Veszel egy 5 kHz-es szinuszt és összehasonlítod a digitalizált párjával, ami 44,1 kHz-en történt. Nem lesznek egyformák. Errõl beszélt. A különbség nõ a frekvenciával, mivel véges a mintavételezés gyakorisága.
De nem is ez a baj, mert a visszajátszásnál nincsa akkora probléma. A pontatlanságok pont a nem szinuszos hullámoknál jönnek elõ. Elvileg ezeket is ki lehet Fourier sorozni, de ha a 22 kHz-be nem férnek bele a sorfejtés tagjai, akkor torzul. Tipikusan ilyenek a háromszög, négyszög jelek, ahol a csúcsoknál nagy frekvenciájú szinuszok kellenek a sorfejtésbe, hogy szépen visszaadják az eredetit. A linken látszik a képen, hogy már a 4 kHz-es háromszögjel is nagyon kerekedik, nemhogy az e fölöttiek. link
Különben meg, ha már 44,1 kHz-t túlbiztosítottnak találod, akkor nézz meg egy 5 kHz-es szinuszjelet, hogy mennyire szinuszos!
Ne ezt nem értem. Az, hogy egy jel sinusos vagy sem nem a freki határozza meg. A sinus az egy jelforma. Lehet 50Hz és 50GHz is. Az 50Hz-et is össze lehet rakni 100 pontból vagy 1000000-bõl is.
A 44kHz az emberek 99,9%-nak elég úgy tûnik.
Úgy hívják DVD Audio.
Különben meg, ha már 44,1 kHz-t túlbiztosítottnak találod, akkor nézz meg egy 5 kHz-es szinuszjelet, hogy mennyire szinuszos!
Nagyon nem. Nem szabad elfelejteni, hogy ez csak 5 kHz volt, akkor hol vagyunk a 22,05 kHz-tõl! Na, ezért van szükség magasabb mintavételezésre.
Nem rossz a SACD sem, de ezen a ponton megjegyezném, hogy nagyjából sejtem, hogy ezek miért nem terjednek: ezzel nem lehet feszíteni! Mert a kétméteres plazmát lehet mutogatni, de egy jó felvétel igényes visszajátszásához komoly rendszer, környezet, és edzett fül kell. Maga a korong ugyanúgy néz ki, mint egy sima Audio CD, amit a 30 000 Forintos teszkós "hifin" sem lehet rendesen visszahallgatni. Ami pedig elég jól megközelíti az átlagot. Egy szó, mint száz, a minõségi zenétõl nem lesz nagyobb...
Mondjuk ha valaki nem hallja a különbséget, azzal elég nehéz vitatkozni, ilyen szinten tulajdonképpen igaza is van, ez olyan dolog, hogy valaki a 60 Hz-es vibrálást sem veszi észre, pedig az még egészségtelen is.
És mégis hogyan, ha az vesszük alapul, hogy eredeti és csak CD. Leszarom más véleményét, enét csak a hallomás alapján lehet megítélni. Pont. Ahhoz meg kell venni.
Néha nem értem hova tûnik a világot uraló hatalmas liberalizmus. Mentsük meg a floppyt is, valamint követlejük, hogy a kiadók minden cd-n megjelenõ anyagot tegyenek elérhetõvé bakelit lemezen is! /Nekem van lemezjátszóm, használom és remekül mûködik./
Minek 192 kHz? Az ember már 16-20k-nál sem hall szinte semmit, ha van alacsonyabb tonális összetevõ. Shanonn törvény (elv) értelmében a kétszeres mintavételezési sûrûség elég. Magyarán a 44 kHz is túlbiztosított kicsit, de a hardveres és szoftveres háttér miatt ez adódik ki.
Az a baj, hogy az mp3 egyszerûen nem alternatíva a CD audióra. Minõségileg. Bánná a fene, ha 192 kHz (nem kbit/s) 24 bites veszteségmentesen tömörített, vagy legalább CD minõségû zenéket adnának, de nem ez a helyzet.
CD-n csak ezt tudod meg tenni. A kedvenc együttesem is elkurvult. Az utolsó CD-jüket amit megvettem olyan volt, hogy 12-bõl 4 jó szám, ha volt rajta. Akkor meg minek vegyem meg az egészet?
Nem kötelezõ eredetit venni. Aki megteszi, az önszántából teszi, mert jól esik, hobbija stb. Egy másolt szart sem ér a szemében. Mit nem lehet ezen megérteni? A bélyeggyûjtõnek is hiába mondod, hogy a lepecsételt is pont olyan jó, mint a postatiszta. Meg aztán írj magadnak otthon limitált kiadást.. A festmények is biztosan feleslegesek, hiszen jpg-ben is lehet a monitoron nézegetni, minek a falat terhelni vele. Meg aztán ki is lehet nyomtatni, ha mégis kell a falra eltakarni a tiplit.
Aki meg olyan lemezeket vesz, amirõl 1 szám tetszik, annak gratulálni tudok csak. Esetleg irigyelni tudom még, ha olyan gazdag.
Pontosabban: a jövõ a warezé. Merthát a cd árban adott online szart se fogják megvenni. Ha erre nem futotta, arra se fogja. Az irreális árak miatt nem kell a fasznak se a cd, nem azért mert kerek.
a hagyományos zenei albumoknak még mindig több elõnyük van a letöltésekkel szemben. Mi? A 6 rongyos áruk? LOÁL!
Ha jó hangminõségû zenét akarnának eladni akkor csupán annyi lenne a dolguk hogy flac-ban is árulnák a számokat online. Ott is sokat kaszálnak a köcsög jogászok meg kiadók és egyéb zené(szek)bõl megélõ piócák, de nem anyit mint CD-n. Gondolom én.
Az én álláspontom:
- Én vennék CD-ket, csak nincs kiét. Mert most itt van pl. az AC DC új albuma, a Rock n roll train nekem is tetszik, a többi már nem, és a letöltés teljesen törvényes, tehát nem látom értelmét az egész albumot megvenni.
- Vannak azért egészen értékes lemezek is, akár a magyar poppiacról, amik azért jó, ha megvannak, a szemeteket meg csak elég ide-oda dobálni mp3-ként. Azért jobban figyel az ember oda arra, amiért pénzt is adott :)
- Mostanában tervezem néhány régi (70'-80') kiadvány megvételét CD-n (már amit kiadtak)
- Szoktam néha venni szájbarágós német tüc-tüc zenét is (eurotrance) BAKELITEN, bár nem vagyok lemezlovas, de nekem sokat jelent az a stílus, amit sokan nem is tartanak zenének, és szeretek ránézni a hatalmas tokokra :) Persze ilyen ritkán van, mivel viszonylag magas az áruk.
Ezt ugyanúgy meg tudod tenni, hogy letöltöd image-ben és aztán kiírod. Beteszed és élvezed.
Amikor az ember egy eredeti CD-t megvesz, annak sajátos feelingje van. Meg annak is, amikor fogom magam, berakom az eredeti CD-t a hifibe, és leülök a díványra meghallgatni, és közbe nézegetem a borítót, és csak a zenehallgatásra koncentrálok, és kikapcsolom magamat. Az MP3 minõség meg nagy szar, sokszor érzõdeik rajta a gyenge grabbelés hibája, stb. Az arra való, hogy mikor megyek suliba, ne unatkozzak, meg du szóljon valami, ne legyen az a nagy csend. Ha már tömörítünk, nem ártana valami Loseless fájlformátumot támogatni (én iPod+iTunesbõl kiindulva az Apple Loselesst támogatom).
ROTFL...
CD-t megmenteni olyan, mint a gondolkodó ember korában szakócát népszerûsíteni... DVD korában CD... hö????[wow1] de a cd-re azért hajaznak, mert annak a technológiájára alapozva kifinomultabb védelmi eljárások léteznek. Hihetetlen egy bagázs.
de ha csak a minõséget nézem... manapság ebben a felgyorsult világban a kultúra tömegcikk lett. -Adj ki minél több számot, biztos eladjuk - mondja a kiadó... A baj ezzel az, hogy csak nagyon kevés a minõségi darab, az igény mindennél alacsonyabb szinten áll. Inkább lennének minõségi albumok, szívesebben vennék én is lemezt akkor... Vagy akkor sem. A t. kiadók jól eltolták a bizalmam, kihalásra ítélve magukat.
Mindezen felül a rom kártya sem megoldás. Rövid távon nagy infrastruktúrális beruházásokat igényelne a vevõi oldalon is. Fájl alapú kereskedelemre már jópár zenész oldalán találunk példát. Na õk még örülnek is ennek a formának, mert nincs kiadó ami beleugatna mit adnak ki. Koncertet szervezni meg bárhol lehet bárki által. Szervezés dolga az egész.
Apropó, a kiadók beleugatása... Azt hiszem hogy a Rolling Stones-nak volt egy olyan albuma, ahol a kiadóval 44 perc hanganyagra volt megállapodás. A kiadó meg szépen beugatott, hogy ez+az nem jó. A vége az lett, hogy határidõre elkészültek a lemezzel. A végeredmény: 44 perc normál "a" hang gitáron kipengetve... Aranylemez lett! na emiatt még nem vagyunk birkák, más miatt viszont teljesen azok. Mi a fogyasztók.
Én is szeretem. Csak arra világítottam rá már lejjebb, hogy nem biztos, hogy 10 év múlva le tudjuk majd játszani. Akárcsak manapság a bakelit lemezt, vagy mondjuk a 70-es években a fonográf viaszhengereit. Azt kéne már megérteni, hogy a lényeg az információ, nem pedig az adathordozó. Mielõtt a lejátszó hozzáférhetetlen lenne, úgyis digitalizáljuk az adatot. Azt pedig majd a jövõ eldönti, hogy milyen adathordozón hordozzuk.
ha mesterségesen életben lehet tartani valamit, akkor nem járt el felette az idõ.
amúgy ezek mért pont a CD-t sírják vissza? mértnem a lyukkártyát mondjuk?
Azért milyen érdekes, hogy miközben 7-8 éven keresztül arra törekedtek a kiadók és egyéb jogi szervezetek, hogy úton-útfélen lebûnözõzzék a usereket, ellehetetlenítsék õket, meghurcolják, meg nagy kártérítésre megvágják, most szinte ugyanezektõl várják el, hogy ugyan mentsék már meg a cédét. Mondjuk õt meg fogja hatni marhára: Dalonként 750 dollár bünti
Késõbb úgy döntöttek, hogy már a magánszemélyeket békén hagyják, de ezt is csak azért, mert a bíróságok beintettek nekik. Na, akkor gondoltam arra, hogy "Jössz te még az én utcámba!" Most meg érezzünk együtt velük. Ezeknek aztán tényleg jó vastag bõr van a képükön.
Mellesleg ami fölött eljárt az idõ, nem szabad mesterségesen életben tartani. Majd ez is úgy jár, mint a bakelit (vinyl) lemez. Gyûjtõknek a mai napig gyártanak igen borsos áron, korlátozott példányszámban. És akinek erre van igénye, az megfizeti.
Ezek nem tudnak haladni a korral. Másrészt egy sima zene cd-re rápakolnak 10-12 számot, válogatásra 20-at, de közben borsos áron akarják eladni...ne csodálkozzanak, hogy nem veszik...
A jövõ az online tartalomé, illetve online terjesztésért...a cd akárcsak a magnó és vhs a végnapjait éli, csökkentsék a frissen kiadott cd-ék árát, akkor többen fogják megvenni....
"Tavaly Ausztriában kereken 10 millió zenei kiadványt adtunk el." - Szóval akkor most mégsem haldoklik a zeneipar, ahogy ezt kampányolták éveken keresztül?
BTW, nekem van/volt elég sok zenei CD-m, mivel amit szerettem, megvettem. De azóta a CD-lejátszóm tönkrement, nem veszek újat. A DVD-lejátszóba nem teszem, mert nem fogok tévén zenét hallgatni. CD-ROM-ba meg pláne nem teszem, mer elég zajos. Így évek alatt minden zenei CD-met átkonvertáltam mp3-ba és HDD-rõl hallgatom. Az eredeti lemezek meg már a pöcsöm tudja hová lettek. Egy részét kölcsönkérték és nem adták vissza, néhány tönkrement, néhánynak pedig költözés közben kelt lába. Úgyhogy én biztos nem fogok venni kompakt diszkoszt.
Jól érzik ezek, hogy az emberek nem tisztelik a termékeiket. Persze, hogy nem veszik meg. Ez azért nagyrészt a (zene)ipar érdeme, õk sem tisztelik a vásárlókat.
Van 1-2 kivétel, amikor a boltban vett változat tényleg többet ér mint a letöltött:Heroes, C&C first decade, Terminator trilógia, Tool 10000 days albuma. Ezek persze csak azok számára kedvesek, akik szeretik. Akik nem, azoknak felesleges 1 plusz betût is ráírni a borítóra, mert pénzkidobás. Nem nekik készült. De ahhoz, hogy szeressék az emberek, le is kell tenni vmit az asztalra elõbb. Ha el akarják adni a cuccaikat, akkor csinálják olyanra, hogy kelljen az embereknek. Ne olyanra, hogy még ingyen se nagyon kell.
HOZZUK VISSZA A VIDEÓKAZETTÁT ÉS A HAJLÉKONYLEMEZETEK IS!
Igen, ez valóban jópofa, bár ez sokkal szimpatikusabb megnyilvánulás, mint az eddigi habzó szájú kiadói megnyilatkozások - még akkor is, ha vannak benne itt-ott irreálisabb/átlátszó dolgok. Ami viszon elgondolkodtató ezt és az eddigi töténetet figyelembe véve: ebben a nyüves globális gazdaságnak csúfolt valamiben próbálnak szinte minden eszközzel (RIAA, perek, és egyéb ocsmányságok) védeni egy olyan üzleti modellt, ami a jelen viszonyok között már kevésbé életképes. Akkor most ki a hülye??? Ez olyan, mintha kõhajítókkal házalnék a hadseregnél...
Attól, hogy interjetes terjesztés kerül elõtérbe a hangminõség nem kell, hogy romoljon, sõt 24bit-es és 96 v. 192kHz-es anyagokat szinte csak a netrõl lehet beszerezni. A jitter is sokkal alacsonyabb, ha nem CD-rõl olvas be a lejátszó, hanem hard driveról. Egyedül a SACD az ami még nincs PC-n, de az sem azért mert technikailag nem lehetne kivitelezhetõ. Arról nem is beszélve, hogy a CD gyakorlatilag egy csomó szemeteléssel és környezet szennyezéssel jár. Az online zeneterjesztésé a jövõ és ez így is van jól! (csak mp3 mellett legyen minden fönn flac-ban is)
Az elõnyök közé tartozik a kiváló hangminõség, a tökéletes összeállítások és a különbözõ kiegészítõk (dalszövegek, mûvészekkel kapcsolatos információk, bónuszanyagok stb.).
És mi gátolja meg, hogy ez akár printelhetõ formában is megvehetõ legyen? Van akit ez nem hoz lázba. Akinek kell az ezt a részét is letölti.
Ma internet elérések mellett egy CD image fájl letöltése nem feladat. Ergo tökéletesen veszteségmentesen is le lehet szedni. Akkor meg mi a túróért kell rárakni a gyártás, szállítás, környezetszennyezés, kisker, nagyker nyereségét + jogvédõk + stb?
Agyam elszáll ekkora baromságon. Letöltöm és, ha kell akkor kiírom CD-re. Tessék már haladni az idõvel. A történelem folyamán még soha senkinek nem sikerült tartósan szél ellen pisálni.
"dalszövegek, mûvészekkel kapcsolatos információk, bónuszanyagok stb."
Ezek a legtöbb együttes saját weboldalán szintén ingyen elérhetõek, ahogyan a CD-k színes szagos borítói is.
Igazából a zene tömegárúvá válásáért, és elminõségtelenedéséért pont a CD és a kiadók a felelõsek. Régen bakeliten nem adtak ki minden szemetet és nem erõltettek a vevõkre szar számokat 2-3 jó mellett, és valahogy ennyire kapzsik sem voltak, egyhavi fizetésen megkockáztatom, hogy több bakelitet lehetett venni 1985ben mint mûsoros CD-t manapság (a teszkós mp3-ból visszaírt szemét nem játszik). A kiadott albumok mennyisége és minõsége sajnos fordítottan arányos. Egyébként meg az elõadók éljenek a koncertekbõl, a kiadók pedig teljesen feleslegesek a mai világban, amikor 2 milla körül félprofi stúdiót lehet összehozni, a terjesztés, reklámozás a neten ingyen, vagy fillérekért megoldható... (kicsit olyan mint ha a posta zúgolódna az SMS, vagy az E-mail miatt...)
Éljjen a common-creative!
"dalszövegek, mûvészekkel kapcsolatos információk, bónuszanyagok stb." NAH, AKKOR AZ ILYEN BÓNUSZOK MIATT FIZETÜNK EZREKET, NEM????
ez egy vicc. a CD ideje rég lejárt. át kéne vennie a helyét a ROM kártyáknak. ahogy hamarosan a DVD-és bruréj helyét is!!!
"Az indokok között szerepel, hogy a lemezekre ugyanúgy kerülhetnek MP3-as dalok"
WTF?! 700 megás bazinagy korong aminek a lejátszója könnyen megsérülhet, vagy mini kompakt mp3 lejátszó több gb memóriával? ezt a cikket egyszerûen nem hiszem el
Az elõnyök közé tartozik ... a tökéletes összeállítások ...
Most a lemezenkénti 1 max 2 számra gondol (nagy általánosságban) a többi "szemét" mellet???
szerintem ha nem akarnak éhen halni a "zenészek" akkor online árulják a cuccaikat de attól félni hogy 128kbps-szintû lenne a hang az egy kicsit erõs