Mint mondtam, a földön álláskor mûködik a rendes légkondi. A levegõben természetesen fûteni kell, amire a legyegyszerûbb és legolcsóbb mód a hajtómû hõjét használni.
Bár van olyan, hogy "normális légkondi" (vannak kívülrõl felcsatlakoztatható kondikocsik), de sokszor a fedélzeti segédenergiaellátó (APU) szolgáltatja a légkondizást. Ez gyakorlatilag egy hajtómûhöz hasonlít csak éppen tolóerõt nem szolgáltat (régen segédhajtómû volt a neve).
Pedig jobb ha elfogadod a tényt h a repülõgépeknek, amelyek túlnyomásos kabinnal vannak ellátva (a magasban lévõ kisebb nyomású levegõhöz képest biztosít túlnyomást) nincsen más levegõrendszerük, csak a hajtómû elsõ fokozatánál sûrített levegõ jut az utastérbe és külön a pilótafülkébe. A hajtõmû hõjétõl felmelegedett levegõt hûtik vissza (télen is) megfelelõ mértékben, tehát 35°C-os melegben is 21-24°C-ra. Ennek biztonsági okai is vannak hajtómûleállás esetére, ilyankor a hajtómû még sokáig forró, és még van lehetõség a megfelelõ hõmérséklet biztosítására a biztonságos magasság eléréséig. A légnyomást már nem lehet ilyen módon fenntartani, ahhoz be kell üzemelni a fedélzeti-hajtómûvet, az A.P.U. generátort, ami nélkül a kormányszervek nagynyomású hidraulika-rendszere sem mûködne sokáig, na meg a futómûvet sem lehetne kiengedni (csak kézzel kitekerni).
gondolom nem is sejted, hogy a légkondicionálás (kondíció=körülmény) nem hûtést jelent, hanem szabályozást.
ráadásul nem hiszem hogy a repcsiken hûteni kellene egyszer ha utazol, a bácsi majd biztos neked is bemondja hogy "a repülõgép fedélzetén 24, azon kívül pedig -52 fok van"
Tényleg, ki kéne már javítani a cikket. Úgylátom nem csak nekem szúrja a szemem az a "kiszívni" szó. Nagy nyomású levegõt nem kell kiszívni, jön az magától... "A sûrített levegõ egy részét elvezetik a hajtómûvekbõl a gép kabinjainak ellátására." Ez így már egy fokkal értelmesebb lenne.
Ózont földközelben mondjuk a fénymásolók közelében lehet jó sokat találni, de a lézernyominga is jó példa.
Pilóták meg nem csak a repüléstõl égnek ki, sokan kapnak bõrrákot a sugárzástól, az általad említett kor környékén az egészségügyi alkalmassági vizsgákon szokták õket eltanácsolni. A pilóta meg akárhogy is nézzük: (hajós)kapitány, felel egy csomó mindenért, többek között az utasokért is. (Jó ez nem teljesen igaz, nem egyedül van, ott az elsõ tiszt is, de a gépért a kapitány felel.)
És nem lehet, hogy egy bizonyos töménység fölött káros, az alatt meg semleges, vagy esetleg még hasznos is? Kis mennyiségû ózont tartalmazó levegõbe kimondottan kellemes beleszagolni, vagy egy nagy lélegzetet venni... (Persze az nem biztos, hogy egészséges is - de ez furcsa ellentmondás.)
"Az ózon természetes körülmények között a talajközeli levegõben csak igen kis mennyiségben fordul elõ, hatása káros az élõvilágra nézve. A XX. században megtöbbszörözõdött talaj közelében található ózon mennyisége. A mért csúcsértékek ötszörösen meghaladták a légköbméterenkénti kb. 70 mikrogrammos természetes csúcsértéket. A talajközeli levegõben lévõ ózon a nitrogén-oxidok (NO, NO2), a szén-monoxid (CO) és a reaktív szénhidrogének napfény hatására lejátszódó kémiai reakcióval képzõdik." (szintén wikipedia - ózonréteg) - aha, na mostmár ezt is tudjuk :)
Ózondús hegyilvegõrõl még nem hallottál , bár fura, mert régebben nekem is ugy tünt, hogy akkor az biztos marha egésséges :), amég nem láttam ezt
Fõleg ez érdekes - "A földi légkör legalsó rétegében, a troposzférában az ózon az egészségre káros anyag, a szmog egyik összetevõje." - hogykerül a szmogba ózon, és ha annyira instabil, mi gátolja meg hogy O2-re bomoljon a Trioxygén a nagy-városi szmogokban
Ott nincs ózon, bár egyesek váltig azt állítják. Csak a városinál tisztább levegõ van, egy kicsit nagyobb oxigéntartalommal, és kevesebb porral, piszokkal.
Szóval ha valakit jól megfizetnek, az mininum dögöljön is meg azért a pénzért.
Egyéként amikor repültem én is éreztem ilyesmi szagot, végig is aludtam majdnem az egész utat. Nemtudom a légynyomás csökkenéstõl vagy a vegyszermaradéktól?
Az sem utolsó szempont, hogy a kabin nyomás asszem 3000m körüli szintre szokták állítani. A tengerszintrõl fel -le 3000m-re 10 perc alatt naponta többször azért nem kifejezetten kímélõ jellegû dolog. Egy kis megfázással gyak 1 hét süketséget is jelenthet.
Amúgy sejtem mire megy ki a játék. Monnyuk ahhoz képest, hogy azt csinálják amit szeretnek, de monnyuk végig unatkozzák az utat, ráadásul még kiba sokat is keresnek. De valszeg még egy kis pótlék azért jól fog jönni.;)))
A bányászok meg szilikózist kapnak, de kiba kemény meló, nem is keresnek annyit és nem biztos, hogy hosszúéletkort élnek meg.
Végülis az is lehet hogy csak a katonai repülõgépeken alkalmazzák a szûrést. Mongyuk azt nem tudom hogy az ózont konkrétan kivonják-e de gondolom ha már megszûrögetik akkor ezt, a nem éppen egészséges gázt sem felejtik ki a sorból.
De szerintem abban a magasságban még egyáltalán nincs ózon. Majd ha hazamegyek tényleg utánanézek mert úgy emlékszem hogy nagy magasságban láttam azt hogy akár 0.1%-ot is tartalmazna a levegõ belõle.
Persze hogy nem használ a többségüknek. Az ózont fertötlenítésre is használják, mert agresszív a legtöbb anyaggal szemben.
" különbözõ idegrendszeri és légzõszervi problémák"
Ez akár az ózonmérgezés tünete is lehet. Kiszárad a szem, és a száj nyálkahártyája, ezét égetõ érzés esetleg gyulladás lép fel, csökkenõ koncentrálóképesség, esetleg idegrendszeri problémák a jellemzõk rá. Ráadásul a pilóták hamar kiégnek, általában 50-55 évesen már a többség régen nyugdíjas, vagy mást csinál.
Fûtés, hûtés? Hogy függ össze hogy ha nem tudnak meleglevegõt "szívni" akkor nincs légkondi? De ha már itt tartunk gondolom a komresszor elsõ koszorúitól elvezetett levegõ hideg-->légkondi, a hátsóbb részben meg már (nem tudom már pontosan) olyan 100-150 fok körül is simán van-->fûtés. És ez még meg sincs gyújtva!
Ja és nem engedik be egyból a kabinba hanem elötte megszûrik és emberi "fogyasztásra" alkalmas állapotba hozzák. Szóval nem kell ózonmérgezéstól tartani. :)
De igen. a repülõgép fûtését a hajtómû elsõ sürítõje után elvezetett felhevült levegõvel oldják meg. Amikor nem mûködik a hajtómû, akkor többnyire nincs légkondi sem.
Inkább ózonmérgezésük lehet, azt a magasabb légrétegek többet tartalmaznak.
"A sûrített levegõt rendszerint kiszívják a hajtómûvekbõl a gép kabinjainak ellátására"
A hajtómûvekbõl semmiféle levegõt nem szívnak ki!
Lényeg hogy a bolt mennyen:( De most öszintén, mennyi ilyen munkahely van, ahol mérges gázokat szívnak be szerencsétlenek és 10év múlva aszmásak vagy szimplán meghalnak rákban. Nem csak Magyarországra kell gondolni. ez már csak hab a tortán hogy a nagy becsben tartott pilótákra is sz*rnak.
"...mindaddig semmit sem tudnak tenni, amíg be nem bizonyosodik, hogy az üzemanyag-szivárgásnak hosszú távú egészségi hatásai is vannak. ""
Akkor most meddig mérgezik azt a szerencsétlen pilótát?
"A sûrített levegõt rendszerint kiszívják a hajtómûvekbõl a gép kabinjainak ellátására." Úgy tudtam ,hogy a levegõ a nagyobb nyomású helyrõl a kisebb felé áramlik, ergo nem kell "szívni".
Szívod a gázokat, és ha illuminált állapotban elalszol, akkor meg kirúgnak.