Az ûrszemét az ûrkutatást hátráltja, azt ami szerinted nem jó semmire. Gratulálok az önleletmonásodhoz! Ilyet, írjál még sokat, had röhögjünk rajtad... XD
A gond az, hogy egy nagyméretû szilárd hajtóanyagú fokozat esetleges felrobbanásakor a több km-es térrészben szétszóródó hajtóanyag darabjai tovább izzanak. Van olyan idõtartama az indításnak, amikor a mentõrakéta leválasztása után visszaesõ kabin pont az izzó törmelékfelhõben nyit ernyõt. Ekkor az izzó hajtóanyag darabok sugárzott hõje megolvaszthatja a kabin ernyõjének zsinórzatát.
Az Ares-1-rõl a légierõ 2009-ben publikált egy tanulmányt ami szerint az indítás 30. és 60 másodperce között az SRB felrobbanása esetén még az Ares-1 7 tonnás mentõrakétája sem elég az izzó törmelékfelhõ elkerüléséhez.
Folyékony hajtóanyagú rakétánál egy esetleges robbanás azonnal felemészt minden hajtóanyagot, így ott erõsen izzó törmelékfelhõ a kabin ernyõjének nyitásakor már nincs.
Ez így kicsit fals azért, mert az ARES I. a költségek megfutása és a Constellation program hibás menedzselése miatt futott lukra.
Én egyébként nem értem száz százalékig ezt a leállíthatattlan dolgot a szilárd hajtóanyagú rakéták elleni érvek között. Ha egy folyékony hajtóanyagú rakéta szenved mûszaki hiba miatt balesetet, semmivel sem kevésbé lehet végzetes. Mindkét esetben a személyzetet szállító ûrhajó / kapszula leválasztása és gyors eltávolítása a zónától jelenthet megoldást.
Nem a V2, hanem az E épület tetején van az antenna. Ha valaki este a Petõfi-híd környékén jár, láthatja a 11 emeletes, fehér épület tetején a nagy, kivilágított antennát. (Nappal is láthatja, csak akkor nincs kivilágítva :D.)
Tévedsz. A méret növekedésével a szilárd hajtóanyagú fokozatok ára brutálisan megfut és a tömegarány is drámaian romlik. Ugyanis az egész rakétatestet a többtíz bar-os tüzelõtérnyomásra kell méretezni.
Leállíthatatlan szilárd hajtóanyagú alapfokozattal személyszállítót jelenleg senki nem fog neked engedélyezni, max. kisméretû boosterként kisegítésre
hm... eltûnt a maszatot méltató hozzászólásom? :::
Jo latni, hogy azert valamennyire csak halad a magyar urkutatas es fejlesztes is. Az olaszok szilard hajtoanyagu raketajanak technologiajat mar jo ideje emlegetem es vegre osszehoztak az elso mukodo valtozatot is. Ezzel a technologiaval sokkal olcsobban lehetne nagyobb raketakat is epiteni, akar szemelyszallitasra alkalmasakat is. Ebben sokkal kevesebb alkatresz tud tonkremenni mint az osszes tobbi alternativaban, cserebe valamivel nagyobb a g terhelese.
Egyebkent hasonlo technologiaval viszonylag konnyu lenne 'hazilag' (tehat akar magyar allami szinten is) sajat, urugrasra alkalmas jarmuveket epiteni. Kb. egy valamivel olcsobb, tudomanyos celu spaceship one-rol beszelek. A technologia adott es annyira egyszeru, hogy konnyu lemasolni. Az benne a zsenialis, hogy ez meghajtasi rendszer eddig senkinek sem jutott eszebe.
Megvan a kétoldalú kapcsolat Inquisitor: A teljes jogú ESA tagság több pénzbe kerül, mint a jelenlegi státusz. Ismerve a magyar politikai "elit" szûklátókörûségét, jól jön egy ilyen lökés a szükséges pénz megszerzéséhez. Mert magyarázhatják ám, hogy a díj 97%-a visszapályázható, meg hogy forintban számolva több tízmilliárdos üzlet elõtt nyílik meg az út (nem is beszélve a szellemi hozadékró) ezek nem látnak az orruknál tovább.
Érdekes egyébként, hogy a Masat-1 kapcsán mennyire nem jön le a sajtóban, hogy a magyarok elmúlt 20-30 évben igen is benne voltak ûrkutatásban, nem is kicsit, csak nem saját projektekben. Dolgoztak rengeteg spéci mérõmûszeren, szoftveren, és hardveren. Szóval nem vágom miért a Masat lenne a belépõ a teljes jogú ESA tagsághoz?
Ha jól értettem ez adományból jött össze, és a kilövés ingyenes, akkor hol a para? Ráadásul ez fejenként kijönne közel 1 forintra. Mi van az emberekkel manapság? Mért nem az afrikai éhezõkre költjük, igaz? Az sokkal humánusabb, de a fejlõdés nélkül hamar azon a szinten találjuk magunkat mint õk, ezt kellene megérteni!
hát ja. 10-20 millió, de akár egy milliárd is szinte semmit nem számít egy ország költségvetésében, nem értem, miért nem nyomják jobban ezt a témát.
Ez egy nagyon jó és fontos dolog. Mellesleg, ha már a hasznosságról beszélünk, akkor beszélgessünk az M6-os alföldi alagútjaira költött többszáz milliárdjáról...
"Ez fontos lépés ahhoz is, hogy Magyarország megfigyelõ státuszból hivatalos ESA-taggá válhasson, ami jót tehet a magyar ûripari cégeknek, de a magyar gazdaságnak is."
néha hasznos a bulvárosabb híreket is elolvasni, hogy jobban összeálljon a kép :-)
Hajra Masat! Rubik kocka, maszat kocka! Vilagsiker! Mi magyarok ugy tudunk orulni masok sikereinek :) Remelem gazdagok lesznek a sracok..
Ha valaki lemaradt volna rókla:
http://www.youtube.com/watch?v=Pc0opzSRH9k
sztem arra gondoltam amit hõkiegyenlítõ forgásnak szoktak nevezni. A napos oldala több 100 fokig melegedhet míg a hideg oldala minuszokban mozog. Ezért szokás forgatni a vasakat, hogy egyenletes legyen a hõterhelés.
megjegyzem 10-20 milla manapsag azert nem olyan sok, en azon csodalkozom, hogyhogy csak ennyi egy jobb haz a belvarosban mar dragabb
A szakmai tudás megszerzése és fenntartása a célja az ilyen projekteknek. Az élettartama valóban alacsony, gondolom a kis méret miatt kis energiatárolót lehetett csak belerakni.
Milyen haszonra gondoltál? Elkap egy magas aranytartalmú kisbolygót, vagy mi? Nem csak közvetlen anyagi haszon létezik. Ami meg az adóteljesítményt illeti, a Mariner 4 10 wattal adott a Mars mellõl.
"A mûhold élettartama 3 hét" és az ég világon semmilyen technikai haszna nem lesz, mert semmire nem képes a saját irányításán kívül. Ha jól veszem ki a szövegbõl, csak 7-10 percig lehet majd fogni (szerencsével) a rádió jeleit? Aztán mi van? 400km magasságból édes kevés lesz az 100mW. Akkor mégis mi értelme volt rá elszarni 10 milliókat? Azért h az a pár emberke aki össze csavarozta sikerélménye legyen és jól szórakozzon?