Megtaláltam a világ két leginkább vitára adó témakörét:
Windows Vista vs. Windows XP vs. Linux
és
a Fizika (úgy általában)
Hihetetlen hévvel vagytok képesek vitázni :D
Sidewinder,
Piszok érdekes, amit írsz, de halvány lila gõzöd sincs a fogalmazáshoz, vagy nem akarsz ezzel bajlódni.
Javaslatom:
- tördelj, szúrj be üres sorokat egy-egy fogalmi egységet alkotó bekezdés (amely több mondatból állhat) után.
- Pont, vesszõ, stb. után hagyj ki egy szóközt.
Az énekeseknél van olyan, hogy légzésgyakorlatok. Valami hasonló létezik az írásban is, elkerülendõ azt, hogy valaki egy szuszra akarjon leírni mindent, és majdnem belefulladjon a mondandójába.
Segítsen valaki:
Volt egy cikk márciusban, egy gigantikus fekete lyukról. Nem találom a cikket... Talán hoax volt? Vagy én nem tudok keresni? PLEASE, segítsen valaki!
Gagarin bele esett egy feketelyukba !
Gagarin végbélúp csak most 100 ft
Légyszi segítsen valaki:
Volt egy cikk márciusban, egy gigantikus fekete lyukról. Nem találom a cikket... Talán hoax volt? Vagy én nem tudok keresni? PLEASE, segítsen valaki!
12G volt a törõterhelése. Amúgy a Top Gunban(Aranysasban) írtak egy esetet. F-14-es lapos dugóhúzóba került (Talán 7000m-en de ez nem biztos) a pilóta olyan erõvel nyomta elõre a botkormányt, hogy az eltört!! A G mérõ nem tudta mérni a negatív terhelést akkora volt. Utólag úgy számolták -7-8G érte Õket!! Éppen csak ki tudta hozni belõle és a végén már csak a fele botkormánya volt meg a többi része a vezetéken lógott.
Megnéztem a képeid, fehér Góbénk nekünk is van, de abban már csak 40 óra van... meg van 2 1800órás is :)
meg van pirat(2) meg cirrus(3) meg Jantar(1) meg nagy IS(1) meg PZL,meg Zlin 140es meg 2 falkemeg még sorolhatnám :)
Szolnoki Repülõ Egyesület:) és nekem is C vizsgám van:D idén muszály h legyen 1 5 órám, egy távom, vontathatóim meg szakszó xD feltéve ha a urva(bocs) katonák békénhagynak minket...
Ne is mondd, bár nálam is volt kötélszakadás de az annyira messze van ettõl: he-he :D Itt még finoman fogalmaz a kolega, szarabbul voltam. 20 perc volt a röpülés.
Miért rontotta el az egész napod? Nem fontátok meg a kötelet? Mi mindig megfonjuk utána. Vagy csak elszállt a bátorságod?:P Nekem még nem volt kötélszakadás, csak mikor tavaly májusban ott jártam (1/8 talán? nem emléxem rá :S) azért én szeretnék egyet, habár tom h kurvaveszélyes, annyiszor elmondják az embernek h 50m-ig enyhe emelkedés, aztán fokozatosan húzzad stb... alacsony kötélszakadástól pedig félek...habár tudom h mit kell csinálni... nade majd idén meglesz(remélem) a Piratra az átképzésem, és akkor le se szállok xD
Wilcox eszméletlen vagy. Éltél át valaha negatív fej far irányú terhelést vagy komolyabb pozitívat?Esetleg hoztál létre? Mert látszik nem tod mi közte a különbség. Meg a többi is szép. Negatív terhelést meg kisebbfajta súlytalanságot 1 mp-re nekem is sikerült összehoznom egyszer vitorlázórepülõvel,nem örültem neki túlságosan mert egy balesetet kellett vele megelõzni(kötélszakadás nagy állásszögnél nem túl nagy magasságon,kb.50 méter).Már a biztonsági magasságnál jártunk ahol az ember jobban hátrengedi(nem húzza mint a hülyegyerek xd) a botot,hogy a gép kezdjen nagyobb állászöggel emelkedni és azért még megfelelõ sebességgel a csörlés során(azé nem szabad erõbõl húzni nehogy nagyon lecsökkenjen a sebesség),jó csörlõ agregátor segítségével ilyenkor 20-25 méterrel is tudsz emelkedni másodpercenként leoldásig.De ekkor nem ez volt.
Hanem egy pattanás,kattanás a vonóerõ megszünt,kötél elszakadt erre kurvagyorsan rájöttem és belenyomtam még tõlem is szokatlanul erõsen,hogy vizszintesbe hozzam,ne menjen el a sebesség ne essen 50 méter körül dugóba onnan meg a földbe a gép.Ekkor földön megnéztük és a g-mérõ tanulsága szerint olyan
1,2 g-t adtam neki mínuszban. Kb egy sec-ig. De arra az idõre ki akart tépni az ülésbõl
meg is fejeltem belülrõl a kabindekket mer úgy fölestem de azér a váll meg hashevederek bennt tartottak. Minden kabinba cipõrõl bekerült fûszál a szemem elõtt lebegett. Elég jó érdekes érzés volt,bár nem sokat volt idõm gondolkodni, érezni mert már a leszállásnak megfelelõ helyzetben voltam úgyhogy ívelõt raktam le +3-ba féklap ki oszt leszállás. Nem büszkélkedésbõl mondom mert jó idõ volt és ez a kötélszakadás tönkretette az egész további napot. De az érzése ülésbõl kitépõs érzés volt,érdekes,jó. azonban ha sokáig ennél nagyobb negatívat kapsz akkor elpattannak a szemedben az ereidnek egy része és csak a vért látod a tájból meg,hogy mégis hogy veszed ki ebbõl a gépet azt már nem nagyon.Akadályoz a cselekvésben,úgyanúgy mintahogy a pozitív fej far irányú terhelés,ha már akkora hogy elszürkülsz tõle (csõlátás majd ájulás).Az meg az ülésbe belenyom elég durván. Pl. ez azért fontos,mert hogy tovább folytassam a dolgot a szovjet ûrprogramból Gagarinék idején azért zártak ki egy embert az elsõ szovjet ûrhajós csoportból mert emberünk ugyan mindenbõl tökéletes volt,de a centifuga tesztnél amikor sok pozitív g-t adtak neki akkor annyi probléma volt,hogy aprócska kis alig látható bevérzések keletkeztek a hátán(ott a háta kapott jobban mert akkor mell-hát irányút adtak neki). És szerinted ezek után,hogy ennyiért kizárnak valakit,akkor majd az lesz a világ elsõ ûrhajósa( Vlagyimir Szergejevics Iljusin) meg egy olyan ember lesz aki gagarin ûrrepülésének idejére már pont annyira felépült az autóbalesetébõl amiben eltörte mindkét lábát,hogy járókerettel és kis segítséggel már tud sétálni... És egy ilyen embert majd felküldenek ûrhajózni,úgy hogy katapultálni is kell lefele jövet úgy 6 km magasan a kapszulából leszállás elõtt mert az akkori ûrhajóknak még nem volt olyan jó puha leszállást biztosító rendszere mint a Szojuzoknak most,és nem akarták az illetõ gerincét kockáztatni egy durva leszállással.Szal szerinted egy járógipszes éppen összzeforró csontú emberke ûrhajózhat. Nem csak hogy a katapultálás viselte volna meg a lábát,de a felszálláskor visszaérkezéskor ható terhelés se tett volna jót. Nem beszélve a zárt lábbal való ejtõernyõs földetérésrõl a katapult után...
Nem láttál katapultot a kabinban. Amikor legelõször Moszkvában körbevitték egy MI szállítóhelikopter alá függesztve Gagarin ûrkabinját arról is késõbb évekkel kiderült,hogy csak egy kamu példány volt amivel mindenkit átbasztak és csak évek múltán mutatták be a tényleg igazit.Úgyhogy ez alapján nem vennék arra mérget,hogy te a 60-70-es években a száz százalékig igezi Gararin féle kabint láttad.Meg az se biztos,hogy visszaraknak bele mindent mint ahogy startra kész állapotban volt. Ha látttad a Russia Today TV (angol nyelvû orosz hírcsatorna,kb a BBC-hez hasonlítanám) 30-éves a Szu-27-es riportját tavaly akkor láttad,hogy a riporter csávóka aki beleült egy kiállított használaton kívüli 27-esbe(UB változat) az bizony nem az egyik K-36-os katapultülésben csücsült hanem csak rajta a sínein az üléseket ugyanis kiszedték a gépbõl...
Más,ha Vlagyimir Iljusin télleg meghalt a repülés során akkor felépülése után a 70-es években miért vett részt tevékenyen,vidáman olyan gépek berepülésében mint pl. a Szu-24-es? Miért csináltak vele riportokat a 2000-es években?Biztos mert halott volt ugye?
Más,a Vosztokokban tényleg volt katapult tolvass régebbi Aeromagazin számokat pl.Schuminszky Nándor részletesen ír errõl.Azoknak ez volt az egyik gondja,az akkori amcsi ûrhajóknak meg az,hogy olyan gyenge volt a hajtómûvûk(veik),hogy
csak ûrugrásokat lehetett végezni velük nem tudtak teljes Föld körüli pályára állni úgy mint pl. Gagarin.
Lassan azért kezdetek magatok is rájönni, hogy mindenkinek igaza van, csak két különbözõ koordinátarendszerrõl beszéltek :) A zuhanó testre a hozzá viszonyított koordinátarendszerben nem hat erõ, a földrõl nézve viszont igen. Az átszámításra vonatkozó összefüggéseket külön szokás kezelni (másképp gyorsuló koordinátarendszerekben, alternatív metrikákban, pl. polárkoordinátákban és relativisztikus mechanikában ez jóval bonyolultabb is tud lenni, mint +g-g=0).
Az inerciarendszereket viszont ne keverjük ide, mert az a nem gyorsuló és nem forgó koordinátarendszereket jelenti. Inerciarendszerek között az erõk invariánsak, azaz egy testre ható erõ minden inerciarendszerre vonatkoztatva ugyanakkora, legalábbis a newtoni mechanikában. A zuhanó testhez rögzített koordinátarendszer nem inerciarendszer.
Épp ezaz! 5000m-en fele a légnyomás mint 0-án. Míg -5000m víz alatt vs 0m vizen nem kicsit más:P Mondhatjuk elhanyagolható a 4000m-es légnyomáskülönbség. Nem szeretek tippelni, de ha kéne akkor géphiba, mintsem emeri mulasztás.
Pont eza lényeg, hogy nem hosszab ideig tartott a merülése, hanem (elvileg) piszok gyorsan lesüllyedt...A hirtelen légnyomásváltozás miatt kellett volna bekövetkezni a problémának, dehát ez azért hülyeség, csak az egyszerû ember akkor elhitte.
Sztem azt próbálták meg beadni, ami a búvárokkal történik, ha hirtelen merülnek mélyre/emelkednek vízszintközelbe.Szerintem
"Lásd pl. Bessenyei Pétert, és versenyzõtársait, akik G-ruha nélkül is magukra húznak +9-10G-t"
Igen, magukra húzzák, de amíg a Veres Zoli féle emberek gyak. pár másodpercig szenvednek tõle(amit lehet látni, ezt ne tagadja senki), addig a vadászok a manõver-sebesség-szög kombinációtól szenvednek, és az lehet 30 másodperc is, ami alatt a közember már telefirkálta volna a gatyáját, vagy engatív esetén elpattan az ere a fejében. De például a nagy ámeríkáí "Blue Angels" nevezetû mûrepülõ raj(akik vadászok),nem használnak G-ruhát, azt videón meg is lehet majd nézni:-) pl a feka rendesen kiakad a 6 g-tõl...de lehet van az 7 is,már nem emlékszem.
Am a gép eshet hátrafele is,függõlegesem:) pl a mûrep. gépek lazán tudnak esni egy darabig, ez nem tom kinek válsz, valakinek biztos, már nem emlékszem:-)
Willcoxnak meg üzenem, hogy: Ugye ezeket a marhaságokat te se gondoltad komolyan? Az lehet hoyg fizikai értelemben próbáltad elmagyarázni(helytelenül),attól még ne keverjük a szezont a fazonnal.
Nem akarom ecsetelni a dolgokat hogy miért, már 37ezerszer leírták.És ezt nem sértésképpen mondom, csak megpróbállak felvilágosítani belõle. Én két éve vitorlázórepülök, szóval nekem nem fogsz beadni semmi irreális butaságot :)
Megint más: a pozitív és a negatív g, mindig ugyanattól a mozdulattól következik be, teljesen mindegy, hogy a gép éppen hason,háton vagy darabokba(azért azt ne) van.Ha a botot húzod, pozitívat kapsz, ha nyomod negatívat.
És megint más: szabadeséssel kapcsolatban, egy kis fejtágítás:
A szabadesés a köv.fogalomból áll:
A test olyan esését, amely során csak a grav. hatás érvényesül(minden más, a mozgást befolyásoló hatás elhanyagolható) szabadesésnek nevezünk.(nagyon leegyszerûsítve)
Itt van nekünk egy olyan betûnk, h "g" a "g" a nehézségi gyorsulást jelentené.
Ez nálunk 9,81 m/s2. kerekítve legyen 10m/s2, mert ez mindenhol eltérõ.
Vegyünk egy egyszerû példát, hogy mindenki mergértse(aki érti, és tudja mirõl van szó,az hanyagolhat:P) :legyen mondjuk egy 12m magasságból leejtett test a lényeg. Tekintettel az egyenletes gyorsulásra, az útból(h=12m) és a n. gyors-ból meghatározhatjuk az idõt,és a végsebességet, ami így nézne ki:
t= gyök alatt 2h/g=gyök alatt 2,45s=1,56s. megvan az idõ
Õt felhasználjuk, és íme a leérkezési sebesség:
v=gt=9,81 m/s*1,56s=15,3 m/s. bár most hogy ezt leírtam, igazából nem tudom mit magyarázok meg...valamit meg akartam, de eddigre elfelejtettem -,-'
Ez persze "tökéletes" pillanatban mûködne.
Ezért van a légelleneállás, ami egy bizonyos határ után gátol abban, hogy tovább gyorsulj, teljesen mindegy(na jó azért nem, de elvben igen) hogy az most 3500méteren áll be 190km/h ra, vagy 80kmen 4 machra...
Ezt akartam levésni,aki felfogta a dolgokat annak örülök, aki meg nem, az meg remélem megérti.
Erõ. Force. Newton a mértékegysége. Ez okozza a gyorsulást.
F=m*a
1kg-ra ható súlyerõ: G(1kg)=1kg*9.81m/s^2=9.81N
Tudod, Newton törvényei. Konkrétan az elsõ:
"Van olyan viszonyítási rendszer, melyben minden test nyugalomban marad, vagy egyenes vonalú egyenletes mozgást végez, míg egy külsõ erõhatás ennek megváltoztatására nem készteti."
Ezekrõl az erõhatásokról beszélünk.
Itt van arról is szó, hogy a viszonyítási rendszer definíciója nélkül nagyon nincs értelme sem sebességrõl, sem gyorsulásról, erõkrõl beszélnük. Illetve ha nem definiáljuk, akkor a "természetes" viszonyítási rendszer, a Földhöz kötött a default.
Ha másról kezdünk beszélgetni, akkor a definíció elengedhetetlen. Amikor itt a +g-g=0-ról beszéltetek, elfelejtettétek közölni, hogy a viszonyítási rendszerünk a repülõvel/zuhanó testtel/seggemmel együtt mozog, nem az alapértelmezett, Földhöz kötött rendszerrõl beszéltek. Enélkül viszont sajnos hibás a fejtegetés.
Én a ható erõket, a mozgást, a Földhöz viszonyítottam, de ugye ez a default.
Nemtom, nem vagyok szakértõ, de 2000 méteres magasságváltozásba, még ha 20 másodperc alatt is történik, szerintem nem kéne bealudni. De javítsatok ki, ha tévedek. Szóval ez a magyarázat is sántít.
és egyébként is ahogy dronkZero irta minden attól függ hogy hová helyezed el az inerciarendszeredet, vagyis viszonylagos
tény hogy nem is errõl szól a cikk:)
Ha vagy 60 kilo akkor 600N a tömeged. Ha 9G terhelés ér akkor 5600N. Tehát 1G a földön. Példatár elsõ feladata.
A G-meter is 1-rõl indul. KÉP RÓLA Ebbõl láccik ha földön csücsül a repülõ akkor 1G hat rá.
(a gyorsulás az egyenletesen változó sebesség, nem pedig misztikus "erõk"
érzed amikor elindulsz a kocsival, amikor kanyarodsz és amikor megállsz, de menet közben semmit, mert állandó sebességgel haladsz - ezek vízszintes irányban értendõek. amikor gurulsz a kocsival 100 az pont olyan mint amikor zuhansz egy gép belsejében x sebességgel csak egyik függõleges másik vízszintes esetek)
"Ui. épp 1 G hat rád miözben olvasod e sorokat. Ha kiugrasz a sok baromság láttán az ablakon, akkor 0 G. Szabadesés."
Ehh. Ne kezdjük megint. Hihetetlen, mennyire értetlenek vagytok.
(Ha csak poénnak szántad, akkor sikerült pont a rosszat kopipésztelned, gratula)
Utoljára:
Ahogy ülsz a széken, G hat rád lefelé, meg G-vel nyomja a seggedet a szék felfelé. Eredõ erõ 0, nem kezdesz gyorsulni.
Ha kiveszem a segged alól a széket, akkor G hat rád lefelé, nincs a segged alatt szék, ami megtartson, tehát az eredõ erõ G lefelé, aminek hatására g-vel gyorsulni kezdesz lefelé. Szabadesés.
Amikor pofára esel, akkor hirtelen kapsz egy sokG erõt ismét fölfelé, ami jó nagy gyorsulással lelassít, aztán beáll G-re fölfelé, eredõ erõ ismét 0, mozgás vége.
Remélem most már a leglassabb felfogásúak is megértették...
Hát jóval többet bírnak a gépek mint az ember, de gondolom ezt te is tudod. Csak példa, Góbé (mindenki által ismert) asszem 8-9/-2 G-ig van korlátozva. (és még nem esett szó az 1.8x-os biztonsági tényezõrõl, vagyis amennyit valóban kibír a gép) Szal hogy a P-51 mit bír azt nem merem számolni :) Különbenis nem bírja tartani a 10G-t tartósan mert nincs annyi ereje. Tibi apu a dongóéktól mondta, hogy õ maga tovább bírta a 9G-t mint ameddig a Mig29-el húzhatná. Elkopik a sebesség.
Egyébként elnéztek vmi fölött. Nem zuhanást kellett volna írni ha negatív G miatt vesztette eszméletét? Két eset jutott az eszembe; öngyilkosság (mindig feltételezni kell)amit egyszerre 2en végeztek (furi volna) ill. irányíthatatlan repülõ,mely által negatív loopot ír le a gép pályája. Más eset nehezen képzelhetõ. Egy sima "föld felé szúrom a gép orrát"-tól nem szoktak meghalni.
Ui. épp 1 G hat rád miözben olvasod e sorokat. Ha kiugrasz a sok baromság láttán az ablakon, akkor 0 G. Szabadesés.
Nemere egy tehetséges sci-fi író, de nem kellene nagyon komolyan venni.
Kb 10 éve, tvr-hét mûsorújságban volt egy (ál)tudományos rovata, ott olyanokat közölt, hogy Romulust, Róma egyik (mondabeli!) alapítóját is szerinte bizonyítottan elrabolták az UFOk. Meg volt egy olyan is, hogy közölte, hogy a Föld és a Mars közt húzódó aszteroidaövben találtak egy tökéletes gömb alakú aszteroidát... Na de Pistikém, akkor most hol is van az az aszteroidaöv?
Mindezt nagyon tudományos köntösben elõadva, egy szóval sem utalva rá, hogy akkor ez most kamu.
A moszkvai térkép is ilyen volt. Fater munkatársai voltak kint térképpel és sétáltak 5 utcasarkot. A térképen 500 méter volt az summa táv, a valóságban 2 km...
1. A P-51 TUTIRA nem bírt tartósan 10G-t, fõleg mert kipróbálni sem tudták volna, mert akkor még csak nagyon kezdetleges G ruha volt vagy semmmi.
2. A túlterhelésnél számít az is, hogy mennyi ideig tart. Katapultáláskor 30-40G is hat, de csak egy pillanatig. Minden anyagnak van rugalmassága skacok, és idõbe tart míg reagál a terhelésekre ráadásul az emberi szövetek igen speciális szerkezetûek a métnöki anyagokkal összevete!
3. Negatív G-bõl -3-4 az már kegyetlen erõs és 8-12 másodpercnél tovább nem nagyon bírja senki. Ezután vagy eszméletvesztés vagy agyvérzés jön... A szemben így is néha elpattanak erek!
4. Az ûrhajsok igaz, hogy tartósan kaphantak 8-10G-t, de MELL-HÁT irányban és nem fej-láb irányban. Rohadtul nem mindegy.
Az a gáz ezekkel a sztorikkal, hogy nincs semmi elõkerült dokumentum. Pl. az orosz holdprogramot is évtizedekig tagadták, de aztán csak elõkerültek a felvételek tervrajzok, fényképek, vagy pl az N1 rakéta hajtómûveit késõbb más rakétákban használták, meg ilyenek.
Ehhez képest errõl a sztoriról csak újságírók nyilatkoznak, újságíróktól átvett hírek alapján.
Lehetséges, hogy tényleg ez történt, de még másik 1000 másik lehetséges sztori is van. De tényleg érdekes az a könyv is.
Akit a fizika mélységeinek boncolgatásán túl is érdekel a téma, annak ajánlom Nemere István Gagarin=kozmikus hazugság? c. könyvét. Nem igazán tudom megítélni, mennyire hitelesek az információi, de mindenesetre érdekes olvasmány.
Jaja, meg Magnificat-nak is igaza lett volna, ha közli, hogy "megfigyelõhöz rögzített koordinátarendszerben". Csak õ emellett még nem is értette, hogy mirõl van szó...
Igaz, akkor inkább úgy fogalmazok (csak már nem akartam bonyolítani), hogy az indítás után végtelen kicsi idõ elteltével, és ennek megfelelõen módosul a többi is.
Ja, leesett, azt nem vágjátok, hogy az állandó kerületi sebességû körmozgásnál _is_ van gyorsulás? De az nem a szöggyorsulás, hanem a centripetális gyorsulás, ami a kerületi sebességre pont merõleges, és amiatt "kanyarodik" körpályára a test...
Tényleg lassan pénzt kéne szednem...
Amíg nulla a sebesség, milyen pályáról is beszélünk?
Ha meg fasza gyorsan pörög a gép, akkor meg igencsak van erõ, ami körpályán tartja...
Tegyük fel hogy körpályán vagyunk de 0 a sebességünk pl centrifuga bekapcsolás elõtt, a bekapcsolás pillanatában (az induláskor, szögsebesség 0 hiszen az idõ(különbség)is 0 :)) szöggyorsulás meg van bõven :) ennek ellenére a kimosott ruhákat körpályán taró erõ is 0 ezért van az hogy akkor centrifugál ki jól ha fasza gyorsan pörög a gép . :)
De végül is közvetett módon igazad van mert szöggyorsulás nélkül nincs szögsebesség stb stb... :)
Így van. Fejlõdsz.
Magyarul ez úgy van, hogy a súlyerõ az az erõ, amivel a test az alátámasztást nyomja vagy a felfüggesztést húzza. Ha az alátámasztás/felfüggesztés a testtel együtt szabadesik, akkor az nem nyom vagy húz. Tehát a test nem tapasztalja. Úgy is lehet ezt mondani, hogy a testhez kötött koordináta rendszerben a testre nem hat erõ szabadeséskor. Csak éppen a Föld gyorsul a test felé 1g-vel. (A Wiki egyébként így értelmezve írja a dolgot)
Globális rendszerben a Föld áll, a testre hat a gravitáció, és gyorsítja a testet.
Ja, lassan pénzt fogok szedni a fizika korrepetálásért.
:P :D
Hát, az a cikk elég pongyola...
A centrifugális erõ viszonyítás kérdése, bármi lehet, ami körpályára kényszerít egy testet. Olyan nincs, hogy A Centrifugális Erõ. Repülõ esetében ez a centrifugális erõ a gravitációs súlyerõ. Parittyánál meg a bõrszíjban ébredõ húzóerõ.
de egyébként a g-erõ definíciója: g-force measures the net effect of the acceleration that an object actually EXPERIENCES!!!!!!!!! nem egy távol mért akármi, nem globálisan nézett dolog, hanem amit a test TAPASZTAL. hamár kijavítottál az angol nyelvtudásomban.
uff, mentem, mert tényleg elkések
A repülésben a negatív, és pozitív G erõhatásokat nem a lassulással, és gyorsulással hozzák összefüggésbe, hanem, hagy a testre, és a vérkeringésre ható erõk, milyen irányból terhelik a szervezetet. Pozitív G erõnek nevezik, mikor a az erõhatások miatt a vér kiáramlik az agyból a láb irányába. A negativ G erõhatás az, mikor az agy felé áramlik a vér. A pozitív G-t, G-ruhával tudják jól kontrolálni, illetve az üléspozíció változtatásával. Az ülésváltoztatás, ha jól rémlik, csak kisérleti volt. A negatív G-t sajnos nem tudják kompenzálni, mert nem zárható el az agy felé a vérkeringés. G-ruha nélkül egy átlagember a pozitív 5G-s gyorsulást is nagyon nehezen viseli. Akik hozzászoknak, mint pl. az autóversenyzõk, és a pilóták, azok is hosszú és kemény edzések árán. Lásd pl. Bessenyei Pétert, és versenyzõtársait, akik G-ruha nélkül is magukra húznak +9-10G-t. Egy normál ember ettõl beájulna. a Vadászpilótáknak is ezért van G-ruha, hogy ne csak izomból, viseljék el a légiharc közben keletkezõ erõket.
"Ennél gyorsabban akkor tud esni, ha használja a hajtómûvet is, de ekkor ugye a G ruha hatékony, mert ismét gyorsulást érzékel a pilóta, vagyis olyat, mintha nõne a súlya. A hajtómû meg ugye hátul van...
Mit nem lehet ezen megérteni?"
A g-ruha gyak úgy hat, hogy az ember végtagjaira, esetleg hasára (asszem az amcsik csak ilyet használnak) nyomást gyakorol, ezáltal az ott pangó vért visszanyomja az agy és a fej irányába. Ez pozitív (értsd az emberi test szokványos pozíciójánakj megfelelõ) gyorsulás esetén mûxik. Negatív (értsd a normál helyzethez képest megfordult - fejjel lefelé) pozíció esetében használhatatlan.
Ha a pilcsi megnyomja a botot akkor egy olyan pályára áll a gépe, hogy a feje a görbe/kör pálya középpontjától kifelé mutat, és ekkor a centrifugális erõ miatt számár negatív erõ keletkezik.
Valóban lehet nagyobb g-erõ mellett is süllyedni, csak akkor elötte "fejre" kell fordítani a gépet, majd ezután már nem tolni, hanem húzni a botot, ezt hívják leborításnak.
A hajtómû által elérhetõ gyorsító erõnek ehhez nem sok köze van! A hajtómû által keltett gyorsítás ugyanis pont "semleges" irányú, se a lába se a feje felé nem hat az emberkének, hanem ebbõl a szempintból olyan mintha feküdne. Ebben a pozícióban, meg elég sok g-t elvisel az ember.