Minimálisan is kihagytad, hogy valami miatt felfelé mozdul el a tárgy. Tehát adott egy felfele irányuló gyorsulás. Ameddig a két (ez + a gravitációs) gyorsulás eredõje nem egyenlõ a gravitációs gyorsuláséval, addig még emelkedik. Amint a gyorsulás elérte a gravitációs gyorsulást, nos, akkor van a tárgy a pályája maximumán. Innen már egyszerûen számolható, amint a gyorsulása állandósul, az a pálya legmagasabb pontja. Ha meg feltesszük, hogy nem sikerült pontosan függõlegesen feldobni, akkor a gyorsulás függõleges vetületét kell venni, és azt figyelni, a vízszintes gyorsulás a pálya felsõ holtpontjának a magasságát nem befolyásolja. Tehát lehet gyorsulásmérõvel mérni.
Nem, õ is összekeverte, a sebességet a gyorsulással. 'sesquatch' azt írta a sebesség 9,8 m/s2 nade az a gyorsulás. A lényeg valójában annyi, hogy egy accelerométer megmérmi mennyivel dobtad fel, ebbõl egyszerûen kiszámolható h mikor lesz a legmagasabb ponton. Lehet szélsõértéket vizsgálni, lehet Intergrálni, de lehet egyszerû négyzetes úttörvényt is használni. Ja, mérnöknek tanulok.
Legfeljebb annyival pontosítható, hogy a fényképezõhöz rögzített (szintén gyorsuló) kooordinátarendszerben a nettó gyorsulás nulla. Az accelerométer ebben a koordinátarendszerben mér, így nem g-t, hanem zéró gyorsulást fog regisztrálni, a szabadesés és a súlytalanság az elszenvedõ szempontjából megkülönböztethetetlen. De ettõl maga a gép tényleg g-vel gyorsul végig.
Föl-földobott fényképezõ, földedre hullva, Kicsi országom, újra meg újra Hazajön a fiad. Messze tornyokat fényképez sorba, Szédül, elbusong s lehull a porba, Amelybõl vétetett.
Mindig elvágyik s nem menekülhet, Magyar vágyakkal, melyek elülnek S fölhorgadnak megint.
Tied vagyok én nagy haragomban, Nagy hûtlenségben, szerelmes gondban Szomoruan magyar.
Föl-fölhajtott fényképezõ, bús akaratlan, Kicsi országom, példás alakban Te orcádra ütök.
És, jaj, hiába mindenha szándék, Százszor földobnál, én visszaszállnék, Százszor is, végül is.
Szerintem ismételd meg a középiskolás fizikát. Rád férne..
Nem mellesleg valamelyik okos megnézhette volna a honlapján :)
"Our camera contains an accelerometer which we use to measure launch acceleration. Integration lets us predict rise time to the highest point, where we trigger the exposure."
Lehet, hogy nem értem a fizikai hátterét, de pl telómon (amiben van gyorsulásmérõ) van egy app ami logolja az értékeket. Feldobtam a telefont. Grafikon rajzolta is az erõhatásokat. Ahol a grafikon visszatért a 0-ra ott volt a legmagasabb ponton. (Aztán persze lement minuszba zuhanás közben, majd onnan végül a 0-ra az ágyamban.)
Mivel telefonkamerákból áll, így valószínû, hogy az accelerometer is telóból származik. Innentõl fogva szoftveres a dolog.
Elvileg (állítólag ?) a GPS pontosabban mér sebességet(lefedettség függõ), mint a jármû kilométerórája. Sok sofõr GPS alapján nyomja neki, hogy még a büntethetõ +x%sebesség alattival menjen.
@Adamex9, @wraithLord: vagy még nem vagytok 8.-osok, vagy végigaludtátok a fizikai órákat. Jóindulattal feltételezem, hogy fiatalok vagytok :-). Amire ti gondoltok az a sebesség, nem a gyorsulás, ami állandó -9.8 m/s2. Feldobok mondjuk 9 m/s sebességgel, 1 másodperc alatt eléri a 0 m/s sebességet, majd folyamatosan gyorsul lefele, 1 másodpercig, amikor is a földbe csapódik.
Grodt: a sebesség mérése szuper lenne, de mihez képest méred a sebességet? a GPS- eszközöknél igazából két földrajzi pont közötti távolságot mérik, mondjuk másodpercenként 10x, így számítják ki a sebességedet. A baj ezzel, hogy pontatlan (5-15 méter), fõleg függõleges iránynál. Így ehhez nem tudod használni. Az autóban a sebességet a kerekek forgásából mérik, amikor az autó gördül az úton. Ezt sem lehet itt használni. Bocs az offért, de tényleg rejtély, hogy hogyan tudják megoldani olcsón és pontosan a dolgot.
Én inkább arra tippelek, hogy semmi mérés nincs a röppálya tetején. Egyszerûen feltételezi, hogy az eldobás elõtt nem mozgott és figyeli, hogy mikor van egy erõteljen gyorsulás után szabadesés. Ebbõl ki tudja kb számolni a kezdeti sebességet, aztán csinál 3 képet kicsit elõtt és utána is.
Na, nem offolom tovább a hírt..
És nála labda, viszi viszi, kicselezi, lö GOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOL MIIICSODA GOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOL. És Most nézzük meg Gooooooooooooolt a labda szemszögéböl.
Ebbõl egyébként, egész jó kis divatot lehetne teremteni, csak egy kicsit jobb kamerák kellenének bele:D /persze így is jó/ Ha nem lesz drága lehet veszek egyet:D
Szerintem bõven elég, ha csak a kezdeti sebességet méri, mivel a felfelé haladásnál a lassulás a nehézségi gyorsulás negatív értéke. Innen ki lehet számolni, h mikor lesz a sebesség nulla. Am tényleg ötletes egy eszköz :D
Hát, ilyen összetett mozgásoknál elég fura lenne, ha a gyorsulása állandó lenne... :) Amikor felfelé halad, a gyorsulása egyre kisebb lesz, majd eléri a holtpontot, ahol a gyorsulása nulla (zero-G) - ekkor van a legmagasabban. Ezután elkezd nõni a gyorsulása, aminek a maximuma az általad is említett földi nehézségi gyorsulás lesz. Nem tudom, hogy mûködik egy accelerométer, de gondolom a 0 m/s^2 gyorsulást is tudja mérni, és a gép ekkor exponál. Vagy lehet, hogy kalibrálják elõtte, és egy függvény alapján számol...
hát a gyorsulásmérõvel nehézkes lesz mérni, hogy mikor van a röppálya csúcsán. Általános iskolás anyag, hogy szabadesésnél a gyorsulás 9.8 m/s2 (ok, ha nincs légkör), ami pedig az eldobás pillanatától egészen az elkapásig (vagy földbe csapódásig) állandó.
Van ötlete vkinek, hogy hogyan lehet mérni hogy mikor van a legmagasabban? GPS ehhez túl pontatlan, lehet, hogy az eldobás elõtti gyorsulást méri és abból számítja ki, hogy milyen magasra elég?
Google earth teli van ilyennel, érdemes pl. benézni Amsterdamba, szinte bárhol le lehet menni utcanézetbe. Nagyon látványos!