Szánalmas ahogy megideologizálják a netet..Kell a net de nem az olvasás kárára. hogy többet tanulsz blogokból mint könyvekbõl az egyszerûen értelmetlen..többet mit? Mûveltséget lehetetlen. Technikai tudást ha a blog technikai, igen.
Hogy "videók és képek interpretációja fontosabb lehet mint vers vagy regény elemzése" az kb olyan mint "Lagzi Lajcsiban több a zenei kultúra mint Beethovenben"
Egyetértek metaljesus-szel,anno még én is szótagolva tanultam olvasni, ma már meg csak úgy lazán egyben megy a gyerekeknek. Ez tényleg nem jó. Talán ha egy sima helyesírás ellenõrzõ programot beépítenének 1-2 azonnali üzenetküldõbe, mindjárt javulna az arány, jó lehet hogy csak kevesen használnák, de segítene egy ici-pici szerintem. Érdemes egyébként mindenfelõl megvizsgálni a net hatásait, mert nagyon el lehet ferdíteni erre vagy arra, és az nem feltétlen igaz.
Részben egyet értek veled, de engem sokkal jobban zavar, hogy nem képesek tagolni megfelelõen a mondatokat, ugyanis egy kifelejtett vesszõ teljesen megváltoztathatja egy mondat jelentését. Ellenben, ha helytelenül írják le a szavakat, nem igazán tud zavarni, mert ha azt írja: goja akkor ugyanúgy tudom, hogy a madárról van szó. Ebbõl következõen sose értettem, hogy miért ragaszkodnak annyira, hogy helyesen írjon az ember.
Ha tisztességgel megtanulnának írni - olvasni, akkor nagyobb becsülete lenne a könyvnek is a képregény javára! :-( A mai gyerekek képekrõl tanulnak olvasni - csoda ha csak képregényeket akarnak nézegetni??? A képzeletviláguk és a világképük is ,,defektes'' lesz! Nem tud elképzelni egy helyzetet ha a TV-ben még nem látta!!?? Ha látta akkor meg igyekszik úgy viselkedni/reagálni ahogy ott tették!!?? Hm.... NOS??
Arról nem beszélnek a nagyokosok, hogy pl szüleim még egy tanév alatt tanultak meg írni, olvasni, vagyis ennyi idõt szánt rá a tanterv. Most már karácsonyra írnak, olvasnak az elsõsök. Szerintem ezért is romlik a szövegértési képesség. Meg ez a rengeteg diszlexiás, diszgráfiás, diszkalkuliás (asszem így kell írni)gyerek lehet a kapkodástól van. Azért nem tennék egyenlõséget a neten elolvasott dolgok és a könyvek közé. Senki sem olvas szépirodalmat neten teljes terjedelemben. Attól bõvülne szókincs. A netet nem igazán tartom alkalmasnak erre.
az internet ka'ra'ra sg-znek a gyerekek
én az olvasás helyett sokkal jobban aggódnék a felnövekvõk íráskészsége miatt. ha megnéztek bármilyen fórumot (akár ezt is), mindennaposak a "lessz, valyon, külömbség, minnél, mond (mondd helyett), nem-e (kedvencem), egyenlõre, újj, ijen", stb. és ezek csak a leggyakoribbak, néha elõkerülnek mindenféle gyöngyszemek is :) egy dolog hogy fórumokban nem foglalkozunk olyanokkal hogy kis- és nagybetû, mondatszerkezet, írásjelek, meg aztán ott vannak a rövidítések is, de amikor alapszavakat sokan, többször is orbitális hibákkal írnak, hát attól én falnak megyek. persze abban lehet valami, ha a gyerek olvasna, nem fajulnának idáig a dolgok. lehet akár neten is, csak akkor komolyabb, normálisabb oldalakat kéne nézegetnie.
ennyi sok agyatlan barmot, komolyan irigylem õket, h nincs jobb dolguk, mint olyan dolgokon "agyalni", h "vajon hasznára válhat-e az ifjabb nemzedékeknek az internetezéssel töltött idõ"...
"A szavak, képek, videók és hangok erdejében cikázva nem fejlõdik, hanem romlik az olvasáskészség"
Igen, és ha kevés a szöveg, akkor meg fejlõdik Sztem meg épphogy fejlõdik, mert sokkal nagyobb információhalmazt kell egyszerre átlátni és értelmezni, mint pl. egy "sima" könyv esetén
Mindenben egyetértek veled, komoly fantasy rajongó révén heti 2-3 könyvet én is elfogyasztok, mellette pedig tévézek és gépezek is. Sõt van, hogy gépen olvasok, bár utána mindig fáj a fejem. Az írás pedig azt emeli ki, hogy a gyerekek nem a normális írás-olvasást kultiválják, mint pölö egy fórumban, hanem a rövidítéseket kedvelik.
1. " az internetezéssel töltött idõ, amit sokan az olvasástól elrablott idõvel azonosítanak. " Vajh az elõbb mi a fenét csináltam!?
2. A mai olvasásfelmérõket meg lehet nézni, elég érdekesek. Lásd 2008-as középszintû irodalom érettségi. Egy interjú, melyben a szakértõ nem a kérdésre válaszol, és még ráadásul nem is fogalmaz egyértelmûen. De ha mindez nem lenne elég, akkor még ráadásul a riporter nem is ért az adott területhez. A feladatlap, és a pontozás meg pfff, no komment. A tanárom 3 oldalt írt a szokásos 1 helyett jellemzésként, mert még õ is azt mondta, nem normálisak, hogy ilyet adtak. Így nem nehéz rossz statisztikát elérni. Fent pedig azt mondják, hogy ez így tökéletes, õk nem hibáztak, miközben a javítókulcs is hibás, aki pedig szólni mert érte, azt bíróság elé citálták. Szép...
3. Akik ezeket megszabják, ott fent, legalábbis itthon, azok szerintem még közelrõl nem igen láttak gyereket! Most is összevonják a természettudományokat. Komolyan mondom, azt hittem az elõzõeknél már rosszabbat nem tudnak kitalálni, de mindig sikerül meglepniük. Adott 3 tantárgy, amik ugyan egy gyûjtõfogalomba tartoznak, de egyébként általános iskolás szinten kevés közük van egymáshoz. Én imádom a fizikát (igen, sosem voltam komplett gyerek:P), de például kémiáért nem vagyok, sõt a biosz is úgy 10. környékén már kezd érdektelen lenni számomra. Most ezt egyben tanítják, eleve nem tudom ki az a tanár aki mindháromból rendelkezik képesítéssel, és mivel kevesebb lesz az óra, majd a szegány diák középsuliban és egyetemen szenved, ha valami véletlen folytán nem sikerül velük megutáltani ezeket a fontos tantárgyakat.
4. Aztán én netezek, néha még túl sokat is, de spciel rengeteget olvasok itt, mely tudáshoz nem igen tudnék hozzájutni máshogy. Ettõl függetlenül olvasok is könyvet (nah kötelezõt szinte soha, már csak azért sem, mert kötelezõ, de ez egy másik téma), több száz oldalt kiolvasok egy nap, ha érdekel a könyv, rendesen járok könyvesboltba, mert van egy feelingje a boltnak, és magának a rendes, kézzelfogható könyvnek is.
5. "a szakértõk arra is figyelmeztetnek, hogy a netolvasók sokszor nem tudják megítélni, hogy megbízható-e az információ, aminek birtokába jutnak" - Ez megint hülyeség, mindenki maga dönti el, hova megy a neten, és mit olvas. Arra sincs garancia, hogy egy könyv teljesen hiteles, sõt sokszor nem az. Naprakészségben pedig biztosan az internet nyerne.
6. Mint látható, én sem használok valami új, elferdített nyelvet, jó, azt elismerem, hogy diáknyelven írok, de ez mindig is egy színfoltja volt a magyar nyelvnek.
Egy 18 éves diák észrevételei...
Hát, ez tényleg egy értelmes kérdés...
A neten _olvasni kell_. Aki nem tud olvasni, az netezni sem tud. Lehet próbálkozni egy kínai site-tal, hogy olvasási tudás nélkül hogyan boldogul az ember a neten...
A neten ráadásul _meg kell tanulni angolul_.
Tehát aki azt állítja, hogy a net az olvasás ellensége, az egyszerûen hülye...
Aki meg azt állítja, hogy az általános mûveltség ellensége, az meg még hülyébb...
A neten hozzá lehet jutni olyan információkhoz, amihez a net elõtt csak több órás/napos kutatással lehetett hozzájutni, ha lehetett egyáltalán. Most pedig 10 perc alatt kinyomozható.