Ez igaz. Egy robothadsereg könnyen a félelem és terror eszköze lehet rossz kezekben. A probléma valós, de van itt más is. Bár ma még sehol sincsenek az öntudatra ébredt robotok, a kutatások viszont igencsak folynak. Mi is ez az öntudatra ébredés? Amikor majd megtörténik (HA!),tulajdonképpen létrejön egy új életforma, egyedi képességekkel és "gondolatokkal". Emberi szavakkal "egyén" keletkezik, egy új faj 1. példánya, ha tetszik. Ki a búbánat tudná megjósolni hogy reagál majd erre?
Igaz ez a jövõ zenéje még, ha egyáltalán valaha is bekövetkezik. Lehet 50 év lehet 100, de az emberi makacsságot ismervén úgy se nyugszanak amíg meg nem csinálják. Bár mind spekuláció. Talán a mával kéne törõdni.
Ezek a gépek még messze nem olyan önállóak, hogy komoly veszélyt jelentenének ránk. Valószínûleg egy harci robotnak sose kell olyan filozófikusnak lennie, hogy a szabadság fogalmán kezdjen el gondolkodni, és valamiféle lázadást szervezzen. Sokkal valósabb az a veszély, hogy a teljesen robotizált hadsereg kérdés nélkül végrehajt olyan parancsokat, amire egy normális emberi katonát nehéz lenne rábaszélni. És ráadásul utólag se fog róla beszélni.
"mert sosem az elvesztett ember miatt volt a gond hanem az elvesztett gépek + csata miatt"
Na ez nagy tévedés. Sokkal könnyebb egy gépet legyártani, mint egy pilótát kiképezni (pláne felnevelni). Már a II.VH-ban is nagyobb hiány volt pilótákból, mint gépekbõl. Ma meg nem is csak ez számít, hanem az is, hogy egy pilóta lelövése/elfogása komoly kül- és belpolitikai politikai probléma lehet. Egy robot "halála" miatt egy amerikai anya se fogja követelni, hogy hozzák haza a gyerekét Irakból.
Addig jó, amíg azt a programot, ami olyan programokat ír ami ezt a kódsort írja ember írja xD
És hogy miért is nem? Mert a gépek végletekig precizek, nem hibáznak (az emberi tulajdonság), nélkülözik az erkölcsöt és kíméletet, egyszerûen egy kódsor irányítja õket. Nade ha a kódsort nem az ember írja...
Azért egy kicsit ijesztõ ez a kép. Az elmúlt évtizedekben, egyre jobban növekszik azoknak az emberi irányítást nélkülözõ gépeknek az aránya, amik embereket gyilkolnak. Persze lehet védekezni, hogy nem gyilkolás van, hanem katonai fontosságú célpontok kiiktatása,de attól hogy megmagyarázzák, ott még emberek halnak meg. Nem akarok vészmadárkodni, nem bolondultam bele a sci-fi kbe,de a Terminátor história is benne van a pakliban,ezt mindenki tudja.Ha ezek a kütyük igencsak elterjednek, és teszem azt tényleg történik majd valami...hát akkor nem lesz sok esélyünk.
A jövõben minden országnak lesz atombombája, és egyik se mer a másikra támadni.
Discovery film a vadászrepülõk fejlõdésérõl. Bemutatják az elsõ és a mai repülésirányító rendszereket. Az F117-est nem tudod normális irányítással vezetni egyébként. Lezuhanna! Ugyanúgy ahogy a B2-es is. Ezek a gépek már hamarabb is megvoltak, csak lehetetlen volt ezeket a levegõben tartani sokáig. Nézd meg milyen szögben vannak a szárnyai.
Szerintem a cikkben téves adatok jeletek meg, a Tornadó német változata ugyanis két személyes vadászbombázó. Logikus, hogy nem a gép pilótáját terhelem még három másik vezérlésével, hanem a hátul unatkozó fegyverzeti tiszt helyére teszek még egy pilótát, az majd vezérli a többit. A Tornadó egy személyes vadász-változatával csak az angolok rendelkeznek
Igaziból az nem jó megoldás hogy a székbõl irányitgatja a repülõt a pilóta mert sosem az elvesztett ember miatt volt a gond hanem az elvesztett gépek + csata miatt, meg sztem ha meszze ül a székben akor nem is olyan éles a helyzet nem a saját életéért küzd szal adrenalin sem termelõdik anyira igy lehet hogy nem olyan jól teljesítenek, szal valszeg ezért nem is erõltetik anyira a távoli irányítást, mondjuk a fene se tudja :). De a legjobb egy fejlõdõképes MI lenne.
Jelenleg még elég nagy odafigyelést igényel egy gép vezetése + a fegyverzet alkalmazása. Bonyolult viszonyok ellenséges tevékenység esetén pont eleget.
Ara viszont jó lehet hogy ez a feladat nem jelent mást, csak hogy a Tornado személyzete a függesztett kb 40 km hatótávolságú GPS-es siklóbombába betáplálja a cél koordinátáit, majd ugyan ezt megteszi a kísérõ gépeken levõ fegyverekkel is. A kísérõ gépek pedig szépen tartják a köteléket, miközben kõröznek, jó messze, meg kiba magasan a céltól.
Földközelben, rácsapásokat végezni ellenséges tûz mellett és közben még 3-4 drone-t is figyelgetni, az max a filmeken mûxik.
Modellezõk használnak távirányítós repülõket, beépített nagylátószögû kamerával. Ugyanígy lehetne használni 2 kamerát és távolról lehetne forgatni õket. Tehát az irányító személy 3D-ben látná a terepet a székébõl, csak ha lelövik a gépet akkor õ ezért életben maradna.
Mondom sokkal több lenne, ha nem egy gép támad rájuk. Az egynél több. De nem emlékeztem pontosan, mennyi volt a veszteség.
Ilyen kotelek volt mar scifikben is. Pl. a stargate sorozatban is repulnek a helyiek 3 gepes taviranyitott kotelekkel egy enyhen naci stilusu bolygon. Az alap az, hogy a kozponti gep egy sikot es egy vektort hataroz meg, es a tobbi gep ehhez kepest pozicionalja magat. (pl. haromszog vagy rombusz alakzatban) Igy ugyanazokat a parancsokat kell minden gepnek vegrehajtania es a szoftver csak arra figyel, hogy a gepek a poziciot es a tavolsagot tarsak, tehat a parancs es a vegrehajtasa kozti elterest korrigalja.
Azért azt is be kell látni, hogy nagyvonalakban beszél errõl a hadsereg is. Az f117-nél is csak késõbb tudtaqd meg hogy spec szögek, és spec bevonat kell hogy észrevétlen maradjon. Persze a spec bevonatról semmit sem tudni:D Ugyanígy mutatnak olyat hogy kötelékben repül egy vadászgép kis robotgépekkel, de nem mondják hogy mire képpesek. Majd 10 év múlva mint a lopakodónál, ha kimegy a divatbl majd hallod miként mûxik.
hát igeen, a jövõ gyárának 2 alkalmazottja lesz, az egyik egy ember, a másik egy kutya. az ember dolga, hogy a kutyát etesse, a kutya dolga, hogy ne hagyja az embert a gépekhez nyúlni. =)
Ez elég jó. Kilövöd a vezérgépet és annyi a köteléknek. A távirányítás megzavarásához meg elég egy adót építeni ami rááll arra a sávra.
"Én is halottam ilyesmit,mindenesetre azt tudom,hogy az amik fejlesztenek még egy ember vezette vadászgépet,az F-35 Lighting||-õt aminek a változatai 2011-2012-ben állnak hadrendbe." Elöszõr is az F/A-35, és a neve nem Lightning, hanem Joint Strike Fighter (JSF). Ez egy ember vezette több célû vadászbombázó, amit a Lockheed Martin fejleszt, és épít. 4 alap verzióban készül. Elsõ verzió, egy a légi erõ számára készülõ csapásméró gép, ami az F-16-os Falcon-okat váltja le, a második a haditengerészeti változat, ami megerõsített fütómûvet, és megnõvel szárny felületet kap. Ez váltja az F/A-18 Hornet családot. A 3. talán a legismertebb. Ez az amerikai tengerészgyalogságnak készül, és képes a VTOL operációra, vagyis képes helybõl, illetve kis neki futással felszállni, illetve landolni. Elméletileg ezt a verziót kapja a Brit Királyi Haditengerészet a GR-9-es Harrier II-esek leváltására. Ezt a gépet tartják az amerikaiak álltal utolsóként hadrendbe állított fedélzeti pilóta által vezetett csapásmérõ repülõgépnek
Én nem tudom mit kell mindig fényezni a gépeket az emberrel szemben... Persze hogy van egy csomó olyan tulajdonságuk, amik egy embernek nincsenek meg, de azt se felejtsük már el hogy a legtöbb gépnek 0 a kreativitása és a legszuperebb robotoknak is gondot okoznak olyan dolgok, amiket pl. egy egér simán megold... Távirányitású repülõket el tudok képzelni, de MI-s repülöknél ugye ott a gond, hogy egy fix, kiszámitható gép ellen nincs is könnyebb dolgunk mint gyártani egy hasonlóan fix és kiszámitható rakétát, tizedannyi pénzbõl és kaputt.
"Ha jól tudom a következõ vadászgépgeneráció már vagy távolról ember álltal irányított lessz, vagy robotrepülõk. Ezeket a kis félig AI vezette gépek eleinte ember vezette gépekkel repülnek egyszerre" Én is halottam ilyesmit,mindenesetre azt tudom,hogy az amik fejlesztenek még egy ember vezette vadászgépet,az F-35 Lighting||-õt aminek a változatai 2011-2012-ben állnak hadrendbe. Azt hiszem itt az sg-n lehetett is már egy gyakorlatban kipróbált robot-bombázóról olvasni korábban.Igen itt is van. Én is úgy gondolom a jövõ vadászgépei Artifical Intelligence által irányítottak lesznek és olyan apró méretûek mint egy játék,vagy nem sokkal nagyobbak.Egy nagyobb gépet ez is meg tud semmisíteni,ráadásul olcsóbb és további elõnyei is vannak.A bombázók meg gyorsak lesznek és szintén nem emberi irányításúak.
ld: Stealth, aztán jöhet a SkyNet és a Terminátorok
Az F22-esek a radaron tudnak több vadászgépet szimulálni, és valahogy még a helyzetüket is áthelyezhetik máshová. Elég meglepõ mikor nem látod csak radaron az ellenfélt, közben szitáválõnek.
Ha jól tudom a következõ vadászgépgeneráció már vagy távolról ember álltal irányított lessz, vagy robotrepülõk. Ezeket a kis félig AI vezette gépek eleinte ember vezette gépekkel repülnek egyszerre. Pl volt egy F117 eset, amikor leszakadt az egyik hátsó vezérszárny, és a pilóta észre sem vette, mert a repülés stabilizáló progi mindent kiegyensúlyozott. Úgy szóltak neki hogy jó lenne leszállni. Nagyon elõrrehaladott ez a teknika. Az emberrel csak gond van. A gépek símán bírnának több G-t is, csak elájul a pilóta. + szedd ki a katapultülést, és minden kijelzõt, és pilótasegítõ, életbentartó kütyüt. Kapsz egy kis súlyú nagyon erõs gépet!
A rendszerrõl írhatnának bõvebben is. Hogyan mûködik, mi lett az erdmény, mit bír, mennyire megbízható, stb?
A nagy szám pedig az lenne, szvsz, h olyan MIt fejlesztenek ami nem igényel irányítást.
Pedig a németeknek van már tapasztalata a túlterhelt pilótákkal; itt az "özvegycsinálók"-ra gondolok. Persze, a németek a Tornadó vadászbombázó változatát repülik, az két személyes. A pilóta viszi a saját gépét, a fegyverzeti tiszt helyén ülõ operátor meg a többit.
Itt alapvetõen úgy néz ki a kötelékrepülés, hogy a pilóta nélküli gépeknek (UAV) az a feladata, hogy kövesse a vezérgépet (amit a pilóta vezet). A legtöbb ilyen programban tehát a pilóta valójában csak parancsokat ad a gépe fedélzetrõl az UAV-oknak, hogy milyen alakzatban kövessék õt.
Érdekes elgondolás, bár ha olyan eset elõfordulna ezzel, mint Irakban az A-10-esek esete, akkor valszeg sokkal több halottja lett volna a brit konvojnak.
pilóta, Andy Blythe kötelék parancsnok egy átalakított Tornadot repült, az irányítására bízott kötelékben >>>EGY BAC 111-es<<< utasszállító gép és három, számítógép által >>>szimulált<<< gép kapott helyet. tehát a kötelékben egyenlõre egy fizikailag jelenlévõ gép volt , a másik három csak szimulált :D
Imádom az ilyen cikkeket amiben pont a legérdekesebb dolgok nincsenek benne. Gondolom mindenki egybõl azon gondolkodik hogy hogyan irányítja a pilóta a többi gépet? Gombok? Hang? Gondolat?