Szerintem elaludt elõadáson és a másik tárgyat is ugyanaz a prof tartotta és mire felébredt már témát váltott:)
Egyébként MSc-n alapvetõen telibe teszik, hogy mit tanultál BSc-n. Ugyanis a kurzusokat azzal kezdik, hogy elmondják, hogy ehhez mit kell tudnod alapból. Aztán vizsgaidõszakig van idõd, hogy a triviális dolgokat kibogarászd vagy az alapozó tárgyakat újra átnézd vagy elmenj korrepetálásra.
Msc-n az esetek 90%-ban jóval több önállóságot várnak el mint Bsc-n lévén eddigra már kell hogy legyen egy diplomád.
Na látod, ott a baj, hogy SSADM-et tanítanak. Azt is csak összecsapva. Nekünk is volt SSADM. Ezelõtt 15 évvel. Azóta már csak az emlékekben él, gyakorlatilag senki sem használja. Diszkrét matek 2 félév volt, mellette másik 2 félév Lineáris Algebra. A kettõ kicsit érinti egymást, de nem ugyanaz. Mindkettõ jó alapozni. Persze a szokásos "informatikus" képzéshez nem nagyon kell, de ha valaki nem informatikusnak, hanem programozónak tanul (a két fogalom teljesen más), akkor jó hasznát fogja késõbbiekben venni. Fõiskola vagy egyetem sosem tanít meg programozni. Azt önállóan kell, otthon, egyetem mellett. De jó alapozni, és kapsz egy diplomát, ami egyes helyeken feltétel.
Egyetértek! (és persze magammal is :D ) De a leordítós rész is kellhet, sok egyetemista sajnos eléggé el van szállva magától,(tisztelet a kivételnek) miközben fogalma sincs, hogy a tudása mit is ér valójában. Sajnos ez fõképp a (infó) doktoranduszokra igaz, kérdem én milyen jogon? Legtöbbjük valós életben nem is dolgozott, és ha voltak is munkáik az is csak az egyetem keretein belül.
Egyébként azt mondom szakmai tapasztalat és gyakorlat mindenek elõtt. Továbbá egy tárgyat csak annak lenne szabad oktatnia, aki ért hozzá ÉS dolgozott az adott szektorban. Méghozzá nem 20 évvel ezelõtt. Ezért szerintem a legtöbb dolgot, olyan külsõs részmunkaidõben oktató kollégától lehet tanulni, aki a valóságban is csinálja, amit lead. Bár ez se feltétlenül így van, de a legtöbbször ha egy konkrét dolgot nem ért valaki tõlük nagyobb eséllyel kap jó választ, mint valakitõl aki 10 éve úgy oktat projekt managementet és programozást hogy az utolsó általa írt munkák még pascalban vagy ANSI C-ben készültek 87-ben (ismét csak tisztelet a kivételnek). Mert míg az elõbbi nagy eséllyel a kérdésre fog válaszolni, az utóbbi csak nagy általánosságban elhadar valamit és igazából se elõre se hátra nem jutsz vele. Meg kell találni a megfelelõ embereket egy megfelelõ tudás megszerzéséhez. Szerintem ez nagyon fontos, és azért jársz egyetemre mert nagyobb valószínûséggel fogod ott megtalálni mint haveri körödben de kisebb valószínûséggel mint az iparban. De oda sajnos a legtöbb esetben az egyetemen át megy az út.
A leordítós részt leszámítva +1. Bsc alatt kezdtem el dolgozni, rendben hogy sok mindent tanultunk az évek alatt, de mikor kikerültem céghez jött a wtf, hogy ez nem olyan mint az egyetem és igen, menjen az ember dolgozzon egyetem alatt is. Legalábbis aki akarja vinni valamire a szakmában, annak erõsen ajánlott.
Lehet jobban ki kellett volna emelnem, h ez csak az en egyeni velemenyem - legalabbis az itt leirtak alapjan egyertelmuen ez jott le. De en is csak egy egyetemre jarok, nem tudhatom milyen a masik. Folosleges is lenne errol vitat nyitni.
Nálunk a kriptográfia külön volt a BME-n volt hozzá egy könyv is. Kriptográfia és alkalmazásai Mi ebbõl tanultuk amúgy a dmat nehéz tud lenni, de egyes részei kifejezetten érdekesek.
Programozásra visszatérve egyetértek a fatal-al valóban max szemléletet lehet az egyetemen megtanulni és könyvbõl+ önszorgalommal marha sok minden plusz megtanulható.
De az biztos, az egyetem NEM tanít meg programozni, semmilyen szinten, tisztelet a kivételnek de aki onnan kijön egy adott nyelvbõl a junior szintet se éri el szerintem. (max az aki már egyetem mellett is dolgozik) Akkor mi tanít meg? Az elsõ túlórák amiket este 10 után kell dolgoznod, mert nem tudod határidõre megcsinálni a dolgot. Az elsõ eset mikor a kollégáid leordítják a fejedet, hogy már megint nem tudtad jól megcsinálni a dolgod. Az elsõ befenyítés a fõnöktõl, hogyha nem lesz kész idõben a projekt akkor repülsz, és nem érdekli mi a véleményed, õ ezt és ezt a technológiát akarja használni és pont. Magyarul szerintem csak a gyakorlat tanít meg semmi más. Ezen mindenki átesik egyszer, aki meg nem annak szerencséje volt. Ezért én azt javaslom, hogy még egyetem alatt kezdj el dolgozni valahol valami cégnél, és válassz ki egy jól behatárolható technológiát amivel foglalkozni akarsz és abban próbálj elhelyezkedni, ha máshogy nem 4 órás állásra. Egyetem onnantól leszarható, nem lényeges, persze azért egy jó közepessel vagy 4-es diplomával el kell végezni 1-2 éven belül(máskülönben az egésznek nem lenne értelme), de a lényeg a gyakorlat és amit az adhat. Minden más mellékes, ha kell éjjel dolgozz és ne aludj, ha kell csak a kávé tartsa benned a lelket, de gyakorolni gyakorolni és dolgozni kell. Késõbb vagy megszokik az ember, és akkor könnyebb lesz vagy megszökik és mást csinál.
Az linalg.
Nem tudom miért hívták nálatok a tárgyat diszkrét mateknak.
Diszkrét matekban kriptográfia, kombinatorika, számelmélet, halmazelmélet, gráfok stb. van.
"Programozós szempontból akkor az SZTE-n sokkal többet lehet tanulni"
Alapvetõen akkor tudsz jól programozni, ha a szemléletet tudod, a többi megtanulható egy könyvbõl is, ahhoz nem kell egyetem. Úgyhogy ez nem feltétlen van így. :)
Bocsi hogy így közbepofázok, de esetleg nem tudnátok mondani valamit a PTE-n lévõ PTI-rõl (Bsc)? Ide tervezek továbbtanulni de nem tudom hogy kb mennyire erõs az oktatás a többi iskolához képest. Elõre is köszi.
Nem azért jöttem ide, hogy Szegedet fényezzem, de érdekes ilyeneket olvasni, mikor sok ELTE-s annyira el van szállva magától. Programozós szempontból akkor az SZTE-n sokkal többet lehet tanulni, és matekból is nagyon sok területet lefed a tanterv (és egyik tárgyat se adják oda ingyen).
Hát nekünk egy Ukrajnából származó idõs matematikus tanította, elég részletesen, és Diszkrét matematikának neveztük a tárgyat. A könyvének címe, ami errõl szólt, Lineáris algebra címet viselte.
A Diszkrét mateknak semmi köze nincs a Lineáris algebrához, illetve annyi, hogy mindkettõ matek.
ELTE-n BSC-n eleve 4 félév analízis van (4. félévben máshogy hívják, mert BsC-n max 3 félév lehetne egy tárgy).
#9: "ott meg gyakorlatuk se nagyon volt, szóval sokkal nehezebb ítélte az ottani bsc-t"
Sok faszság van az elten, de ez szimpla hülyeség, majd minden tárgyhoz kapcsolódik gyakorlat.
#16: Ez azért van valószínûleg, vagyis ezt mondogatják, mert nem programozni tanítanak, hanem szemléletet. Pontosan azért, mert a többit meg tudod tanulni egy könyvbõl. Még nem végeztem, úgyhogy majd kiderül mire megyek vele. :D
"eltén kb oop alapokig jutottunk programozásban, legbonyolultabb program, amit fejleszteni kellett nemigen haladta meg egy tanuljunkmeg24óra alatt bármit könyv anyagát/színvonalát."
Ez bizony elég szomorú, de én is megfigyeltem, normális informatikai képzés jelenleg nemigen van nagy egyetemeken szerintem. Probléma van a tananyag összeállításával, az óraadók felkészültségével, és hogy sokszor köszönõviszonyban nincsenek a leadott dolgok a valós igényekkel.
Az egyetemi matek (analízis, stat, dmat stb...) nagy részét a valós életben nem tudod használni a valszám, a logika, gráfelmélet meg inkább hasznos lenne, de ezen kívül rengeteg haszontalan dolgot megtanítanak sajnos :( Persze ez csak személyes vélemény és az infóra vonatkozik csak....
bsc-rõl tudok nyilatkozni. eltén kb oop alapokig jutottunk programozásban, legbonyolultabb program, amit fejleszteni kellett nemigen haladta meg egy tanuljunkmeg24óra alatt bármit könyv anyagát/színvonalát.
viszont matekból simán itt lehet a legkeményebb képzés "informatika" területen. kérdezgettem bme-seket és bmf-eseket (oe), ami náluk matekból 1 fejezet, az nálunk 1 kurzus :) (persze õk fizikát is tanulnak, but still)
már vagy 7 éve, hogy nem progmatnak hívják, de az íze még mindig eléggé olyan..
Az, hogy nem volt egyszerû, sokat nem árul el a szakról, elég relatív dolog. Az EKF PTI is valakinek könnyû, valakinek nehéz. Van olyan, aki 5 év alatt végzi el, van, aki 3 év alatt.
én is a miskolci egyetemen végeztem, tavaly nyáron. BSC-m van, nyelvizsgám nincs. Ennyi :) Jah, és mivel mûszaki karról van szó, nem volt egyszerû :)
A Debreceni Egyetemen vagyok elsõ éves PTI-s. Tehát az Msc-rõl nem nagyon tudok neked mondani semmit :D
Miskolcot is, és a Debreceni Egyetemet is bemutathatnátok, hogy miért jó, miket kérnek, mennyire kemény, ismertek-e EKF-est, aki ott tanul, és hogy megy neki, stb.
Ha van saját fóruma valahol, vagy a Fb-on, pm-ben jelezhetnétek, és kérdeznék 1-2 dolgot a csoportban.
én Miskolcról tudok beszélni, de volt olyan csoporttársam, aki az eltérõl jött át, és mondta, hogy megváltás volt ide jönni, mert itt legalább magyaráznak gyakorlaton, ott meg gyakorlatuk se nagyon volt, szóval sokkal nehezebb ítélte az ottani bsc-t
Amúgy meg nem tudom, programozásból hallottam, olyat, hogy ELTE-n még a függvényekkel bajlódtak akkor alapképzésen, amikor mi már rég többszáz, esetleg ezer soros objektum-orientált programot írtunk. Második félév végére mi már eljutottunk odáig, hogy minden fontos OOP-s dolgot tudjunk. 3. 4. félévre már ismertünk jópár tervezési mintát, ismertük a V-modellt, SSADM-et, és egyéb modelleket.
Én csak az MSc-s matektól tartok, mert mondjuk nálunk a Kalkulus I. II.(ami EKF-en Analízis I. II.) nem olyan volt, hogy 80-90% megbukott (az a Diszkrét matek volt, másnéven Lineáris Algebra), de ha bejártál ea.-ra, azért 2-es 3-as talán megvolt. Kalkulus I. II.-bõl gyakorlat jegyet megajánlották nekünk ea. jegynek, így lehet, h nem mélyedtünk el annyira benne. De ezt az ea.-t egy miskolci egyetemi professzor tartotta, szóval a jegyzet mondhatni bõ, úgymond kemény vizsga hiányában viszont lehet, h nincs annyira megtanulva, ahogy azt nekem tudnom kellene ELTE MSc-n.
Ugyanígy, Kombinatorika és valségszámítást, Rendszerszervezést debreceni egyetemi tanárok tartották, Kriptográfiát maga a dékán tartotta. Elõbbi kettõbõl nem volt megajánlott jegy, utóbbiból (a mi évfolyamunkban) az ea.-ra járóknak beadandó volt.
És hova lehet ezzel a multimédia szakirányú MSc-vel pl elhelyezkedni?
Hy all!
PTI-s vagyok az EKF-en. Az lenne a kérdésem, hogy ki milyen szakirányon van, a szakirányt felvételikor kell-e kiválasztani, és miket tanulnak pontosan az adott szakirányon. (láttam a tantervi hálót, de az csak formális)
Ha esetleg valaki multimédia szakirányos, arra külön kíváncsi volnék, h miket tanulnak, xy tárgy pontosan mirõl szólt, stb. (csak azért, mert a tárgyleírás néha másabb lehet a ténylegesen tanítottól, pl lazábban kérnek egy tárgyat, vagy buktatós, stb. Erre lennék kíváncsi)
És a legfontosabb: mi a prognyelv, amit használtok? C#? És ismertek-e EKF-rõl jött embereket, akiknek nehéz volt, v jól vette-e az akadályokat? Kösz a segítséget.