"Hát igen, a közgázt szerencsére anno komolyan vettem és ma ki tudom javítani a könyvelõm hibáit és meg tudom tervezni a cégem pénzügyeit 'jóra', amit egy könyvelõ nem fog megtenni helyettem..." Ezt valószínûleg mindenki meg tudja tenni akinek van egy kis esze, persze az álltudományos, jól hangzó elnevezések becsempészése nélkül, csak úgy simán MAGYARUL...
Az intelligenciát, meg ne keverd a munkamániához, és a szorgalomhoz, mert rohadtul semmi köze nincs hozzá :)
Hát igen, a közgázt szerencsére anno komolyan vettem és ma ki tudom javítani a könyvelõm hibáit és meg tudom tervezni a cégem pénzügyeit 'jóra', amit egy könyvelõ nem fog megtenni helyettem...
De beosztott programozóként adatbázis + valami GUI-t le fog tudni programozni egy átlagos intelligenciájú "programozó" is, matematikai ismeretek nélkül. Van, akinek ennyire futja...
Ez olyan egymásra épül. Én elõször info+kodelméletnél értettem meg mire is kellett pl Matek. És ha nemtanultam volna Info és kodelméletet 100% 1hét után repültem volna munkaadomtol, mint pl a többi "hobbi coder".
Persze rakat dolognak éreztem úgy, hogy semmi értelme, pl "vállalkozási alapismeretek, jogi alapismeretek" de felvettem õket mert "ingyékredit" aztán másnak aki meg saját céget gründolt/apjához szált be állítólag az "bazihasznos" volt.
Elarulom, nagyon keves diff egyenletnek van analitikus megoldasa. Ugymond megoldanod nem is kell :) Mar egy egyszeru rugon himbalozo nezhezeknel is bajban vagy. Ha a mezei F_r=x*D helytett F_r=x*D+x^3*k , kozelitest hasznalod a rugo erore.
Jaj, középiskolai infotanárok. :) Néhányuk miatt kénytelen vagyok átértékelni Adolf H. munkásságát.
Haverral esett meg, hogy, amikor Frontpage helyett nekiállt rendesen HTML-ben lekódolni egy feladatot a tanárnõ csak nézett, hogy ilyet õ még életében nem látott, miféle kód ez? :)) De még volt egy rahedli agyzsibbasztó sztorija.
Kedvenc sztorym középiskola, szervezés óra (hogy mit jelent a szervezés ne kérdezzétek tulajdonképpen adatbáziskezelést meg normálformákat de ez lett a neve mert kb. annyira értett hozzá aki kitalálta az óra nevét mit amennyire passzolt az óra neve a tárgya). Szóval: a szervezés tanárnak feltettük ugyanazt a kérdés csak ellentétesként (pl: igaz-e hogy 2x2=4? Aztán: igaz-e hogy 2x2nem=4). Persze adatbáziskezelésbõl. Mindkettõre igen volt a válasza...
Na meg azt se felejtsük el hogy manapság itthon olyan tanárok tartanak informatikát/programozást akiket az elsõ komolyabb informatikai cég 1 hét után kivágna a p.csába
Mert itt is igaz a mondás hogy aki tudja csinálja aki nem tudja tanitja aki meg még tanitani sem tud az könyvet ir róla...
Annó a fõiskolán azok a tanárok voltak a kedvencek akik egyébként dolgoztak rendesen a szakmájukban. Ezek a tanárok napra kész ismereteket tanitottak, nem magoltatták be az anyagot, nem irattak óránként 10 oldalt szó szerint a füzetbe mint más tanárok és látszott rajtuk hogy értik amit nem csinálnak, nem lehetett õket két keresztkérdéssel összezavarni. És tõlük lehetett tanulni a legtöbbet/leghasznosabb dolgokat. Nem úgy mint a sok gyorstalpalót végzett tanár , néhány informatika tanárom komolyan mondom akkora analfabéta volt hogy még a power gomb megtalálása is problémát okozott neki, de õ informatika tanár volt...
Azt tetszik tudni, hogy nincs polinomrendû algoritmus prímfelbontásra, van viszont tesztelésre és ez képezi pl. az RSA alapját? Itt például kõkeményen bejön az elmélet (Kongruenciák, Euler-Fermat-tétel, stb.). Évszázadokig valóban semmi értelme nem volt a számelméletnek; amíg rá nem jöttek, hogy pl. számítógépnek nagyon nem mindegy, hogy valami egymilliárd, vagy milliárdszor milliárdszor milliárdszor csillió lépést igényel-e. :)
Diffegyenleteket tudtommal fõleg szimulációban, fizikai modellezésben használnak.
Ha ennyire nem törsz magasra akkor végülis jogos a sirámod; de én úgy vélem ilyenkor fõsuli/egyetem totális overkill, valami jó okleveles, vagy cég által szervezett képzéssel esetleg autodidakta módon többre mész. Ha olyan munkát szeretnél, amihez kell a papír, akkor sajnos evvan, a sok feleslegesnek tûnõ dolgot minden szakmában le kell nyelni. :(
Ez mondom énis egyébként. Ott próbálták tanítani nekünk az nf-eket, azt nagy nehezen megértettem. Aztán rájöttem, hogy ez tökhülyeség. Ahhoz hogy ne legyen normálformában egy adatbázist, azt tényleg akarni kell, mert józan paraszti ésszel normálformásra csinálja az ember, még ha nem is tudja miaz.
Persze gyakran vannak olyan allas hiredetesek ahova beirnak olyan dolgokat amivel mezi halando nem is talalkozik.
De ezen kivul is munkaero hiany van!! , pl. aki tisztesegesen ossze tud rakni tobbszolas progit C -ben az ritka.
A projekt tervezesekor is nagy sulya van annak, hogy alacsony kepessegu munkaerovel kell dolgozni, lehetoleg keves hibaval.
Mindenki tudja, hogy pl. JAVA kod tobb procit es memoriat eszik, mint pl. C/C++, de UML diagrambol gyorsan lehet java kodvazat generalni, konyu szetosztani a feldatokat egy csoportban (mas OO eszkoznel is), es egy halom programozasi hibara nem ad eszkozt (Nem engedi, hogy programozo labon loje maget).
Ertesuleseim szerint normalis programozokbol, magyarorszagon is hiany van, specialis kovetelmenyek nelkul is.
1985 Intel386, AMD Am386 , ez idotajt jelen van az m68k is. Ezek 32 bites archok.
22 eve.
A Pascal az kisebbik baj , nagyobb, hogy Turbo pascal. TARGET OS :DOS TARGET ARCH: 8,16bit x86
kb. 10-15 eve megjelentek modernebb Pascal implementaciok, amik futnak monder OS -eken, nativan, es van olyan hihetetlen kepesseguk, mint 1Mb felett cimezni, 32bit linear addressing.. etc.
Ezen elvetemult implemataciok, nemelyike meg hordohato is, valamit 64 bit -es rendszereken is hasznalhato.
Szerintem jozan paraszt esszeli letrehozott adatbazis is kb. 3 NF -ben lesz. Csak a parszt nem tudja megmondani, hogy az most 3NF, es hogy miert az :)
Ja csak éppen az a sok matematikai ismeret, az a 4 alapmûvelet, kis logika, pár vektor. Úgy elsõ ránézésre ennyi. Hol a valószínûségszámítás, differenciálegyenlet, függvényanalízis, gráf? dx-rõl úgyhallottam eléggé megvan írva elõre minden, szóval lehet nem is bonyolult, bár nem néztem dx-et, és nem is fogom ha nem kell.
Nem érdekel egyébként a szakma csúcsa, nem vagyok munkamániás, egy normális fizetés kell, minél könnyebb, és kevesebb munkával :)
adatbázisból nem csak lekérdezés meg megjelenítés megy, hanem mint írtam minden, táblázatok létrehozása, és megfelõ kapcsolatok létrehozása is.
OK, a feladat egyszerû: DirectX10-ben készíts egy olyan programot, ami földet mutatja Xm magasságból. Megvan a föld magassági és csapadék térképe 100m*100m-es felbontásban. Az adott terület színét a magasság és a csapadékmennyiség szerint kell meghatározni. A földet lehet forgatni, de a képernyõ teteje mindig Észak és nem lehet a sarkoknál túl forgatni. A magasság 500m és 10KM között változhat. A föld alakja az egyszerûség kedvéért tökételes gömb.
Na, matemetikai ismeretek nélkül ezt nem fogod tudni leprogramozni.
Adatbázis lekérdezés viszont, ahol neked megmondják, hogy melyik táblából mit és hogyan kell lekérdezni, hogyan kell megjeleníteni, na az menni fog. Csak az egy "mezei" kóder, nem éppen a szakma csúcsa.
Ja és persze programozáskor ha valamit nemtudsz, utánanézhetsz neten, könyvben, matek vizsgán pedig nem... Tehát minek megtanulni olyan dolgokat amiket lehet hogy soha nem fogsz használni, de ha mégis akkor 2 perc utánanézni?
És hogy van az, hogy ezekbõl soha nem látok semmit egy bonyolult programban. Persze azokról beszélek, amiket nem írtam le, mert te mégegyszer leírtad annak azokat amiket énis leírtam hogy kellhet :) Mit lehet annyit elméletezni egy prímszámon? Valószínûség számítás? Az informatika általában konkrét dolgokról szól, nem valószínû valamikrõl... Differenciál egyenlet. Kérlek írj egy példát hogy hol használható, mert ilyet sem láttam sok forráskódnál. Halmazelmélet, óó ez is mekkora értelmetlen marhaság. Mikor adatbázis elméletbõl halmazokkal magyarázzák hogy hogy kéne kinézni a tábláknak, és a kapcsolatoknak, nem értek semmit. Gyakorlaton megmondják mit kéne csinálni, simán megcsinálom mert nem haszontalan hülyeségekkel írnak le haszontalan hülyeségeket, hanem valami értelmes dolgot kell létrehozni, amit még látni is hogy mûködik. Okj képzésen is: adatbázis elmélet 1-2-es körüli szédelgés, gyakorlat, stabil 5-ös pedig egy tanárom szerint "elmélet nélkül nincs gyakorlat" fú ennek az ellenkezõjét hányszor bizonyította a fél csapat...
Ja és ha ezek a dolgok külön matek témájú programokra kellenek, akkor ugyanolyan haszontalanok maradnak általános programozásban... Ne azt mondd amit belédvertek az informatikához semmit nem értõ matektanárok, hanem azt amire a valóságban szükség van. Ráadásul az a legrosszabb, hogy matektanításkor mindent az embernek kell kiszámolnia(és ha elszámolsz valamit akkor buktad is a feladatot, mondjuk vizsgán), holott programozáskor éppen az a cél, hogy a gép tegye ezt, mert arra való.
Matekot informatikusként fogsz használni. Méghozzá sokkal nehezebb feladatokat kell majd megoldanod, mint amit a legtöbb tanárodnad valaha kellett.
Ami lehet: - Gráfokat kell programoznod, real-time. - Differenciál egyenletet kell számolnod real-time. - Lineáris algebra (mátrixok) - Valószínûség számítás - Prímszámelmélet - titkosításokhoz - Halmazelmélet - szinte mindenhol - Logikai mûveletek - szinte mindehol - Vektorok, vektormûveletek - Ma már szinte minden grafikánál - Stb., Stb.
"Egy informatikusnak matematikát, villamosságtant és közgázt viszont tudnia kell."
És miért is? Eddig bármilyen programot kértek tõlem, megírtam azzal a matekkal amit eddig tudtam. Mégis mire kell mégtöbb matek? Ja és írj már pár példát, mert én matekot csak 3d-ben (de ott is csak vektorok, meg szögfüggvények, és mátrixok) láttam(ezek okék is, használom is néha). a a ciklusok meg logikai részek meg halál könnyûek. hol van mondjuk komplex szám, vagy függvény analízis, deriválás, meg hasonló hülyeségek programozásból? Mert én sokszor keresgéltem ilyesmiket sokféle forráskódban, de mindig csak a fent említett 3 dolgot találtam. Arról nem is beszélve, hogy a fent említett dolgokkal való összetett mûveletekre 6546546456x megírta 64564578547 ember a függvényt/metódust, és elég akár a megfelelõeket összeszedni, és használni. És a villamosságtan? Na az minek? Hány informatikus forrasztgatja a gépeket? Sehány kb? Mi a ráknak akkor villamosmérnök ha helyettük egy informatikusnak kell elvégezni egy villamosmérnök dolgát? Ráadásul a villamosságtan oktatás úgy zajlik, hogy számolj ki egy rakás tekercsel, ellenállással, kondenzátorral kirakott, összevissza(amúgy értelmetlen, semmiresemjó áramfogyasztó) áramkörben mindenfélét, de arról rohadtul fogalma sincs senkinek, hogy miért úgy kell számolni, miért úgy történik ahogy történik, mert csak kiszámolni kell a valamit. Közgáz na az meg lol. Az a legnagyobb álltudomány amirõl valaha hallottam. Teljesen egyszerû dolgokat magyaráz, bonyolultan(ebben hasonlít a matekhoz néha), jól hangzó angol szavak használatával. Ezt a "tudományt" is feltûnési viszketegségben szenvedõ, okoskodó majmok hozták létre.
idén _tanítottak_ már javat is nekünk, de egyébként minden azon múlik te magad ezzel mennyit foglalkozol, úgyse verik beléd a dolgot ha leszarof. nem is kell annyira jónak lenni a progtanításnak, csak a motivációt meg egy kis támogatást illene megadni az otthoni tanuláshoz... mondjuk igen: a programozás oktatás nem túl hatékony. nem is lehet ilyen kevés órában.
egyébként én vagyok az egyetlen aki nem utálja innen a matek tárgyakat? :) sztem tök fasza dolgokról van szó, bár egy picit nehéz; abból szórnak igazán.
Nem sokszor van hogy 1et értek veled de most kivételesen igen. :)
Fél évet lehúztam a Sun- nál, úgy kerültem be, hogy hú hát mindent kértek, ami létezik papíron, persze nekem a fele nincs meg, de olyan szerencsém volt, hogy interjún valahogy láttak bennem fantáziát - szintén olyan vagyok, ha egy nyamvadt laptopot használok, ismerni akarom, hogy mûködik a kijelzõje, a touch pad, meg minden. :) Ez ugye azért is jó, mert ha jobban értem mint a "szakember" akkor avlószínû meg is tudom csinálni, vagy legalább megértem mibaja. Meg hát "szakemberünk" sem iskolában tanulta, tanította az élet. :)- és bekerültem a nagy nevû céghez. Azért csak fél évet voltam ott, mert hihetetlen milyen amatõr hibákat csinálnak. Nem ez a baj, hanem az, hogy ezt meg is magyarázzák, vagy épp semmibe veszik. Sparc Enterprise M4000 szervereket gyártanak most is...eszméletlen mi megy ott...na mind1. Nem a papír a lényeg, tényleg maximum az elsõ körig. Utána meg, hogy mit tudsz. Persze van esély arra, hogy 10edét sem használod mint amit tudsz, na ilyenkor kell munkahelyet váltani. :D Most februárig angolt tanulok, mert ugye iskolában csak jóformán a "hello"-t tanították meg, aztán ellette még Java, java servlet, Java+XML, C# programozást tanulok, ebben érzem a jövõt. :)
Fõiskola meg egyetem ad egyfajta szemléletet, hogy rájöjj mi mire jó úgy mégis ha fogalmad se volt, de h ezen túl vagy, nem kell ott kínlódni. (mérnök infó szakot nyúzom kivárom a második félévet, hogy mi lesz, aztán ha továbbra is gagyi marad lelépek. Második félévre tervezik javaban a file kezelést...hát 1 vicc.)
Az egyetem/fõiskola szemléletet ad...némi gyakorlattal megfûszerezve. Megtanít megtanulni, megérteni azt amit majd késõbb elvárnak tõled (vagy te úgy gondolod hogy hasznos, mert piaci értéke van). Az egyik tanárom szerint...és asszem igaza van. Akármit is tanulsz a munkahelyeden újra kell kezdened...
Kemény az élet. Akkor középfokú végzettséggel, az ember már csak otthon maradjon? :)
hat nemtom, ha csak nem vagy egy kis neumann, akkor bezony kernek papirt. mint ahogy assdf irta, elso korbe sem kerulsz be, ha nincs diplomad. persze a diplomad nem jogosit fel semmi tobbre, csak es kizarolag arra, hogy abban az elso korben ne hullj ki.
Óriási tévedésben vagy. A mai diploma csak arra jó hogy lobogtathasd illetve hogy a hr-es ne elsõ körben vágja ki a jelentkezési lapodat. Mert ma már mindenhová elõirás a középfokú nyelvvizsga meg a diploma még a dinnyekapáláshoz is. De ez csak elsõ körben számit, mihelyst tuljutottál a hr-esen és szakmai interjú következik a diploma el van felejtve az számit hogy mit tudsz. Nagyon sokan itt véreznek el mert hiába jön valaki 30 évesen hogy neki 3 diplomája van meg 2 nyelven tud, ha programozó kéne de programozni meg nem tud csak pascalban...
"Ha még nem tünt volna fel, egy egyetem/fõiskola nem 10 évre tartó tudást akar adni, ezért nem is eröltetik az ilyet." Hát akkor hány évre tartót akar adni? Mert én 2 éve végeztem, sem deriválni sem itegrálni nem tudok már, közgázból már csak a marshall keresztre emlékszem, és fogalmam sincs hogy 1 gramm urán az hány mól... Mégis jól keresek mert nagyon jól értek a számitógéphez. Azt meg ne akard már bemagyarázni nekem hogy ha esetleg 20-30 év múlva ez a szakma csõdbe megy, akkor majd a 30 évell ezelõtti fõiskolai képzés fog továbbsegiteni egy új szakmában...
A mai munkanélküliek ott tolták el hogy amikor kezdett kimenni az õ szakmájuk akkor nem kezdték el magukat másfelé továbbképezni. De az hogy 30 éve valaki a fõiskolán tudott alapfokon oroszul azzal ma kitörölheti ugyanugy a seggét. Ellenben ha 5 éve elkezdetett volna angolul tanulni akkor máris elõrébb lenne. Szóval ne keverjük a szezont a fazonnal.
(ui: kedvencem a fõiskolán az volt hogy mindenre azt mondtak hogy "szükséges a mérnöki szemlélethez". Ez vazze olyan mint amikor azt mondja a csajod hogy "csak". Tudni lehet hogy fogalma sincs róla, csak kell valami indoklás amivel a hülyeséget meg lehet indokolni. Arról nem beszélve hogy én még nem hallottam olyan emberrõl akit azért nem vettek fel valahová mert nem volt meg a "mérnõki szemlélete" annál több oilyanról akinek hiányzott a szükséges szaktudása/nyelvismerete. És ezen nem segit a mérnöki szemlélet)
Az IT szakmában nem fognak tõled diplomát kérni. Elég, ha tudsz dolgozni. Viszont levelezõn egy diplomát szvsz. mindenképpen össze kell majd hoznod.
Egy informatikusnak matematikát, villamosságtant és közgázt viszont tudnia kell. Ének-zenét szvsz. nem kötelezõ, de a fentiek nélkül nem fogod sokra vinni informatikusként, megmaradsz zsinórhuzogatónak v. Exchange szerver adminnak. Már programozónak sem leszel alkalmas, mert ha nem érted meg, hogy mi a feladata a programnak, akkor lekódolni sem fogod tudni...
Remek példája vagy annak hogy, hogy gondolkodhattak a mai munkanélküliek 20-30 éve. Minek tanuljak mást is mit mondjuk a varrást, vagy a hajógyártást, gondolhatták ezt. Ha még nem tünt volna fel, egy egyetem/fõiskola nem 10 évre tartó tudást akar adni, ezért nem is eröltetik az ilyet. C# 5 éve még sehol sem volt, és nemtudhatod, hol lesz 5 év múlva. Azt sem értem, hogy nálad miért zárja ki az egyetem/fõiskola az önálló tanulást.
Én most adom fel a bmf-nik-et, mivel minden számomra, és a szakmához értelmetlen tárgyból bukom (3 féle matek, villamosságtan, közgáz), és mivel 4 hónap alatt jutottunk el ojjektum orientált programozásból(c#) a származtatásig (személy szerint semmmit sem tanultam, mert már tudtam ezt, mivel okj-n ide 2 hét alatt jutottunk el, és aztán sokkal advancedebb szintre, párhuzamosan normál alkalmazás nyelvet(java), és webes nyelveket tanulva(html,javascript,php)). Minden informatika tárgy sima ügy, de ami szükségtelen, és haszontalan, az nekem reménytelen. Ezen kívül simán összerakok bármilyen gépet, képet manipulálok, vindózt/linuxot haxolok, hálót építgetek, (és a gépekhez kapcsolódó dolgokat könnyen és gyorsan tanulom(sajna legtöbbször magamtól kell), és értem, és tudom is általában miért van így, mert én olyan állat vagyok, aki szereti tudni, hogy az az izé amit használ hogy mûködik belsõleg :D). De így is pojjén lesz a munkakeresés, mert nincsen vécépapírom (diploma) ami a teljesen értelmetlen tantárgyakból való sikeres vizsgáimat bizonyítja :\ de legalább ha lesz valami munkám, hasznosabb lesz, mint még 3 évet eltölteni nagyrészt haszontalan dolgok magolni próbálásával.
Egy másik fórumon valaki szépen leírta: ha vécépapírt akarsz, amivel villoghatsz munkakeresésnél, szinte semmi gyakorlati tudással akkor egyetem/fõiskola a te helyed. Ha gyakorlati tudást szeretnél tölteléktantárgyak, és idõhúzás nélkül, akkor okj képzés, és önképzés.
OMG van rajtam kívül valaki aki úgy gondolja, hogy informatika szakon az orrba szájba matek helyett informatikát kéne tanítani, és nem okoskodik, hogy de mer a matek az fúdekell ehhez :D ez ritka.
Mielõtt valaki panaszt emel: tudom, hogy van még millió más, C-tõl mérföldekre lévõ nyelv is, csak a legkommerszebbeket tartottam fontosnak megemlíteni. :)
Jah és az õskövület Pascalnak is van már egyszerû, szemléletes és modern utódja: Python
Na jah, a Pascal az informatika oktatás rákfenéje. 14 év fölött (addig kitûnõ szemléletet ad az alapokhoz) tilos lenne bárki olyat a közelébe engedni, aki az iskolapadból kikerülvén egy sort is le kíván kódolni.
Minden oktatáson kívül is használható nyelv (C++, Java, C#) valahogy a C-re épül, aminek... hát megvannak a maga sajátságai amelyekhez sokkal könyebb lenne lassan, kényelmesen, évek alatt hozzászoktatni a nebulókat, mint késõbb, mondjuk egyetemen egy félév alatt megpróbálni fejükbe verni, hogy hogy csinálják ezt a felnõttek. HTML-t, PHP-t, SQL-t is kéne mutatni annak, aki ebbõl érettségizik.
OOP irányban lehetne Delphi a kezdõnyelv: (a semmi helyett...) az ismert Pascalra épül, szemléletes is, másrészt hamar sikerélményt ad: pillanatok alat össze lehet benne dobni valami használhatót. Persze melette mutatni kell vmi piacképes nyelvet is.
Mai napig 40 év óta a sulikban Pascallal kezdik a programozás oktatást.
Ez önmagában nem baj, ámde...nincs rá igény. A gyerek látja hogy értlmetlen dolog az amit a csinál már kedve sem lesz hozzá.
Azt meg ne mondjuk már hogy szegény tanár nem tud új technikákat tanítani...nehogymár. Azért fizetem félévente a 180 000Ft tandíjat mert azt akarom tanulni ami hasznos. pl Java. meg lehet nézni mindenhol Java és C# hez értõ embereket keresnek meg SQL és PHP. Namost pont ezeket nem oktatják megfelelõen vagy sehogysem. Ez itt a gond. Kéne ismerni, mi az igény...ha a diák most kezd, és 4 év múlva végez, java és php akkor is fog kelleni sõt valamilyen fejlett pl C# nyelv is..maximum lesz eltérés de át tud majd rá állni, nme fog neki akkora problémát okozni, mint pascalról átállni jávára. Aki nem tudja mirõl beszélek..kb olyan mintha a péknek egyszercsak azt mondaná valaki namost akkor autót kell szerelni.
A Bill Gates is megmondta, hogy az informatika oktatás az egész világon xar. Talán nem is lehet naprakészen oktatni, vagy nem is érdemes. Minden igazi szakember szerintem abból él, amit magától megtanul. Mar már ez nem is olyan nehéz, amirõl meg nincs a neten info, az nem is érdekes.
Szerintem annak az 50-80.000-nek a 90% olyan, hogy eltud kattingatni windowsban és informatikusnak nevezi magát. Amúgy meg az informatikán belül a legtöbb terület olyan, hogy LEHETETLEN fõiskolán megtanúlni. Az csak egy alapot ad, de rengeteget kell ezzel foglalkozni szabadidõben is.
Lehet hogy közröhely de ez van. Diplomát és több idegen nyelvet várnak el már az egyszerûbb állásokhoz is. Semmi szükség rá de gondolom szeretnének válogatni.
Az ilyen cikkek hatalmas nagy átverések. Mint ahogy lentebb egy hozzászóló irta, nem általában informatikus hiány van, hanem adott célfeladatra alkalmas, adott területen 4-5 évet dolgozó szakemberbõl van hiány itt is és Németországban is.
Magyarán fogalmazva az olyan "szakemberek", akik sokmindenhez értenek, windows tudnak telepíteni, Linuxot használnak, stb, nem kerülnek be abba a körbe, akiket a cégek várnak.
Magyarországon meg is közröhely, hogy a hazai kb. 50-80 ezer informatikus folyamatosan csak átlag 500-800 állásra pályázhat a nagy állásportálok szerint, ráadásul a meghirdetett állások 99%-a pontosan ilyen, egy szakterülhet profi szinten értõ szakembereket keresnek. A maradék 1%, semmilyen speckó tudást nem igénylõ állásra meg beküldenek többszáz önéletrajzot, esély sincs ezeket az 1% állásokat elnyerni, ha meg igen, akkor 70 ezer bruttóért, számlás vállalkozókéntlehet menni Komáromba dolgozni, reggel 7tõl este 7ig, és néha még hétvégén is.
Majd ha a cégek leszállnak a magas lóról, és nem lesznek olyan elvárásaik, hogy az ember legyen max 18 éves, de legyen 5 éves egyetemi diplomája, beszéljen 3 idegen nyelvet, legyen meg a CCIE Routing & Switching vizsgája, és ha kell, akkor profi szinten, 10 év tapasztalata legyen C++ / PHP / PERL / JAVA / ASM / Delpi nyelvbõl, na akkor majd nem fognak itt siránkozni, hogy kevés a szakember.
De ha nem változtatnak a hozzáállásukon, akkor állandóan siránkozni fognak, de nem fognak megfelelõ, kevés tapasztalattal, viszont MAGAS TANULÓKÉPESSÉGGEL rendelkezõ embereket találni.
"...a hagyományos rendszer egyre kevésbé lesz tartható..."
hagyomanyos alatt mit ertesz? a nalunk evtizedekig hasznalt porosz rendszert? mert azert azzal vitatkoznek, hogy az atvenni kivant rendszer jobb-e ettol vagy sem. valoszinu en vagy maradi, de aki egyetemre akar menni, az a masodfoku megoldokepletet tudja mar hasznlani. aki meg asztalos lesz, az meg a korzot vonalzot.
jo gondolat az, hogy oke, ne lexikalis tudast tomjunk a gyerekbe, hanem gyakorlatias megkozelitest. de ennak sajnos az az ara, hogy nem tudsz semmit szamonikerni rajta. szoval a rendszer jo lenne, csak nem igazan mukodik.
A felsõoktatásban szerintem el kellene dönteni, hogy akarunk-e egyáltalán up-to-date tananyagot oktatni v. megelégszünk alapismeretekkel.
Az sem lenne rossz, ha 2 év alapismeret tanítása után elengednénk az egyetemi hallgatót az iparba gyakornoknak és még 3 évig kapna egy mentort, aki megtanítaná neki a valóban lényeges dolgokat.
Ezt persze csak mûszaki területen, bölcsészek maradhatnának 5 évet az egyetemen...
Hát igen. Állt. És most is ott áll mint akkor, csak a globális tudásanyag meg megháromszorozódott közben. Új módszerek kellenének a hagyományos rendszer egyre kevésbé lesz tartható...
Németország eléggé maga is tehet arról, hogy nincsenek szakemberei. A Német cégek csak és kizárólag pontosan olyan szakembert vesznek fel, aki mindenben kielégíti az adott pozíciót. Továbbképzésre soha nem küldenek el senkit.
Ez a remek módszer vezetett oda, hogy Németország, de az US is tele van olyan IT szakemberekkel, akik valamilyen 20 éves, lecserélt rendszerbõl kihullottak és ma nem kapnak munkát sehol.
Ha rajtam múlna, nem engedélyeznék külföldi munkaerõt egészen addig, amíg az ilyen "kipotyogott" kollegákat mind fel nem vették valahova és át nem képezték õket.
Szerintem nagyot csökkenne a munkaerõhiány is, ha jobban bánnának a munkaerõvel...
"azt meg nem varhatod el, hogy a tanar a sajat kutatasa melett meg a legujabb technologiakkal is foglalkozzon."
Igazából elvárhatod, csak nem olyan óraterheléssel, mint amit a nyakukba vágnak.
es ez csak szarabb lesz. atvesszuk az osszes fost nyugatrol. ami meg stabilan allt a rendszervaltas ota, az az oktatas volt. ennek is vege szepen lassan.
Jó de azért az sem állapot hogy fõiskolán müszaki infó szakon rendszergazda szakirányon a 3 év alatt 1 alkalommal forditottun kernelt linuxra kb. 486os gépeken és a felénél abbahagytuk mert olyan lassúak voltak hogy vége lett az órának, illetve hogy a 3 év alatt 1x telepitettünk windows 2000-et azt is ugy hogy a tanár csinálta mi meg távolról nézhettük a monitorát...
És akkor képzelem mi folyhat a nem müszaki iskolákban... Ez nem csak tanár kérdése hanem tananyagé inkább. de amig 1000 matekóra jut 1 óra informatikai rendszergazda szakon addig nem tudom mit várunk...
hat az a ritka felsooktatasi rendszer, ahol nem ez van. hogy legyen naprakesz, pl az info szakma, ha 30 eve ugyanazoka tanarok vannak? meg hiaba cserelned le az egesz tanari kart, 5 ev mulva ugyanott lennel. azt meg nem varhatod el, hogy a tanar a sajat kutatasa melett meg a legujabb technologiakkal is foglalkozzon.
ez igy van. a diploma arra jogosit, hogy annak megfelelo szinten vagy terhelheto. tudod, hogy kell megoldani a problemat, hogy kell megkozeliteni, stb. minden munkahelyen 1-5 honap, mire belejosz.
1 kivetelt azert tudok :) batyam agrart vegzett. ott 5-od even bizony napra keszen nyomtak nekik a buza, kukorica tozsde arfolyamait...
1 éve letettem a programozó felsõfokú szakmát, csak épp gyakorlatilag semmit sem ért amit ott tanultunk, mert erõsen szegmentálódott a piac, és most tanulhatok megint új technológiákat, új nyelveket.
Normális valós helyzetekre épülõ oktatás kéne és akkor nem lennének ilyen gondok.
Csak hát az oktatás is üzlet. Megcsinálok valamit ami mondjuk alapozó. Aztán csináljak meg még valamit ami már jó is valamire, de ha nagyon okos akkor lenni akkor csupán már csak egy másikra van szükségem...stb.