Az lenne a kérésem, hogy akinek van olyan tanmenete, segédanyaga, a diszkalkuliás gyerekek oktatásával kapcsolatban az jelezze, kérem. A segítséget elõre is köszönöm.
Ja, ahogy az is, ha a gyereket nem nevelik meg rendesen, folyamatosan rosszalkodik, pofázik a tanárnak, ésatöbbi ésatöbbi. Hogy is hívják? Valami hiperaktivitás? Szegény beteg gyerkõcök :(
Talán hogyha a húgomnak nem lenne ilyen betegsége, ezért valamennyire nem lennék otthon a témában azt mondanám, hogy "Nohát, Sadist nem hisz el midnen faszságot elsõre! Ez egy fasza gyerek!"
nekem van egy haverom aki ilyen betegségben szenved.. fel is mentették matekbol meg fizikábol meg kémiábol ha yol tom.. és matekbol nem kell érettségiznie ha minden igaz.. (azé nem tom pontosan mert az ország másik felébe lakik és ritkán beszélek vele :D) , de amikor itt volt nálunk és vettünk pár sört nem igazán tudta összeadni az árakat meg elszámolt ilyen 30-40forinttal... fura volt kicsit
Szerintem az azért van, mert amikor az agy találja ki egy váratlan szituációban a dolgot akkor dadog mert ez a része hibás a szürkeállományának. De ha egy megtanult szöveget mond, ami bele van vésõdve a memóriájába, az megy simán. Szerintem. :)
"A diszkalkulia elõfordul az IQ-skála egész terjedelmében és gyakran, de nem minden esetben a betegeknek problémáik vannak az idõ felfogásával, a mennyiségek meghatározásával és térbeli érzékeléssel. Jelenlegi felmérések szerint a populáció 5%-át érinti a probléma. A gyermekek körében legalább olyan gyakori, mint az olvasászavar.
A diszkalkuliát már korán ki lehet mutatni és ez segíthet még idõben felkészíteni a késõbbi nehézségekkel való megbirkózásra a gyerekeket. Szakértõi vizsgálat nélkül a diszkalkulia esetenként rejtve maradhat egészen középiskolás korig és inkább a gyerekek gyengébb szellemi teljesítményének tulajdonítják a felmerülõ problémákat."
Wikipediarol van, de hogyhe még mindig találsz belekötnivalót, azt mondom hogy nevetségesen ragaszkodsz ahhoz a kényszerképzetedhez hogy márpedig diszkalkúlia nincs is.
Az én volt osztálytársam anniyra diszkalkuliás volt, hogy felmentették matekból és másból érettségizet.
Hátöö, azért ha lenne egy fiam, aki hiperaktív, inkább foglalkoznék vele én, mint hogy egy orvosra bízzam:) (mármint érted hogymondom). Mellesleg egyik rokonom hiperaktív, és csak annyi volt a problémája, hogy néha fel kellett állni,a egy 30 perc után. Szóval neki 30 perces órái voltak a suliban:)
Túllihegik. Van akit érdekelnek a számok, van akiket kevésbé, és nehezebben tanulják meg. Foglalkozni kell velük. Pl. otthon apucinak szépen leülni a gyerek mellé legózni, és elmagyarázni, hogy ha 10x10-es alapterületû házikót akar csinálni, akkor egy falhoz 2db 5 egység hosszú darabra lesz szüksége. De mivel nincs 5 hosszú, marad a 6+4. A másik két falhoz meg 2-vel rövidebb kell. Lehetne kismilliónyi játékot találni, amivel le lehetne kötni a gyereket és közben tanulna. Ehelyett mi van? Jajszegénykém beteg, mentsük fel az érettségi alól is, hadd szopjon majd a nagybetûs életben, ha munkát kell vállania.
én sadisttal értek egyet. ez szerintem is lustaság és nevelés kérdése.
de fogd már fel hogy a gyerek képtelen rá, nem azért mert kényelmes vagy mert duzzog. hiába figyelne oda, õ nem úgy látja a számokat mint mi (mintha vmi értelmetlen összevissza karcolásokat kellene olvasnod kb. olyan lehet). ez olyan mintha egy színvak embernek magyaráznád a színeket. vagy süketnek magyaráznál...
Ez nem igaz. A diszkalkulia ugyanúgy nem szorgalom és nevelés függvénye, mint a diszlexia. Az, hogy valaki mennyire tudja kompenzálni a kiesõ képességeket az már sokkal inkább.
Ismerõsök között: Két kislány diszlexiás. Anyjuk diszlexiás. Diplomája van egyetemre jár, anyanyelvén kívül 3 nyelvet beszél, most tanulja a negyediket (spanyolt).
Egy másik hölgy ismerõsöm is diszlexiás, hallás után rettenetesen gyorsan tanul, a mûveltsége alapján nagyon elcsodálkoztam, mikor ezt megtudtam.
Ez a két példa nekem már elég volt annak a cáfolatára, amit írsz.
Ami szerintem legjobban rontja a helyzetüket, ha butának, vagy lustának tartják õket, mert így még ha törekvõk is, ez akkor is frusztrálni fogja õket.
És végül: A bruteforce módszer hívei osztogassák a tanácsaikat a féllábú embernek 100 méter gyorson.
"Az adatok tehát azt mutatják, hogy a szimbolikus numerikus képességekhez képest létezik egy nem verbális, szemantikus reprezentáció, amely a számok feldolgozását segíti. Azonban nem csak egy segédeszközr1l van szó, amely filogenetikai maradvány, és amely id1nként segíti az aritmetikai feladatok megoldását, hanem mintha a számok megértésének, a számfogalom lehorgonyzásának eszköze is lenne. Jól mutatják ezt azok az agysérülések, amelyek következtében számolási zavarok jelennek meg. Az egyik híres szerzett diszkalkuliás beteg egy szállodatulajdonos, aki egy stroke következtében elvesztette a számolási képességét. A sérülés következtében a beteg a kett1t sem „látta” számolási eljárás nélkül, csak 4-ig tudta kiválasztani két szám közül a nagyobbat, nem tudta a számokkal kapcsolatos szemantikus ismereteket (pl. hány kereke van egy autónak – a megoldáshoz el kellett képzelnie egy autót, és végigmondani az egy-kett1-három-négy mondókát), nem tudta megmondani az id1t, vagy nem tudott a jó buszra felszállni. Y volt az egyik legsúlyosabb ismert eset. Mindeközben nem sérült a nyelvi képesség, a rövid távú memória, az epizodikus vagy szemantikus emlékezet (hasonló esetek összefoglalásához jó forrás Butterworth, 1999). A feltételezett mentális számegyenes szerepét tovább finomítják azok a kett1s disszociációk, ahol vagy csak a közelít, számolás, a nagyságrendek becslése vagy csak a pontos, verbális ismeretek sérülnek: el1bbi az analóg mennyiség rendszer, utóbbi a verbális rendszer kiesésével magyarázhatók (Dehaene, 2003; ennek kísérleti és nem sérüléses reprodukcióját lásd Dehaene és mtsai, 1999). A feltételezett mentális számegyenes sérülésekor rendre alsó parietális sérülést találtak, amit a képalkotó eljárások pontosítottak."
-Szerintem bármi lehet, ahol nem kell sokat számolni.
mi, mi... misem nagyon matekozunk...ha bemész a bankba hitelt kérni a kamatos kamatot nem te számolod ki hanem õk... és miért? nem azért mert nem tanítják az iskolában hanem mert lusták vagyunk.
és ez csak egy példa a sok közül. amúgy is, még lehet jó a logikája és lehet normális élete, dolgozhat attól függetlenül hogy képtelen számokkal figurázni.
vannak ilyen esetek is, de én nem erre értettem. hanem arra, hogy rossz buszra száll, elnézi az idõt, késik munkahelyrõl, mit tesznek vele? mennyi az esély annak hogy a fõnöke minden helyzetben megbocsájt neki?
Ezért ez nem ilyen egyszerû. A kedves barátnõm (22) is diszkalkuliás és képzeld nem aberált és nem is abnormális, sõt! Viszont a számokkal neki is gondjai adódnak, perzse ez nem azt jelenti, hogy nem tud számolni. Kíváncsiságból tesztelgettem õt és meglepõdtem párszor ugyanis hasraütésszerûen kezemben számológéppel kitaláltam neki két összeget(4-5 számjegyût), hogy adja össze fejben és elõfordult, hogy hamarabb kiszámolta, mint én a számológéppel....szal nekem ne mondja azt senki sem, hogy aki diszkalkuliás az "hülye". Mellesleg a Corvinusra jár.....
na most akkor mi van: a lentebb linkelt wikipediás írásban ugye leírják a tüneteket. nos nekem ezekbõl kettõ szokott jelentkezni: nem mindig tudom leolvasni az idõt mutatós óráról, csak kis gondolkodás után; valamint pici gondolkodás kell néha a bal meg a jobb megkülönböztetésénél. De mondjuk ezek egyáltalán nem vészesek vagy jelentõsek:) A többi tünet viszont nem jellemzõ rám, tudok számolni fejben meg minden meg a matekkal sem volt soha komolyabb gondom:)
Élni muszáj. Idõ közben azért meg lehet találni azokat a módszereket, amik segítenek kiküszöbölni ezeket a problémákat. Mondjuk rendezett és fix életvitel kialakítása nem árt, egy társ is sokat tud segíteni. Én el tudom képzelni, hogy ha ilyen problémám lenne, akkor barátnõm minden reggel feltenne a megfelelõ buszra.
áhh...dehogy, semmi ilyesmirõl szó sincs. Egyszerûen másképp látják, más irányból közelítik meg. Pl.: mesélte, hogy anno még általánosban teljesen más matematikai képlettel oldott meg egy feladatot, ami számára könnyebb volt, de a tanár nem fogadta el, pedig a végeredmény ugyanaz volt.
Gondolom nem mutatós karórád van. Vagy nincs is. :) A jobb-bal tévesztés sem veled fordul elõ egyedül, aki tanuló vezetõ mögé beültem eddig, mind vétett ilyen hibát miközben ott voltam.
A nagymamám csinál mostanában fura dolgokat, ecetet rak teába citrom helyett, mondván, hogy az is savanyú, vagy lekvárt a fõtt kukoricára. :) Kreatív...
Ha megéred a nyolcvanat, akkor jönnek ezek is az órás probléma mellé.
Ha tud számolni, akkor talán nem diszkalkuliás -.- Az aberrált jelentésének pedig nézz utána, esetleg egy Ctrl + F kíséretében pötyögd be a keresõbe, és nézd meg hol írtam.
Az egyetemen a fél évfolyamot fel lehet menteni diszkalkulia indokkal kalkulus II alól, mert nem tudnak diffegyenletet megoldani, meg Fourier sorfejteni?
De azért kíváncsi vagyok, hogy a #47-re mi a véleményed. Mennyi idõ lenne, mire õ megtanul ilyen feladatokat megoldani? Ja, hogy az agyának az a része kiesik, amivel ezeket meg tudná oldani.. nem gáz. Lusta. Buta. Nem discalculiás, mert tud számolni.
tudtam hogy melyik melyik, mégis használtam mind a kettõre ezeket a szópárokat, mert nekem egyforma volt (olyan volt mintha a fekete szinü tortát máshogy kéne hívni mint a barna, szóval nekem logikátlan volt ez a fajta megkülömböztetés....aztán elhagytam ezt...)
tud számolni és mégis diszkalkuliás -.- (ezen nem fogok vitatkozni) Az "aberált" szót pedig senkitõl sem idéztem és képben vagyok a jelentésével, pusztán az ilyen és hasonló jelzõk továbbiakbani elkerülése érdekében írtam.
Gyógypedagógus nem olvassa ezt a témát véletlenül?
Az emberi agy eléggé jól alkalmazkodik, úgyhogy nem tartom valószínûnek, hogy van egy elkülönített rész, ami csak és kizárólag a numerikus gondolkodásért felelõs, mint pl. a látó, halló, vagy mozgató központ, és pont az nem fejlõdik ki. Ráadásul ilyen sok esetben, ha azt az 5%-ot valósnak tekinthetjük. Szerintem az ilyet nem éri kiskorában megfelelõ inger, és ezért nem alakul ki benne rendesen a számok fogalma.
Múltkor olvasgattam az anatómiájáról és mûködésérõl, hogy agydaganatok, vagy stroke elhelyezkedésére hogyan következtetnek különbözõ jelek alapján (gépek nélkül) és eszméletlen, hogy milyen részletességgel ismert ez a terület. Meg is találtam a jegyzetet.
IV. A LEGFONTOSABB AGYI FUNKCIÓK KÉRGI LOKALIZÁCIÓJA Tünettan -menüpont alatt található, szerintem nagyon érdekes olvasmány.
De elég csak elolvasni az idézett szöveget, már abból is kilogikázható, hogy lennie kell olyan agyi területnek, ami ezért a funkcióért felelõs, mert világosan leírták, hogy más képessége nem sérült.
A "nem éri megfelelõ inger" érv meg ott vet fel kérdéseket, hogy akkor genetikailag miért örökíthetõ(?).