Az iskolai kudarcok létrejöttében a nyelvi nehézségek mellett egyre inkább a matematikai teljesítménygyengeség játszik szerepet. A diszkalkulia különbözõ számtani mûveletek, matematikai jelek, kifejezések, szabályok megértésének, a számjegy, számkép felismerésének, egyeztetésének, grafikus ábrázolásának, a számok sorrendiségének nehézsége. Az elsõdleges okok
A háttérben általában valamilyen idegrendszeri sérülés húzódik meg, melynek következtében zavart az érzékelés-észlelés folyamata, sérült a gondolkodás, az emlékezet és a figyelem. A másodlagos számolási zavarok
Ezek pszichikai reakcióként keletkezhetnek, stresszhatásként, mely a számolással van összefüggésben. A félelem és szorongás egészen sajátos módon legátolja a számolási gondolkodást. Ha a hibázást és a helytelen választ az osztály magatartása és a tanár személye szégyellnivalónak és megalázónak ítéli, máris nyitva áll az ajtó a másodlagos számolási gyengeséghez. Mirõl ismerhetjük föl?
A számok leírásánál elõforduló hibák a tükörírás, számfelcserélések, helyiérték-zavarok, alakfelismerés, formamásolás, figura-háttér felismerés zavarai, szöveges feladat matematika nyelvére átfordítása.
A matematikai olvasásnál téri számfelcserélések, tükörolvasás, figyelemzavarral, kifáradással összefüggõ olvasáshibák, a matematikai szókincs fejletlensége figyelhetõ meg.
Emlékezeti problémák miatt az ábrák hasonulhatnak, nagysághibák ejtése, téri irányok, helyzethibák, kihagyások, sorrendhibák jelenhetnek meg. Felületes, szelektív a szövegészlelés, amikor a pedagógus elmondja a példát, nem tudja megjegyezni a gyermek a szöveges feladatok adatait.
A gondolkodási folyamatok sérülése általában együtt jár nyelvfejlõdési problémákkal is. A diszlexiás gyerekek többnyire számolásgyengeséggel is küszködnek.
Nehéz a matematikai fogalomalkotás, a megoldási módok alkalmazása. Gyengén fejlett az elemzõ-összehasonlító képesség, elmaradott az ítéletalkotás, következtetés, indokolni tudás.
Ezek a zavarok nagy hatással vannak a matematikai problémamegoldó gondolkodásra. A terápia fõ területei
Készségfejlesztés: érzékelés-észlelés, figyelem, emlékezet, gondolkodás, beszéd fejlesztése. Segítséget igényelnek saját testen, térben, síkban, idõben való tájékozódásnál.
Számfogalom és mûveleti fogalom kialakítása: fontos számukra a számmal, darabszámmal kapcsolatos fogalmak kialakítása igen aprólékosan, kis lépésekben haladva 5-ös, 10-es, majd 20-as számkörben, késõbb a számkörök bõvülnek az osztályfoknak megfelelõen. A számfogalom kialakulását követõen az alapmûveletek (összeadás, kivonás, szorzás, osztás) fogalmi kialakítása, sok-sok gyakorlással.
Szöveges feladatok: elolvasása, megértése, adatok lejegyzése, mûveletté alakítása, mûveletvégzés, szöveges válasz leírása mind-mind gondot okoz egy diszlexiás, diszkalkuliás gyermek számára.
Fontos nevelési feladatok várnak a terapeutára, melynek elsõdleges célja a harmonikus személyiség kialakítása, az ösztönzés a feladatvégzésekre, a szorongások oldása, önfegyelemre, kitartásra nevelés.
nebánts istenem :D:D
Fél órája röhögök ezen a poston a hasam görcsben a szemeim könnyekben xD:D:D
Ne haragudj már, de te most halál komolyan gondoltad, hogy itt fogsz választ kapni a kérdésedre? Neten, ehhez kapcsolódó témájú portálokon próbálkoztál már?