hogy hová tegyék a programok a beállításaikat vagy például egy játék a mentett állását - mivel például a flatout2 is a játék könyvtárába teszi a mentést
Nézd meg, hogy hasonló okok miatt hányan használják rendszergazdaként (minden biztonságot mellõzve) telepített rendszerüket, el tudnák-e végezni mindenféle munkájukat kényelmesen korlátozzott felhasználóként bejelentkezve
"az otthoni felhasználóknak korábban nem volt szüksége ilyen komoly biztonságra"
a kezdetektõl fogva nem úgy születettek az emberek, hogy mindenkinek ott volt a karjára nõve a számítógép. Régen is több ember használt egy számítógépet - gyengébb oprendszeren felváltva profibbon egyidõben hálózaton (linuxon a 2.6-os kernellel és az újabb xorg-gal már nem nagy bonyolultsággal a helyi többfelhasználó is megoldható - ami kell hozzá: 2 monitor, 2 videókártya, 2 egér és 2 billentyûzet)
"Az M$ épp ezért terjesztette el a dx-et, hogy arra fejlesszenek, így ne lehessen multiplatform, és csak az m$ cuccokon lehessen használni, ezzel alapozta meg a mostani elõnyét."
Az MS nem tudja megakadályozni a fejlesztõket abban, hogy OpenGL-t használjanak (ezt bizonyítja az is, hogy vannakl OpenGL játékok win-re is). Tehát teljesen szabad akaratukból döntenek a fejlesztõk a DX mellett.
"Hát én néztem egy összehasonlítást, a jelenlegi legfrissebb onengl-rõl, és dx 9.0c-rõl"
Itt máris hibáztál, mivel a DX10-zel kell hasonlítani, ha már a legfrissebbeket nézed.
"és hát az opengl kb dupla annyi képességet támogatott mint a dx9"
És ezek hasznos fícsörök (a játékok szempontjából)?
"és van pár opengl-es játékom aminek semmi szégyenkeznivalója nincs dx mellett"
Én ugyan nem értek ennyire a 3D-hez, de megkérdeztem azokat, akik ebben profik. Ha jól emléxem, azt mondták, hogy nem rossz az OpenGL, csak a komolyabb fícsöröket macerásabb programozni.
"nem érdekel a dx10, nem valószínû hogy képességekben utóléri az opengl-t"
"Persze, de a játékiparban jelenleg DirectX jelöli ki az utat, az OpenGL meg követi. Persze lehetnek az OpenGL-nek is olyan tulajdonságai, amit a DX nem tud."
Ahhoz, hogy megjelent annak idején a TNL vagy nem is olyan rég megjelentek a shaderek a directx-nek nem sok köze van!!! http://en.wikipedia.org/wiki/Shader
"Mit nem tud kihasználni a win? A 64-bitet? Azzal azért késtek egy évet, mert megvárták au Intel prociját. Más okuk nem lehetett, hiszen az NT vonalon mindíg volt 64-bites verzió (Alpha, Itanium)."
Hol vannak a játékok 64 bites binárisa - már évek óta ott lehetne a telepítõ CD-ken. A különbözõ felhasználói programoknál is ott kellene lenni a 64 bites binárisnak! Egy jó pár linuxon is mûködõ OpenGL-es játéknál már évek óta megtalálható - nem is beszélve a többi felhasználói programról.
"egy olyan dologgal bõvül most a windows ami a UNIX rendszereken már évtizedek óta jelen van és alapvetõ momentuma biztonságának és megbízhatóságának."
Tévedés. Ez a technológia az NT-kben mindíg is megvolt, csak az otthoni felhasználóknak korábban nem volt szüksége ilyen komoly biztonságra (viszont kompatibilitási gondokat okozott volna, mint ahogy a Vistánál is). A Vistával cask annyi történt jogosultságok terén, hogy az otthoni felhasználók számára is használhatóvá tették, illetve alapértelmezésben beállítgatták elég szigorúra. Egy XP-vel is meg lehet csinálni lényegében ugyanazt, csak ott kézzel kell beállítgatni. Egyébként a win-ek jogosultság kezelése fejlettebb a linux-énál, és a Mac is csak pár éve érte utól.
"Ezért is nagyon fontos a MAC OSX, a PS3 - OpenGL, hogyha megjelenik egy új hardver pl egy processzor, akkor azt ki lehessen használni - amire minden operációs rendszer képes csak a windows nem."
Mit nem tud kihasználni a win? A 64-bitet? Azzal azért késtek egy évet, mert megvárták au Intel prociját. Más okuk nem lehetett, hiszen az NT vonalon mindíg volt 64-bites verzió (Alpha, Itanium).
"Az OpenGL ugyanúgy tovább fejlõdik mint a Directx"
Persze, de a játékiparban jelenleg DirectX jelöli ki az utat, az OpenGL meg követi. Persze lehetnek az OpenGL-nek is olyan tulajdonságai, amit a DX nem tud.
"és azt is meg lehet említeni, hogy OpenGL már rég a 3D-s kártyák elõtt létezett"
De nem volt alkalmas játékra. A DirectX elõtt sem OpenGL-t használtak a játékok.
"a vista "3D"-s felülete miatt csak egy úgymond másodlagos lassab mûködésre lehet képes egy OpenGL-es játék és ennek az ilyen formában történõ kivitelezése csakis a microsoft-on múlik!"
1. Csak ablakos módban van lassulás, és cask akkor, ha az Aero be van kapcsolva! 2. Technológiailag nem lehet megoldani, hogy egyszerre két rendszer közvetlenül kezelje ugyanazt a hardvert.
"Belnding, Stencil, AA, Z kivéve minden featurét a külömbözõ vektor magok (népszerûbb nevén shader egységek) számolank benne. Az összes többi képességet szofveresen tudja vagy nem, a fenti 4 dolog meg már évek óta stabilan benne van a harverben."
Nem egészen világos, hogy most egyetértessz velem, vagy sem. Mégegyszer: Amit a kártya hardverbõl tud, azt tudja valójában. A szoftveres emuláció túl lassú a játékokhoz. Esetleg az alverziók közti kis különbségeket lehet driver-bõl megoldani, de egy DX9-DX10 váltást teljesen reménytelen.
"Ha egy játék nem feltétlenül csak windows-ra, tehát OpenGL-re is elkészül, akkor az mûködhet bármilyen operációs rendszeren és számítógép architektúrán."
Az M$ épp ezért terjesztette el a dx-et, hogy arra fejlesszenek, így ne lehessen multiplatform, és csak az m$ cuccokon lehessen használni, ezzel alapozta meg a mostani elõnyét.
Hát én néztem egy összehasonlítást, a jelenlegi legfrissebb onengl-rõl, és dx 9.0c-rõl, és hát az opengl kb dupla annyi képességet támogatott mint a dx9, és van pár opengl-es játékom aminek semmi szégyenkeznivalója nincs dx mellett, sõt az opengl-t és dx-et támogató játékoknál szinte mindíg az opengl-el van több fps, és legtöbbször szebb is, nem érdekel a dx10, nem valószínû hogy képességekben utóléri az opengl-t, talán sebességben igen, hiszen azt mondják vista alatt gyorsabb lett a dx. Na meg ott a szép hátrány, hogy van dx10 dx9 meg dx8 stb. a kettõ között nincs átmenet. dx9-es játék lehet nem indul el dx8-as kártyán, ennyi, opengl-nél szépen lekérdezi a kártya tudását, és ami van kihasználja, amelyik effekt nincs támogatva, azt kihagyja. Ez jobb mint a dx-es cuccok vegyé új kártyát típusú feliratai...
"A középkategóriát a 150-200e forint közötti notik teszik ki." Aham. Szóval egy Core 2 Duo alapgép egy mondjuk 256MB-os normálisabb 3D kártyával, 1GB rammal, stb. szerinted ennyibe kerül notiból?
Vagy újabban a szuper alsó kategóriás ECS/Fusi szinvonalon összetákolt, kifutóprocesszoros gépek már középkategóriának számítanak?
nem egeszen. A linuxnak nincs olyan nagy gépezetszerû marketingje, illetve az egységsugarú user nem tud, nem akar tanulni semmi újat. a nyitott elme teljes hiánya jellemzi. A legtöbb usernek mgé a winnel is baja van. Tök mind1 neki, hogy milyen színû az ikon amire kattintani kell, nem egyértelmû a számára. És skiít, ha az ikon vizuálisan nem ugyanaz, mint tegnap. Szóvala linuxot nem ismeri mindenki. Leginkább nem a desktop user, aki eltartja a cégeket.
"és szerinted a laptop piac árai nem estek szépen lefele???"
Nem, és nem csak a laptopé, de asztalié se. Egy alsó, közép, felsõ kategóriás gép ugyan annyiba kerül mindíg, csak más van benne.
A ps3-mal - ilyen szempontból - meg az a baj, hogy más architektúra. Hiába linux, más utasításkészlet, az meg azért nem fog futni pc-s linuxon. A linuxot most is ismeri mindenki, a gond ott van, hogy nem írnak rá játékot (1-2 opengl-es kivételtõl eltekintve). Nem a tudás hiányával volt eddig se a probléma, hanem a megvalósítás hiányával. Ezen a ps3 se segít.
Majd most jönnek a szagértõk, és megmagyarázzák, hogy a win igen is biztonságos, csak a sok lamer progifejlesztõ rontja el a helyzetet.
Nekem meg mint egységsugarú júzernek meg tökre nevetséges, hogy a télleg megbízható progik, vagy internetoldalak, mindenféle biztonsági tanusítváynokkal szórakoztatnak, aztán megtagadják mindenre hívatkozva azt amit akarok. Miközben a kis shareware progik, vagy maximálisan veszélyes oldalak elindulnak föltelepülnek föltelepítenek bármit bármire, mert megtehetik.
Olvass vissza néhány cikket) sokan úgy gondolták hogy a linux fele olyan biztonságos sincs mint a win:D erre most bejelenti a win hogy a linux-nál megszokott jól bevált dolgokat alkalmazza az eddigi legjobb win-ben:DDDDDDDD
Na ennyit a sok biztonsági szakemberrõl akik több éve kardoskodnak a win melett, hogy mekkora biztonságos rendszer......
Még egy hasznos "rekláminformációval" szolgálhatok a vista-hoz: egy olyan dologgal bõvül most a windows ami a UNIX rendszereken már évtizedek óta jelen van és alapvetõ momentuma biztonságának és megbízhatóságának.
A biztonsághoz hozzátartozik, hogy a lehetõ legkevesebb processz fusson rendszergazdai módban és a rendszer használható legyen "korlátozott" felhasználóként is - csak a legszükségesebb esetekben vegyük fel a rendszergazdai jogosultságot (például ha valami adminisztrációt végzünk).
ezek után fog "véglegesen" kialakulni, hogy egy program hol tárolhatja a felhasználó szintû beállításokat (vagy pl egy játék a mentett állásokat) Például miért van az, hogy a flatout2 a játék könyvtárába teszi a mentett állásait - ha az ember "korlátozott" felhasználóként akar játszani, gépét és adatait biztonságban tudva, akkor különféle jogosultságokat kell állítgatnunk.
Látható, hogy a windows ezidáig kiadott verziói a szervezettlenség magasiskolája!!!
Ezek miatt is a windows alapvetõen használhatatlan biztonságos mûködésre - ez azért is érdekes mert nagyon sokat reklámoz a microsoft a biztonságról.
a ps3-as hozzászólásom is illik ide: A PS3 a "pc"-s játékipart is tovább jó irányba formálhatja!
Úgy vélem több ember "merne kipróbálni" egy "másfajta" operációs rendszert, ha tudatában lenne, hogy azzal játékban is kiválthatja lehetõségekben korlátozott operációs rendszerét.
nem is igazán a használhatóság, mintsem a megszokás tarthat még vissza egyeseket hiszen ha nem "windows" szemmel nézünk például egy linuxot, akkor rájöhetünk, hogy egy sokkal egyszerûbben használható és nagyszerûbb dologról van szó (még akár beleszámítva azon problémákat is, melyek az elterjedtségének mértékébõl adódhatnak vagy amiket néhány "windows hardver" okozhat)
A PS3 lehetõség arra, hogy ne olyan problémákkal teli és olyan hosszú ideig tartó legyen egy új architektúra bevezetése, mint amilyen volt és amilyen jelenleg is a DOS -> Windows ... vonalon (pl.: 16 bites DOS-ról 32 bitre váltás mely az átlag, otthoni felhasználóknak a Windows XP-vel teljesedett be vagy említhetném a mostani 32 bitrõl 64 bitre történõ átállást és a windows bõdületes kullogását - hányan használják már otthon a 64 bites gépüket a 64 bites operációs rendszerrel 64 bites játékokat nyúzva)
Ha egy játék nem feltétlenül csak windows-ra, tehát OpenGL-re is elkészül, akkor az mûködhet bármilyen operációs rendszeren és számítógép architektúrán.
A fejlõdés lehetõsége...
Kinek és miért lehet jó, ha egyféle ("torz") architektúra létezik egyféle ("gyenge elméjû, nehezen, problémásan fejlõdõ") operációs rendszerrel?
bocs a Linux-ot kifelejtettem a sorból
Ezért is nagyon fontos a MAC OSX, a PS3 - OpenGL, hogyha megjelenik egy új hardver pl egy processzor, akkor azt ki lehessen használni - amire minden operációs rendszer képes csak a windows nem.
OpenGL-el már régen játszhat az ember "64 biten" 64 bites rendszeren
"az OpenGL meg sehol nincs a DX10-hez képest" Az OpenGL ugyanúgy tovább fejlõdik mint a Directx és azt is meg lehet említeni, hogy OpenGL már rég a 3D-s kártyák elõtt létezett "Csak, ha jol tudom a gonosz Vista-n véletlenül ,még nincs normális OpenGL -t támogató driver." a vista "3D"-s felülete miatt csak egy úgymond másodlagos lassab mûködésre lehet képes egy OpenGL-es játék és ennek az ilyen formában történõ kivitelezése csakis a microsoft-on múlik!
Belnding, Stencil, AA, Z kivéve minden featurét a külömbözõ vektor magok (népszerûbb nevén shader egységek) számolank benne. Az összes többi képességet szofveresen tudja vagy nem, a fenti 4 dolog meg már évek óta stabilan benne van a harverben.
"Ha játék fejlesztõk szeretnénk egyszer pistára meg XP-re is fejleszteni, ez kiválló alkalom lenne OpenGL-ra váltásra."
A DX9 is vígan mûködik Vistán, az OpenGL meg sehol nincs a DX10-hez képest. Valószínûbb, hogy DX9-et és DX10-et is tudó motort fognak írni eleinte (persze DX9-es kártyákon nem minden fícsör lesz elérhetõ).
"Csak, ha jol tudom a gonosz Vista -n véletlenül ,még nincs normális OpenGL -t támogató driver."
1. A driver-t nem az MS írja, hanem a videokártya gyártók. ATI kártyákra legalábbis biztosan van WHQL driver (a 64-bites Vista mást nem is enged), aminek illene mindent tudnia (beleértve az OpenGL-t). 2. A Vistában teljes képernyõn mennek az OpenGL progik mindenféle lassulás nélkül. Ablakos módban kicsit lassabban futnak, a DX-es Aero miatt.
"Az, hogy egy kártya melyik DX kategóriába tartozik azt driver dönti el, és közhidelemmel ellentétben, nem sok köze van a hardverhez."
Te tévedsz, és a közhiedelemnek van igaza. Igaz, a driver tudja a megfelelõ fícsörök interfészét a DirectX felé, de ha nincs mögötte vas, akkor legfeljebb szoftveres emulációval mehet, aminek a sebessége a zéró környékén van. Szóval értelmetlen a hardver és a driver képességeit nem összehangolni.
Jó utat! ;) Csak kívánom, hogy legalább benzin pénzre jusson nekik :D Mi ez vándorcirkusz? :)))))))))))
Nem értem miért vagytok kiakadva az agresszív reklámon. Talán már nem emlékeztek, hogy a 95-öt, és az XP-t is így nyomták? És pont abból látszik, hogy szükség van reklámra, hogy a júzerek nagy része (még az elvileg hozzáértõk is) teljesen tájékozatlanok a Vista szolgáltatásait és gépigényét illetõen.
Az, hogy egy kártya melyik DX kategóriába tartozik azt driver dönti el, és közhidelemmel ellentétben, nem sok köze van a hardverhez.
Ha játék fejlesztõk szeretnénk egyszer pistára meg XP-re is fejleszteni, ez kiválló alkalom lenne OpenGL-ra váltásra. Csak, ha jol tudom a gonosz Vista -n véletlenül ,még nincs normális OpenGL -t támogató driver.
A cikkben található kép sajnos létezõ helyzetet mutat be. Arra sózzák rá az újabb és még rohadékabb terméküket, aki gondolkodás nélkül benyal mindent.
Miért annyira sürgõs ez a vista elterjesztés? Van egy tippem: bele lehet építve valami szoftveres disznóság, ami lehetõvé teszi a felhasználó még szigorúbb ellenõrzését az internet felõl.
Valóban régen árultál notit. A középkategóriát a 150-200e forint közötti notik teszik ki. Ettõl fölfelé 300e körül már királygépeket kapsz. Az igazán exkluzív nevekért most is fizethetsz akár millát is.
és szerinted a laptop piac árai nem estek szépen lefele??? mellesleg a konzumer=fogyasztói. tehát itthon ez bizony azt jelenti, h belépõkategória és középkategória alja... 120+fa pézért már bizony lehet új notebook-ot venni. egy 250 HUF--os gép azen a piacon már meglehetõsen "drágának" fullosbak stb-nek számít. ne keverjük már a szezont a fazonnal, mikor pl. egy 20" -is imac core2 duo2 400 körül van.
Évek óta nem árulok notit, de már akkor is 350-400K volt a közép kategória ára. Egy aktuális fullos IBM gép (akkori legerõsebb Radeon Mobility-vel, beépített TV-tunerrel, Firewire-el, 1600-as!!! 15" TFT-vel, stb.) meg olyan 1,2 millió + áfa volt. Nem is tudom árulták e itthon?
Tegnap órákat szívtam azzal, hogy XP-n akartam beállítani felbontást, ikonméretet, betüméretet egy ismerõsnek, aki rosszul lát ... Bármikor odébb kattintasz, mindent visszaállít. Segédprogi nélkül le se lehet menteni, állítás közben a betüméretek nagyobb részét nem is látod mire állítja! Ugyan ez Vistában 4 féle képpen állítható, pl. egy vacak csúszkával százalékos értékben. Szóval én ilyen "apróságok" miatt is várom.
Notis hozzászóláshoz: A notik titka, tudni hol van hozzá driver, átlag nem a "gyártó" oldalán. A felsoroltak nagy részét meg szerintem igen is támogatja a Vista.
te Menedzserisztánban élsz, h neked ez a consumer kategória?
Hmm..nagy példányszámban gyártott állítólag rossz minõségû, gyenge, nem igazán támogatott gép kategória. Kb mint az Alcatel telók. Sokan legagyizták, de hihetetlen élettartammal bírtak, és voltak szép okos és olcsó modelljeik is. Pl a 715-ös nekem nagyon bejött anno a könnyûfém tokozással és üzleti funkciókkal. :)
Nem értek 1et a mondandód elejével. A végével igen. :) Elejével azért nem mert 160 ért is kapni olyat amiben 80-as vinyó van, ugye 120 körül van a max notiknál /enyémben is 80as van/, és dual layeres DVD író is van a 150es kategóriában, 200 fölöt meg giga ram is megszokott dolog,és ezek már nem olyan rossz gépek.
Support van itt is. 2 év garit kaptam, legális XP meg rakás DVD-s CD-s progi hozzá, van márka szervíz, gyors a gép, csendes...mi kell még? Jó persze a zsírúj játékok nem futnak rajta 800000*923435445 felbontásban de nem is azért vettem.
Konzumerbõl is van k. drága, de még az átlag is 400k.
Konzumerben a videokártyáért meg a 1000000000 gigás vinyóért, dvd íróért fizeted a sok dellát, üzletiben meg a megbízhatóságért, szupportért, és az érvényesíthetõ szervízért. Az átlag noti mindegyikben 400k-nál kezdõdik. Anyagból jóhogy a legszarabbat rakják mindegyik konzumerbe (még a Dell Inspiron is gagyi mûanyag), itt a jelszó a spórolás. Komolyabb borítást csak üzletiben kapsz, viszont ott meg elfelejtheted a játékos videokártyát (nem ok nélkül: sok delejt zabál és nagyon melegszik). Illetve CAD-re tervezett biznisz notiban van komoly videokari is, de az 800k-ról indul, és az aksira az sincs jó hatással. Bár pixeleket vadászni se vonaton fog a dizájner, ott az nem szempont.
Azon azért elgondolkodtam, hogy miért van szükség erre a vándor árus megoldásra. Bocs, körútra:) Mert állítólag tényleg akkor durranás, hogy kihagyhatatlan. Ha gyorsítani akarják a terjedést, az több kérdést felvet bennem. 1: mégsem olyan jó, mint mondják, és a sajtóban megjelent cikkek ezt állítájk többször. (nem estek hasra) 2: túl sokba kerülne kivárni, mire tényleg a legtöbb gép vista ready lesz, méghozzá maximálisan, ami években mérhetõ. Ez pedig magával hozza azt a kérdésemet, hogy miért van szükségük "gyorsan" pénzre? 3: feltûnt, hogy egyre agresszívebben próbálják értékesíteni (elsózni?) a terméküket. Olyannyira, hogy egy asztalhoz ûltek az oly nagyon köpködött (pfúj nyílt forrás, rákfene a linux, nem tényezõ a linux) linuxot értékesítõ céggel, a novellel. Úgy érzem redmondban kezdik komolyan venni a nylt forrást.
Ez most köpködésnek számít?
Nem jövök köpködni :)))))
Hm. A Consumer kategoriából nem a 240 az olcsó. Mellesleg az összeset kb 1 helyen gyártják, csak más márkanév alatt. Ha valaki kiad érte 450-et szíve joga. :D Max van benne 1 cserélhetõ videó kari. De ez tényleg a max. Anyagminõségben nagy eltérés nincs. Siemenst vettem, de az alkatrészek nagyrésze Intel, Samsung, LG...márkanév alatt fut. De ez a Vista kész matrica, ez az amin ki vagyok akadva.
Szervezzenek csak körutakat nyugodtan. Az, hogy 800 dollárért adják, alapból nevetséges, az árából kb vehetsz egy PS3-at és az x360-at egyszerre... Az meg, hogy körutakra van szükség, meg aljas módszerekkel akarják kierõszakolni a váltást (xp-re nem lesz DX10), már jelent valamit. John Carmack is megmondta, hogy az xp tökéletes játékplatform lenne, a DX10 szempontjából SEMMI szükség nincs vistára...
240k az pont az olcsóbbik fajta. Az átlagár 450k, a drága noti 800-1000k-t jelent.
Ha FuSu / Acer / Asus kategória, akkor ne is csodálkozz a driver problémákon. Ezek olcsó kategóriás notik, és hát az idõ és pénzigényes háttértámogatáson lehet a legtöbbet spórolni.
Na ja. Notebookokról meg ne is beszéljünk... Vettem 1-et amolyan közép kategóriásat, dupla magos /Centrino Duo/ 240-ért, vagyis nem az olcsóbbik fajtákból való. Vista hogy is hívjákot...ami ellenõrzi mennyire fogja szeretni ezt a Vista lefuttattam. Nah az alap menne is rajta aero nélkül és 1 kupac driwer problémával. A procit, Wlant, IntelGMA chipet, tapipadot, Satás vinyót nem támogatja.
De itt virít a gépen a Windows Vista Capable matrica...ezt azt jelenti, hogy képes futtatni, vagyis jó esetben, ha kék az ég és csiripelnek a madarak, akár el is indul! :D
SOHA nem teszem ezt a szutykot a gépemre! Nincs semmilyen olyan szolgáltatása ami tudnék használni és érdemes lenne. Pedig programozgatok...jahh programozás. Csak akadály lenne, mert leginkább a .NET-es környezeteket szereti a Vista, na azt meg nem vagyok hajlandó használni.
Népszerûsíthetik bármennyire ha olyan a gépigénye ami a mai átlagos-olcsó gépeken esetleg 3 éves konfigokon akadozik.
Miért is kell ennyire népszerûsíteni? Hát nem azt olvashattuk, hogy a pista nagyon jól fogy? Vagy ez csak nagy halandzsa volt? Persze, nagy halandzsa volt. Nincs az a hülye cég, amelyik bevallaná, ha nem fogy a terméke. Sõt, akár saját maga is felvásárolja kezdetben, csak hogy a statisztikák és az eladási mutatók jók legyenek. Aztán azokat persze jól el lehet majd megint adni. Ez is a reklámozás egy formája, csak nem nagyon szoktak beszélni róla. Az usa-ban különösen nyerõ ez a taktika, mert ott a megvezetett vásárló azt veszi, amibõl a legtöbbet veszik. Így lett sikeres az ipod is...