Ennyire nem egyszerû de nagyjából igen. Azért írtam mondjuk a 100 ezres külsõ hangkártyát mert általában abban jobb DAC van mint egy 100 e forintos házimozi erõsítõben.
Lehet h az en informatikai tudasom a hibas, de ha adott egy digitalis kimenettel felszerelelt alaplapi hangkari, meg egy 100 ezres kulso hangkari, szinten digitalis kimenettel es ha ezeken kikuldunk egy kernel streaming-es lejatszoval (pl foobar2000+WASAPI output) lejatszott zenet, egy digitalis bemenettel rendelkezo erositobe, ami elvegzi a digit/analog atalakitast es tovabbkuldi ezt az analog jelet a hangfalaknak, akkor ott hangminoseget csak az erositon beluli dolgok, illetve a hangfalak es a hozzajuk vezeto kabel hatarozza meg nem?
Igazabol teljesen mindegy. A legtobb ember igenytelen. A legtobb ember alapvetoen muveletlen es kepzetlen pl. zeneileg (is). Nem is akar kepzett lenni, csak kovetni a trendeket. Nekik teljesen feleslegesek a B&W hangsugarzok vagy a csucsminosegu DAC-k.
Ez nem csak a zenere igaz, minden muveszetre, szorakozasra. Hiaba a technika, ha maga az alkotas vagy a musor maga butito, fuggoseget okozo, manipulativ SZAR.
Érdekes, hogy mindig az mp3 jön fel mint fekete bárány, viszont ezen kívül sok ilyen tömörített formátum van. Én most is azt mondom, hogy az mp3-nak is meg van a helye, és a rendes veszteség mentes formátumnak is. Mp3 hordozható kütyükben bõven jó. Cd meg hasonló meg Hi-Fi cuccokban érdemes. Az emberek 90%-a meg amúgy sem veszi ezt észre, hogy mp3 vagy Cd, fõleg a 320kbit-nél. Amúgy a másik, hogy nagyon elterjedt az mp3 azt a wareznek is lehet köszönni, mert, a neten fellelhetõ zenék mind mp3-ba vannak. Vannak igaz már most is Lossless zenék, de már ezt késõnek tartom, mivel már akkora tábort épített fel az mp3 hogy nem nagyon lehet ennek véget vetni egyhamar.
"Nekem is volt olyan integráltam amibe minden egyes frame behallatszott a videokártyáról, most pedig olyan van aminél tökig felhangosított erõsítõre kapcsolva sincs alapzaj."
Jah és ezt keveri sok ember; az, hogy valami tisztán szól nincs alapzaj, vagy pattogás az nem egyenlõ azzal, hogy jól szól. Nekem csöves erõsítõm van aminek a technikájából adódóan van alapzaja, még ha a mai technika miatt elenyészõ is, de ettõl még hangban nagyon le tud verni sokféle zajmentes ultraHD lópikula újtechnika ideoda erõsítõt. Mint ahogy az LP a mindenféle zajai ellen is nagyon könnyen megverhet egy CD lemezt hangzásban.
A végével egyetértek, de veled meg az a baj, hogy mindenkit egy kalap alá veszel. Részemrõl van olyan hangrendszer ami már sznobság; barátom több mint 10M cucca, már részemrõl is az, bár az biztos, hogy kurva jól szól, de a legfelsõ árkategóriában már nüansznyi különbségért is milliókat kell fizetni, ez nekem már nem éri meg. Viszont egykétszáz ezere forintért meg nem lehet olyat összerakni ami nincs tele kompromisszumokkal és ezt még egy alig vájt fülû ember is tisztán érzi.
Olyan ez mint a jó bor; van akinek egy párszáz forintos bor már maga a mennyei manna, de csak addig amig nem az élvezetért issza és nem kezd el minõséget inni. Ha a háttérben hallgatsz zenét - ha csak vedeled a bort, akkor gyak mindegy, szerencsés vagy mert nagyon olcsón meg tudod úszni az ivást és a zenehallgatást is. Ha azonban már odafigyelsz, hogy jujj basszus ezen a hangfalon olyan hangja van a nagybõgõnek ami a másikon fel sem tûnt - olyan letisztult egységes íze van a bornak, hogy a másik egy fûrészpor hozzá képest, és ezt az élményt szeretnéd visszakapni akkor bizony újra és újra a zsebedbe kell nyúlni, és sajnos elég mélyen, egészen addig lehet ezt fokozni ameddig te jómagad látod értelmét. 3-5e forintért már nagyon jó borokat lehet kapni, és 30e forintért is lehet olyat kapni amire azt mondom, hogy jobb, de nem annyival amennyibe kerül, tehát én otthonra magamnak nem vennék olyat. Nüanszok sok pénzért, és embere válogatja, hogy kinek mennyit ér egy nüansz.
Nem csak akkor igaz... nehogy azt hidd hogy a 30k összvissz lejátszóba jobb dacot szerelnek mint egy integrált hangkártyába... sõt valszeg sokkal rosszabbat. A külsõ tápos marhaságot hagyjuk már, rendes hangkártyát és alaplapot kell venni ami védve van a zajtól (nem biztos hogy többe kerül), azt hello. Nekem is volt olyan integráltam amibe minden egyes frame behallatszott a videokártyáról, most pedig olyan van aminél tökig felhangosított erõsítõre kapcsolva sincs alapzaj.
Ez a többszázezres hangrendszerezés egyszerû sznobság, bemeséli magának hogy jobb és õ bizony hallja, és olyan jól sikerül hogy tényleg elhiszi. Miközben még mindig a leggyengébb pont a végpont: a hangfal és fülhallgató...
Meg sok itt a profi masterelõ emberke is. Õk majd akkor foglalkozzanak a minõségi adc-vel meg hasonlókkal, ha nem az elsõ dolguk az hogy tökig felhúznak minden potmétert, rányomnak egy jó kis dinamika kompressziót, "me' úgy hangosabb a rádijóban"...
Érdekes, hogy micsoda elméleti vita alakul ki minden ilyen cikknél.
Én inkább csak zenét hallgatni szeretek. Nekem a jó zene az, ami MP3-ban is pozitív élményt nyújt :) Na meg mutasson valaki olyan (bakelit-)lemezjátszót, amit a bringa kormányára pattinthatok, és útközben is hallgathatok bármit az általam összeválogatott zenék közül.
Ha kifogástalan hangminõségre vágyom, akkor elmegyek koncertre, olyan hangcuccom úgysem lesz, mint egy jobb helyen. Egy tízezer forintos füleshez pedig tökmindegy a hangforrás.
Ez max abban az esetben igaz, ha van egy brutál jó hangkártyád. Cd lejátszóból is van olyan mi jól olvas és még mellérakják a hangkeltõ technikát is. Pc-n hiába van egy jó olvasód, kevés embernek van otthon 100e forintos külsõ hangkártyája.
Akár hogy is van a cd soha nem szólt olyan szépen mint a bakelit,az mp3 meg egyenesen tré.A cd elterjedését inkább az emberek lustasága okozta,meg az hogy sok ember a Teszla lemezjátszójának a hang minõségébõl indult ki.86-ban volt egy Videoton-akai hifitornyom aminek a lemezjátszója akai volt és volt hozzá egy olyan kütyü ami csontra le seperte a lemezt,így még egy sercenést sem lehetett hallani,és gyönyörûen szólt,azóta sem halottat olyan minõséget és sajnos voltam olyan ostoba,hogy át váltottam cd-re.Pofán is vágott mikor meg halottam hogy milyen gyengén muzsikál,fõleg a rock zenében,bár a komolyzene jól szól rajta,de ez nem csoda mivel úgy látszik arra találták ki.
Igen, az EAC program képes erre. Sok másik meg nem.
A cd-vel nincs semmi baj. A trend erõs, hogy a stream és letöltések száma növekszik, de szerintem az a baj, hogy a nagy kiadók egy kis árcsökkentéssel meg sem próbálják a cd eladást növelni :(
p.s.: wow, mennyi audiophile van! :O :D
Kapcsolt kondenzátoros meredek anti imaging szûrõkkel rontották el a cédét, és még dithernek sincs hely. A 44.1 története (miét lett annyi) még meredekebb.
Igen, ezért szól úgy a feltétel, hogy a maximális frekvencia SZIGORÚAN kisebb (tehát nem kisebb-egyenlõ) mint a mintavételi frekvencia fele.
Nem tudom mi köze ennek az aluláteresztõ szûrõhöz. Ha egy színusz csúcsnál van, és ez épp 2 mintavételezés között történik, akkor olyan mintha ott sem lett volna, a púp helyett egy síkság lesz.
Ez a felhangozás is egy marhaság, elfelejtheted. Az egyetlen probléma az amit írtam a kicsi felbontás nagy frekvenciáknál, azt se nagyon hallja meg egyébként senki... Dinamika meg semmit sem változik minavételi frekvenciától. Az a minta bitmennyiségétõl változik. 16bit 96dB, 24bit pedig 144dB (viszont nincs dac ami 120-nál többet tudna). Röviden a mintavételi frekvencia a vízszintes felbontás egy hangullámnál, a bitszám pedig a függõleges felbontás.
Nem értem mirõl beszélsz. A mintavételezés nem úgy történik, hogy azonos idõközönként mintákat veszünk a nyers jelbõl, hanem elõtte egy aluláteresztõ szûrõn engedjük át, és így viszont érvényes rá a Shannon-Nyquist tétel.
Csak nem gondolod, hogy a digitális jelet kapcsolják a kimenetre? Viszont egy LP filter szépen kisimítja a jelet, és máris jó lesz. Az a több gigahertz nem pár MHz akart lenni?
Tenyleg nem linearis lesz hang, hanem az atalakito utani erosito tehetetlensege miatt valtozo modon interpolalodik, de alpbol inkabb lepcsos lesz, szep nagy ugrasokkal es nemi kapcsolasi zajjal, viszont 44 khz-es mintavetelezessel a 22 khz-es jelbol mar csak negyszogjel johet at es az amplitudo is a jel es a mintavetelezesi orajel faziaskulonbsegetol fugg. Csak digitalis jelnel hasznalhato az a szabaly, hogy a mintavetelezesi frekvencia fele a felso hatar. 44 khz-en hullamonkent 8 pontos mintavetelezessel (ami a jo interpolaciohoz kell), mar csak 5.5 khz-es hangot lehet atvinni kulonosebb torzitas nelkul. Ez jo, mert az emberi hallas erre erzekeny.
Az asztali lejatszo-hangkartya vitahoz csak annyit tennek, hogy a szamitogepek elonyben vannak a lemez olvasasakor mivel digitalis olvasaskor szoftveres hibajavitast is hasznalhatnak. Egy digitalis kimenetes hangkartya es egy digitalsi kimenetes lejatszo kimeno jeleben elvileg nem lehet elteres, mert az olvasasi hibat jelent. A dac tipusa es mukodesi elve nagymertekben tudja befolyasoli a kimeno jel minoseget. En szemely szerint ket tipust tartok jonak, az egyik a hagyomanyos letras dac, ebbol nehez jo minosegut gyartani, de nagyon jol visszaadja a digitalis jelet, viszont analog erositot igenyel. A masik a teljesitmenytranzisztoros nagyfrekvencias kapcsolo uzemu 1 bites dac, ami kepes analog erosito nelkul is megfelelo kimeno teljesitmenyt biztositani, viszont a tobb gigahertz-es kapcsolasi zajt szurni kell a kimeneten. Cserebe nagyon nagy frekvencian is nagyon pontos jelet ad, torzitas nelkul. Mindket tipus megtalalhato mind asztali lejatszokban, mind szamitogepes kartyakban. Ha rajtam all, a hangszoroba epitett 1 bites valtoztatot tartom az elerheto aruak kozzul a legjobb minosegunek. (fizikailag nincs eselye a zajnak es torzulni sem tud a jel a vezeteken athaladva)
A ket fenti egyseg kozott van az esetleges hangminoseg javito aramkor/szoftver. Ez az ami a meglevo jelbol megprobal valamilyen algoritmussal magasabb frekvenciaju jelet eloallitani. Ez javit ugyan a hangminosegen, mint ahogy a pixeles kep is nyujthato elmosassal, de attol meg nem jon vissza a hianyzo adat, csak kevesbe latszik 'recesnek' a jel.
Egy hasznalhato hifi rendszer, ami veri a legtobb ma kaphatot: -adatforras: cd/dvd olvaso, merevlemez, memoriakartya -feldolgozo rendszer: szamitogep -hangkartya: tomoritetlen digitalis kimenetu 'hangkartya' -erosito: digitalis bemenetu, simitott dc tapot hasznalo, aktiv hangszorok -ha van ra penz: optikai csatolas a hangkartya es a hangszorok kozze, tovabba mindenkeppen zajszuros aktiv pfc-s kulso tap az erosito/hangszorokhoz
ps: Es a legfontosabb: Valamilyen megfelelo minosegben felvett hangfile, tetszoleges formatumban.
Ezt csak az audacity jeleníti meg így, a hangkártyádból kijövõ jelben nincsenek ilyen lineáris szakaszok :D Másrészt pedig még ha lenénnek is, a hangszóró membránjának tehetetlensége mechanikailag elfedné ezeket az artifaktokat, de mégegyszer mondom: ez csak az audacity grafikonjának a pongyolasága.
Azert ne felejtsuk el, hogy a dolog nem az adat tarolasan mulik, hanem az atalakitason. Senki sem mondta, hogy egy ilyen profi cuccnak nem jobb az digit/analog atalakitoja.
Mas: Par eve lattam egy magyar sracot valamelyik csatornan a TV-ben, aki azon dolgozott, hogy optikai elven taroljon analog jelet. (ala bakelit, csak tu helyett lezer van.) Errol mit tudtok?
A legtöbb házi hifirendszerek hangzásának leggyengébb pontja a hangszóró. Pont.
Nem a 20 Khz feletti hallásról van szó..... hanem a felhang spektrumról, ami kihat az alsóbb frekvenciákra... A magasabb frekvenciák, amik megjelennek 96 Khz, vagy akár 192 Khz mintavételezésnél, a zene valóság érzetét növelik ezáltal a CD-vel szemben... és persze a dinamika is hozzájön.
Azt viszont én is megnézném, hogy az alábbi képen az a PCI kártya hogyan alázná meg a dupla Kitamura Tápos Sony ES kategóriájú lejátszót.... a kép alapján Fixed Pickup Mechanism... :-)
SEHOGY...
Azért nem tûnik színuszgörbének mert a rajzoló program lineárisan interpolál, nem úgy mint egy normálisabb DAC. A már említett Shannon-Nyquist tétel alapján tökéletesen rekonstruálható minden bandlimited jel (így egy színuszgörbe is) ha a megfelelõ rátával van mintavételezve. A gyakorlatban nem tudunk tökéletes bandlimited jelekkel dolgozni, de nagyon jól meg tudjuk közelíteni õket, és különben is teljesen más téma. Mellesleg leemelem a kalapom ha meg tudod különböztetni 44.1kHz-rõl felkonvertált anyagnál hogy az most lineáris interpolációval vagy valami jobb módszerrel készült. Nekem 22.05kHz-nél se nagyon megy.
Ellenben 192kHz-nél már komoly korlátokba ütközik az ADC kialakítása, ami csökkenti az értékes bitek mennyiségét is: http://www.lavryengineering.com/documents/Sampling_Theory.pdf
Amúgy meg semmit nem ér az egész ha egybõl megy szarul kódolt 16kHz-nél levágott joint stereo 128kbps mp3-ba az egész.
44,1 khz-n a legnagyobb frekvencia 22,05 khz. De mivel nagy frekvencián gyorsan változik a hullám, nem elegendõ a felbontás hogy a színusz alakja megmaradjon. 440hz A kis gumók a minta pontok, ezek a konkrét számok amik bekerülnek az audio streambe, a gumók közti átmenetet (interpolálást) már a dac végzi. 20000hz Nézd csak, hogy azok a hullámok milyen kevés gumóból állnak már, és az alakjuk sem tökélete színusz. Na és akkor most képzeld el hogy elveszed minden második gumót (mivel mint látható ez a minta 96000hz-s mintavétellel készült, a cd pedig 44100-as), akkor már könnyen látható hogy bizonyos helyeken a színuszból nem színusz lesz... hanem akár kimarad és az egyik emelkedõ csúcs simán áthidalódik a következõ utáni csúcsára. Ezért jó a nagyobb frekvenciájú mintavétel, ez az egyetlen értelmes magyarázata. Aki azt mondja hogy de õ 20 khz felett is hall, az simán hazudik, vagy annyira el akarta hinni hogy õ különleges, hogy el is hitte...
De mint mondtam a loudness war mellett mindez semmit sem ér, amilyen minõségben eleve masterelik a cuccokat, arra egy gramofon is elég...
placebo. A cd lejátszó mindig rosszabb minõségû mint egy pc, ugyanis már a cd olvasása rosszabb mint ahogy elõbb is írtam, nem véletlen van az hogy a pattogó recsegõ karcos cd pc-n rippelve hihetetlen módon nem pattog meg recseg.
Azért a többinek is utánanézhettél volna, pl hogy a cd audio bitrátája miért magasabb mint ugyan az wav-ban... hát igen a hibajavítás miatt(circ), annyi a különbség, hogy az adatcd-nél a formátumban van az hibajavítás, az audionál pedig a streamben. Mellesleg a normális ripper programok többször olvasnak minden bitet, itt bukik is az elméleted. Ezért is van az hogy egy pc-s olvasó egy az egyben lejátssza bitre pontosan a cuccot, mert elõre olvas, pufferel, míg egy sima játszónál nincs ilyen. Ezt könnyen lehet ellenõrizni többször átmásolt lemezek rippelésével, ha jól emléxem a hydrogen audion meg is tették, és meglepõ módon ugyan az az md5 hash jön ki, ha rendesen rippeltek.
??? Shannon-Kotelnikov tétel szerint az max. 30 kHz. Ha hinni lehet a mindenféle teszteknek, én nem hallok 17 kHz felett, de az is már csak zavar, konkrétan mintha az agyamba vágnának. Szóval hol a hiba?
Én pl nem temetem... ráadásul én is veszem õket, pont a feeling az egyik ok... meg ki kell használni azt a lejátszót otthon...
Egértelmûen elmarad az Mp3, ezt mindenki tudja... és a letöltési opció is csak 1 - 1 dalnál éri meg...
Nálam van itthon CD, SACD, DVD Audio..., ami jó és szeretem azt igyekszem megszerezni..
CD lemez mai napig van nem keves, nem kellene meg nagyon temetni. en rendszeresen veszek albumokat, 3-4 korong pont a napokban fog erkezni. teljesen mas feeling, ha megvan kezzelfoghato formaban is a felvetel. mp3 azert nagyon messze van az audio cd minosegetol. az, hogy az iTunes-on es egyeb helyeken 1 (vagy meg tobb) dollart / eurot elkernek egy dalert, eleg vicces. egyreszt kakkancs quality, masreszt a vegen tobbre jon ki az album.
Azért annak aki szereti, még mindig más a feeling egy eredeti albumot kézben fogva, mint a download MP3.... a ciki csak az, hogy nem tudsz válogatni, ha egy elõadó 2 száma tetszik.... na ezért jobb és praktikusabb a download (legális verzióban persze)... ha az ember korrekt a zenésszel szemben és tiszteli...... noha egy eredeti albumot aláíratni a zenésszel az jó buli, ha megoldható - viszont mp3 ezt nem teheted meg.... bár ez csak egy különlegessége a dolognak.
Ami tény, hogy egy USB Pendrive-ról megszólaltattunk egy Mp3 (320kb).... Denon SACD lejátszóm USB portjába dugva.... és szerencsére abban sokkal jobb DAC van mint egy fos alaplapi PC-s szar... Meglepõ, de a zene életre kelt..... szóval a CD nagyszerû volt, de az idõ mindent változtat... Természetesen nem volt jobb, mint a CD - de elektronikus zenénél nem jön ez annyira ki....
A mai tredy droidok, meg egyébként is süketek, és ezt a gyártók is tudják..... ha meg jó cucc kell fizess érte :-)
ezt már kimutatták hogy melyik a legjobb formátum tömöríthetõségre és 14 bit 60khz PCM nyert, és erre multichannel miatt igennagy szükség is volna mert az a dTS vagy mineknevezzem nem túl menõ meg a hdmi sem.
Meg mindenki más számára... persze van aki mást hisz, dehát néhány éve még azt is hitték hogy 40 km/h fölött meghal az ember, vagy hogy a semmibõl energiát csinál :)
az mp3 encoder is jobban boldogul ha kap dithert, és az kellett volna 15khz meg 30közé is anno. Egyébként nálad a pont, próbáld csak ki, dithertõl jobb lesz az mp3!
Tudja a fene, azért a CD már elég rendesen vág a hangok felsõ tartományában. Szóval sokaknak igen is visszalépés volt hangminõségben sok csúcskategóriás analóg rögzítés mellett. Minap csináltam Flac-ból (eredetibõl, nem ilyen 27x oda és vissza alakított) MP3-at, és még 256VBR mellett is alapból hallhatóan sokkal rosszabb volt egy ezer forintos eldobható fülesen ... Az MP3 meg ugye nevével ellentétben Mpeg1 Audio Layer 3, ami azért érdekes mert vagy tíz éve mondta valaki, aki rádiómûsorokat csinált, hogy a rossz minõség miatt már régen átálltak sokkal jobb Mpeg2 audiora.
Azt ki is hagytam hogy a DVD audió is pont ezért nem érdekli az emberek 99.8%-át mivel a CD audió minõsége most is tökéletesen megfelel bárkinek...
Teljesen felesleges fikázni a CD-t....Akkor kezdték el fejleszteni amikor még a C64 ki se pattant snekinek sem a fejébõl, és a világ fele meg sem született, mégis 30 évig szolgált minket és jól szolgált...a minõsége pedig változatlan, a nagy tömegeknek ma is bõven elég egy zenei CD minõsége.
"30 éves a zenei CD" Ezért nem is foglalkozunk vele, nem használjuk. És fõleg pénzt nem adunk érte.
"beharangozta a digitális korszakot, amelyben a zenéket minõségvesztés nélkül lehet másolni." Mondjuk inkább úgy, hogy csaknem minõségvesztés nélkül. Legalábbis az átlag user számára.
50-60khz kellett volna, ahogy 1080i helyett 720p50-60
Érdekes hogy amiben a Sony és a Philips benne vannnak az ugye rendre el van baxarintva. Na de majd az Apple csinál nekünk tévét!