Szerintem egy felhasználói feltételben alap, hogy a cég ne adhassa ki az adatokat 3. fél számára. Ahogy az is hogy a cég maga küldhessen a regisztráltnak spamet. Az elsõ fele azért fontos, mert ha kiadhatja, onnan kezdve nem tudja kontrollálni, hogy csak 1 reklámlevelet kapunk mondjuk az óditól, vagy felkerülünk egy spam küldõ cég címlistájára. A második fele meg egyszerûen a fizetést váltja ki - a hírlevelek legalább annyi zsét hoznak mint a bannerek. Szóval aki az elsõt nem rakja bele a felhasználási feltételekbe, az nagy spíler, és aki ilyet elfogad, az balek. A másodikat meg kb sehol se hagyják ki, mert különben éhen halnának. Én nem tudom a facebookon milyen felhasználási feltételek vannak, mert sose volt accountom, brahiból meg nem olvasgatok ilyeneket. De ha ki van belõle hagyva a 3. félnek nem adjuk át az adataidat dolog, és ezt elfogadták, hát így jártak. Ha nincs kihagyva, mégis átadták, az meg törvénysértés, pert kell ellenük indítani (nem csak polgárit kártérítésért, büntetõjogit is).
©1999-2010 Index.hu Zrt. Minden jog fenntartva.
Menõ nem menõ
Facebook miatt hisztizni = NEM MENÕ 2010.05.26. 21:31 - Bede Márton
Amikor majd ötszáz év múlva a gazdaságtörténészek tanulmányokat írnak a harmadik évezred legelején virágzó információtechnológiai és számítástechnikai multikról, meglepve fogják látni, hogy minden cég karrierje ugyanúgy ívelt fel- majd lefelé. hirdetés
A gyors felfutás és a csúcsra járatás után minden ilyen cégnél visszaüt a túlzott népszerûség. Elõször csak kevesek sírnak a nagytestvér-jelenség miatt, aztán gyorsan a szélesebb közönség számára is cikivé válik a márka. Így volt ez elõször a Microsoftnál, késõbb a Google-nál, most pedig Steve Jobs nagy szerencséjére úgy tûnik, hogy mégsem az Apple, hanem a Facebook lesz a következõ mumus.
Jaj istenem, nehogy megijedjen itt valaki, nem lesz fizetõs. Egyszerûen csak arról van szó, hogy a most már néhány pápua törzsön kívül az egész világot bekebelezõ közösségi oldal az adatgyûjtés után átállt a pénzgyûjtésre. Ráadásul úgy, hogy éppen a néhány rövid év alatt összegyûjtött adatokat igyekszik pénzre váltani.
A Facebook felhasználói nyilván maguk is tapasztalták a változást. Ha azt nem is vették észre, hogy saját adataik hirtelen könnyebben lettek elérhetõk mindenféle cégek és magánszemélyek számára, az azért csak feltûnt, hogy szinte már az iwiw legszebb napjait idézõ módon lehet vadidegenek fotói és szövegei közt turkálni.
Hirtelen mindenki számára nyilvánvaló lett, amit azért korábban is illett volna tudni, hogy a Facebook nem karitatív szolgáltatás, amelynek segítségével bulikat lehet szervezni, aztán mérsékelten vicces kommentárokat fûzni az estét megörökítõ fotókhoz. Hanem egy úgynevezett profitorientált nagyvállalat, amit a felhasználóinak siránkozása csak addig érdekel, amíg az nem áll a haszon útjába.
Természetesen mindenkinek joga van kényelmetlenül érezni magát, hiszen a Facebook modelljében a felhasználó nem fogyasztó, hanem maga az áru, amit a cég valódi fogyasztóinak, a hirdetõknek ad el. Legalábbis az adatait mindenképpen.
Azon is joggal morgolódnak a felhasználók, hogy a Facebook és annak egyre kevésbé szimpatikus alapítója, Mark Zuckerberg nyilvánvalóan szándékosan igyekeznek fû alatt bevezetni a változásokat. A Facebook adatvédelmi elvei a kezdetekkor egyetlen sorba elfértek ("senkinek nem adunk semmit"), ma viszont egy jó jogásznak is napok kellenének a hosszú szöveg értelmezéséhez.
Komoly érvek szólnak hát a Facebook cikivé válása mellett. Mint ahogy ciki lett a megalomániás Microsoft, a saját krédóját ("ne légy gonosz") rendszeresen leköpõ Google, és a korábbi messisás-komplexusát most már paranoiával is vegyítõ Apple. Cikivé váltak, de csak azok szemében, akik szimpla pénzcsinálásnál többet várnak el egy cégtõl.
A fent említett gazdaságtörténészek a legjobban azon fognak meglepõdni, hogy az ezredforduló embere a huszadik pofára esés után is képes volt újra és újra elhinni, hogy a huszenegyedik tényleg más lesz. Nemcsak hasznos és ügyes, hanem még megbízható is.
P.J. O'Rourke amerikai újságíró híres mondása szerint hatalmat és pénzt adni a kormánynak olyasmi, mint viszkit és kocsikulcsot egy kamasznak. Szegény siránkozó Facebook-felhasználók arra nem voltak képesek máig rájönni, hogy kapitalista nagyvállalatoknak bizalmat és személyes adatokat átadni még ennél is naivabb felelõtlenség.
Szerencsére nagy baj azért nincs. Szemben a hatalommal visszaélõ, a közös pénzt elherdáló állammal, a Facebooknak igenis van alternatívája. Törvénytisztelõ állampolgárnak lenni kötelezõ, weboldalakat használni viszont teljességgel opcionális. Lehet adatlapot törölni, és lehet persze máshova is átjelentkezni, ha valaki még az utolsó utáni alkalommal is el szeretné magával hitetni, hogy igenis lehet ezt máshogy.
A többiek töltsenek el tíz percet a privacy-beállításaikkal, készüljenek fel lélekben arra, hogy elõbb-utóbb minden digitális fénykép eljut valami kínos helyre, és egy pillanatig se bánkódjanak azon, hogy már megint be lettek csapva.
Eddig azt hitted, hogy a két szép szemedért költöttek dollármilliókat a facebookra? :)
"soha többé nem fogják eladni a felhasználók adatait" hmmm... akkor úgy érzem nincs mirõl komlyabban beszélni. Nem azért biztonságtalan a fészbúk mert nem lehet megfelelõen konfigolni. A srácok biznicet láttak az adatokban...
Ha túl kevés beállítás van az a baj, ha túl sok beállítás van akkor az a baj.
Tömören: lusták vagyunk, de mindent akarunk.. ja és persze ingyen.