nem szimbolizmus volt, hanem idõutazás, még pedig több okból:
1. Elizabeth a játék során végig &
#8222;gyenge&
#8221;, nem teljesen ura a képességének, de még így is képes betekinteni, ill. kapukat nyitni más világokba. A torony megsemmisülésével egyértelmûen felszabadul, erõsebb lesz. Semmi értelme nem lenne annak, ha továbbra is csak teareket tudna nyitni más világokba. Sokkal valószínûbb, hogy teljes téridõ manipulációra lett (újra) képes. Az idõutazás és a párhuzamos dimenziók létezése egyébként is eléggé összefonódik, ha visszautazok az idõben és megváltoztatok valamit az eredményezheti egy új világ létrejöttét.
2. Az idõs Elizabeth New Yorkban szintén idõutazás. Booker 122-szer már elbukott, és ezúttal is elbukott volna. Ezért adja át Bookernek az idõs E. a cages papírt, hogy ezt megakadályozza, de ez az információ (a papír) a jelenben, amibõl Booker jött még nem létezhet, ugyanis az idõsebb Elizabeth elmondja, hogy Songbird minden világban elkapja/megöli a fiatal Elizabethet. Ha pedig a madár minden világban megöli Elizabethet az egyetlen segítség a jövõbeli információ lehet, amivel Songbirdot maguk mellé állítják.
3. Az egyik voxophoneban Comstock arról beszél, hogy egy angyal meglátogatta õt és azt mondta neki, hogy Columbia csak akkor nem pusztul el, ha az õ utódja követi a &
#8222;trónon&
#8221;. Az angyal valószínûleg az egyik &
#8222;agymosott&
#8221; idõs Elizabeth volt, aki visszament az idõben és beszélt Comstockhoz, ezzel bebiztosítva saját jövõbeli helyét. Nem véletlen, hogy Comstock Elizabethet angyalként ábrázolta a szobrok, illetve a torony kapcsán is.
4. Booker a világítótoronynál javasolja Elizabethnek, hogy menjenek vissza az idõben és öljék meg Comstockot mielõtt megszületne, mire a csaj megkérdezi, hogy biztos ezt akarja-e. Utána pedig ahogy belépnek az ajtón már a vízbefojtós jelenet jön. Ez egyrészt arra utal, hogy Elizabeth elfogadta Booker javaslatát, másrészt mivel nem ellenkezett, azt is jelenti, hogy valóban képes volt az idõben utazni.
Az egész idõutazás valóban megkavarja a végét, hiszen látszólag egy idõparadoxon jön létre:
Ha Elizabeth minden Bookert megfojt a végén egyértelmû a paradoxon: a lány sosem született meg így nincs aki megfojtsa Bookert. Ha azonban visszament az idõben és csak Comstockot ölte meg, az az Elizabeth akit a játékban látunk sosem létezett (az összes el is tûnik egyenként), mivel Columbia sem jön létre. Ebben az esetben viszont nincs aki megölje Comstockot.
A feloldás csak az lehet és szerintem Levinék is ezt akarták, csak nem gondolták át teljesen, hogy Elizabeth visszament az idõben, megölte Comstockot, ez egy új párhuzamos világ születéséhez vezetett amelyben sem Elizabeth, sem Comstock nem létezik már. A probléma ezzel az, hogy az eredeti univerzumban mindkettõ létezik (ha Comstock létezik akkor Elizabeth is és fordítva), illetve ha végtelen sok világ van, akkor ezzel a megoldással egy idõ után végtelen sok új párhuzamos világ keletkezne, amivel mindent elérünk, csak azt nem amit a játék vége szeretne, hogy egy világ maradjon amiben csak Booker és Anna létezik Comstock nélkül. Igazából a jó befejezés az lett volna szerintem, ha Elizabeth nem tudja vízbefojtani Bookert, mert történik valami, ami ebben megakadályozná, így a kör tovább folytatódik -> A múltat nem tudod megakadályozni, ugyanis korábban sem tetted meg. (lásd pl. 12 majom, primer viszonylag jól csinálta). Persze lehet magyarázni azzal is, hogy ez csak látomás meg vízió a végén, de ha tényleg ez volt az eredeti szándék, akkor szerintem ez egy nagyon olcsó húzás a készítõk részérõl.
Nem mondom, hogy amit leírtam az úgy van, de számomra így logikus. Pont az a legjobb az egészben, hogy mindenki a saját maga szájíze szerint értelmezheti amit látott, nem pedig egy félreértelmezhetetlen &
#8222;megmentjük a világot, a hõs gyõzedelmeskedik&
#8221; befejezést kaptunk. Persze értem én, hogy a legtöbb ember azt szereti, ha mindent megmagyaráz nekik a játék, nehogy kicsit is gondolkodni/agyalni kelljen mert az fájdalmas. Ezért is fröcsögnek sokan a vége miatt, pedig annak ellenére, hogy vannak átgondolatlan részek (melyik idõutazós, párhuzamos világos mûben nincsenek?) az utóbbi évek egyik legeredetibb játéksztoriját hozták össze Levinék, és akár tetszett a vége, akár nem, ez már önmagában garantálja, hogy még sokáig beszélni fognak errõl a játékról.