A videokártyák mûködése jól párhuzamosítható, akárcsak pl. a renderelés. Ebben az esetben sokkal inkább össze lesznek integrálva, mint SLI-nél. Csak valami hardveres egység kell mellé, ami egyenletesen elosztja a terhelést a két (vagy több...) chip között, hogy egyformán izzadjanak. Szerintem 80-90%-os gyorsulás simán elérhetõ két chippel az egy chiphez képest (persze az alulméretezett memóriabusz sávszélesség uyanúgy probléma lehet, mint eddig, lásd alapvetõen jó teljesítményû GPU-k szenvedését egy 128 bites memvezérlõ társaságában). Én bizakodó vagyok...:) Má kérdés, hogy tudnak-e két 3870-est összetokozni, vagy kénytelen lesznek mondjuk lejjebb venni az órajeleiket, mert ebben az esetben nyilván nem lesz dupla teljesítmény.
Ki mondta, hogy megálmodják? SZerintem õk is tisztában vannak ezekkel, csak éppen eddig nem volt anyagilag megengedhetõ, illetve a teljesítménynövelés kényszere sem szorított erõsen (ahogy az Intelek is csak órajelet növeltek, mígnem rájöttek, hogy ez már kevés, és ekkor jött be a dupla-mag. Nyilván korábban is gondoltak rá, csak akkor még nem érte meg)
chip-to-chip: hát tényleg nagy találmány, de nem tudom, miért ezt az evidencát hozod fel példának?
A mondat amit írtam, ebben a formájában hülyeség, mert nem a felület lesz kisebb, hanem az egybefüggõ chip felület. Másszóval az egyes chip-ek középpontja közelebb lesz a széléhez, mint ha egy nagy chip-rõl beszélnénk.
anyám, kinyitok egy történelem könyvet a mainframekrõl, és minded le van írva ott, amit a következõ 100 évben a PC-n megálmodnak...
A hõtermelés elsõsorban a gyártástechnológia, a feszültség, az órajel és az áramok függvénye. Mivel ezek mindkét esetben megegyeznek, nem látom okát a nagyobb hõtermelésnek. Sõt, két elõny is származhat belõle:
- mivel mondjuk két HD3870 már leveri a konkurenciát, ezért lehet csökkenteni az órajeleket, ami csökkenti a hõtermelést (meg a teljesítményt is), mondjuk ez tartozik szorosan a kérdéshez
- ha két sziliciumlapka ontja a hõt, akkor az azt eredményezi, hogy a tokon alatt fizikailag jobban elkülönülnek a hõtermelõ pontok, illetve a felületük sem olyan nagy, mint ha egy tömb lenne az egész. (Csíkszélesség csökkentésénél is az a baj, hogy a hõtermelés ugyan csökken, de a hõt termelõ felület is, így a kisebb hõ kisebb területen is oszlik el)
A mondat talán nem egyértelmû, de magad adtad meg a választ a zárójeles részben. Az AMD nekigyûrkõzött, és csinált egy natív 2 magosat (X2), míg az Intel fgott két Pentiumot és egybe tokozta õket (Pentium D). Az AMD megoldása technikailag fejlettebb volt, és a proci is gyorsabb, mint a riválisé. Ugyanakkor az Intel megoldásának elõnye a rövid fejlesztési idõ ((AMD-nél késõbb kezdték és mégis elõbb kihozták), valamint a kisebb selejtarány. Ugaynezt eljátszották a négymagosakkal, csak ez már nem jött be az AMD-nek, mert egyrészt a 4 magos proci már bonyoulutabb, illetve az Intel Quad alapjául szolgáló Core 2 Duo-k sokkal versenyképesebbek az X2-esekkel szemben, amiknek az X4 a továbbfejlesztése (sõt!).
A lényeg, hogy az AMD/ATI Inteltõl átvett "ötlete", hogy nem natív kétmagos GPU-ra gyúrnak, hanem egybetokoznak 2 "normál" GPU-t. Tehát a zöldeknél nem a magok száma az új, hanem a megvalósítás módja.
A játékoknak nem kell támogatniuk. Sõt, a kezdeti Crossfire esetén a drivernek sem kellett, mert ment a dolog hardveresen, igaz, emiatt kellett egy master és egy slave kártya. Az új CF-nél nincs ilyen, viszont driveres támogatás kell, mint az SLI-nek a kezdetektõl fogva. Legalábbis nekem valami ilyesmi dereng...
hm ez azért csökkentené elvileg az elõállítási költségeket is nem? és ebbõl következõen: a végfelhasználói árak is hááátha... hátha esnének1 kcisit:)
amúgy nem hiszem, hogy az nVIDIA nem áll elõ fél éven belül hasonló dologgal, ha ez sikerül az AMD-nek..
meg a hûtés is kérdés: sok kicsi mag nem termel több hõt, mint 1 mag uannyi tranzisztorral?
Nem feltétlenül. Ott 1 GPU egy egységet képzett, ami önállóan mûködött egy adott feladaton, saját külön memóriával; 2 GPU-nak külön feladatokat kell adni, ami nem megy mindig zökkenõmentesen. Itt a magok egy feladaton dolgozhatnak megosztva, közös címterületen, összefésült erõforrásokkal. Mintha pl. egyszerûen 2x annyi shader egység lenne, stb.
"Abból indulnak ki, hogy ez az Intelnek már sikerült, és az AMD a jelek szerint egyetért vetélytársa elgondolásával"
Jókat tudnak mondani ezek az újságírók... :) Mintha az AMD-nek nem lennének többmagos procijai... :P (Sõt õk hozták létre az elsõ natív 2-magos x86-os procit.)
Amennyiben az R700 körüli találgatások igaznak bizonyulnak, akkor az AMD(pontosabban az ATI, hisz ezeket a döntéseket már a felvásárlás elõtt meg kellett hozni) ezeket a döntõseket már rég meghozta.
A R700 a több kisebb mag koncepciót fogja valószínûleg követni. Most 55nm-en 700 millió tranzisztorral készül egy mag ami 200 mm2 területû, ez a felsõ szegmens. A high end ugyanez két mag összefogva. Az elsõ pedig ugyanez a mag alacsonyabb órajelen.
A R700 állítólag 45nm-en 300 millió tranzisztorból fog állni, 72 mm2 területtel. Egy mag fogja adni az alsó szegmenst, két mag a középszegmenst, négy mag a felsõ szegmenst, 6 mag a high-endet.
A 2009-re debütáló Fusion platformál gyaníthatóan ugyanezen koncepció továbbfejlesztéseként(R800) elõálló építõemelek fognak majd az AMD procikba kerülni, mint integrált GPGPU elemek. Ott is a piaci szegmens szerint skálázva x CPU maggal és y GPU maggal.
nVidia is csinált már ilyet 7950 GX2, biztos jó egy dolog, de ami megmaradt bennem errõl, hogy az SLI/CF-el ellentétben volt olyan eset is, hogy egyes tesztekben nemhogy csak 20-30% lett volna csak a gyorsulás (egy kártyáshoz képest), de még lasabb is volt mint egy-chipes társa :) . Szvsz majd akkor lesz jó ez a többmagositás gpu fronton (is) ha megtanulnak végre rendes drivereket irni, és a játékok is kivétel nélkül támogatják és megfelelõen kihasználják...
Ez is olyasmi mint az sli vagy crossfire nem ahhoz hogy + teljesítmény legyen támogatni kell a játékoknak a 2 magot nem??
"Persze amíg az AMD mélyen hallgat terveirõl, addig mindez pusztán spekuláció"
Ha annyira hallgata a terveirõl akkor pl az sg.hu hogy tud arról hogy lesz? amíg meg nem jelenne, vagy el nem készülne sorozatgyártás szintre egy szót nem szólnék hogy mi készül..
Jó ötlet.
Erdekes hogy ez csak a negymagos CPU megjelenese utan jut eszukbe...