Ja igen... Nálunk az elején elég sok gazdaságis tárgy volt, meg az alapozó infók, logika, matekos tárgyak, stb, aztán az uccsó félévekre 1-2 gazdasági tárgy ha becsúszott, de azok is már inkább infos jellegûek (Internet-marketing, E-menedzsment, stb), a többi mind matek, info...
php alapút jó sok js-el és mindenféle jósággal(jquery,css2-3,stb...)
Nos sajnos az oktatás mindenkori színvonala engem is aggaszt és egyre jobban. Sok mindenben osztom az elõttem kommentelõk véleményét. Kevés az informatikai jellegû tárgy ezeken a szakokon és néha nagyon le vannak maradva mint borravaló. Ismét csak tisztelet a kivételnek. S hogy ide nem kell igazán a programozás; nos ehhez lenne 1-2 szavam. Ugyanis a legtöbb végzett ember nálunk sem csinál mást mint bizony üti a kis klaviatúráját egy irodában gyártja a kódot :) Nem kezd az ember középvezetõként, az sem biztos, hogy elsõre megtalálja a helyét de egy valamit tudok. Senkinek se ártanak az alapok, és ebbe ez is beletartozik. Ettõl eltekintve valóban a csoport vagy harmada elment valami céghez SAP-vel vagy Navisionnal foglalkozni, nem túl változatos tudom de meg tudnak belõle élni, szeretik is csinálni vagy legalábbis pénzt keresni vele:) (többet mint én ) Ha engem kérdeznek igazából az alapozó tárgyakra fektetnék hangsúlyt és bizony a matematikai tárgyak rovására, és ezután speciális gyakorlat alapú oktatás következne lehetõleg kicsit naprakészebb dolgokkal.
SVN, Glit oktatása hogy ha kikerül valaki a kisujjában legyen ezek hiányban meg ne próbáljon senki 1 sor programkódot írni egy vállalatnál ahol használnak ilyet. S bizony sok helyen használják, még viszonylag kis cégek is.
MSSQL 2xxx, ORACLE 8-9-10, MYSQL4-5 óriási gyakorlat kéne mert elterjedtek, használják és senkinek nem válik a kárára, ha az elméleti normalizáláson és ER diagrammozáson kívül(amik egyébként hasznosak) kicsit látja is valós adatbázisok hogy mûködnek. Ezt pedig nem csak egyetemen de kül. cégeknél is látni lehet.
Software fejlesztésbõl a köv. nyelveken alapoztunk mi, ami még jó volt kb c-c++ utána java aztán j2ee is lehet esetleg .net c#-al a lényeg a keretrendszerek megismerése ne csak egyetem, hanem valami céges gyak. keretében történjen. Szerintem többet ér.
Aki meg SAP-zni akar vagy Vir-el foglalkozni az meg sürgõsen lõje be magát gyakorlatra valamilyen ilyen jellegû céghez, mondjuk a felsorolt technológiák ismerete kiváltképp elõny lehet fõképp ha valaki SAP-s modulokat kell hogy fejlesszen. Más rendszer tudom, nem is mennék bele, de ha az ember tud programozni (cirka 4-5 év jártasság valamilyen nyelvekben) akkor sokkal egyszerûbben megy neki. Jobban rááll az agya:)
Nem feltétlen kell hozzá, de a diploma az csak egy dolog. Itt inkább a gyakorlat a döntõ. Szertem a munkámat, tudom nem extra, azért lenézni se kell. Nem lehet mindenki cégvezetõ
hagyjuk már ezt a dumát... Istenem, nem is tudom eldönteni, valami fanatikus mérnök, vagy valamilyen juppiwannabe közgazdász vagy?
Érdekes az egész szak szerintem, feleslegesnek nem mondanám. Talán a tömeges képzést, azt igen. De ettõl függetlenül, mikor egy szoftverfejlesztõ cégnél voltam gyakornok, megfigyelõ, kinek hogy tetszik, sokszor került elõ az a probléma, hogy egy kereskedelmi cégnek (de akár már szinte bármilyen cégnek kell egy SAP vagy bármilyen más ERP), legtöbb gond azzal volt, hogy a könyvelõk, gazdasági vezetõk nem nagyon tudták megértetni magukat sem a projektvezetõkkel, hát még a programozókkal. Mint ahogy elõbbiek sem értették, hogy valaminek miért vannak egyszerûen technikai korlátai. Így minden munka tovább tartott. Így azt gondolom, hogy az ilyen cégeknek megérné alkalmazni egy-egy gazd infóst, erre a célra. De ez azért elég szûkös réteg, nem kell annyi, mint amennyit képeznek.
Persze az informatika tipikusan olyan szakterület, ahol nem számít a diploma, inkább a gyakorlat. Persze bizonyos pozíciókhoz szükséges a diploma, fõleg ha valakinek már beosztottjai is vannak - bár ez is inkább elvi alapon van így, mint sem gyakorlati elõny miatt. De attól, hogy gazdinfós diplomád van, de te emellett néhány informatikában elismert kurzust, képzést elvégzel, és ezeket csatolod az önéletrajzhoz, és tökéletesen alkalmazod, akkor nyert ügyed van. Sajnos én is késõn láttam ezt be, és elõítéleteimmel karöltve mérnök infóra jöttem, proginfó helyett. Azóta látom, hogy rosszul döntöttem. Két programozási tárgy a különbség a szak között, mely a proginfó javára van. Ezeket megcsináltam itt, magamtól, önszorgalomból, meg még pár matekot. És ezzel elvégeztem a proginfós tantervet. A mérnökis tantervemmel meg csúszhatok szépen egy évet, mivel az infóhoz oly szorosan kötõdõ elektromosságtan miatt csúszok. Nem fogok többet tudni az infóról, mint a gazdinfós v proginfós, az alapképzését követõen. Szóval ha jól akarsz járni, és nem vonz a "mérnök" szócska, ami valójában itt sokat nem jelent, akkor nyugodtan válaszd ezt a könnyebb utat.
csak azért kérdeztem mer én így az OKJ-s számítástechnikai programozó szakon egy az egyben ezt tanulom...
hmmmm S pontosan mi lenne a tananyag, miket tanultok? Érdekelne, meg ugye mostani kollegáim egy része is végzett ilyesmit. Talán tudok 1-2 ötletet adni :)
PHP milyen szinten? based 4. és strukturált vagy amennyire lehet OO szemlélettel? Osztályok azok tagmetódusainak hívása láthatósági szabályok hibakezelés akár exceptionokkal? Ha nem volt róla szó ezeknek nem árt utána nézni, állásinterjús feladatokon ne érjen ilyesmi kérés senkit se hideg zuhanyként.
továbbá: Smarty, xtemplate vagy dow is hasznos lehet:) Némi htaccess-es ügyüléshez sem árt érteni. Ha kliens oldalon maradunk: html, xhtml valid html mennyire megy? Ezt lehet otthon is jól tanulni. Tervezésnél akár tableless-en gondolkodni úgy megoldani a feladatokat, alternatvie css-ek használata kül ie-khez. Ezek ismerete sajnálatosan szükséges mert ie6 még mindíg sláger bizonyos helyeken. js, jquery esteleg prototype, és ajax. Ajaxozás ezen technológiák segítségével? SVN vagy más hasonló verziókezelõ? Elméletben, ami fontos lehet: -Algoritmuselmélet -Adatbázis kezelés -OO programozás -Kül. programozáshoz kapcsolódó diagrammok ismerete(activity, er, class stb...) Hirtelen ennyi jutott eszembe ami még pluszban hasznos lehet, nekem az volt :)
Mind1 a lényeg az, szerintem, hogy mindenki kitalálja idõben mit akar csinálni, méghozzá egészen pontosan :) Sokmidnent meg kell nézni, aztán lehet dönteni egy jó adag mérlegelés után. Minél elõbb annál jobb, több idõ marad még egyetem-fõsuli alatt védett környezetben gyakorolni...
A közgáz progmatekosok a legjobban keresett programozók. MI az hogy hülyeség keverni a kettõt?
A gazdinfó lehet baromság, de ne beszéljünk már faszságokat, hogy a 2 szegmens keverése miatt hülyeség...
POnt azokból a szakemberekbõl van az egyik legnagyobb hiány akik értik a gazdasági szakemberek igényeit és azt tolmácslni tudják az informatikus felé... nincs szarabb mint olyan emberrel dolgozni aki azt sem tudja felfogni, hogy mit akarok pedig egy nyelvet beszélünk.
Na errõl beszélek... Értékes napok hetek órák és fejetlen próbálkozások mennek el azzal, hogy, megértesse egymást a 2 fél és ne valami szörnyszülött legyen a végeredmény.
Szerintem is fontos lehet egy jó minõségû kevert szak de én 60% infó -40% közgáz keveréket részesíteném elõnyben. Pl közgázból: -Mikro gzad. -Makro gazd. -Pénzügyek. -Könyvelés -Vállalatirányítási rendszerek (2 féléven keresztül) -Vállalatvezetés -SAP több féléven keresztül navisonnal sok gyakorlattal elmélettel -Kül fejlesztési modellek ismerete, illetve folyamatmodellezés szintén rahedli gyakkal.
Talán hasznosak lehetnek ezek, hirtelen elosztva 3-5 évre egész normálisan lehetne tanulni infó mellett. Ami nem hasznos: -Töménytelen mennyiségû matek: Nem, nem vesszük hasznát és pont. 2-3 félév elég alapozásnak. -Barom töltõ tantárgyak: Nem, ki kell modnani nincs hasznuk Kevés a programozás ugyanakkor és a jó minõségû gyak. :(
Szerintem egy jól összeállított tantervvel tényleg jó Gazdinfósokat lehetne képezni, akik alkalmassint némi fejlesztési tapasztalat után egész jó kis középvezetõk lehetnének egy cégnél. Esetleg projektvezetõk, és tudnának a hardcore programozók felé is tolmácsolni a cuccost.
Mondjuk jogosan jár nekik a respect, azoknak akik a kóddal kelnek és fekszenek, és más számukra nem létezik :D
Nem akarlak megbántani, de azért egy szakközepes képzést ne hasonlítsunk már egy egyetemi képzéshez, még akkor sem ha a tudjuk, hogy a mai magyar felsõoktatás hol tart... Nekem is vannak csoporttársaim, akik szakközépbõl jöttek és 4 év után még maradtak 1 vagy 2 évig gazdinfó irányon, aztán az egyetemen sorra buktak meg azokból a tárgyakból amiket már elvileg tanultak és le is tettek. Egy szakközepes képzõsbõl nem kellene ilyen mértékû következtetéseket levonni szerintem. Egy egészségügyi szakközepet végzettet sem fognak agysebésznek felvenni.
Nos igen, mi speciel tanulunk többféle gazdasági tárgyat is, programozást is, szoftvertervezést is. De mindet csak picit. Mindent kevernek manapság, úgy vélem aki odamegy, két dologért mehet: papír, vagy ha kicsit motiváltabb, és jókor jó helyen van, akkor megfoghat jó ajánlatokat. Ennyi. Ott, az oktatás keretei közt, érdemleges, késõbbiekben közvetlenül használt dolgokat nem. Azokat magadnak kell megtanulni. Mindezek ellenére közvetve a sok programnyelv valamilyen szintû ismerete, az adatstruktúrák, algoritmusok ismerete, hálózatok ismerete, stb, mind mind ad egy széles látókört az informatikára, aminek azt a részét "kifüggi" az ember, ami neki tetszik. Mindenhez nem lehet érteni. Matek is kell azért, lehet nem ekkora mennyiségben, de sok probléma megoldásában segíthet a matek, fõleg ha például optimalizálásról van szó.
Gazdaságit én személy szerint tanultam mikrót vagy makrót (megmondom õszintén nem tudom, sosem érdekelt ez a téma, pedig tudom, kellene), aztán volt még pár olyan tárgy, amiben összemosták az informatikát meg a gazdaságtant ( pl információgazdaságtan), és ennyi. Választható még a vállaltirányítás, meg van egy menedzsment rész, mely szintén inkább a vállalati szerkezetekrõl vagy mirõl szól /ez sem fogott meg igazán/. Szal próbálják oktatni, csak szerintem az infósok 80%át nem érdeklik ezek a dolgok, mélyen. Felületesen engem is, de ezzel a felületes tudással nem megyek semmire, ha például egy könyvelõnek kell valamit csinálnom (muterom fõkönyvelõje egyik magyar élelmiszer kereskedelmi hálózatnak, és sokszor kér segítséget, akár csak egy Excel táblázat szkriptelésben, akár másban), és bizony a számára egyértelmû, alapdolgokat mindig el kell mondania, hiába tanultam ezt. És fordítva is igaz, nekem is sokat kell magyarázni olyat, ami szerintem egyértelmû lenne. Erre jó a gazdinfós, tud beszélni mindkét féllel, jó esetben mindkettõvel a saját nyelvezetén, ha kell a gazdaságról, ha kell, az infóról. Ez lenne mondjuk az ideális, de látva a tantervüket, meg az onnan kikerülõ embereket (kezdve azzal, hogy pl az infós tanárok alapból nem tekintik õket teljes értékû infósnak, néha kisebb elvárások, stb.). A végére az van, hogy többség egyikhez sem ért. Így viszont tényleg feleslegesek. Tisztelet a kivételnek.
Mondjuk eleve az egyetemi-fõiskolai gyakorlatok számát megnövelném nem is kicsit. Aztán meg ahogy említettem cégekhez ki kell menni, lehetõleg még egyetem alatt gyakornokoskodni. Ez marha sokat segít. Az alapokat meg lehet tanulni az egyetemen, de igazából ennyi. Nem kész szakembert képez, hanem egy lehetséges jelöltet. S ez félig meddig bizony probléma, mint az, hogy néha köze sincs a valósághoz az oktatásnak...
De azért valamit ne várjunk: "Elvégzek valamit azt wazz menõ vállalkozást alapítok, dõlni fog a lé. Lesz jó irodám, kocsim és frankó Amerikai álmot valóra váltom."
Nos aki így gondolkodik az seggrehuppan marha gyorsan, mert ez kevés embernek sikerül. Sok a kényszervállalkozás is, marha nagy a konkurencia és csak az vállalkozzon szerintem akinek nagy gyakorlata és fix vevõköre, esetleg ismerettsége van. Esetleg valami briliáns forradalmi ötlete. A többi embernek el kell fogadnia azt, hogy alkalmazott lesz, tetszik nem. Valószínüleg az elején csesztetni fogják elég rendesen, ha nem akkor szerencséje volt. Nem fogja magát halálra keresni fõképp az elsõ 1-2 évben. S látván 8-10 éve dolgozó kollegáit egybõl megtanul az ember szerény lenni, és bizony nagyon bántó azt látni, mennyivel többet tudnak pedig lehet, hogy neked van magasabb végzettséged. Ezen majdnem mindenki átesik így vagy úgy, minél elõbb történik meg annál jobb, ezért is fontos hogy utolsó 1-2 évben az ember szerezzen valós gyakorlatot valamilyen cégnél. Mert ma már a papírtól nem dõlnek hanyatt(jó van 1-2 hely, ahol igen vagy kapcsolatok révén juttatnak valakit magas pozícióba :P), a jó referencia is max csak arra elég, hogy esetleg visszairjanak a motivációs levelére vagy behívják interjúra. Onnantól meg tied a pálya, mit tudsz, hogy viselkedsz, mit mondassz ill a teszt feladatokat ha lesznek, hogy oldod meg. Ez fõképp fejlesztõknél szokott lenni, de máshol sem kizárt felbukkanása.
Ez valami vicc? Érettségin igényesebb weblapokat hoznak össze mozilla weblapszerkesztõvel mint ez az "izé". Ráadásul meg el is akar hitetni valamit a látogatóval... Arról nem beszélve, hogy lerí az egészrõl, hogy egyszerû piramisjáték. Hihetetlen, hogy még mindig vannak olyan hülyék akik képesek ezekbe beszállni.
De lásd be jó vicc legalább Mondjuk a piramisjáték pont a hiszékeny emberekre épül, de elvileg meg tudja magát szedni belõle egy szûk réteg. Amúgy nem kicsit törvénytelen, és persze nem kell bedõlni neki épp ezért. Mondjuk a weblap kinézete sem kicsit gány (a kód még hagyjám) rádásul a végén a <!--[if !supportLineBreakNewLine]--> <!--[endif]--> kifejezetten aranyos :)
A lényeg: Mindenki azzal foglalkozzon, amit egyébként is szívesen csinál, vagy fizessék meg érte rendesen még ha utálja is a munkáját.
Ezt hiányolom egyébként az oktatásból, az elõrelátást. :( Egyrészt a tanárok részérõl másrészt a diákokéról is. Fel kell tenni magunkban a jogos kérdést, ma ezt tanulom/tanítom de holnap vajon mire lesz szükség? Valamint nem árt elgondolkodni azon, hogy amit lead az illetõ, az hasznos-e annak akinek tanítja, vagy totál felesleges dolgokkal húzza a másík idejét.
Utóirat: SOSE HALLGASS olyan doktoranduszokra( de legalábbis mérlegeld a szavaikat), akik még nem dolgoztak pár évet valós cégeknél valós körülmények között és csak az egyetem berkei között tevékenykednek.
Gyõrbe nem jár(t) valaki vagy nem tervezi, hogy járni fog erre a képzésre?
Én nem de jártam az NYME-re (NYugat- Magyarországi Egyetem) arrol tudok bõvebb információkkal szolgálni. Ott is van Gazdasági Informatika , ha minden igaz jelenleg csak BSC képzésben.
Kis off: Egyetemen szerintem sütni-fõzni is meg kell tanítani az embereket, döbbentes, hogy kikerülnek és a bundás kenyéren kívül semmit nem tudnak csinálni
én szeptembertõl kezdeném, albérlet haverokkal, nyáron tuti megtanulok fõzni pár dolgot :D
Úgy látom, sokan vannak az olvasók között, akik már jártak gazdaságinformatikus képzésre. Õket szeretném megkérni, hogy esetleg pár jegyzetet közzétennének e az alábbi oldalon, mindegyiknek egy új témát nyitva a regisztráció után. Jegyzettár
Más szakoknak már láttam hasonló oldalát, de gazdaságinformatikának ezidáig még nem.
Nekem olyan dilemmám lenne, hogy döntés elõtt állok, ugyanis utolsó éves gimnazista vagyok, és szeretnék továbbtanulni. Mindenképp valamilyen gazdasági irányvonalú képzésre szeretnék menni, ahova a matekkal és törivel be lehet kerülni. Az informatika sem áll távol tõlem, bár az iskolai infóoktatás hagy némi kívánnivalót maga után, de ez most mellékes... Így tehát a gazdaságinformatikus is szóba került mint lehetséges szak, azonban kissé bizonytalan vagyok még.
A kérdéseim is ehhez kapcsolódnak, azaz szerintetek (objektíven) melyik egyetem adja a "leghasználhatóbb" tudást a gazdinfó szakon? Én a Corvinust néztem, de nem tudom, hogy ott milyen a képzési színvonal ebben a tekintetben.
Másik kérdésem, hogy érdemes-e jelen helyzetben elsõként megjelölnöm a gazdinfót, azaz a kapott tudással meg lehet-e élni szerintetek a jövõben? (Akár az informatika, akár a gazdaság területén?)
Hallottam, hogy a szakon a tantárgyak megoszlása kb. olyan, hogy fele infó, negyede matek és negyede gazdaságtan. Ez így helytálló?
Remélem, hogy a leendõ vagy már végzett gazdaságinformatikus tudnak segíteni. ;-)
Válaszaitokat elõre is köszönöm!
Kb a corvinus az egyetlen ahova érdemes menni szerintem. A többi egyetemen a gazdasági tárgyak inkább csak tölteléktárgyként vannak jelen - legalábbis az infós törzstárgyakhoz képest. Tehát ha diploma után valamilyen gazdasági állásban szeretnél elhelyezkedni, akkor a gazdinfó nem a te szakod (kivéve talán a Corvinuson). Az, hogy diploma után mi vár rád, nehéz megválaszolni, gyakorlatilag sok minden csak tõled függ. Ha pl hagyományos programozó szeretnél lenni, akkor szerintem ugyanannyi (vagy egy kicsivel kevesebb) eséllyel indulsz, mint a másik kettõ szakról. Ha utána progterves Msc-re mennél, akkor lehetnek problémák a kimaradt tárgyak miatt.
Röviden ennyi, de tényleg nehéz ezt megválaszolni, és biztosan nincs igazam sok mindenben - de majd úgyis jönnek az okosok és kijavítanak :)