"POLYJOULE Une énergie au service du Futur… Polyjoule, véhicule propulsé à l’hydrogène a remporté l’édition 2007 du Shell Eco Marathon français dans la catégorie pile à combustible en parcourant 2797 km avec l’équivalent d’1 litre d’essence. Après avoir été exposé à Rome lors du Congrès Mondial de l’Energie du 11 au 15 novembre 2007, Polyjoule était présent au World Future Energy Summit qui s’est tenu à Abu Dhabi aux Emirats Arabes Unis du 21 au 23 janvier 2008." itt
A 121560 úgy jött ki, hogy 3039-et beszoroztam 40-el.
"Tavaly a nantes-i Lycée St. Joseph La Joliverie csapata gyõzedelmeskedett: a prototípusok kategóriában szerezte meg az abszolút elsõ helyet. Jármûvük – amelyet belsõégésû, benzinüzemû motor hajtott – 3039 kilométert képes megtenni egyetlen liter üzemanyag felhasználásával." (itt)
vagyis: 3 liter benzinnel mennél 10 ezer km-t, amennyit egy átlag magyar autós megy egy évben.
Na, jó, kicsi ez a kocsi, de a nagyokkal egy tartállyal (40) mehetnél egy évet. Éves üa. fogyi 1 l l/hó = kb. 10 ezer Ft./év Megáll az ész!
persze, persze, az útmenti jeladók is lehetnek egyfajta mérföldkövek, meg ugye alagútban nem müxik a GPS, de ott ritkán van útkeresztezõdés :-)
Figyu! Amit én szeretnék megértetni mindenkivel, és nem csak erre a rendszerre vonatkoztatva: a holisztikus gondolkodás - így hívják a természetgyógyászatban. Tehát nem szemellenzõsen kell gondolkodni, hanem átfogóan, mellékes tényezõket is figyelembe véve. Az elektronikában amúgy láttuk, hogy mit okoz a bezárkózás, ill. a profitéhség, a szûkkeblû érdekek és ezek keveréke, plusz még néhány járulékos körülmény.
Ezért van, például kismillió mobiltöltõ, meg aksi, meg szabvány, protokoll stb. Vagy hozhatnám fel példának az élelmiszeripart, ahol "mebretelen" körülmények között tartják az állatokat, amelyek húsa az asztalunkra kerül stb. stb. Mindenütt a szûklátókörûség.
Nos, visszatérve a témára, ha valamibe belefognak, akkor az legyen nagyon alaposan átgondolt, komplex, nyitott egyéb rendszerek (GPS, TMC, RDS stb.) felé, fejleszthetõ, moduláris, és még tudnék mondani sok ilyen szempontot. Az, hogy valaki kifejleszt egy érdekes kis megoldást, amit aztán rásóz pár ezer vagy tízezez, esetleg százezer emberre, és pénzt csinál belõle, az nem elég. Szerintem.
Nem kell ahoz GPS, hogy relatív helyet és távolságot meghatározzon. Csupán 3 jeladó kell, tehát legalább 3 autó kell az úton és ebbõl már vektorháromszöggel pontosan meg tudja határozni, hogy hol van a veszélyes pont. A többi már csak programozási feladat. Ha nincs 3 autó akkor meg csak annyit mond a gép, hogy vigyázz csúszik, nem mondja meg hol, de akkor is több mint a semmi. Japcsik szerint meg minnél kisebb annál jobb, szóval úgyis egybe fog forrni a technológia a GPS-el, de ez nem azt jelenti, hogy csak GPS-el mûködik a rendszer.
Ennek köze nincs a GPS-hez, nincs összekötve ilyen rendszerrel, és alapkoncepció alapján nem is cél, azaz a jövõben sem lesz. Ha akarnák, már most megcsinálták volna, de minek? Ez pusztán autók közötti kommunikációra lett kitalálva. Hogy aztán ezzel ki mit kezd az más tészta.
szájbarágva: a navigációs kütyü kiírja, hogy az adott útszakaszon mennyi a megengedett legnagyobb sebesség, és a te tényleges sbességed. Rád is szól, ha túl gyorsan mész. Ez a jelen. És akkor nem beszéltünk a TMC-rõl, amely itt még nem müxik, külföldön is pénzért müxik. Az már most segít dugókat elkerülni. Na, szóval, egy új cuccnak ennél többet kell nyújtania.
"a kocsival, 5 km/h-val túllépem a sebességet és már jön is a bünti elektronikusan a számlámra, a pont meg a jogsira."
A rendszer nem tudja elolvasni a táblákat, nem tudja, hogy autópályán mész 120-al, vagy egy lakóparkban száguldozol. A táblákba meg nem fognak drága eszközöket építeni, mert így is ellopják a ... szóval õk.
Tudtam, hogy ellopták, sõt, még mielõtt én kitaláltam már azelõtt ellopták. Állítólag valamelyik skandináv faluban van egy ilyen távköz megoldás, csak azt nem értem, hogy miért nem terjed. Ez is egyike lenne az óriáscégek által agyonhallgatott jótalálmányoknak? Kezdek hinni az összeesk. elméletekben. Egely Gyurival szólva, én remélem megúszom. :-)
"Olyan mobiltelcsiket képzelek el, amelyek wifi elven mûködnek, és gyakorlatilag mindenki egyben adóvevõ is, valahogy úgy, ahogy a torrentezés müxik." Akkor ellopták az ötletedet, ilyen elven mûködõ mobilok már vannak. Ilyen elven mûködõ adórendszert pedig a katonaság nagyon régóta használ. (Ha nem lenne közvetlen kapcsolat a központtal, akkor p2p elven keres útvonalat odáig). A wifi esetében is van ilyen "dinamikus útválasztás" szerû dolog, mesh-nek hívják szegényt. "Nekem az a bajom ezzel a rendszerrel(is), hogy ezzel a rendõröknek nem kell kiállni trafipaxozni." A rendszer csak rendkívüli eseményeknél küld jelzést, mint ahogy fennt is láthatod(csúszós út, stb). Bizonyos helyzetekben meg megkell lennie a lehetõségnek hogy átlépd azt a bizonyos sebességhatárt. Fénykép nélkül az ilyeneket eldönteni, hogy indokolt/nem indokolt volt, lehetetlen eldönteni. Mellesleg kellemetlen lenne, ha valaki hamisítaná a rendszer segítségével az adatokat (mindenki 120-al ment). Erre gondolom õk is gondolnak
Nekem az a bajom ezzel a rendszerrel(is), hogy ezzel a rendõröknek nem kell kiállni trafipaxozni. Megyek a kocsival, 5 km/h-val túllépem a sebességet és már jön is a bünti elektronikusan a számlámra, a pont meg a jogsira. Valamit, ha valaki bepakol egy jelzavarot a kocsiba, akkor nem ér semmit a rendszer, azokat nem lehet elkapni, megbüntetni, nem tud letiltani sem a kocsi. De ne legyen ilyen világvége hangulatom, majd meglátjuk.
Én már rég mantrázom ezt az egészet.
Olyan mobiltelcsiket képzelek el, amelyek wifi elven mûködnek, és gyakorlatilag mindenki egyben adóvevõ is, valahogy úgy, ahogy a torrentezés müxik. Javasoltam is a Gogglenek meg a Szkájpnak, hogy csinálják ezt meg, és adjanak nekem 1 millió dollárt az ötletér, de udvarias válaszon kívül mást sem láttam eddig.
Nem-nem, a rendszer célja az adatközlés és nem az adatok alapján való beavatkozás( mármint a kocsi által). Ha van egy csöppnyi eszük, akkor teljesen külön alrendszert kap a dolog(ami igen valószínü), így elkerülhetõvé válnának a "hackelések" is. A hol tartózkodsz, merre haladsz dolog az valós helyzet, bár ahhoz neked elõkell idézned egy eseményt és akkor küldene infókat a rendszer. Gondolom én, hogy ez opcionálisan kikapcsolható, de valóban érdekes helyzet
Na, persze. Mert a mobilod alapján már most nem tudják, hogy hol mászkálsz, miket beszélsz összevissza. Ja, és az IP címedrõl meg a bankszámládról, a TAJ-odról, az adószámodról, a személyi azonosítódról és az itteni nikkedrõl, a szem.ig. számodról, az útlevélszámodról, a kedvenc zeneszámodról nem is beszéltem. Mit számít már az a kis C2C pluszban?
Miközben szánalmasan korrupt kis világunkban már az autóban sem lehet biztonságban az ember, mivel ha az adatok léteznek a Car2Car-rendszerben, már csak pénz kérdése, hogy egy rosszakaró hozzáférjen és egy gombnyomásra megmondja, hogy hol tartózkodsz, merre haladsz, merre menekülsz.
Ha idõben észbekapnak, talán már fejlesztési szakaszban beépítik az autót megbénító opciót, vagy hogy bezárjon az autózár, és ha a rendszer majd egy automata módon is közlekedni képes kocsiba kerül, akkor gombnyomásra házhoz is viszi a maffiát vagy a kormányt támadó szabadságharcos.
Uff, elszóltam magam.
Félreértetted. A sofõr nm olvas semmit, mert az infó csak a kocsi PC-jére megy. Az meg csak akkor szól, ha téged is érint a dolog. Egyébként meg csak sima átjátszóállomás vagy, kiegészíted az esetleges útmenti reléket. A másik kolléga buta kérdése meg az volt, hogy ne csak útmentiek legyenek. Hát, nem is így tervezték, hisz a C2C épp nem ezt jelenti, az útmenti átjátszók már csak hab/torta.
A legfõbb probléma szerintem az elsõ képen látható: megcsúszik egy autó az autópálya lehajtóján, átadja az infót a mögötte lévõknek, eddig oké. Na de utána a szembenjövõ sávban is elterjed a hír, olyan információkkal terhelve meg a másik sáv vezetõit teljesen feleslegesen, amire nincs szükségük. Mivan, ha ez további baleseteket okoz, mert félrenéz a csávó középkonzolra, azthiszi hogy fontos a vészjelzés, és emiatt belemegy az elõtte lévõbe, aki ugye szintén nem figyel, mert õ is a hírt olvassa.
Mi lenne ha nem ilyen "Roadside Units" egységeket helyeznének el, hanem az egyik autó továbbküldené a másiknak. Mert ezeknek a hatótávolsága 500m és így kilométerenként kéne tenni ilyen "Roadside Units"-t. Vagy ez nem valósítható meg?
Parkolóórákba is építhetnének ilyent. Aztán jelezné a környék autóinak, hogy hol van szabad illetve, hogy melyik mikor szabadul a közelben.