Igaz, hogy litium ion meg nem sok helyen van, szal lehet megint háborúzni :)
"Az árcsökkenés mellett növelheti a vásárlók bizalmát a villanyautókban, hogy az elmúlt évek akkutüzei után - amelyek laptopoknál fordultak elõ - változtattak a gyártási technológián. A Panasonic például új szigeteléseket helyezett el termékeiben, amelyek gátolják azok vészes túlmelegedését."
Engem az gyõzne meg, ha egy csomagtartó nélküli, 4 személyes kis gyösz 5 perces tankolással ugyanúgy tudna menni 1000km-et, mint ahogy azt egy 10+ éves, diesel Saxo tudja (totalcar egyik újságírója most vett ilyet). Ja, és persze újonnan ne legyen több 2-3 milánál egy családinak legnagyobb jóindulattal sem nevezhetõ autó. Amíg ezek az értékek 8 óra tankolás, majd 100 km megtett út, addig nevezzék az autójukat a kabaréba, ahová való.
Ez a villanyautó mizéria egy vicc. Amíg nincs rendes tankolási lehetõség - értsd benzinnel/gázolajjal azonos sebességû - addig fogyasszák csak a trendi majmok. Jelenleg ott tartunk hogy ha van 1 erõsen fogyasztás optimalizált, mondjuk 100km-en 50-60kwH-t fogyasztó verda, az 1000 km-re kérne 5-600kwH-t (és ez lenne kb 800 kiló aksi, de ezt tegyük fel hogy fejleszthetõ). Az 5-600 kwH-t ha 1 óra alatt bele akarjuk önteni mondjuk 400V-ról az cirka 1500 amperes biztosíték+vezeték, ha ugyenezt 5 perc alatt akarjuk legzongorázni az 12x ennyi, vagyis 18kA-es biztosíték+vezeték. Mondjuk ha azt nézzük, hogy réz vezetékbõl 16A-hez kell 2.5mm átmérõjû - ami cirka 20nmm - a 18000A-hez kellene ennek durván 1000x annyi, vagyis 79mm átmérõjû. Persze mindez tömör vezetékbõl, ha hajtogatni akarjuk és sodortból csinálnák akkor lenne az 12 centi is. Szóval lehet ezt marketingelni, a villanyverda akkor se lenne opció, ha végtelen sok, környezetbarát, ingyen áramunk lenne, mert mondjuk jövõ héten valaki rittyentene hirtelen egy fúziós erõmûvet.
Ennek csak annyi a haszna, hogy a laptop-akkuk fejlõdnek általa. De a több mázsa akkuval megpakolt, aranyárú villanyautók nem fogják megváltani a világot. A jelenlegi technológiákkal ez nem fog széleskörben elterjedni. Tehát villanyautó téren nem dõl el semmi, csak ott ahol a pénz nem számít. De nem ez az általános.
A villanyautó termelje meg az üzemanyagát (vagy legalábbis annak egy részét), különben semmi értelme. Napelemet a tetejére, szélkereket az elejébe! Az energiaéhséget kell csökkenteni, különben csak cseberbõl vödörbe. Tökmindegy mit zabál, ahhoz is el kell tüzelni egy csomó szént. A villanyautó-csata is azon fog eldõlni, mint minden: a hatékony és fenntartható energiahasznosításon. Ezért én villanyautónak azt hívom, amibe nem kell tankolni. De az egyelõre csak vánszorogna.