Nagy kérdés. Ugyanis a Cseh minimálbér is nagyobb. Az IBM egyébként (bár ami a Brno like Delivery Center-eket illeti) nem nagyon bõkezû, viszont ha van tudásod és tudsz tárgyalni velük a fizetés nagyságáról akkor elég szép pénzt is kereshetsz . Különben tudomásom szerint Brno-ban az IBM-nél olyan 30k korona az átlag fizú (kb. 270k HUF bruttó - kb. 180k nettó), nem tudom az ismerõsöd mit dolgozik, de a 60k mondom az kevesebb mint a Cseh minimálbér.
Brno-ba van ismerõs, 60-at keres forintra átszámolva nettó-ban, az IBM-nél. Kész karrier, ezért tényleg érdemes tanulni...
Szerintem a Károly Egyetem európában élvonal (CS, IT szempontból), ha nem a legjobb, de a legjobb 3 között van gondolom, Cambridge és Lancaster valamint Tübingen szintén az élvonal. BME? Nem tudom, nem vagyok szakember ebbõl a szempontból, de nem igen ismerek BME-rõl valakit aki nagyon hasít, a Károly Egyetemrõl viszont vannak a környezetemben néhányan olyan magas szinten, hogy szinte élvezet velük dolgozni. A Belgrádi ETF szintén nagyon minõséges, az elmúlt 15 évben néhány ezer ETF-es IT-s menekült Szerbiából az USA-ba, Kanadába stb. és elég sokan hihetetlen sebeséggel találták magukat vezetõ vagy kimagasló pozíciókban.
Persze mind ez csak az én magánvéleményem és nem biztos, hogy korrekt. :)
Akkor nem tudom miben értünk egyet :) mert szerintem a számítógép mûködési elvét lehetetlen megérteni assembly nélkül. Persze nem gondolom, hogy assembly mastereket kell nevelni, de alapjában tudni kell egy programozónak ezeket a dolgokat, mert ezek az alapok. Gondolkozz el, képes lennél e elméletileg (ha mondjuk rá lenne 1 millió év idõ a rendelkezésedre :) elejétõl végig felépíteni egy számítógépet? Nem muszáj a BlueGene-t, de pl. egy 1990-es évek elejérõl származó gépecskét, meg tudnád e magyarázni egyáltalán a hardware-t, az OS-t, a nyelvek mûködési elvét, egy olyan abstrakt szinten legalább, hogy mondhatod magadnak OK, én ezt annyira értem, hogy ha lenne végtelen idõm akár magam is megtudnám építeni (persze itt nem gondolok félvezetõgyártásra is :) na ha a vælasz pozitív, akkor annyira jól érted a dolgokat, hogy akármelyik nyelvet, frameworkot, stb. napok vagy hetek alatt jobban megtanulhatod mint az aki ezeket az alapokat nem érti, nem tudja. Különben a nyelv az csak a hegy csúcsa, és nagyon sok minden más tudásra van szükség egy jó programozónak. Persze IT-s nem csak programozó, ezért nem szeretnék itt arról vitatkozni, hogy szükséges e minden IT-snek programozói tudásal rendelkezni (szerintem nem), de azok az alapok amelyek lehetõvé teszik valakinek, hogy a gépet ismerje... na azt kihagyni nem lehet. Különben két féle programozó létezik, az egyik az alkalmazásfejlesztõ (és ez nem nagy valami), a másik pedig azok akik a programozásra szükséges infrastruktúrát (OS, Tools, Frameworks stb.) készítik, és ez a két dolog, két külön osztály, és két nagyon különbözõ tudásszintet és tapasztalatot követel.
Én nem arra akartam célozni, hogy nem kell tudni "alapvetõ" dolgokat, sõt én azt vallom, hogy magas szintû programnyelvet csak assembler után szabad megtanulni. Ugyanis a mai fiatalokból hiányzik a régi biekkel való játszadozás, hogy megértésk mi miért és hány órajel alatt történik. De úgy gondolom, hogy a gondolkodásmód nem pótolja a tudást, hanem kiegészíti, segíti azt.
Fõiskolán/egyetemen nem lehet szakállományt nevelni, csak az alapokat lehet megtanítani és felkészíteni az embereket a következõ 5-10 éves idõszakra (cégnél a munkahelyen). Ugyanis ez az 5-10 év real world tapasztalat után, maga a technikai dolgokban, a gazdasági realitásban és cégpolitikai (mit lehet, mit nem) dolgokban, lehet valaki igazán jó szakember. Ha az egyetemek nem készítik fel az embert erre, hanem az a baromi téves filozófiájuk van, hogy kész szakembereket tudnak "termelni" miközben az alapokat sem tanítják meg, sõt az elmúlt években inkább a mennyiségre és nem a minõségre koncentrálnak (most itt is errõl van szó, kevés az IT-s, több kell, stb.) és ez miatt a képzés szinvonalát egyszerûen kénytelenek gyengíteni, mert egy nagyobb, szélesebb halmazban (tömegben) az inteligencia, teherbírás, képességek stb. mindég gyengébbek mint egy kisebb válogatotabb halmazban (elitizmusra hasonlít, de ettõl még igaz). Ez miatt az inteligensebb halgatók is gyengébb tudásra tehetnek szert, sokszor unatkoznak az egyetemen, mert a szinvonal a képességeikhez mérve nevetséges... szóval így nem jutunk sehová.
Az egyetemekkel ma éppen ez a baj, hogy spicifikus technológiákra összpontosítanak, miközben a végzett programozok 99%-ának halvány gõze sincs, hogyan kell egy parszert vagy ments meg Isten egy fordítót írni, 90% nem tudja mi a binary tree, 85%-a nem tudja a számítógép mûködési elvét, viszont Javát tanult és sztruktuális hozzáállásal "programoz" egy OOP nyelvben... sok éve a szoftveriparban dolgozok, és ezeket a dolgokat már szabványnak lehet tekjnteni, ha találkozok egy fiatal programozóval akire ez nem vonatkozik, örülök mint majom a tökinek... :) Nem lehet a suli után mindjárt menni magasszinten dolgozni, 5-10 év mire igazán szakember lesz valaki, és inkább 10, mert manapság már nem csak azok foglalkoznak IT-vel akiknek hasít az agyuk és akik a suliban mindég a legjobb 3 között voltak, mint valamikor volt az eset. Don't dream... WORK.
Ami a Cseheket illeti, én már ott is vagyok.
És ami a Cseheket illeti, a Charles Egyetem "Univerzity Karlovy" fizikai és matematikai tanszékén egy igazán érdemi IT-CS képzés folyik, és ezt szerintem nem lenne szabad gyengíteni csak azért, hogy több IT-s legyen, én inkább maradnák a jobb IT-s filozófiánál amelyrõl ez az egyetem híres, remélem õk is.
Hiába végeznek itthon is bármelyik fõiskolán vagy egyetemen attól még nem tanulnak meg ténylegesen programozni / tervezni. A képzéseket úgy kellene átalakítani, hogy egy-egy programnyelvbõl, adatbáziskezelõbõl, UML-bõl, XML technológiából nemzetközi színtû kompetenciákkal rendelkezzen mire elvégzi az iskolát. Ez alatt azt értem, hogy akkor mehetne diplomázni, miután a Prometric/VUE-n letette a ~5-10 vizsgát. Továbbá az ilyen fajta hozzáállás a kókler informatikai "szakembereket" hamar padlóra küldené vagy jobb esetben tanulásra ösztönözné. Nem mellékesen a mobilisabbak akkár külföldre is indulhatnak ilyen háttérrel.
Tehát az iskolában el kellene dönteni, hogy én Java-ban akarok megtanulni programozni vagy .NET-ben, engem az Oracle, DB2, MSSQL érdekelne, az UML-t mindenkinek meg kell tanulnia, XML techológiát a kiválasztott programnyelvhez kell megtanulni. Ha ezeket tényleg megtanulta, akkor a suli után már mehet is dolgozni. Mindenkinek lenne ötlete, hogy mely tantárgyakat hagyta volna ki az iskola alatt, mivel se addig, se azóta nem találkozott olyan szinten a tantárgyban taglaltakkal.