Ezt a témát azért nyitottam meg, mert én személy szerint olyan pályára készülök amire szükséges PAV (Pálya Alkalmassági Vizsgálat). Ezt a vizsgálatot Budapesten az NKH-nál (Nemzeti Közlekedési Hatóság) végzik el, díj ellenében. Maga a vizsgálat áll egy memória, reflex, gyorsaság, monotonítás tûrési vizsgálatból, amelykre azért van szükség (állítólag) mert ez döntõ pl. egy nehéz pótkocsis tehergépjármû vezetésében. ("C"+"E" kategória) Mivel én magam is hétfõn kezdem el a "C" kategóriás vezetõi engedély tanfolyamot, és munkát is szeretnék késõbb vállalni, ezért úgy gondoltam hogy ez a kis topik Mindenkinek hasznára lehet, még akkor is ha csak érdeklõdik a PAV viszgálat iránt, úgy mint én. Hátha akad köztünk olyan személy, aki már volt, és megossza velünk tapasztalatait.
Nekem van III.-as, majd 1 éven belül az I.-es szintût kell megcsinálnom. Tapasztalat annyi van, hogy egyszerû volt nekem. De kinek mi az egyszerû. Azonban ha valaki úgy érzi, hogy "hobbiból" valamikor esetleg megcsinálná pl a III. szint helyett a II.-at akkor egybõl a II.-ra menjen rá mivel ha érvényes III.-assal megbuktatják a II.-es szintûn akkor bukja a III. szintet is, ergo kezdhet mindent elõröl. Ez mindegyik szintre vonatkozik. PÁV vizsga az olyan mindent vagy semmit.
Egyik ismerõsöm már hosszú ideje vezet nemzetközin is nehéz pótkocsis kamiont. Õ azt mondja hogy menjek PAV2-re, és ha ne adj isten el is húznak, akkor megadják a PAV3-at. EZ igaz, vagy csak kamu?
Úgy tudom, hogy Közlekedés Felügyelet kiadhat valami papírt, hogy mehessen még egy vizsgára. De ahhoz eléggé nyomós indok kell. Jó persze ha átlagemberrõl van szó akkor várnia kell az tény.
Idõtartamban más fõleg az egész, természetesen nehezítettek a feladatok is de annyira nem mint az idõ. Úgy tudom, hogy pl I.-es szintû vizsgához az ember a bõ fél napját is a vizsgán töltheti míg egy III. vagy IV.-es vizsgán jóval rövidebb idõ alatt végez az ember. Minél magasabb a vizsga foka annál stresszesebb a feladatok idõtartama és maga a vizsga, mert ugye lássuk be egy tehergépkocsi, vontató vezetése kevésbé stresszes mint egy rendõrségi vagy katonai autó vezetése megkülönböztetõ jelzéssel.
Amúgy nagy szemétség ez a PAV, ha jól tudom sehol máshol nincs ilyen az unióban csak itt.
Akkor egy kis infót ha tudsz tõle kérni neki milyen volt, és megosztanád velünk azt megköszönnénk. Engem fõleg az érdekel, hogy mennyi idõt vesz igénybe és mivel ezek a vizsgák nem igazán változnak drasztikusan évrõl évre így elképzelhetõ, hogy mikor én megyek rá nekem is hasonló lesz mint neki volt.
Amikor még én vizsgáztam így volt, most nem tudom pontosan, hogy megy ez. Nekem 2-s van, az 1-s a megkülönböztetõ jelzésû jármûvek vezetéséhez szükséges. A 3-s pedig csak belföldi fuvarozáshoz, személyszállításhoz jó... ha jól emlékszem...
Átlagos intelligenciával és stressztûrõ képességgel bárki megcsinálhatja az összes feladatot... a feladatok lényege tulajdonképpen az (volna), hogy gyakorló elmebetegek, és idegroncsok ne közlekedhessenek 40 tonnával, vagy 70 emberrel a hátuk mögött...
Ha jól tudom, volt pszichológiai teszt, meg beszélgetés pszichológussal is. Ezek mellett pedig ilyen koordinációs feladatok, megjelennek számok, és azokat kell felismerni, de közben persze gyorsul is a megjelenés... Eléggé fárasztó vizsga, és egy fél nap tényleg rámegy.
Így van... reflex, pszichológia, stressztûrés, helyzetfelismerõ, probléma megoldó készség... stb...
Alaposan kipihent állapotban, nem bezabálva, egy red bull, vagy egy kávé elfogyasztása után érdemes megérkezni... a többi pedig csak és kizárólag rajtunk múlik, de a legfõbb dolog az összpontosítás, és a nyugalom!
A pszichológusnál állítólag van olyan is hogy kiraknak a delikvens elé 10 képet amiken különbözõ állapotú emberek vannak, és ki kell választani közülük 2 szimpatikust, és 2 nem szimpatikust...
Na igen, csak az összes kép a dilóban készült... csupa kretén van a képen... üres tekintet, bamba fej... pontosan nem tudom mi alapján döntenek, de, ha beválasztasz két olyat, aki pszichopata, akkor tuti meszeltek... én azzal kezdtem, hogy közöltem a pszichológussal, hogy ezek közül nekem egyik sem szimpatikus... elnevette magát, és mondta, hogy azért kettõt mégiscsak válasszak... a szemüket kell nézni, az sokat elárul...
Egyetértek... de ezekre akkor is szükség van, amikor 70 ember életéért felelsz! Tudod mi buszosok azt szoktuk mondani, hogy, ha az orvos hibázik, meghal egy betege... ha mi hibázunk meghal 30... egyik lábunk a sírban, a másik a börtönben! :D
A busz vezetés még felelõsség teljesebb mint egy 24 tonnás kamion irányítása.
Én bõven beérem a kamionnal is. Ez az álmom. De egyelõre beérem a "C" kategóriával, vagyis is egy TGK-val... Egyébként is csak 2 év után lehet menni "C"+"E" kategóriára a "C" után úgy tudom. Na meg kell TIR, BÁF, PAV 2 vagy 3-as vizsga. A TIR meg a BÁF állítólag meg fog szûnni mert szeptembertõl egységes EU-s vizsga lesz, igaz 2-szer annyiba is fog kerülni...
Egy normális átlag embernek nem nehéz, hidd el! Az a lényeg, hogy ne pánikolj... ha egyfolytában az jár a fejedben, hogy elcseszed, akkor el is fogod! :) Önbizalom, türelem... ;)
Én is kamionos akartam lenne anno, de valahogy a buszozás jobban bejött... nem akartam az autópályán tölteni a fiatalságom... a buszozással bejártam egész európát, olyan helyekre jutottam el, ahova másnak milliókat kéne kifizetnie... és nekem még fizettek is ezért... nem is keveset! :D És akkor még így május környékén az osztálykirándulásokról még nem is beszéltem... sok "kislánynak" bejön a sofõrbácsi! :D Jó kis munka ez Urak... én lassan tudnék egy könyvet írni az elmúlt 10 évemrõl... :D
És kedv, én élveztem a vizsgát, nem azon voltam, hogy megbukom-e vagy sem. Hanem, hogy minél gyorsabban reagáljak és minél jobban. Amikor az ember élvezi, és kicsit játékként is tekint rá sokkal de sokkal könnyebb. :) KRESZ vizsgám is ilyen volt, itthon elolvastam kétszer a könyvet, 2 hétig játszottam a cd-vel =D Aztán elmentem vizsgára és 5 perc 23 másodperc alatt válaszoltam az 55 kérdésre, igaz azért volt ilyen mert megjelent a kérdés, a válaszok és már annyira bennem voltak a képek, hogy el se olvastam és válaszoltam. :P
Én még csak 19 éves vagyok. Mire megcsinálok mindent addigra leszek olyan 21-23 éves. Teljesen független vagyok, és ezt ki is akarom használni. Kamionnal is be lehet járni akár az egész európai kontinenst. A nemzetközizés egyelõre még csak a jövõ zenéje mivel avval várni akarok a "C" után 2-3 évet. Addig kell némi tapasztalat is a szakmában. Na meg elsõsorban azt szeretném ha a PAV-ot megadnák korlátlan ideig...
A kamionozás ma már nem olyan mint régen... logisztikai központtól logisztikai központig mész az autópályán! A nagyvárosokba már szinte be sem engednek... a buszozás más... azzal ugye direkt turisztikai helyekre megyünk... hatalmas élmény... fõleg a mai buszokkal...
Nem kell várni ha megvan a C egybõl mehetsz C + E -re. Amugymeg ez a PÁV, meg belföldi/nemzetközi fuvarozoi meg ezek a faszságok csak itthon vannak, semmi egyéb mint lehúzás.
Azt tudom. Itt minden van, ami máshol hírbõl sincs. Viszont muszály megcsinálni ha dolgozni akar az ember... Csak egy példát erre felhozva, mivel a végzettségem vendéglátós, és ezt onnan tudom. HACCP (Hazard Analysis of Critical Control Points) csak itt van Magyarországon...
A PÁV nem faszság... muszáj szûrni a debileket... így is sok a kretén az utakon, legalább hivatásos vonalon legyen valami szûrés.
A nemzetközi sem lenne hülyeség, ha nem lehetne megvenni. Tele van olyan hasznos anyaggal, amit jól jöhet... vám, idegennyelv, nemzetközi kresz, stb...
A belföldi egyértelmû lehúzás... elképesztõ a korrupció... így tényleg nem sok értelme van egyiknek sem... ( kivéve PÁV )
Hát hogy rendõrautónál meg hasonlóknál OK de egy tgk sofõrnek? minek?
(én nem voltam amugy PAV-on szal nemtudhatom milyen, de akik voltak már és beszéltem velük mind aztmondta hogy szubjektív igencsak / szar napod van amikor menned kell - nem mész át - bukod a megélhetésed/)
A többi meg ahogy mondtad értelmétveszti az egész (még amennyi lenne azt is), pont a visszaélések miatt!
Régebben nagy motorra ("A" kategória) is volt PAV. Azt megszüntették. Solt gondolat menetébõl kiindulva, ezért lenne az a sok halálos kimenetelû motoros baleset?
Sztem sok balfasz is átmegy a PAV-on. Nemhinném hogy olyan nagy szûrõ hatása van.
Pont hogy inkább a szerencsén és azon múlik hogy épp milyen passzban vagy...(nem saját tapasztalat szintén, csak a amit hallottam másoktól, de eléggé "összecseng" )
Amugymeg egy xx tonnás géppel ugyse fog senki vagánykodni, viszont motorral/autóval inkább lehet (mint ahogy teszik is)...
Gondolj bele, hogy egy hivatásos sofõr milyen érték, és mennyi élet felett felelõs. Ha csak egy teherautót nézel, annál is iszonyat felelõség mind anyagilag, mind emberéletben... televágsz egy buszt, mert janizol... felelõtlen hülyegyerekek kezébe nem kerülhet ekkora felelõség... ezeket szûrni kell!
Nincs olyan, hogy szar napod van. A vizsga idõpontja elõre ismert... készülni kell rá mentálisan... fõleg ugye, ha a megélhetésed múlik rajta...
"Sztem sok balfasz is átmegy a PAV-on. Nemhinném hogy olyan nagy szûrõ hatása van."
Amióta csak a Közlekedési Hatóság vizsgáztathat, elég jó a szûrõhatás... annak idején amikor még a BKV is csinált ilyen vizsgát nem sok értelme volt...
"Pont hogy inkább a szerencsén és azon múlik hogy épp milyen passzban vagy...(nem saját tapasztalat szintén, csak a amit hallottam másoktól, de eléggé "összecseng" )"
Ez nem így van! Ennek semmi köze a szerencséhez, ugyanis a képességeid vizsgálják! ( amiket már soroltam ) Aki ezeken nem megy át, az ne is üljön se teherautó, se busz volánja mögé!
"Amugymeg egy xx tonnás géppel ugyse fog senki vagánykodni, viszont motorral/autóval inkább lehet (mint ahogy teszik is)..."
Gyere ki egyszer Veresegyházára, és nézd meg, hogy a verestranszos suhancok, hogy száguldoznak 30tonna sóderrel a hátuk mögött! Nem normálisak... én 90km/h körül cammogok a kétszer egy sávos úton befelé személyautóval, ezek meg bõven megérkeznek rám hátulról, és tolnak lefelé... eszébe sem jut, hogyha fékezni kéne, akkor egyszerûen átmenne rajtam...
Egy másik fórumon csak átfutás képpen olvasgattam és ilyet olvastam...
Ha jól tudom most már korlátlan lett... egyszer kell megcsinálni azt kész... csak buszra korlátozzák 5 évre, de ebben sem vagyok biztos. Az EU miatt nem idõszakos már... ott ugye ilyen nincs...
Én pont hogy eme "vizsga" szûrõképességét kérdõjelezem meg. Vajon ez tényleg megszûri az ilyen egyéneket? Vagy inkább csak a lehúzásról szól mint itthon minden? Akárhol máshol miért nincs ilyen? (Talán európa többi részén nem lenne ez fontos? Vagy csak úgy gondolják nincs rá jó módszer, ezért inkább nem is "húzzák" fölöslegesen a jónépet?)
A sok baleset azért van, mert a képzés egy kategóriában sem kielégítõ! Minden megvehetõ pénzért... sajnos... én nem a KRESZ-t szigorítanám, hanem a képzést, és a vizsgákat, de nagyon drasztikusan. Elképesztõ, hogy a már a 8 általánost mint minimum feltételt is eltörölték.
A vezetés minden kategóriában veszélyes üzem, és nagy felelõség... nem lenne szabad ilyen trehányan kezelni a képzést és a vizsgákat.
Már csak annyi van feltételként megadva hogy a jelentkezõ tudjon írni, olvasni... magyarán ne legyen analfabéta... Na meg "C" kategória esetén legyen érvényes "B" kategóriás vezetõi engedélye...
"Én pont hogy eme "vizsga" szûrõképességét kérdõjelezem meg."
Ne kérdõjelezd meg... egyik haverom navigátor, keni vágja a vezetést is... meghúzták... közölték vele, hogy nem alkalmas arra, hogy emberek életéért feleljen.
Igazából pár év múlva derül ki a szûrõértéke, mivel már csak a Nemzeti Hatóság vizsgáztathat... eddig nem így volt... nézz meg egy átlag BKV sofõrt... most tuti nem mennének át... szinte mind idegroncs... sajnos...
"Gyere ki egyszer Veresegyházára, és nézd meg, hogy a verestranszos suhancok, hogy száguldoznak 30tonna sóderrel a hátuk mögött! Nem normálisak... én 90km/h körül cammogok a kétszer egy sávos úton befelé személyautóval, ezek meg bõven megérkeznek rám hátulról, és tolnak lefelé... eszébe sem jut, hogyha fékezni kéne, akkor egyszerûen átmenne rajtam..."
Jó, biztos van ilyen de azért nem annyira jellemzõ mint autóval v motorral... (Errefele nem nagyon láttam ilyet /bp környéke/, bár 0-on pl meg egy két helyen már elõfordult hogy kishílyán letolt a paraszt, vagy rámhúzta a pótossal a kisautóra...) Bár fura ez nekem, megse fordult a fejembe hogy ekkora gépekkel rallyzzon az ember. Nekem legalábbis evidens hogy nagydöggel normálisan közlekedjünk...
Elég szomorú... aki 8 általánost nem tud elvégezni, az a forgalomban való intelligens közlekedésre sem alkalmas... biciklizni sem engedném, nem, hogy autó volánja mögé...
Persze, kisautóval, vagy motorral több a tökorrú...
Normális embereknek tényleg nem fordul meg a fejében, hogy ekkora dögökkel bravúroskodjon... de ezen a szinten elég egy hülye, akinek éppen nem volt szerencséje, és máris lehet rendelni vagy 20 hullazsákot... nem játék...
Hát manapság olyan is volán mögé ülhet akinek jobb esetben van hat osztálya, de e-közben az egyén 30 éves, és végtelenül buta... Bicikli még az oké, földúton...
Pont erre gondoltam, hogy "B" kategóriára is jó lenne a kötelezõ PAV. "B" kategóriában jelenleg csak akkor van PAV vizsgálat ha az illetõ forgalomban, vagy rutinon ötödszörre (ha jól tudom) is sikertelen vizsgát tesz...
Na igen... erre mondtam, hogy drasztikusan szigorítanám mind a követelmény, mind a vizsgarendszert!
A PÁV már csak arra elég, hogy a végleteket kiszûrje a hivatásos vonalon...
De nem rossz ötlet, minden kategóriához szigorú pszichológiai vizsgálat kéne... plusz IQ vizsgálat is... a közlekedés, fõleg a rendszeres közlekedés bizony nem kevés intelligenciát igényel... rengeteg információt kell nagyon gyorsan feldolgozni, és a másodperc töredék része alatt jó döntést hozni... a mai közlekedés bizony már nem gyerekjáték...
Biztos vagyok benne, hogy a balesetek döntõ többsége a nem megfelelõ képzés, valamint a nagyon is hiányos elméleti, valamint gyakorlati tudás miatt van... nagyon sokan a fõútvonalra való kihajtás szabályaival nincsenek tisztában... falun ebbõl rengeteg gond van...
Fõleg a fõútvonalra rákanyarodó sokadrangú kis bekötõ út. Voltam már olyan szituációban hogy az elõbb említett útviszonylatban az elém kikanyarodó vagy csak nem nézett szét, vagy részeg volt, vagy egyáltalán halovány gõze sem volt az aktuális szabályokról..
Nem tudtok valami olyan tesztet ami hasonlít a PAV-hoz?
Olyan helyen, ahol nincs buszöböl, elkezded balról kikerülni az álló buszt, erre balról egy mellékútról eléd kanyarodik a jó ember, majd mutogat, hogy az az õ sávja! :D Amikor mondod neki, hogy jó ember, nem csak a balról érkezõnek kéne elsõbbséget adni mielõtt ráhajtasz a fõútvonalra, akkor csak néz tovább, és közli, hogy ez akkor is az õ sávja! :D
Ezekre nem tudsz így gyakorolni... gyakorlati dolgok vannak... mondom, mentálisan legyél felkészülve, légy kipihent, és ne idegeskedj... akkor tuti sikerül... nem ûrhajósvizsga... :)
Dog mit akarsz tudni konkrétan a vizsgáról? elég nagy hülyeség amúgy,mert néhol nem lesz köze a vezetéshez -lesz egy olyan rész,amikor egy monitor elõtt ülsz,és a kormány ellentétesen reagál,ha jobbra tekered,balra fog menni az autó,ha balra tekered,akkor jobbra... akkor lesz egy fél henger,amin lesz 1 deszka,azon kell egyensúlyozni...(nem tom mi értelme van) akkor tesztelik a memóriádat,felvillan 1 mp-re egy szám sor,és mennyit tudsz megjegyezni... tovább meglesz adva olyan is,hogy megmondják,ha felvillan egy sárga fény,akkor nyomd meg a zöld gombot és stb.
legalábbis régebben ilyen hülyeségek voltak,nem tom most milyen lesz :) ennyiben tudtam segíteni
Végülis csak egy rövid tömör jellemzést akarok. De amiket leírtál, az bõven elég. Így is sokat segítettél! :)