Elõször is pár szó a szakágról azoknak akik nem ismerik.
Az Interkontinentális ralibajnokság (IRC, Intercontinental Rally Challenge), 2006-ban indult, az FIA és az Eurosport szervezésében. A bajnokságot elsõsorban az N-csoportos, és a Super2000-es autók számára írták ki. A bajnokságot 2006-ban hívták életre. Elsõ évben mindössze 4 futamot rendeztek, egyet Afrikában, hármat Európában. 2007-re bõvûlt a versenyszám, az immár kilenc futamból álló bajnokság három kontinensen zajlott, idén pedig már tizenegy futamot indítottak. A sorozat különlegessége az is hogy az eurosport a futamok jelentõs részét élõben közvetíti, beleértve az "on board" felvételeket is.
/+fav Abarth,Skoda powaa :D jó versenyek szoktak lenni,idén az eurosport adta is élõben egyes hétvégéket,és engem jobban érdekel ez,mint a wrc,és jövõre a Ford is bekapcsolódik,ami nagyon jó lesz :) Ifj.Tóth Janika remélem jövõre sikeresebb lesz,azért idén se ment rosszul!
A Brit bajnok írt olaszok csábítják A brit bajnokért folyik a harc az olasz Procarnál, hiszen a csapatvezetõk Keith Cronint szeretnék csapatukban tudni versenyzõként. A terv azóta van napirenden az olaszoknál, mióta a skót IRC futamon egy általuk futtatott Grande Puntoval állt rajthoz. Az ír pilóta ugyan kiesett a versenyen, de a Procar emberére, Daniele Pelliccionire nagy benyomást gyakorolt.
"Nem igazán tudom, hogy fog alakulni a jövõnk. Szeretnénk egyben tartani a csapatot, hogy az olasz bajnoki futamokon és természetesen az IRC-ken is a nevezõk között lehessünk. Ez utóbbi esetben az a lehetõség is fennáll, hogy Keith lesz a mi emberünk..."
Keith sem hagyta szó nélkül: "Szeretnék egy Super 2000-es autó sofõrje lenni, mert szerintem ez a kategória lesz a jövõ. Néhány indulás tervben van, a többi a pénztárcán múlik..."
rallysport.hu
A Skoda bejelentette, hogy az IRC sorozat elsõ fordulóján három gyári autóval fog nekivágni a versenykilométerek gyûjtésének. A Monte Carlo rallyn a csapat harmadik embere az ex-Peugeotos, Nicolas Vouilloz lesz.
A 2009-es évben Kronos színekben rajthoz álló Nicolas a tervek szerint a 2010-es év összes versenyén Jan Kopecky és Juho Hanninen csapattársa lesz.
Az elmúlt hétvégén Franz Wittmann volt az, aki kipróbált egy Skoda Fabia Super 2000-est. Az IRC üdvöskéje az idei, 2009-es évben Mitsubishijével az összetett tizennegyedik helyet zsebelhette be.
A japán márka mellett Peugeot 207 S2000-essel is ismerkedett már az osztrák, és a tervek szerint a francia autóval fogja teljesíteni az IRC 2010-es évét.
A Slusovice Rallyra azonban Fabiaval adta le nevezését. Az esemény Zlín környéki pályákat kapott, melyek között azok is megtalálhatók, melyek a cseh Barum Rallyn is a versenykiírásban vannak.
"A Skoda tesztelése után össze fogom tudni hasonlítani a Peugeot-val. Szeretnék az elõbbi márkával indulni, de mivel ez lesz az elsõ alkalmam, hogy a cseh autót vezethetem, természetesen a hibái nem fognak kijönni úgysem..." - nyilatkozta Franz Wittmann a verseny elõtt.
Az elmúlt hétvégén Franz Wittmann volt az, aki kipróbált egy Skoda Fabia Super 2000-est. Az IRC üdvöskéje az idei, 2009-es évben Mitsubishijével az összetett tizennegyedik helyet zsebelhette be.
Steph-nek és Seb-nek komoly riválisai lesznek a futamon; többek között az idei év raliversenyzõjének választott Mikko Hirvonen, aki az M-Sport S2000-es Fiestáját viszi elõször táncba, illetve a bajnokcsapat - a Skodások is nagyban befolyásolhatják az eseményeket, például azzal, hogy a Peugeot nevelésû Nicolas Vouilloz-nak is adnak egy autót.
Persze a Peugeot sem bízza a véletlenre a pilóták kiválasztását, Meeke az IRC bajnokaként, Ogier a futam gyõzteseként, Sarrazin pedig bronzérmesként tér vissza a hercegségbe.
Top pilótákkal tesztel a Proton
A közelmúltban került sor a Proton tesztelésére Wales útjain, mellyel a 2010-es évre kívánnak felkészülni. Három élmezõnybeli versenyzõ ismerkedett meg a Satria Neo S2000-es modellel.
Nem titkos információ a vezetõk személye: Anton Alen, Matti Rantanen és Francois Duval. Chris Mellors a Proton csapat fõnöke elmondta: "Három nagyszerû pilótával dolgozhattunk a tesztek során, akik nagyon pozitív és értékes megjegyzéseket tettek a kocsival kapcsolatban."
Alen az egyik közülük, aki a 2010-es évét akár a Proton színeiben is teljesítheti: "Nagyon pozitív tapasztalataim vannak az autóval kapcsolatban, hiszen jó stabilitásról és motorteljesítményrõl számolhatok be.”
A teszt után pár nappal otthona közelében Duval egy kisebb balesetet szenvedett (elcsúszott a jégen). Csigolyatörést állapítottak meg nála. Várhatóan teljesen fel fog épülni, azonban 8 hétig tartózkodnia kell az autózástól.
A csapat rajongóinak azonban júniusig még várniuk kell, hiszen elõször az olaszoknál fognak szerepelni az IRC-ben, mely a sorozat negyedik futama lesz.
A Satria Neo S2000-esbõl két autót fognak indítani a mérnökök, melynek az egyik vezetõje már biztos, hogy a skót Alister McRae lesz - a másik helyre még négy esélyes van, akik a tesztek során bizonyíthatják még rátermettségüket.
A csapat fõnöke, Chris Mellors elmondta: "A srácoknak több idõt szeretnék adni, hogy autónk a lehetõ legjobban kiforrjon, és minél pontosabban megismerhessék azt a márkát, mellyel rajthoz fognak állni. Monte is jó lenne elsõnek, ahhoz azonban nonstop munka kellene... Nem zárom még ki 100%-osan a Monte-t, azonban sokkal valószínûbb a júniusi szereplésünk."
Akkor ez hosszú távúnak tûnik számomra, nem akarják elsietni, és égni egyet, hanem inkább addig dolgoznak, amíg össze nem áll minden nagyjából.
A Renault is nevezni kíván az IRC-sorozatra, amelynek így a tízedik gyártója lehet.
A francia autógyár a hírek szerint még a héten bejelenti az eseményt. Ezzel elhárulna annak akadálya, hogy Robert Kubica is szerepelhessen az Eurosport közvetítésében. A lengyel Formula–1-es pilóta hogy a Monte-Carlo Ralin debütál az IRC-n egy R3-as Renault Clioval.
Az IRC-sorozaton csak olyan márkájú autóval lehet pontot szerezni és lehet bekerülni az Eurosport közvetítésébe, amely nevezett a teljes sorozatra, magyarul befizette a nem csekély nevezési díjat, aminek azonban a többszörösét kaphatja vissza mûsoridõben.
A Renault nevezése nem csak Kubica miatt érdekes. A Clio R3-as a maga kategóriájában az egyik legütõképesebb és legelterjedtebb versenyautó, amelybõl több országban is létezik külön Clio Kupa, így egyes IRC-futamokon akár tíz-húsz ilyen autó is várható, amely jelentõsen megnöveli az IRC-kétkerékhajtású mezõnyének létszámát, és az erõegyensúlyt is a Renault-val versenyzõk felé billenti.
Pontosan, szerintem is nagyon komolyan veszik.
Kíváncsi vagyok vagyok mit mutat McRae-re, most decemberben volt 40 éves.
A brit csapat elkészítette az N csoport idei szabályai szerint épített Imprezát, az autót 33 m-es szûkítõvel, plusz 20 lóerõvel, Öhlins gátlókkal szerelik.
Az FIA idei szabálymódosításának célja, hogy közel azonos szintre hozza, az N csoportos és a Szuper 2000-es autókat. Ennek érdekében 1 mm-el növelte a levegõszûkítõ méretét, 32-rõl 33 mm-re. Az Impreza N2010 a szûkítõ növekedésnek, a módosított üzemanyag befecskendezõnek és a módosított vezérlésnek köszönhetõen 20 lóerõvel többel gazdálkodhat.
A Prodrive mérnökei motor mellett a futómûvön is dolgoztak, az új Öhlins lengéscsillapítók elöl és hátul is hosszabb utat járhatnak be.
"A motor és a futómû változásai sokkal versenyes képesebbé teszik az Impreza N2010-et." -mondta Graham Prew a Prodrive értékesítési igazgatója. "Az Impreza murvás talajon egyenrangú ellenfele bármelyik Szuper 2000-es autónak, de a teljesítmény növekedésnek köszönhetõen aszfalton sem vall szégyent, versenyképes alternatívát nyújt a Szuper 2000-esekkel szemben a versenyzõknek, fele annyi pénzért és lényegesen alacsonyabb üzemeltetési költségek mellett."
Az Impreza N2010 induló ára 120 000 Angol Font, cirka 36,5 millió Ft, és a Prodrive most elõször kétéves részletfizetési lehetõséggel is kedveskedik jelenlegi ügyfeleinek.
Magát az autót megvenni nem is olyan drága, gondolom a fentartása a nem egyszerû. Jó lenne, ha itthon ez lehetne a legerõsebb kategória, talán komolyabb versenyek lennének.
Idehaza az N-es lesz a nyerõ. Nem sok embernek van pénze S2000-re és azoknak az üzemeltetése is drágább. Végsebességben meg elvéreznek és a magyar pályákon meg csak "padlógázzal hajtott" szekereknek van esélyük.
Hirvonen a mai napra rendelt négy gyorsaságiból kettõt nyert meg, a rövidebbik, 28 kilométeres feküdt neki igazán, ezt mindkétszer megnyerte. "Nagyon nehezek a körülmények, egy kicsit bizonytalan vagyok az autóval, de rendben van." - mondta Hirvonen. "Ez Monte Carlo, a gumiválasztás döntõ. Jó nap volt!"
Hirvonen a mai napra rendelt négy gyorsaságiból kettõt nyert meg, a rövidebbik, 28 kilométeres feküdt neki igazán, ezt mindkétszer megnyerte. "Nagyon nehezek a körülmények, egy kicsit bizonytalan vagyok az autóval, de rendben van." - mondta Hirvonen. "Ez Monte Carlo, a gumiválasztás döntõ. Jó nap volt!"
A napi másik pálya a maga 45 kilométerével nemcsak a mai nap és a Monte leghosszabb gyorsasági szakasza, de az IRC-ben és a Világbajnokságon is párját ritkítja. Ennek is megvolt a maga hõse, ezen a pályán Sebastien Ogier volt a király. A futam címvédõje mindkét alkalommal nyerte a szakaszt, nem is kicsit, elsõre 10-et, másodjára 20 másodpercet adott a napot megnyerõ Hirvonennek. Ogier azonban a nap végén csak az ötödik helyen futott be, a harmadik gyorsaságin kalandba keveredett. ”Az egyik helyen a nézõk nagyon sok havat hordtak a pályára, megcsúsztunk és megütöttük a kereket." - bosszankodott Ogier a célban. A kaland két percébe és lehet a gyõzelmébe került, a szakasz rajtjánál a második helyen állt és csak 4,4 másodperc választotta el Hirvonentõl, a célban már két perc és visszacsúszott a nyolcadikra. A záró szakaszon aratott gyõzelmének köszönhetõen feljött az ötödik helyre, a dobogótól pedig csak 45 másodperc választja el.
Rallye Monte-Carlo 1. nap, Nem hivatalos eredmény:
1. Mikko Hirvonen/Jarmo Lehtinen (FIN), Ford Fiesta S2000 1:34:01.8
9. Franz Wittmann/Klaus Wicha (A/D), Peugeot 207 S2000 +3.44,1
10. Guy Wilks/Philip Pugh (GB), Skoda Fabia S2000 +4.27,1
Malcolm Wilson az S2000-es Fiestáról
Fantasztikus fogadtatásban részesült az S2000-es Fiesta, Malcolm Wilson január közepéig 22 autóra kapott megrendelést, az M-Sport négy autót a Világbajnokságon futtat.
Az M-Sport jelenleg két Fiestát használ, a két autót teszt és fejlesztési célokra használják, ezeket láthatjuk most Hirvonen és Maurin irányításával a Montén. Két Fiesta a Közel-Keletre utazott, a január végi Katar Rallyn Khalid Al-Quassimi és Nasser Al-Attiyah veszi kezelésbe. Ezt követõen újabb három autót szórnak szét, ebbõl jut Janne Tuohinonak és Craig Breennek is.
Egy dolog az autók megépítése, és egy másik az üzemeltetésük, errõl beszélt a csapatfõnök. "Az M-Sport jelenleg az autók értékesítésére koncentrál, de mi magunk is futattunk majd 4 autót a Világbajnokságon „Érkezz meg és vezess” programban." - mondta Wilson. "Ebben a programban vesz részt a spanyol Xavi Pons és a portugál Bernardo Sousa, és tárgyalásokat folytatunk a norvég Andreas Mikkelsennel, de további egyeztetések is folynak. Az évek alatt több privát csapattal is jó kapcsolatot alakítottunk ki, a többi autót õk fogják versenyeztetni. Ezen csapatok nagy része Nagy-Britannián kívüli, közülük elsõként a holland Symtech csapat fedte fel terveit, a lengyel Michal Kosciuszkoval a Szuper 2000-es Világbajnokságon vesznek részt."
Mai két gyorsasági után Hirvonen vezet, második Hänninen, harmadik Ogier.
Meeke még az elsõ gyorson kicsúszott és olyan mélyre esett hogy nem tudtak vissza jönni, Ogier meg hatalmasat megy. :)
fojt.köv.: 12.15 Euro2
Na most meg Hirvonen, 23,1-t adott a másodiknak.
Kopecy jobb elsõ defekt, szépen szétverte az elejét. :(
7. gyors végeredmény: 1. Hirvonen 2. Vouilloz 3. Hänninen
Most mennem kell itthonról, de remélem visszaérek a végére! Addig meg gondolom te írod az infokat!:)
Kár volt Ogier-ért.
Mi lett a vége? Este már nem néztem.
Az elsõ lett Hirvonen aki 01:51.4-et adott a 2.Haninnennek Ogier pedig az utolsó 2 gyorson már nem indult mûszaki hiba miatt… Azzal hogy Ogier kiesett nem sokat gondolkodtunk a végeredményen. Kopecky-nek nem sikerült feljönnie így Sarrazin lett a 4.
Rallye Monte-Carlo végeredmény:
1. Mikko Hirvonen/Jarmo Lehtinen (FIN), Ford Fiesta S2000 4:32.58,5
2. Juho Hänninen/Mikko Markkula (FIN), Skoda Fabia S2000 +1.51,4
3. Nicolas Vouilloz/Benjamin Veillas (F), Skoda Fabia S2000 +3.19,1
9. Jaroslav Orsak/Karel Vajik (CZ), Skoda Fabia S2000 +21.16,6
10. Andrej Jereb/Miran Kacin (SLO), Peugeot 207 S2000 +25.26,1
Azért kíváncsi lennék a Pirelli gumik hogy viselkedtek..én úgy gondolkodom hogy inkább volt hátrány Hirvonen-nek mint elõny, de a a francse tudja Végigizgultam a 3 napot, jó volt...utazás a jövõbe :( Hirvonen okosan ment...pont akkor volt gyors és annyira amennyire kellett. Szépen felvezette a Ford-t.
Jaja jól ment, és a technikával sem volt gond, nem úgy mint Ogier-k, elõször megszívatják, bukik 2mp-t, nagy nehezen visszaküzdi magát, erre a 207-s két gyorssal a vége elõtt beadja a kulcsot. Sajnáltam érte pedig 7 gyorsot is megnyert. Viszont az látszott hogy a WRC-s pilóták egy teljesen más kategória és hogy mennyire számít a kiegyensúlyozott teljesítmény, Hirvonen 3 szakaszgyõzelemmel is gyõzni tudott.
Szerintem a gumi márkák között nincs akkora különbség, itt közel sem kapnak akkora terhelést mint VB-n, inkább a jobb gumiválasztás döntött. Figyeltem volt olyan szakasz mikor az elsõ tízben nem volt két egyforma gumiszett. :)
A Subaru-t sajnálom szinte képernyõn sem voltak. :( Tudom hogy az autót már az új szabályok szerint építették, de akkor is, jó lett volna ha elõl harcol, ez a márka oda való.
Basso hivatalosan is munkanélküli. Ha Rosetti is kegyvesztett lett, akkor valszeg az Abarth teljesen leáll a sportprogramjával.
Már így se sokat fejleszt, csak privátoknak osztogat ezt-azt, azt is csak akkor ha kérik,... szal nem lesz itt már semmi. :(
Eddig nem kevesebb, mint ötvenen adták le nevezésüket az IRC bajnokság második futamára, mely Brazíliában kerül megrendezésre március 4-6. között.
A szervezõk már most örülnek a nevezések számának, hiszen tavaly mindössze 38 csapat vett részt a futamukon.
"Európából hat autót várunk, bár reménykedünk, hogy többen lesznek jelen. Dél-Amerikából tíz-tizenkét tehetséges versenyzõ is látható lesz majd a versenyen. Ez az ötven autó nagy büszkeség számunkra" - mondta el a Marcos Marcola.
A futamon a Skoda is tiszteletét teszi Jan Kopecky-vel és Juho Hanninennel. A hírek szerint a tavalyi bajnok, Kris Meeke sem hagyja ki Peugeot-jával a murvás futamot.
A Curitiba rally egyébként idén ünnepli harmincadik évfordulóját. A dél-amerikaiak 2010-ben másodszor rendezhetnek IRC futamot.
Na ezt a bullshitot lenyomták mindenhol. Akkor az a 50-6-12, vagyis 32 versenyzõ az tehetségtelen vagy észak-amerikai? Hogyan lehetnének még többen európából, amikor a kocsikat már bepakolták Antwerpenben?