A külföldiek / turisták fel nem használt pénzét vagy legalábbis a chipkártyáját visszavásárolják a nagyobb helyeken (ld. repterek, pályaudvarok). Itt legalábbis ez a terv.
A mágnescsíkos papírjegy (vagy tömbjegy) szerintem sokkal jobb ebbõl a szempontból a chipeseknél mert jóval olcsóbb és automata is tudja árusítani. Bérletnél jobb a chipes. Pl névre lehet regisztrálni és ha elveszik/ellopják akkor letiltatod az elõzõt és adnak helyette egy másikat. Ez egy komolyabb (drágább) éves bérletnél vagy vasúttal/hajóval kombinált bérletnél õrült nagy elõny.
Ellenõrzés úgy zajlik ahogy mondtad, felszáll X ellenõr és csekkolja mindenki kártyáját az olvasójával. Nem több idõben mint a jegyeket elkérni és megnézni rajta hogy érvényes-e, csillog-e rajta a hologram, stb. Pláne hogy kevesebb képzés is elegendõ az ellenõrzéshez: elég odatartani: ha zöld és csippan jó; ha piros és búg nem jó :). Ha kismillió kombinált bérlet, jegy és akármi van akkor ez a megoldás egyszerûbb és hatékonyabb.
Természetesen több érvényesítõ készülék, minden ajtóhoz. Vannak városok ahol az elsõ (és/vagy) hátsó ajtó a preferált a felszálláshoz, de ott is általában van belül is érvényesítõ automata, nem csak a sofõr mellett.
"egyszerûbbé válhat az utazástervezés és az utazás" na neeee Pláne aki "vidékrõl" jön "fel" (ott is biztos van olyan hogy "vidék") Nomeg a külföldiek? Gyalogolnak? Vagy vesznek egy ilyen csipkártyát X összeggel feltöltve, aminek mondjuk a fele bennemarad mert nem utazzák le? (ez a papír jeggyel is megtörténik persze)
És az ellenõr hogyan ellenõriz? Hogy megvettem-e a jegyemet? Egy villamos 200 utasának a kártyáját mind beledugdossa egy ki ketyerébe? Mennyi ideig fog ez tartani? Mekkora lesz a birság a lebukott "bliccelõknek"? Bevezetik a TÖMEG (IGEN!!! TÖMEG-) közlekedést agyonvágó elsõ-ajtós-felszállási rendszert, vagy több csipkártyajegy-érvényesítõ is lesz minden buszon és villamoson?
Szóval AZ ÖRDÖG A RÉSZLETEK KÖZÖTT BÚJKÁL Persze elméletileg elképzelhetõ jól sikerült elektronikus rendszer is, de én pillanatnyilag sokkal több problémát látok.
És a legfontosabb kérdés: milyen egyéni érdekeltségek segítik elõ a rendszer bevezetését (és terjesztését)? (hûû de finoman fogalmaztam:-))